به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ سیدآرمان شیرمردی فعال سیاسی-اجتماعی در مصاحبه ای پیرامون مدیریت شهری و شورای شهر اهواز با خبرنگارما اظهار کرد: قبل از ورود به پاسخ سوالات لازم است ابتدا خدمت شما عرض شود جایگاه قانونی شورا در مدیریت کلانشهرها بسیار محدود و عمدتاً پیرامون نظارت بر عملکرد شهردار و صرفاً وظیفه نظارتی […]
به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ سیدآرمان شیرمردی فعال سیاسی-اجتماعی در مصاحبه ای پیرامون مدیریت شهری و شورای شهر اهواز با خبرنگارما اظهار کرد:
قبل از ورود به پاسخ سوالات لازم است ابتدا خدمت شما عرض شود جایگاه قانونی شورا در مدیریت کلانشهرها بسیار محدود و عمدتاً پیرامون نظارت بر عملکرد شهردار و صرفاً وظیفه نظارتی است و حتی شغل محسوب نمی شود و جایگاه شورا افتخاری است لذا با این وزن قانونی به نظر می رسد رسیدگی عمیق به امور مختلف و پراکنده و در عین حال ناهمگونی درسطح محله های مختلف شهر، کاری بسیار دشوار است. بر اساس تجارب ۲۲ سال گذشته عملکرد شورا عمدتاً معطوف به انتخاب شهردار بوده و از همین نقطه انشقاق و یارگیری اعضای شورا در دوجبهه (موافقین و مخالفین شهردار) روبروی هم شکل می گیرد و تا انتهای دوره ۴ ساله ادامه می یابد و به جای مفاهمه و گفتگو و شور و مشورت عملاً بخش بزرگی از توان شورا صرف خنثی سازی بازی های فراکسیون های خود ساخته می شود حالا با وجود این ساختار و اختیارات اندک قانونی انتظار معجزه از شورا نباید داشت.
مهم ترین راهبرد شما برای رسیدن به شهری با استانداردهای زیستی ،اجتماعی و فرهنگی متناسب با حقوق شهروندی چیست؟
استاندارهای زیستی، اجتماعی و فرهنگی مقوله های بسیار پیچیده وغامض بوده و خود این مقوله زاییده مدیریت کلان و نحوه سیاستگزاری نظام تعاملات ارتباطی جهان شمول جامعه بشری و حتی نحوه تربیتی کانون خانواده، همگی به سهم جایگاه خود در شکل گیری شخصیت های زیستی، اجتماعی و فرهنگی خود را بروز می دهد و در سطح جامعه های هدف، خود را عرضه می کنند و در مراودات روزمره کارکرد های درونی شده خود را که در خودآگاه خود رسوب شده اند در خیابان به عنوان یک موزه روباز به نمایش می گذارند.
مثلاً با وجود سازمان حفاظت از محیط زیست که متولی قانونی نگهبانی و نگهداری از این عرصه می باشد شورا و شهرداری با اعتبارات بسیار اندکی که بعضاً در پرداخت حقوق پرسنل دچار مشکلات تامین منابع مالی هست چندان قدرت مانور ندارد تازه استاندارد نیاز به کالبد گشایی دارد چطور باید تعریف شود با چه معیار و ملاک هایی باید سنجیده و قیاس شوند چه زنجیره هایی در مخدوش کردن همین محیط زیست که مثال زدیم موثر و مقصر بوده اند آیا شورا و شهرداری مثلاً یک تنه می تواند استمرار حیات کارون را که هویت فرهنگی ومیراث کلانشهر اهواز و استان و حتی بخشی از هویت کهن حوزه و پهنه وسیعی از جغرافیای فرهنگی کشور است، در این راستا موثر باشد؟
هدف از این گزیر پاک کردن صورت مسأله است شورا در چارچوب وظایف و اعتبارات با مطالعات کارشناسی و تدوین چشم انداز در افق های میان مدت و بلند مدت در قالب برنامه های سالانه به هم پیوسته در جنبه های مختلف حیات اجتماعی شهروندان در مسیر تحقق چشم انداز ترسیم شده با اجرای پروژه های متنوع در رسیدگی به مشکلات اقدام خواهد نمود. در این راستا قطعاً از مشارکت شهروندان توانمند و نخبگان با تشکیل جلسات دوره ای در بازه های زمانی مشخص جهت تحقق اهداف برنامه از این پتانسیل مغفول استفاده خواهد کرد.
انتظام بخشی به وضعیت ناهمگون و ناهنجار ترافیک و حمل ونقل و ساماندهی به بازارهای محلی چگونه میسر خواهد شد؟
انتظام بخشی به دو مسأله مهم و فراگیر ترافیک و آشفتگی بازار که تمام عرصه های شهر را تحت سیطره خود قرار داده، مولود عدم اجرای پروژه هایی بود که متاسفانه هیچگاه در برنامه های ادارات مسئول جایی نداشته اند و پس از انباشت مشکلات و بغرنج شدن ها، با راهکارهای موقت و اضطراری به صورت روزمره اقداماتی کم اثر صورت گرفته و بدلیل تغییر و تحولات و پویایی جمعیت اقدامات بسیار کوچکی که به منظور کاهش مشکلات صورت گرفته را نه تنها بی اثر کرده بلکه هر سال به وخامت مشکلات موصوف افزوده است و به یک کلاف سردرگم و پر هزینه تبدیل شده است.
در مبحث حمل و نقل چشم انداز مسئولان ، معابر احداث شده ماشین محور بوده و برآن اساس شکل گرفته اند و تمامی معابر به استثنای خیابانهای امام، نادری و طالقانی که به جبر مرکزیت شهر تقریباً پیاده محور شده اند بقیه در سیطره ماشین در آمدند دیگر آنکه بحث حمل و نقل عمومی با اضافه کردن محدود اتوبوسها در مصاف با این معضل فراگیر کارکرد موفقی در تعدیل شکل ترافیک نداشته است، موضوع دیگر مسئله بیکاری و تورم اقتصادی تاکسی رانی (رسمی و شخصی) و مهاجرتها، حاشیه نشینها، عدم تکافوی مستمری بگیران و شغل دومی ها، آژانس های ماندنی درون شهری ، انبوه سازی مسکن در سطح کل شهر بدون در نظر گرفتن ظرفیت و کشش معابر و خودروهای تک سرنشین و… در غیاب تصمیم گیری های غلط و روزمره موجب وضعیت تقریباً لاینفعل موجود گردیده است.
علی ایحال بعنوان یک راهکار اضطراری مطالعات جامع ترافیک در اسرع وقت می بایست انجام شود و بر اساس داده های میدانی نسبت به افزایش حمل و نقل عمومی ثابت شامل اتوبوس های بی آر تی (BRT)، و معمولی ، قطار شهری ومترو و احداث پارکینگ در نقاط مختلف شهر خصوصاً در گرهگاههای ترافیکی با مشارکت بخش خصوصی، تغییر نگرش در توسعه کالبدی شهر چه در سطح افقی و عمودی با لحاظ جمعیت و معابردسترسی و جاده های اصلی و شریانی ، حفظ باغ شهرهای موجود در مناطق شرکتی و بافت های قدیمی شهر با دادن امتیاز و یارانه جهت نگهداری و تعمیر بافت های قدیمی با حفظ در قواره های موجود و در طراحی جدید محیط زندگی افراد در کل شهر تقسیم شود. و….
برای ساماندهی آشفتگی بازار نسبت به مشکل ترافیک مشکل مزبور منعطف تر است منتها مشروط به وجود اراده و تأمین منابع، باید مطالعات جامعی در این بخش انجام شود و پارامترهای تسهیل کننده در محله های مختلف شناسایی و بر این اساس برای احداث بازارچه های مختلف در مناطق مورد نیاز، املاکی جهت محل احداث خریداری گردد. و در طراحی این بازارچه ها باید کلیه اقلام مورد نیاز روزمره مردم پیش بینی تا از مسافرت های بی مورد به کانون های مرکزی شهر مثل بازار ماهی فروش ها و…. جلوگیری شود در واقع هایپر بازارچه احداث شود. هم زمان با اجرای این پروژه ها در سطح شهر وضعیت موجود آمارگیری و شناسنامه دار شوند تا پس از احداث بر حسب محل زندگی در سطح بازارچه ها اسکان داده شوند. در ادامه از باز تولید آشفتگی به شدت برخورد شود.
محورهای ورودی و خروجی شهر پیشانی فرهنگی و زیبایی شناسی شهرند.برای اصلاح و ساماندهی این وضعیت چه راهکارهایی دارید؟
محورهای ورودی و خروجی بعنوان پیشانی فرهنگی، این نوع نگرش با عصر فوران اطلاعات و جهانگردی عمومی در فضای مجازی، ایده ای منسوخ و نوعی خودسانسوری است چرا که هر چیزی و هر اُبژه ای فی نفسه فرهنگی است و امر فرهنگی امری پوشیده است و جای معین و محدودی ندارد و در همه جای نظام زندگی و جهان آدمی هست اصلاً شهر والاترین جلوه تمدن انسانی تجلی گاه فکر و فرهنگ بشر است ، لذا کلیت شهر بیانگر امر فرهنگی و تمدن بشری است، خب بگذریم دست شکسته و بال گردن است. قطعاً با انجام مطالعات جامع کارشناسی با تلفیق معماری سنتی و مدرن بهسازی ورودی و خروجی با تدوین برنامه سالانه بر اساس داده ها قطعاً در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مهم ترین شرط برای توسعه و اقدامات عمرانی ، جذب منابع و شفافیت مالی در هزینه کردهاست. چه منابع جدیدی مدنظر شماست و چه راهکاری برای هزینه کرد سالم اعتبارات در نظر گرفته اید؟
در بحث منابع متأسفانه بنظر می رسد اشتباه بزرگی توسط دولت ها صورت گرفته است چرا که با بحث تجمیع عوارض شهرداری ها را خودکفا و لذا خود گردان کردند و بودجه شهرداری را با گزاره درآمد و هزینه تعریف کردند بدین صورت بر اساس میزان دخل ات است خرج کن و تخصیص اعتبارات دولتی به شهرداری ها به شدت کاهش داده شد. این روال زمانی اتخاذ گردید که بر اساس آمار قریب به ۷۵% جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند. در شرایط موجود اقتصادی، تورم های سالانه از یک رو و مازاد نیروهای شهرداری ناشی از بدکار کردی شورا در افزایش و تحمیل نیروها موجب عدم توازن و تناسب در منابع انسانی شهرداری ها شده است. برای جذب منابع از طریق هیات رئیسه نمایندگان مجلس استان پیشنهاد اصلاح قوانین مربوط به تجمیع و افزایش و اختصاص بودجه های دولتی به شهرداری صرفاً جهت احداث پروژه های زیر ساختی و راهبردی یکی از راهکارهای اساسی در تأمین منابع مالی شهرداری با مسئولیت پاسخگوئی ۷۵% جمعیت می باشد. مورد بعدی با توجه به وضعیت سخت اقلیمی استان ، مکانیزه کردن کلیه امورات شهرداری جهت افزیاش بهره وری و حتی المقدور کاهش وضعیت سنتی کم بازده موجود یکی از ضرور تهای مقطع فعلی می باشد.
مورد دیگر مطالعات جامع در مورد تعدیل نیروی انسانی مازاد در شهرداری به البته مشروط بر اینکه کلیه حقوق و مزایای آنان بصورت بازنشسته کردن و یا باز خرید با پرداخت کلیه حقوق و حق بیمه که خدای ناکرده ظلمی در حق این قشر زحمتکش نشود. قبل از تعدیل چارت سازمانی شهرداری باید بازبینی و به روز شده و سپس تعدیل نیرو انجام شود. در ادامه نیروی انسانی مطابق چارت سازمانی مثل بقیه کارکنان دولت ردیف حقوقی صادر و منابع آن در بودجه سالانه کشور لحاظ گردد. ضمن اینکه کار بسیار دشوار است لذا برای بهبود وضعیت موجود شهر راهی دیگر مستلزم استمرار وضع موجود و تاب آوری منابع مالی شهرداری را ضعیف خواهد کرد.
برای هزینه کردها … باید پروژه های سالانه بر اساس تحقیق چشم انداز تعریف شوند و کارآیی و اثربخشی لازم در روند مدیریت شهری بازنمود شوند.
و کلیه گردش مالی از وصول تا هزینه در پورتال شهرداری بارگزاری و قابل دسترس عموم باشد و هیچ معامله محرمانه ای نباید در چرخه مالی شهرداری وجود داشته باشد.