تاریخ انتشار خبر: 20 شهریور 1402 | 20:31:19
کد خبر : 14881
یادداشتی از علی قیاص وند:

پیشران‌های اقتصادی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های صنعت و حوزه معدن در اشتغال‌زایی و افزایش سرانه کشور

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛علی قیاص وند فعال اجتماعی- اقتصادی در یادداشتی باعنوان: پیشران‌های اقتصادی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های صنعت و حوزه معدن در اشتغال‌زایی و افزایش سرانه کشور مسئله اصلی را مسئله اقتصاد ومعیشت مردم خواندند، اگر تولید ملی با همت وپیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم ومسائل اشتغال وسرمایه […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛علی قیاص وند فعال اجتماعی- اقتصادی در یادداشتی باعنوان: پیشران‌های اقتصادی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های صنعت و حوزه معدن در اشتغال‌زایی و افزایش سرانه کشور

مسئله اصلی را مسئله اقتصاد ومعیشت مردم خواندند، اگر تولید ملی با همت وپیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم ومسائل اشتغال وسرمایه گذاری حل خواهد شد وآسیب های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت.
(بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت حلول سال ۱۳۹۷)

صنعت ومعدن در دوران رکود اقتصادی می‌تواند عملکرد قابل قبولی از خود داشته باشد چنین زمینه های که همواره در حال رشد بوده وکمتر تحت تاثیر رکود و تغییرات اقتصاد کشور قرار می‌گیرند را فعالیت های اقتصادی پیشران نامیده می‌شوند.

سرمایه گذاری در صنایعی چون گردشگری، پتروشیمی، فرآوری سنگ، فولاد، ماشین سازی و… نظایر این صنایع می‌تواند به پیشرفت اقتصادی جامعه بیانجامد.
معادن نقش کلیدی در توسعه صنایع دیگر می‌تواند بازی کنند، با توسعه وافزایش سهم در اقتصاد ملی می‌توان شاهد افزایش سهم در اقتصاد کشور باشیم.

با بی تدبیرهای که در گذشته شاهد بودیم بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی دچار مشکلات اساسی شدن و بسیاری از بین رفتند.

مهمترین مشکلات در حوزه پیشران های اقتصادی:

بی برنامگی وبی توجهی مسولان به ظرفیت های کشور وعدم استفاده از آنها در جهت توسعه اقتصادی است.

یکی از مشکلات کشور و خصوصا در استان خوزستان اینست که ارتباط نزدیکی با بخش خصوصی برقرار نیست و در حوزه اقتصادی به صورت نمادین حرکت کرده و برنامه های آنها عملا دردی از واحدهای تولیدی مشکل دار را برطرف نمی‌کند.

بالابودن نرخ تسهیلات بانکی که نرخ بهره وسود تولید زیر۷درصد است ولی پرداخت تسهیلات ۱۸درصد منطقی نیست.

در زمینه خام فروشی باید گفت که خام فروشی دلایلی دارد:
عدم پایبندی به قوانین و مقرراتی است که بر مبنای آن پروانه گرفته شده است.
برای حل مشکلات اقتصادی و واحدهای صنعتی و اقتصادی نیازمند سیاست های کلان اقتصادی در حوزه های مختلف هستیم که تا زمانی اعمال نشوند اتفاقی رخ نخواهد داد.

این سیاست ها شامل تولید محور شدن، سیاست‌های اقتصادی، بانکی، مالیاتی، اشتغال زایی وتامین اجتماعی است که امیدواریم در دولت توجه مناسبی صورت بگیرد و شرایط مطلوبی برای کارآفرین ایجاد کند.
بیش از ۹۰درصد مشکلات بنگاه های اقتصادی مانند هم است.
در بخش سنگ که از پیشران های اقتصادی می‌تواند باشد و در بسیاری از بخش های تولیدی ومعدنی متاسفانه گرایش تولید برای بازار داخل سیاست گذاری شده و این نگاه موجب شده تا از حداقل ظرفیت ها در حوزه صادرات بهره برداری نکنیم و در نتیجه موضوع رونق و رکود نیز بسیار تاثیر گذار بوده است.

در تولیدات حوزه معدنی، فرآوری وبازرگانی فروش هنوز به استانداردهای جهانی پیاده سازی و نزدیک نشدیم، که این شرایط توان واحدهای فرآوری در بازاریابی شرایط لازم را پیداکنند.

حمایت وایجاد زیرساخت های لازم پایانه های صادراتی:
نقش پایانه ها این است که در جوامع بازارهای هدف، کار بازاریابی و فروش را انجام دهد این طرح پایه ای و زیر بنایی است که نیازمند سرمایه گذاری دولت است.

از دولت انتظار است که اقتصاد کشور را دارای ثبات کند تا بتوان برای چند سال آینده بنگاه های اقتصادی برنامه ریزی کنند و اقتصادی که تا ۱۰سال نتواند آینده اش را پیش بینی نکند عملا نمی‌تواند برنامه ریزی کند و زمانی که نتواند برنامه ریزی کند، نمی‌تواند بنگاه های اقتصادی موفقی داشته باشد.