تاریخ انتشار خبر: 6 فروردین 1399 | 18:22:04
کد خبر : 8586
گفتگوی اختصاصی خبرگزاری زاگرس نشینان با مهرداد شریفی ریاست مرکز بهداشت غرب اهواز

از عملکرد سالیانه مرکز بهداشت غرب اهواز تا توصیه های پیشگیرانه بیماری کرونا ویروس

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز اظهار کرد: سال ۹۸ را در استان خوزستان وغرب اهواز باسیل شروع کردیم که چیزی حدود۹۰ هزارجمعیت روستایی مرکز غرب اهواز تحت شعاع سیل قرارگرفتندکه خوشبختانه بدلیل فعالیت های شبانه روزی سربازان سلامت در حوزه مرکز بهداشت غرب اهوازاقدامات لازم و مداخلانه به […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز اظهار کرد: سال ۹۸ را در استان خوزستان وغرب اهواز باسیل شروع کردیم که چیزی حدود۹۰ هزارجمعیت روستایی مرکز غرب اهواز تحت شعاع سیل قرارگرفتندکه خوشبختانه بدلیل فعالیت های شبانه روزی سربازان سلامت در حوزه مرکز بهداشت غرب اهوازاقدامات لازم و مداخلانه به موقع در راستای تامین،حفظ و ارتقاء سطح سلامت جمعیت تحت پوشش هیچگونه بیماری واگیر داری که درهنگام بلایای طبیعی مثل سیل شیوع پیدامی کنندشاهدنبودیم. و پساسیل هم اقدامات لازم باهمکاری بخشداران،دهیاران،اعضاءشورای اسلامی و همکاری فرماندارکلانشهراهواز با مرکز بهداشت غرب اهوازمشکلی درزمینه سلامت مردم نداشتیم وحدود ۲۴ خانه بهداشت و ۴ مرکز سلامت جامع صددرصد مورد بازسازی و تجهیزات کامل اداری وپزشکی گردیدند.

خوشبختانه در ان ایام کلیه مادران باردار،کودکان،سالمندان وکسانیکه دارای بیماری های مزمن بودندتوسط همکاران بهداشت ودرمان مورد مراقبت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: بعداز سیل طرح ملی فشارخون در مرکز بهداشت غرب اهواز داشتیم که جهت افراد بالای ۳۰ سال ۲۲۷ هزارموردبررسی طرح سنجش فشارخون قرارگرفتند که حدود بالای ۲۰ درصد افرادغربالگری شده به بیماری های فشارخون مبتلابوده که جهت جلوگیری از عوارض قلبی-عروقی و سکته های قلبی و مغزی بصورت ویژه مورد پیگیری توسط مراقبین سلامت پایگاه سلامت وپزشکان مراکز بهداشت ودرمان مراقبت می شوند.و خدمات سطح یک به آنها ارائه می گردد.

رییس بهداشت غرب اهواز در ادامه به موضوع آبگرفتگی معابر در سال گذشته پرداخت و افزود: در دیماه سال جاری بیش از ۵۰ نقطه غرب اهواز دچار آبگرفتگی شدند که باتشکیل تیم های واکنش سریع مرکزبهداشت غرب اهواز و پیگیری ریاست این مرکز بعنوان دبیرسلامت شهراهواز باکمک فرماندار واعضاء شورای سلامت اهواز مداخلات لازم درخصوص جمع آوری آبهای سطحی ،آهک پاشی و گندزدایی معابرعمومی ادارات سازمانها ومدارس خوشبختانه هیچگونه بیماری واگیری که سلامت عمومی جامعه راتهدیدکندحاصل نگردید.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص اقدامات پیشگیری از بیماری کرونا ویروس در این منطقه بیان کرد: درانتهای سال مهمان ناخوانده ای از شهرووهان چین وارد کشورشد وبصورت اپیدمی ۱۹۲ کشور را درگیرخود کرد وبعنوان یک پاندومی یا بیماری جهانی مطرح گردید‌.

در راستای پیشگیری از این بیماری اقدامات شایسته ای در مرکز بهداشت غرب اهواز انجام گرفت که نزدیک به ۲۴۰ هزار غربالگری از جمعیت تحت پوشش باکیفیت لازم توسط مرافقبین سلامت ،بهورزان،پزشکان و سایرکارکنان بهداشتی صورت پذیرفت.
کلیه مناطق روستایی و شهری به همت شهرداری کلانشهراهواز،دهیاران،بخشداران،فرمانداری وهمت بلند پاسداران،بسیجیان در شهراهوازبصورت یک حرکت خودجوش بانظارت کارشناسان مرکزبهداشت غرب اهوازصورت گرفت.

حدودا ۲هزار بازدید بهداشت توسط کارشناسان محیط درهمین مدت کوتاه انجام شد و مراکزی که اصول بهداشتی رارعایت نمی کردندباهمکاری مقامات قضایی و نیروی انتظامی پلمپ گردیدند‌.

۱۲۰۰ بازدید بهداشتی از اماکن عمومی صورت گرفت و تذکرات لازم به این اماکن داده شد.

درراستای ارتقاء شاخص های بهداشتی در بیمارستانها ومراکز درمانی بیش از ۲۵۰ مورد بازدیدکارشناسی شد که توسط کارشناسان بهداشت محیط توصیه های لازم داده شد.

۱۳۴ مورد عرضه های قلیان فروشی پلمپ گردیدند.

شریفی در ادامه ضمن توصیه های بهداشتی نکاتی را به شهروندان غرب اهوازی افزود: ۴ مرکز ۱۶ ساعته در مناطق پردیس،عین ۲ ،گلستان، کیان آباد در غرب اهواز راه اندازی گردید. که تیم بهداشتی همراه پزشک از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب جهت مراجعین حضوردارند.

به شهروندان غرب اهواز توصیه می شود قبل از اینکه به بیمارستانها(چون یکی از راههای انتقال ویروس کرونا محل های آلوده می باشد) رجوع کنند جهت غربالگری به این مراکز مراجعه کنند.

ایستگاههای سلامت باهمکاری هلال احمر اهواز و بسیج جامعه پزشکی ضمن انجام غربالگری افراد،توصیه های بهداشتی وآموزشی در منطقه غرب اهواز راه اندازی گردید.

باتوجه باینکه بیماری کرونا ویروس به دوروش منتقل می گرددکه روش اول بصورت مستقیم یعنی از طریق سرفه کردن،عطسه کردن و همچنین ارتباطات جسمی که شامل دست دادن ها و بوسیدن ها می باشدانتقال می یابدکه لازم است:
نکته اول: افراد بیمار در این مرحله حتما درخانه بمانند.

نکته دوم: از ماسک استفاده کنند

نکته سوم: در یک اتاق مجزا قرنطینه گردند.

نکته چهارم: از مایعات گرم،تب برها و از میوه جات وسبزیجات تازه استفاده کنند.

ایامی که در منزل می مانند افراد پرخطری همانندمادران باردار،کودکان زیرشش سال،سالمندان و کسانیکه بیماری زمینه ای دارند مواظب آنها باشیم تا کمترین تماس با این افراد را داشته باشند.

در روش غیرمستقیم

نکته اول: باتوجه باینکه ویروس روزهادوساعت ها می توانند در محیط آزاد زنده بمانند توصیه می گردد هنگام بیرون رفتن به اشیاء آلوده،سطوح و …دست نزنیم ودر صورت تماس دست باسطوح بیرونی تحت هیچ شرایطی دستها را به صورت ،بینی ، دهان وچشمان نزنیم و در اولین فرصت دستها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با آب و صابون به درستی بشوریم.

نکته دوم: فاصله ۱/۵ تا ۲ متری را با افراد رعایت کنیم.

نکته سوم: درصورت نیاز از دستکش استفاده کنیم.

لازم به یادآوری است که دستکش ها و لوازم مورد استفاده شده را به روش های بهداشتی دفن کنیم و در سطح معابر و خیابان ها نیندازیم.

درخصوص سلامت روان لازم است که شهروندان آرامش خود را حفظ کنند و توصیه های بهداشتی و اخبار لازمه را از مقامات بهداشتی در رسانه های معتبر دریافت نمایند‌ چرا که خطر کرونا ویروس اگر یک باشد خطرتهدید سلامت روانی که به دلیل استرس و اصطراب سیستم ایمنی را کاهش می دهدمی تواند ۱۰۰ برابر باشد.

مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت غرب اهوازدر پایان توصیه هایی به مردم استان بیان کرد: اینجانب به همه مردم فهیم خوزستان توصیه می کنم که در خانه بمانیم و سفر نکنیم تا ویروس سفر کند.

هم استانی ها می توانند در راستای اطلاع از سلامت خود به سایت salamt.gov.ir خود اظهاری کنند و همکاران ما بصورت شبانه روزی با خانوارهای تحت پوشش با شماره تماس ۴۰۳۰ با شما تماس می گیرند جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان پاسخگوی خادمین خود در مرکز بهداشت غرب اهواز باشید.