تاریخ انتشار خبر: 23 آبان 1399 | 18:24:52
کد خبر : 9485
یادداشتی از یاور شاه ولی:

چند نکته در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ارتباط آن با ایران

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ یاورشاولی فعال سیاسی -اجتماعی در یادداشتی باعنوان :چند نکته در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ارتباط آن با ایران نکته اول: ایران و آمریکا یک دوره طولانی از عدم ارتباط و مقابله پر فراز و نشیب را تجربه کرده اند که ابتدای آن به اقدامات خصمانه دولت آمریکا پس […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ یاورشاولی فعال سیاسی -اجتماعی در یادداشتی باعنوان :چند نکته در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ارتباط آن با ایران
نکته اول:
ایران و آمریکا یک دوره طولانی از عدم ارتباط و مقابله پر فراز و نشیب را تجربه کرده اند که ابتدای آن به اقدامات خصمانه دولت آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بر می گردد.
اکنون که این پرونده را مرور می کنیم می بینیم که پرونده امریکا در ایراد خسارت و صدمه به ملت ایران و منافع مشروعش بسیار سنگین و غیر قابل تصور است. هر عقل سلیمی با دلی عاشق ایران وشخصیتی شرافتمند باید در پی تقاضای جبران خسارت وارده به ملت ایران و لغو تحریمهای ظالمانه آمریکا باشد.
سیاست دولتهای آمریکا توسط لابی های قدرت(deep state) طراحی می شود ، رئیس جمهور وکابینه او صرفا مجریان این سیاستها هستند لذا تغیر چهره ها در کاخ سفید حداکثر محدود به تاکتیک ها و روشها است نه راهبردها.
با این وضعیت نظام جمهوری اسلامی ایران نباید از برنامه ریزی راهبردی خود برای سناریوهای محتمل در مواجهه با تغییرات حاکمیتی در آمریکا و تبعات آن برای حفظ منافع غفلت کند.
نکته دوم:
تغییر در مدیریت کاخ سفید در هر حال یک فرصت هم برای آمریکا و هم برای ایران است. برای آمریکا از این جهت که فرصتی است تا اقدامات مخرب ۴ساله گذشته دولت ترامپ پس از یک دوره طولانی مذاکره با دنیای غرب را که تا حدودی به کاهش تنش ها منجر واز طرفی یک نقطه تماس ایجاد کرده بود ، را ترمیم سازد .
علاوه بر آن خروج از پیمانهای بین المللی، سازمانهای جهانی، تر غیب به نژاد پرستی، بکارگیری ادبیات لمپنیسم در روابط بین الملل از جمله اقدامات خسارت بار دولت آمریکا در چهار سال گذشته است که جهانیان اصلاح آن را از دولت جدیدطلبکاراند.
فرصت برای ایران چندوجهی است ، اول اینکه از فرصت پیش آمده برای به دست گرفتن ابتکار پروسه مواجهه آمریکا با برجام استفاده شود. ایران از اولین لحظه تغیر دولت باید نحوه برگشت آمریکا به برجام را طراحی ومدیریت کرده، درخواستهای خود را از جمله جبران خسارتهای وارده به ملت ایران در سالهای ۹۷ تا۱۴۰۰ را به سایر اعضا برجام در بستر خواسته های جامعه جهانی دیکته کند.
وجه دیگر ایجاد فرصت مناسب برای بهبود روابط منطقه ای در این شرایط است .
وجه سوم اقتصادی است به این مفهوم که ایران باید در این دوره گذار که با یک خلاء نسبی قدرت و احتمالا بروز اختلافات داخلی در آمریکا همراه می شود، حداکثر استفاده را از شرایط موجود برای بازگرداندن
مطالبات خود از کشورهای بدهکار و نیز افزایش میزان صادرات نفت بنماید.
نکته سوم:
شرایط داخلی کشور برای تحقق اهداف نظام درمدت باقی مانده از ریاست جمهوری فعلی و پس از استقرار رئیس جمهور جدید در کاخ سفید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شنیدن صدای واحد از درون بهترین پیام به رئیس جمهور جدید آمریکا برای پذیرش درخواست های به حق کشورمان است. در صورت بروز هرگونه اختلاف معنادار بین بخش های نظام، دشمن برای ایستادن در مقابل خواسته های ما و پافشاری بر خواسته های باطل خودش ترغیب خواهد شد.
گروههای سیاسی وجناحهای مختلف نیز باید با درک عمیق از شرایط امروز برای تحقق
منافع ملی، دولت و نظام را همراهی کرده واز ایجاد هرگونه اختلاف در متن جامعه یا درون نهادهای تصمیم ساز پرهیز نمایند. این نکات به انحا مختلف در بیانات رهبر معظم انقلاب روئیت می شود.
نکته چهارم:
چه بسا دولت جدید آمریکا نیز با ادامه شرایط موجود در روابط فی مابین منتظر نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ ایران باقی بماند، که در این صورت دولت فعلی جمهوری اسلامی باید در مدت باقیمانده مسئولیتش برای حل مشکلات کشور از هیچ کوششی دریغ نکند تا کشور را در شرایط قابل قبولی به دولت آینده واگذار نماید .