تاریخ انتشار خبر: 22 مهر 1398 | 00:08:58
کد خبر : 6675
گفتگوی اختصاصی منصورکاوسی مدرس دانشگاه فرهنگیان اهوازباخبرگزاری زاگرس نشینان

واکاوی طرح حذف زبان انگلیسی از دروس مدارس

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛منصورکاوسی مدرس دانشگاه فرهنگیان اهوازدر ابتدای مقدمه صحبتهایش ازبُعد روانشناسی و مشاوره ای به موضوع حذف دروس زبان انگلیسی ازمدارس پرداخت و اظهارکرد: در بین روان شناسان و مشاوران موضوعی مشهور به « عمه تراپی و خاله درمانی » است ، موضوعی که بیانگر عدم تسلط روان شناسان و مشاورانی است که تسلط […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛منصورکاوسی مدرس دانشگاه فرهنگیان اهوازدر ابتدای مقدمه صحبتهایش ازبُعد روانشناسی و مشاوره ای به موضوع حذف دروس زبان انگلیسی ازمدارس پرداخت و اظهارکرد:
در بین روان شناسان و مشاوران موضوعی مشهور به « عمه تراپی و خاله درمانی » است ، موضوعی که بیانگر عدم تسلط روان شناسان و مشاورانی است که تسلط بر حوزه ی کاری خویش نداشته و بجای استفاده از تکنیک ها ، روش ها و فنون روان درمانی ، روان کاوی، رفتار درمانی و بهره گیری از دستاوردهای علم روان شناسی ، توصیه کردن ، نصحیت ، پند و اندرز و…… را سرلوحه کار خویش قرار می دهند ، بجای برنامه های کاربردی و عملی ، ایده های ناپخته ی ذهنی خود را به مراجعین غالب می نمایند و….

کاوسی گفت:موضوع مطرح شده در بالا و ارایه طرح ناپخته ی حذف زبان انگلیسی از دروس مدارس متوسطه همخوانی نزدیکی با هم دارند . طرحی که بالغ بر ۵۰ نماینده پای آن امضا گذاشته اند ، نشان از غیر کارشناسی ، غیر حرفه ای ، ناپخته و عجولانه بودن طرح دارد ، طرحی که ردی از نشانه های علمی و پژوهشی در آن دیده نمی شود و پشتوانه هایی همچون نظر کارشناسان و تصمیم سازان آموزش و پرورش ، دانش آموخته گان فلسفه ی تعلیم و تربیت ، روان شناسان تربیتی و آموزشگاهی ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، پژوهشکده ی تعلیم و تربیت و ….. را بهمراه ندارد ، به عبارتی وقتی طرحی از پشتوانه ی لازم علمی و پژوهشی برخوردار نباشد ، نهایت کارایی آن مسکن موقت بدون ایجاد تغییر و تحول مناسب می باشد.

وی گفت:با توجه به مقدمه ی ذکر شده وتجربه  ۲۶ ساله فعالیت آموزشی و پژوهشی در تمام مقاطع تحصیلی ( ابتدایی تا کارشناسی ارشد ) طرح مد نظر را به دلایل زیر مخدوش می دانم ، امید است در اولین فرصت از دستور کار خارج و دغدغه ای بر دغدغه های بیشمار آموزش و پرورش نیفزاید .

۱- آنچه از محتوای اولیه بر می آید ، بیانگر این است که این طرح از پشتوانه علمی و پژوهشی ، کارشناسی مناسب و پختگی لازم برخوردار نبوده و یک طرح سطحی نگر عجولانه است که از دلایل متقن و توجیه پذیری مناسب برخوردار نمی باشد .
۲-این طرح با اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی مغایرت داشته و خلاف روند قانونی مکلف نمودن دولت به ایجاد تسهیلات آموزشی رایگان تا پایان دوره ی متوسطه (دیپلم) می باشد .
۳-زبان انگلیسی ، زبان دوم اکثریت کشور های غیر انگلیسی زبان بوده و غالب پژوهش های دانشگاهی ، روابط سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، قرار دادهای بین المللی و…… با این زبان انجام می گیرد ، حذف این درس از دروس مدارس ، حداقل فرصت آشنایی در دوره ی متوسطه را از دانش آموزان می گیرد ، ضمن اینکه از نظر یونسکو (۲۰۰۰) ، یکی از معیارهای های سنجش سواد جهانی برخورداری و توانایی گفتگو با حداقل یک زبان بین المللی است .
۴-یکی از تجربیات تلخ و فرسایشی آموزش و پرورش که همچون میراثی شوم و دنباله دار پیکره ی رنجور و بیمار این نهاد عریض و طویل را تحت فشار مضاعف قرار داده است ، شکل گیری مافیای کنکور و مدارس غیر انتفاعی است که همچون بختک بر آموزش ، یادگیری و سوادآموزی، دانش آموزان کشور سایه انداخته است ، وقتی دانش آموز یا دانش آموزانی در مدارس عادی دولتی میانگین کل دروس آن ها به کوچکترین عدد دو رقمی (۱۰) نمی رسد ، اما همین دانش آموز یا دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی با کسب نمرات تصاعدی و میانگین کل در حد معدل الف یا عالی ( A ) فارغ التحصیل می شوند ، تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل .
به عبارتی خودمانی ، « گل بود به سبزه نیز آراسته شد » ، حال بر اساس این طرح ناپخته ، آموزش زبان انگلیسی را هم به این آشفته بازاریان آموزشی بسپاریم ، بعد بیا و تماشا کن و…..
۵-واقعیت امر این است که یکی از چالش های آموزش و پرورش ، عدم ایجاد عدالت آموزشی در مناطق مختلف کشور می باشد که همین عدم توازن منابع آموزشی سرمایه های مادی و معنوی بیشماری از مملکت را به باد فنا داده است ، اگر این طرح عملیاتی شود ، فقط زمینه را برای آموزش فانتزی قشر برخوردار و دارای جامعه فراهم کرده و قشر کم برخوردار جامعه را از یک موهبت نسبی ( در حد یک نیم بند و آشنایی اولیه ) هم محروم کرده و بر گستره ی بی عدالتی و نابرابری آموزشی افزوده ایم .
۶- در این طرح منبع تامین هزینه و دستمزد معلمان را آموزش و پرورش قید کرده اند ، همه ی دست اندرکاران و متولیان به خوبی می دانند یکی از ابر چالش ها و بحران های لاینحل ( تاکنون) آموزش و پرورش منابع مالی و…. است ، حال باید از طراحان پرسید
چگونه وزارتی که همیشه وقت از کسری بودجه می لنگد و می نالد ، قادر به تامین هزینه ها و حقوق مازاد خواهد بود ؟
۷-همه به نیکی می دانند دروس تخصصی تمام رشته ها ، درسنامه ها ، واژه ، علایم اختصاری و…. نمود جهانی داشته و وابسته به فرهنگ و زبان خاص نبوده و از یک روند منطقی و بین المللی پیروی می کنند ، حال با حذف زبان انگلیسی از دروس مدارس ، دانش آموزان رشته های ریاضی و فنی ، علوم تجربی و تا حدودی علوم انسانی چه فرایندی را جایگزین اختصار ها و نشانه و….. می کنند ؟ .
منصورکاوسی مدرس دانشگاه فرهنگیان اهواز درپایان گفت:هر چند همه می دانیم ، آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور موفقیت آمیز نبوده و تا حال هم نتیجه ی مطلوب و مناسبی حاصل نشده است اما در حد یک نیم بند و جوی باریکی است که با حذف کردنش حداقل فرصت برای آمادگی و آشنایی در حد حداقل خواندن ، نوشتن و درک کردن ( حتی در حد یادگیری حروف ، اعداد ، واژه ها ، شمارش و…..) را از دانش آموزان می گیریم.

امید است ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با دیدی علمی و به روز از نهایی و اجرایی شدن این طرح غیرکارشناسی و عجولانه جلوگیری نمایند .