تاریخ انتشار خبر: 23 تیر 1397 | 03:42:15
کد خبر : 2965

به همت سازمان مديريت پسماند شهرداري اهواز روزجهانی بدون نایلکس برگزار شد

مراسم ٢١تير روز جهاني بدون نايلكس در پارك ٤٢ هكتاري با حضور فرماندار و برخی از مسئولین اهواز به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز برگزار شد. این بخشی از یک خبر است که احتمالا به زودی منتشر خواهد شد. اما آنچه برداشت من است از وضعیت این برنامه و البته باید گفت برنامه ای […]

مراسم ٢١تير روز جهاني بدون نايلكس در پارك ٤٢ هكتاري با حضور فرماندار و برخی از مسئولین اهواز به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز برگزار شد.

این بخشی از یک خبر است که احتمالا به زودی منتشر خواهد شد. اما آنچه برداشت من است از وضعیت این برنامه و البته باید گفت برنامه ای مفرح و شاد و بدون اندوه، در مورد یکی از بدترین و زیانبارترین پسماندهای موجود یعنی نایلکس می توانم به نتیجه گیری هایی برسم.

اول اینکه: در این برنامه ملالی نبود، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند موجز و تخصصی به بیان زیان و ضرر نایلکس پرداخت، و این برنامه را نمادی برای شروع یک طرح برای مبارزه با پسماند زیانبار نایلکس اعلام کرد.

طرح و برنامه ای که همین سازمان در نظر دارد، از جمله ممنوعیت فروش کیسه های نایلکس در نانوایی ها، و مراکز خرید، و پخش و آموزش استفاده از کیسه های نخی برای نان، و کاغذی برای وسایل دیگر.

دوم: عاقبت پس از مدت های زیادی، یک برنامه مفرح و شاد از شهرداری اهواز دیدیم. برنامه ای که اگر به اتمام نمی رسید مردم مایل بودند بمانند، صندلی ها پر شدند، پشت صندلی ها بسیاری از خانواده ها ایستاده بودند در هوای گرم، با باد گرمی که می وزید. اما مردم ایستادند تا برنامه را به اتمام رسید.

سوم: این برنامه نه تنها آموزشی بود، بلکه پیامی هم داشت مبنی بر اینکه: می توانیم پیام های بازدارنده را به صورت مفرح و شاد به مردم ارایه دهیم. آنچه که بسیاری گمان نمی کنند که این مردم از گریه و عزا خسته شده اند.

چهارم: سرپرست فرمانداری اهواز هم وقتی این همه حضور را دید، لب به سخن گشود، هم در جایگاه سخنانی مفید ایراد کرد و هم با مردم مرتبط شد، این خود نشانه ای از امید است که فرماندار نیز به این طرح سازمان مدیریت پسماند  نگاه ویژه کند.

پنجم: مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز در جایگاه خود به این جریان روی خوش نشان داد. او نیز آلودگی زیست محیطی را از دغدغه های اصلی محیط زیست کشور دانست و خوزستان دانست و از طرح هایی که اندکی از آلودگی را برطرف نمایند دفاع کرد. بدون شک لاهیجان زاده، از برنامه لذت برد زیرا تا آخرین لحظات آنجا ماند چنانکه همه ماندند.

برنامه ای بسیار عالی که می توان از بهترین برنامه های مردمی در طول یکسال اخیر دانست، که مردم را جمع نمود تا هم سخنرانی ها را گوش دهند و هم برنامه های شاد را.

سازمانی که هماهنگی و همراهی و خلاقیت در آن وجود دارد می تواند در بحرانی ترین اوضاع نیز وضعیت موجود را تغییر دهد چنانکه سازمان مدیریت پسماند اینچنین کرد.

روی سخنم با مدیرانی است که وقتی در برابر انتقاد قرار می گیرند مطبوعات را فدا می کنند، بدیهی است منتقدین هم در این راستا با همه انتقادهایی که به شهرداری دارند، در برابر برنامه های خوب جز تمجید بهایی نخواهند داد.

امیدواریم شهرداری اهواز بتواند از مشکلات عبور کند و این دستاورد جز در سایه تخصص و خلاقیت و همراهی امکان پذیر نیست.

روز جهانی بدون نایلکس با این برنامه از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز شروع شد، مطبوعات آزاد در همراهی این سازمان برای آمزوش و خبررسانی دریغ نخواهند کرد.

حمید حسینی – دبیر بنیاد زاگرس نشینان و فعال اجتماعی