تاریخ انتشار خبر: 7 آبان 1396 | 20:10:38
کد خبر : 1357
یادداشتی ازمحمدشریفی(طنزپردازوحکایت نویس)

پدیده ی شوم گرد و غبار و آینده ی تیره و تار استان خوزستان

طبق گزارش کارشناسان،پدیده گرد و غبار در اقلیم خوزستان متاثر از عوامل متعدد است: الف: زمین و دشت های رها شده و خشکی باتلاق ها – ب:خشکانیدن قسمتی از تالاب هورالعظیم توسط شرکت ملی حفاری جهت بهره برداری نفت که شخصا” مشاهده کردم از میان ۷ استان کشورشامل خوزستان، ایلام، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، لرستان […]

طبق گزارش کارشناسان،پدیده گرد و غبار در اقلیم خوزستان متاثر از عوامل متعدد است:

الف: زمین و دشت های رها شده و خشکی باتلاق ها – ب:خشکانیدن قسمتی از تالاب هورالعظیم توسط شرکت ملی حفاری جهت بهره برداری نفت که شخصا” مشاهده کردم از میان ۷ استان کشورشامل خوزستان، ایلام، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، لرستان ،کرمانشاه و بوشهر که گرد و غبار نمایان است می توان خوزستان را کانون بحران دانست.
سازمان محیط زیست سندی تحت عنوان مقابله با ریزگردها تهیه نمود و فرصت عملیاتی کردن آن را پایان سال۹۴ اعلام داشتند در همین راستا دولت آقای روحانی در خوزستان همتش را مضاعف نمود تا این طرح زودتر در خوزستان پیش برود و قدم هایی هم برداشته شد؛ عملیات اکتشاف نفت تا حدودی متوقف و تالاب ها آبگیری شدند ، کاشت نهال از سرگرفته شد ، تناسب کارشناسی طرح را با اقلیم به کارشناسان محترم واگذار می نمایم .
اما در ارتباط با بخش عمده ای از گرد و غبارکه منشاء خارجی داشته و از عراق و عربستان می آیند ، در حیطه وظایف وزارت امورخارجه است و لازم است از طریق دیپلماتیک و طرح موضوع در مجامع بین المللی و … حل و فصل شود متاسفانه تا کنون در این مورد خروجی مثبت و قابل قبولی نداشته ایم !!!!
دستگاه دیپلماسی باید بداند :
یکی از علل تامه شدت گردو غبار کویر ها و باتلاق های خشک شده ی عراق است.
متاسفانه جریان باد از شمال غرب به سمت جنوب شرق در حرکت است و همین جریان های باد غبار را از میان رودان و عراق عبور می دهد و از قسمت غرب اهواز وارد می کند و هفت استان پهناور کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

پاسخ به چرای ؟؟!!! بیابان زایی ها و خشک شدن باتلاق هادر کشور عراق، باید گفت: اردوغان در حال احیا و بسط امپراطوری عثمانی است ـ یکی از طرح های دولت ترکیه انجام پروژه های آناتولی است. بسیاری از کارشناسان پروژه آناتولی را اصلی ترین دلیل خشکسالی منطقه و بروز گرد و غبار می دانند. سد سازی های مختلف در حوضه آبریز دجله و فرات و بهره‌کشی بی‌رویه و فزون از حد از منابع طبیعی توسط دولت اردوغان باعث خشک شدن تالاب ها شده است.
دولت بجای پرداختن به مسائل حاشیه ای عراق و سوریه باید پروژه اناتولی را متوقف کند .سازمان های مردم نهاد در استان باید صدای مردم خوزستان را فریاد بزنند
قصد ندارم فقط انگشت اتهام به طرف ترکیه و عراق و سوریه و عربستان دراز کنم و پدیده ریزگرد ها را صرفا”به عوامل خارجی نسبت دهم !!! نه خیر !!! مشکلات زیست میحطی داخل کشور نظیر خشکی تالاب ها و سد سازی های غیر اصولی استان خوزستان در ایجاد ریزگرد ها در هوا نقش به سزایی داشته اند و در آینده با شدت بیشتر خواهند داشت .

تالاب نیمه‌خشک هورالعظیم در حال تبدیل شدن به بیابان و مرداب است، تپه‌های ماسه‌ای فکه دچار تخلل و سستی شده اند ؛ خشکسالی ها در ماهشهر ـ هندیجان و امیدیه باعث کویری شدن زمین های مزروعی شده است با وزش هر باد نه چندان پر سرعت، متاسفانه چهره سرزمین خوزستان زرد و در انبوهی از گرد و غبار فرو می رود .

برای مقابله با ریزگردها کشورهای مختلف از جمله آمریکا و چین گام های بزرگی برداشته اند از جمله :
۱ ـ جلوگیری از برخاستن و انتقال و انتشار گرد وغبار با پاشیدن مالچ های بیولوژیک یا توسعه فضای سبز مثل درختکاری

۲ـ ایجاد بادشکن های بزرگ با تشکیل عرصه های جنگلی و پهنه های سبز یا بارگذاری سازه های سکونتگاهی

۳ـ بارور کردن ابرها و مرطوب ساختن خاک

متاسفانه در استان خوزستان علاوه بر گرد و غبار فعالیت های آلاینده هوا نظیر چاههای نفت و گاز و معادن و صنایع را هم باید مزید بر سایر مصائب بدانیم ، ملاحظه بفرمایید که ؛کارخانه های کربن بلک ؛صنایع فولاد ؛ لوله سازی و…. در مرکز شهر اهواز قرار گرفته اند

در استان البرز احیای پوشش گیاهی با عنوان طرح ترسیب کربن اجرا شد و اقدام بسیار موثری هم بود ، که البته این طرح در کوتاه مدت جواب می دهد زیرا نتوانستند عوامل اصلی را متوقف کنند .در خوزستان هم در یک حرکت تصنعی پسامدهای سدها و طرح توسعه نیشکر را به سمت تالاب هورالعظیم هدایت کردند تا اعتراض و انتقاد جامعه از بی توجهی مسئولین فروکش نماید اما پس از مدتی بازهم روز از نو و روزی از نو و لشکر ریزگرد حمله ور می شود و نفس کشیدن دشوار می گردد!!