تاریخ انتشار خبر: 13 مرداد 1397 | 14:55:20
کد خبر : 3117
مناظره بزرگ اقتصادی زاگرس نشینان برگزارگردید

کارشناسان برجسته کشوری واستانی به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ دادند

زاگرس نشینان-خبر طرح سوال از رئیس جمهور امروز در راس اخبار فضای مجازی و رسانه های کشور بود. اصولا طرح سوال از رئیس جمهور حق مسلم نمایندگان محترم مجلس برای تعهد به قسمی است که در شروع نمایندگی خوانده اند. حال باتوجه به این موضوع مهم زاگرس نشینان قصددارندباحضورکارشناسان اقتصادی برجسته کشوری واستانی وسوالاتی که […]

زاگرس نشینان-خبر طرح سوال از رئیس جمهور امروز در راس اخبار فضای مجازی و رسانه های کشور بود. اصولا طرح سوال از رئیس جمهور حق مسلم نمایندگان محترم مجلس برای تعهد به قسمی است که در شروع نمایندگی خوانده اند.

حال باتوجه به این موضوع مهم زاگرس نشینان قصددارندباحضورکارشناسان اقتصادی برجسته کشوری واستانی وسوالاتی که توسط مجلس شورای اسلامی اعلام وصول گردیدبررسی نمودید.

سوالات طرح سوال ازرییس جمهورمحترم کشوربشرح ذیل می باشند:

۱-عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز

۲-استمرار تحریم های بانکی

۳-عدم اقدام شایسته دولت درکاهش نرخ بیکاری

۴-رکود اقتصادی شدید چندین ساله

۵-افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی اعلام وصول شد.

 

زاگرس نشینان:بنظرشما عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارزچه می باشد؟

سیدمرتضی افقه:
به نظر من ابتدا باید منظور از دولت را در این بحث مشخص کنیم. یک مفهوم دولت همان قوه ی مجریه یا Government است و مفهوم دیگر آن حکومت و کل نظارت یا همان State است. در ایران متاسفانه در بسیاری موارد بین این دو اختلاف نظر و بعضا کشمکش هست به همین دلیل مرز وظایف مخدوش میشود و برنامه مورد نظر هم به نتیجه نمیرسد

در مورد قاچاق همین وضعیت وجود دارد. بخشی از ناکامی در مبارزه با قاچاق این است که تمام مرز در اختیار یک نهاد نظامی یا انتظامی نیست. اگر چه به لحاظ قانونی مرز در اختیار نیروی انتظامی است اما در مواردی به دلایل مختلف به نهادهای دیگر سپرده شده است.
مضافا اینکه فساد در مسیر واردات کالا گسترده است و پیشگیری از ورود قاچاق از مبادی رسمی از طریق جلوگیری از فساد میسر است که آن هم همه اش به عهده ی قوه مجریه نیست و کل حکومت شامل دولت دستگاه قضائی و نیروی انتظامی باید همسو و هماهنگ عمل کنند که باز هم این همسوئی وجود ندارد.
زاگرس نشینان-چه روشی را برای خنثی کردن استمرار تحریم های بانکی در نظر دارید؟

سیدمرتضی افقه:این را باید تأکید کنم که تحریم های بانکی همچون سایر تحریم ها، بعد از برجام برچیده شد ولی آنچه باعث شد که کشور نتواند از طریق سیستم بانکی با جهان خارج ارتباط برقرار کند نه وجود تحریم بلکه ناکارآئی نظام بانکی ایران بود. بعد از سال های طولانی قطع ارتباط با نظام بانکی جهان، استانداردهای سخت افزاری و نرم افزاری سیستم بانکی جهان پیشرفت های شگرفی کرده بود و نظام بانکی ایران از این پیشرفت ها عقب مانده بود و بنابراین برای اینکه بتوانیم از مزایای ارتباط با نظام بانکی جهان استفاده کنیم نیاز بود که نظام بانکی کشور نیز ارتقاء یابد که در کوتاه مدت میسر نبود. مشکل دیگری که مانع از آن شد تا از رفع تحریم های بانکی بعد از برجام بهره مند شویم عدم پیوست ایران به FATF بود که به دلیل مخالفت ها و ممانعت های تندروهای داخلی امکان پذیر نشد و بنابراین نظام بانکی جهان به دلیل مقررات مندرج در این عهدنامه از ارتباط وسیع با نظام بانکی کشور خودداری نمود. بنابراین، نمی توان گفت که نظام بانکی کشور بعد از برجام از تحریم خارج نشده بود بلکه به دلایل فوق ما نتوانستیم از این ظرفیت ایجاد شده بهره مند شویم. این قطع ارتباط نظام بانکی متأسفانه ادامه یافت تا در معرض تحریم های مجدد قرار گرفته ایم.

زاگرس نشینان-چرا اقدام شایسته ای از سوی دولت جهت کاهش نرخ بیکاری صورت نگرفت ( دلیل عدم موفقیت دولت در اشتغال و رفع بیکاری)؟

سیدمرتضی افقه:دولت روحانی وقتی قوه ی مجریه را در سال ۹۲ به عهده گرفت که کشور در اوج بحران ناشی از سوء تدبیرهای شدید دولت احمدی نژاد بود. در حالیکه نرخ تورم به ۴۲ درصد رسیده بود، نرخ رشد اقتصادی به منهای ۷ درصد سقوط کرده بود و این یعنی رکود عمیق در عین تورم کم سابقه. دولت بنابه پیشنهاد مشاورین اقتصادی خود، همت را بر کاهش فوری تورم گذاشت زیرا به نظر عده ای از اقتصاددانان یا باید تورم را کاهش میداد و یا رکود را و همزمان نمی توانست هر دو را کنترل کند (البته به نظر من کنترل همزمان هر دو با صرف زمان بیشتر میسر بود). به هر حال دولت توانست تورم ۴۲ درصدی را ظرف دو سال به زیر ده درصد کاهش دهد که یک دستاورد بزرگ بود و می توانست بستر لازم برای رشد اقتصادی و خروج از رکود را فراهم کند که متأسفانه عمق رکود موجود در کنار ناکارآئی های موجود در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اداری و بوروکراسی کشور، بسیاری از اقدامات دولت برای خروج از رکود را ناکام گذاشت. اکنون استقرار دولت تندرو و ضد ایرانِ ترامپ و خروج غیرقانونی امریکا از برجام، تلاطمی به اقتصاد کشور تحمیل کرد که رکود موجود را بیش از گذشته تعمیق می کند مگر آنکه مسئولان عالی نظام چاره ای برای تنش ایجاد شده در روابط با امریکا بیندیشند.

زاگرس نشینان-به نظر شما دلایل افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

سیدمرتضی افقه :دلیل اصلی و زیربنائی این اتفاق، وابستگی شدید کشور به درآمدهای نفتی، و نیاز به انبوه واردات مورد نیاز بخش های اقتصادی (کشاورزی، صنعت، نفت، خدمات) است. از آرمان های اصلی انقلاب، همین رهائی از وابستگی به فروش نفت بود که به دلیل بی کفایتی ها و بی تدبیری ها و نیز عمل به فرمول های کهنه و ناکارآی اقتصادی سیاسی از یک طرف، و تنش مستمر با کشورهای عمدتاً غربی و امریکا، ظرف چهار دهه ی گذشته، نه تنها به این اهداف نرسیدیم بلکه بعضاً از این حیث وابسته تر و آسیب پذیرتر شدیم. همین وابستگی، قدرت مانور ما را در مواجهه با تحریم های بیگانگان به شدت کاهش داد. در دور پیشین تشدید تحریم های بین المللی طی سال های ۸۸ تا ۹۲ که با سوءتدبیر دولت احمدی نژاد در سیاست خارجی به ایران تحمیل شد، توانستیم با تدبیر، طی مذاکراتی فشرده و طولانی به توافق معروف به برجام دست یابیم اما انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهور امریکا با مواضعی ضد ایرانی، همه چیز به نقاطه اولیه بازگشت. خروج غیرقانونی و زورگویانه ی امریکا که طرف اصلی و تأثیرگذار برجام بود همه ی معادلات را بهم زد. بنابراین از ابتدای امسال که معلوم شد قصد امریکا به خروج از برجام به صورت جدی در حال عملیاتی شدن است هجوم صاحبان سرمایه برای تبدیل دارائی های خود به ارز و طلا و احیانا خروج از کشور، تقاضا برای ارزهای خارجی و طلا را به شدت افزایش داد و بنابراین قیمت ارز و طلا به صورت تصاعدی و غیرعادی افزایش شدید داد. از آن زمان تا کنون و با نزدیک شدن به آغاز مرحله ی اول تحریم ها که از امروز و فردا شروع می شود، نرخ ارز روندی صعودی داشت و اکنون به نرخ بی سابقه ی ۱۱۰۰۰ تومان رسیده است. و از حالا تا زمان مرحله دوم تحریم ها (عدم امکان فروش نفت و مبادلات تجاری با کشورهای خارج توسط ایران) قیمت ارزهای خارجی و طلا ظرفیت افزایش های مکرر دارد. از آنجا که ریشه ی اصلی این نوسانات سیاسی و به خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم های سخت بستگی دارد هر گونه اظهار نظری از سوی مقامات رسمی و نظامی ایران یا امریکا که افزایش تنش بین این دو کشور را در ذهن مردم و صاحبان سرمایه متبادر کند، افزایش شدید قیمت ارز و طلا را در پی خواهد داشت و در مقابل هر اظهار نظری که آرامش در روابط را منعکس کند بلافاصله اثر کاهشی بر نرخ ارزهای خارجی و طلا دارد. برخلاف اظهارات برخی به اصطلاح کارشناسان اقتصادی که ریشه ی افزایش های اخیر قیمت ارز و طلا را صرفاً افزایش نقدینگی در سال های گذشته می دانند به نظر من اگر چه نقدینگی هم بی تأثیر نبوده اما دلیل عمده و اصلی تلاطم فعلی در بازار ارز و طلا فضای روانی و تنش آلود بین ایران و امریکاست و هر اظهار نظری غیر از این، دادن آدرس اشتباهی به سیاستگذاران و تصمیم گیران کشور است.
نکته ی قابل توجه و تأمل دیگر آنست که در شرایط فعلی، دولت به معنی قوه ی مجریه کار چندانی نمی تواند انجام دهد و همه چیز در گرو تصمیمات سران نظام است تا نسبت به شرایط سیاسی پیش آمده با امریکا تصمیم مقتضی را بگیرند. بنابراین فشار به دولت روحانی برای تغییر وزراء یا سؤال نمایندگان از رئیس جمهور نهایت کج فکری در بدترین و بحرانی ترین شرایط کشور است. در واقع این نمایندگان هستند که خود باید پاسخگوی اعمال خود باشند که به درستی به وظایف نمایندگی خود عمل نمی کنند و بعضاً در مسیر کسب امتیاز یا بده بستان های ناموجه با مدیران و مجریان کشور قرار می گیرند و از وظایف ذاتی خود غافل مانده اند که نتیجه اش تداوم ساختار ناکاآی فعلی در ساختارهای اقتصادی و سیاسی کشور است. در نهایت آنچه نظام باید در شرایط فعلی انجام دهد تا از این بحران خارج شویم آنست که در کوتاه مدت مدیریت اقتصاد مثل شرایط جنگی باشد و حفظ سرمایه های کشور و جلوگیری از خروج آنها باید با شدت کنترل شود و از ذخایر ارزی به شدت مراقبت شود تا اگر تحریم های آبان ماه عملیاتی شد مردم در تأمین نیازهای اساسی خود در مضیقه قرار نگیرند. با این وصف، همانگونه که ذکر شد خروج از بحران فعلی از چارچوب اختیارات دولت روحانی خارج است و به تصمیمات مقامات عالی نظام بستگی دارد اگر چه از تصمیمات بعضاً غلط دولت در مدیریت بازار ارز طی چهار ماه گذشته و ناکارآئی برخی از اعضاء تیم دولت و مقامات دولتی در سطوح استان و شهرستان ها هم نباید گذشت.

زاگرس نشینان-بنظرشما عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارزچه می باشد؟

سید حمید حسینی

بخشی از روز نوشت اواخر فروردین را که در نقد سیاست ارزی نوشتم فوروارد میکنم تا دوستان مطالعه کنند.
هفته ای سخت، همراه با چالش ونگرانی برای فعالان عرصه بین الملل وتولید بود، سیاست جدید ارزی دولت ، اگر چه در کنترل هیجان وکاهش قیمت ارز آزاد موفق بوده ، ولی صادرات را با چالش جدی مواجه نموده ودر آینده ای نزدیک شاهد افزایش قاچاق کالای صادراتی ، رایج شدن کارتهای اجاره ای صادراتی ،کم اظهاری در صادرات ، زیاد اظهاری در واردات ،فساد در تخصیص ارز وثبت سفارش باشیم.
مطبوعات ورسانه ها، اعضا اتاق مشترک ایران وعراق و فضای مجازی مملو از سوال وانتقاد شده و پاسخگویی را برای امثال حقیر که اعتقاد به شفافیت و بیان کارشناسی مطالب را دارم سخت وغیر ممکن نموده است.

مسلم است که سیاست تک نرخی با توجه به توان دولت در تامین ارز مورد نیاز کشور و افول صادرات با شکست مواجه خواهد شد ودعا می کنم که دولت در این سیاست ارزی انعطاف ونرمش نشان دهد، امیدوارم کارگروهی که توسط ستاد اقتصادی دولت برای تدوین آیین نامه های مربوط به تخصیص ارز وارداتی و نحوه بازگشت ارز صادراتی بیش بینی شده با درک شرایط کشور وشکننده بودن صادرات اتخاذ شود.
زاگرس نشینان-چه روشی رابرای خنثی کردن استمرار تحریم های بانکی درنظردارید؟

سید حمید حسینی

بنده از بحث بانکی وارد موضوع میشوم.
برای خنثی کردن تحریم های بانکی حفظ برجام، تصویب FATF , پذیرفتن ارزهای دیجیتالی وتشکیل بانک مستقل توسط کشورهای اروپایی برای کار با ایران میتواند موثر باشد.

ضمنا دولت در کنترل قاچاق نسبتا موفق عمل کرده است، شاهد ان افزایش درامدهای گمرگی کشور به بیش از دو برابر پس از استقرار نظام جامع گمرگی، ولی کنترل قاچاق در اختیار دولت نیست وبعضی از سیاست گذاریهای دولت انرا تضعیف یا تشدید می نماید، بطور مثال تصمیم اخیر سران سه قوه برای ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا بر خلاف قانون برنامه ومنطق اقتصادی میباشد ومی تواند قاجاق را تشدید نماید.
البته به غیر از مواردی که جناب آقای دکتر افقه در مورد تحریم های بانکی ارائه کردند، قطعا پس از برجام به راحتی می شد تحریم های نفتی، کشتیرانی و حمل و نقل را برطرف کرد ولی برطرف کردن تحریم های بانکی نیاز داشت که ما حتما استاندارد های نظام بانکی را افزایش دهیم و ده سالی که ما با نظام بانکی دنیا قطع ارتباط کرده بودیم، بتوانیم خودمان را با قوانین و مقررات جدید تطبیق دهیم و شروع کنیم با بانکهای دنیا ارتباط برقرار کردن و همچنین آمریکایی ها هم پذیرفته بودند که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، متاسفانه به نظر من، ما روح برجام را نقض کردیم و شروع کردیم به اینکه معامله ی برد برد را به معامله ی برد باخت برای آمریکایی ها، و اجازه حضور آمریکایی ها را در اقتصاد ایران نداریم و این موضوع باعث شد که آمریکایی ها در جهت لغو تحریم های بانکی همکاری لازم را نداشته باشند و تحریم های بانکی باقی ماند، اقداماتی که فراموش نمیکنیم زمانیکه آقای دکتر ظریف که از برجام برگشتند در فرودگاه با لنگ کفش از ایشان استقبال کردند و در مجلس شورای اسلامی سر و صدای زیادی کردند و همچنین عملیات موشکی و پرتاب موشک این ها همه علائمی بود که به آمریکایی ها دادیم، ورود کالا های ایرانی را ممنوع کردیم و پس از سه ماه ماشین های شرکت های آمریکایی که پیش فروش شده بود را اجازه ورود ندادیم لذا بخشی از اینکه تحریم های بانکی لغو نشد به عملکرد ما و نقض روح برجام توسط ایران و آمریکا بود
با اجرا نشدن کامل برجام برنامه های دولت برای حذب سرمایه گذاری ومنابع مالی ناقص شد، در برنامه ششم بودجه هزار میلیارد دلاری برای رسیدن به اهداف بیش بینی شد که قرار بود ۲۰۰ میلیارد ان از منایع خارجی تامین بشه( سالانه ۴۰ میلیارد) و دلواپسان با کارشکنی در برجام باعث ناکامی دولت در رسیدن به اهداف شدند.
دولت طبق بودجه سال ۹۷ باید ارز خود را به نرخ ۳۸۰۰ تومان به بانک مرکزی بفروشد وهیچ نفعی از افزایش قیمت ارز نمیبرد.

زاگرس نشینان-چرااقدام شایسته ای ازسوی دولت جهت کاهش نرخ بیکاری صورت نگرفت؟(دلیل عدم موفقیت دولت دراشتغال ورفع بیکاری)

سید حمید حسینی:

دولت با یک برنامه حساب شده وارد کار شد و توانست آرامش را به اقتصاد کشور برگرداند، نرخ ارز را برای سالها تصویب کنند تورم را کاهش دهد و رشد اقتصادی نسبتا خوبی را در چهار سال اول یا به عبارتی حداقل برای سه سال رشد اقتصادی خوبی داشته باشد، اما چیزی که دولت ما کامل نداشت، دولت نتوانست رکودی که حاکم بر فعالیت های اقتصادی بود را درمان کند و سیاست هایی را که برای جمع آوری منابع نقدینگی از جامعه داشت و نرخ بالایی که برای سودهای بانکی تعیین کرد، خودش باعث شد که این رکود را دامن بزند، حتی دولت برنامه ای که داشت و سیاست گذاری که کرده بود در زمینه اقتصادی و در زمینه روابط بین المللی و برجام به دنبال این بود و انتظار داشت که موفق می شود و سرمایه گذاری خارجی را جذب می کند و با سرمایه گذاری خودش بحث خروج کشور از رکود و به اشتغال کمک خواهد کرد ولی همینکه اولا برجام ناقص اجرا شد و نتوانست به اصطلاح همه ی تعهداتی که به ما داد را اجرایی کند ضمن اینکه با مخالفت هایی که با برجام در داخل صورت گرفت و با سرمایه گذاری خارجی آن طوری که انتظار می رفت به کمک اقتصاد کشور نیامد اگرچه ما در دوسالی که از برجام گذشت توانستیم سرمایه های بزرگی در زمینه توسعه میادین نفتی، در زمینه توسعه و بازسازی همه ی پالایشگاه ها، توسعه ی پتروشیمی، سرمایه گذاری در حوزه ی خودرو، در زمینه نیروگاهها، در زمینه انرژی های نو، در زمینه راه آهن و جاده جذب کنیم ولی با پیروزی آقای ترامپ در انتخابات آمریکا و تهدیدات ایشان تقریبا همه ی برنامه هایی که در این رابطه بود به سرانجام نرسید لذا منابع داخلی کشور هم جوابگوی خروج کشور از رکود و ایجاد اشتغال نشد و برنامه و بودجه های عمرانی دولت به شدت کاهش پیدا کرد و این عوامل باعث شد که دولت در خروج از رکود و ایجاد اشتغال موفق نباشد.

زاگرس نشینان-چرادولت نتوانست دراین سالها رکود اقتصادی شدید بازارراکنترل نمایید.
سیدحمیدحسینی:
راه حل عبور از مشکلات وشرایط بحرانی کشور چاره ای جز تعامل با دنیا، حفظ برجام، اشتی ملی وتفاهم در داخل کشور( از جمله رفع حصر) کاهش فشارهای اجتماعی ، مراجعه به ارا عمومی در موضوعاتی نظیر مذاکره با امریکا، عفو ایرانیان خارج از کشور، مبارزه جدی با فساد، ایجاد شفافیت وتغییر در کابینه اقتصادی دولت ودادگاهها ودادستانها نداریم وحکومت مجبور است که به این اصلاحات تن دهد وگرنه الان قدرت مردم با جاکمیت برابر میباشد ومردم قادرند حاکمیت ودولت را تنبیه واچمز نمایند.
دولت اصلا یک دست نیست که بتواند سیاست گذاری کند، شما نوبخت، واعظی، ربیعی، سیف، نهاوندیان، رحمانی فضلی را یک تیم با تفکرات خودش می بینید در مقابل جهانگیری، اخوندی، حجتی، شریعت وزنگنه؛رییس جمهور باید امور اقتصادی را به یکی از این دو گروه بسپارد وبینابین عمل کردن نتیجه اش میشود سیاست های فعلی که هیچکس پاسخگو نیست، حالا که با تشکیل شورای فرماندهی سه قوه دیگه اوضاع بدتر خواهد شد وتناسبی بین اختیارات ومسئولیت وجود نخواهد داشت.
زاگرس نشینان-دلایل افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

سیدحمیدحسینی:
سیاست های غلط پولی وارزی ، افزایش سه برابری پایه پولی و۴ برابری نقدینگی، تنش های منطقه ای با عربستان وامارات وسخت شدن انتقال پول، نا امیدی و بی اعتمادی جامعه به علت رانت وفساد، هزینه های مداخله در جنگ عراق، سوریه ویمن، خروج سرمایه از کشور، انفعال دولت، تصمیم غلط ارزی در ۲۲ فروردین امسال وقاچاق اعلام کردن ارز و….
خروج امریکا از برجام وبازگشت تحریم ها، خارج شدن شرکت های بزرگ خارجی از ایران ( توتال، زیمنس، مرسک، جنرال الکتریک، رنو، ) از کشور
دولت اصرار دارد که خصوصی سازی را به عنوان یک تکلیف ادامه دهد در حالیکه همزمان موظف بوده که برای بهبود فضای کسب وکار اقدام کند ودر این راستا کاملا ناموفق بوده است
سوالی ازسوی مخاطبین:

در این شرایط بحران و شبه جنگ آیا با اقتصاد بازار و آزاد مملکت قابل اداره است یا باید روی به اقتصاد جامعه محور آورد

راه حلهای سیاسی چون گفتگو با ترامپ بیشتر کارساز هستند البته در کوتاه مدت یا راه حلهای اقتصادی و اجازه دادن به سیاسیون و نظامیان هر چقدر بخواهند بحران درست کنند علم اقتصاد از پس تمام مشکلات به تنهایی بر می آید؟

سیدحمیدحسینی:
من مسایل سیاسی وروانی را عامل مهمی در افزایش قیمت ارز میدانم واصلاحات سیاسی واحتماعی که باعث حلب اعتماد وامید حامعه بشود را موثرتر از سیاست های اقتصادی میدانم ودر تشریح عوامل به بسیاری از این عناصر اشاره کردم.

زاگرس نشینان-عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارزچه می باشد؟

سیروس ممبینی

به نظر من قصه ی فروپاشی اقتصادی کشورهای جهان سوم و خاصه کشورهایی که مشی ایدیولوژیک دارند فراتر از مسایل و بحران های داخلی یک کشور است. البته مسایل داخلی در تسریع این روند تاثیر زیادی دارند اما از آنجایی که ما در یک سیستم اقتصاد جهانی مرتبط و شبکه ای درگیر هستیم پیوسته با تهدید بالقوه ای از سوی اقتصادهای مرجع(مثل گروه شمال) روبرو هستیم که این تهدید چاشنی و پیش فرض پذیرفته شده ای است از سوی گروه هایی که مرجع نیستند(تابع اقتصاد جهانی یا همان گروههای ناظر و پیرو. به اصطلاح گروه جنوب)

این از بخش خارجی مساله که هرگاه در عرصه ی دیپلماسی ناهمگونی هایی پیش می آید این اهرم و تهدید بالقوه عمل نموده و اینگونه فشار خود را در مراحل نهایی اعمال می کند. البته این طرح همیشه موفق نبوده و در برابر آن پارادایم ریاضت اقتصادی بعنوان یک الگوی تجربه شده از سوی برخی جوامع گاه توانسته است با وحدت رویه در عرصه ی داخلی در برابر این تهدید پیروز باشد.

اما اقتصاد ایران که زمانی بعد از مکزیک عنوان دومین اقتصاد قاچاق دنیا را بخود گرفته بود مساله ای چند وجهی دارد که می بایست به آن توجه شود. این وجوه ریشه در مسایل فلسفه ی سیاسی نظام حاکم دارد که به آن می پردازیم و سعی میکنم از این کلیات به پاسخ شما برسم.
در ایران همیشه دونوع دکترین سیاسی در نوع تعاملات با دنیا حاکم بوده و هست. یکی مبتنی بر گقتگو و تعامل متوازن بوده و هست و دیگری مساله ی آرمان و عقیده را بر معاش مردم و پذیرش پیچ و خمها و کش و قوس های نظام جهانی ارجح دانسته و تضارب میان این دونوع پرداخت به مساله گاها موجب سیتماتیک شدن فساد از هر نوع آن خواهد شد.

من جزییات این مساله را بخاطر طولانی شدن مبحث وارد نمی شوم اما از تبعات گقته ی بالا یکی هم همین فساد سیستماتیک و قاچاق و پولشویی و هزاران مساله ی دیگر است که موجب ضربه به اقتصاد می شود. بخصوص اگر با آن تهدید بالقوه که در ذات اقتصاد جهانی وجود دارد همسو شود بلایی بر سر اقتصاد یک کشور خواهد آورد که الان ما در ایران شاهد آن هستیم

زاگرس نشینان-چه روشی رابرای خنثی کردن استمرار تحریم های بانکی درنظردارید؟

سیروس ممبینی

سوال خیلی خوشبینانه ای طرح شد و البته اندکی غیر واقع بینانه. خنثی کردن استمرار تحریم ها با کدام زیر ساخت. تنها حربه برای یک عضو کوچک از شبکه جهانی اقتصاد ریاضت و برنامه ریزی،اتحاد و یکدستی در انگیزه ها و اهداف چه در عرصه ی قدرت و چه در عرصه ی عمومی است. شما معیارهای گفته شده را با وضع موجود بسنج. بنظرم پاسخ تان را داده باشم.

دکتر حسینی: البته در شرایط تحریم حل مشکلFATF، استفاده از ارز دیجیتال، وحدت و یکدلی و… می تواند موثر باشد.
ممبینی: بنظرم این همان زیر ساختی است که منوط به اما و اگرهاست.یعنی همان ریاضت . ارز دیجیتال ایجاد جزیره مالی است در تعاملات مالی دنیا. در واقع همین ارز دیجیتال خود میتواند محملی برای پولشویی هم باشد و ممکن است اقتصاد که هیج حتا حیات یک جامعه را به بیراهه ببرد. معاملات اسلحه و مواد مخدر و …

زاگرس نشینان-چرااقدام شایسته ای ازسوی دولت جهت کاهش نرخ بیکاری صورت نگرفت؟(دلیل عدم موفقیت دولت دراشتغال ورفع بیکاری)

سیروس ممبینی

مشکل بیکاری چگونه حل می شود برادر من؟
مشکل اقتصادی با جاری پول در عرصه های تولید و خدمات و … برطرف خواهد شد. مگر نه اینکه برجام این گشایش را پیش آورده بود؟ مگر نه اینکه شرکتهای بزرگ در حال ورود به بازار اقتصاد ایران بودند؟ مگر نه اینکه قرار بود ما با دنیا تعامل اقتصادی داشته باشیم؟ واژه ی “نفوذ” را به خاطر دارید؟ خاطرتان هست چه نشاط روانی و حتا اقتصادی در جامعه در حال شکل گیری بود؟ خب نقض برجام یعنی بازگشت به عقب. به بیکاری به تورم به شرایطی که امروز می بینیم. نفوذ چه شد پس؟
یکی از مخاطبین: پس تا کی باید وضع بدینگونه باشد و کی قرار است این مشکلات حل شوند؟

همانطور که در آغاز عرض شد ما باید دکترین سیاسی حاکم بر نوع تعاملات با دنیا را اصلاح کنیم. این یعنی حتا اگر بنای توسعه ی ایدیولوژیک داریم ما باید با گفتمان صلح و تعامل را جایگزین وضعیت فعلی کنیم.
زاگرس نشینان-چرادولت نتوانست دراین سالها رکود اقتصادی شدید بازارراکنترل نمایید.

سیروس ممبینی

بنظرم دولت هل داده شد به سمت و سویی که نمیخواست.این چیزی که رکود نام گرفته نتیجه ی فرایندی اقتصادی است که بخشی از آن عطف بماسبق می شود اما بعد از انحراف از مسیر شکوفایی و کنترل افزایش قیمت ها من نقش دولت را همراه کردن مردم در احساس فشارهای وارده می دانم آن هم از نوعی عصبانیت پنهان برخاسته است که دولت پس از نقض برجام به آن گرفتار شده است
دکتر حسینی: البته دولت یکدست نیست که بخواهد سیاست واحدی را اجرا کند.
ممبینی:اما حداقل های همسویی را دارند. بدتر از آن اکنون است که در ترمیم کابینه احیانا افرادی بخواهند وارد شوند که محصول و نتیجه ی( تضارب دو دکترین ذکر شده) همان فشارهای منتهی به آن قهر رییس جمهور باشند.

زاگرس نشینان-دلایل افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

این هر دو یک مفهوم اند. و در بالا به حد کافی پاسخ این پرسش داده شد. اما بهتر بود پرسیده می شد خطرناکترین اتفاق بعد از این کاهش ارزش پول چیست؟
اگر از سایه ی جنگ به سلامت بیرون آییم بنظرم ریزش سرمایه های اجتماعی، فرار نخبگان، نارضایتی عمومی، توقف چرخ اقتصاد خرد و کلان و…آنارشیسم تبعات جبران ناپذیری است که بعد از این ما از آسیب های اقتصادی خواهیم داشت.
سوالی ازسوی مخاطبین-در این شرایط بحران و شبه جنگ آیا با اقتصاد بازار و آزاد مملکت قابل اداره است یا باید روی به اقتصاد جامعه محور آورد

راه حلهای سیاسی چون گفتگو با ترامپ بیشتر کارساز هستند البته در کوتاه مدت یا راه حلهای اقتصادی و اجازه دادن به سیاسیون و نظامیان هر چقدر بخواهند بحران درست کنند علم اقتصاد از پس تمام مشکلات به تنهایی بر می آید؟

زاگرس نشینان- اگر شرایط جنگی یا شبه جنگ است آن هم جنگ اقتصادی، پس پاسخ در خود سوال نهفته است. بنظر می رسد در شرایط جنگ اقتصادی که شاهرگهای پولی و مالی با دنیا قطع شده ،اقتصاد قاچاق تنها راه حل باقیمانده است.که چرایی آن از خود آن مهمتر است