تاریخ انتشار خبر: 9 تیر 1402 | 00:00:59
کد خبر : 14550
یادداشتی از سید مجیدحسینی نژاد:

نگاهی به ارایش انتخاباتی حوزه ی ایذه و باغملک – اسفند ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سید مجید حسینی نژاد فعال سیاسی – اجتماعی در یادداشتی باعنوان: نگاهی به ارایش انتخاباتی حوزه ی ایذه و باغملک – اسفند ۱۴۰۲ هر چه قدر انگیزه ی مشارکت در انتخابات در شهرستان ایذه کمرنگ براورد شود به همان میزان در شهرستان باغملک شور و شوق تغییر و دگردیسی افزایش یافته […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سید مجید حسینی نژاد فعال سیاسی – اجتماعی در یادداشتی باعنوان: نگاهی به ارایش انتخاباتی حوزه ی ایذه و باغملک – اسفند ۱۴۰۲

هر چه قدر انگیزه ی مشارکت در انتخابات در شهرستان ایذه کمرنگ براورد شود به همان میزان در شهرستان باغملک شور و شوق تغییر و دگردیسی افزایش یافته است. سال هاست اگاهان و صاحب نظران معتقدند اقدامات نرم افزاری و تولید مولد در شهرستان ایذه به خاموشی گراییده است.

این شهر تاریخی که زمانی پایتخت ایلات و عشایر بختیاری بوده است و نافه ی مشک ختن می پراکند اکنون در برزخ بی تفاوتی و بی برنامگی مدیران خویش دست و پا می زند.قرار گرفتن در کنار سد کارون ۳ و عدم بهره مندی از حقآبه ی کشاورزی ، فقدان صنایع اشتغالزا و نیروگاه های سیکل ترکیبی و صنعت فولاد و پالایشگاه و …. باعث شده است نیروی عظیم کار راهی استان ها و شهرهای دیگر شود و حجم متراکم نارضایتی شکل بگیرد که امروز منجر به برخوردهای سخت افزاری شده است.

در شهرستان باغملک نیز وضعیت اشتغال ، کلاف سردرگمی است که با معرفی چند ده نفر گزینشی به این اداره یا ان دستگاه و شر‌کت نتوانسته است عدالت و اشتغال را گسترش دهد.دشت حاصلخیز قلعه تل و میداوود و صحرای طوله و صیدون هنوز یا به کشت دیم مشغولند یا با سیستم های ابیاری سنتی و چاه های کم رمق مواجه اند که بهره وری را به شدت کاهش داده است.

حضور عبداله ایزدپناه در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این زمینه دستاوردی نداشته است و شاید یکی از مهم ترین دلایل ان غیرمرتبط بودن تحصیلات ایشان و کمیسیون مربوطه است.امروزه نمایندگان مجلس دربدر به دنبال مصادره عملکرد دهیاران و شوراهای روستا می چرخند تا جدول کشی و اجرای طرح هادی را به عنوان کارنامه ی خویش جشن بگیرند. غافل از ان که درامد اندک سرانه ی مردم در این مناطق روز به روز بحرانی تر می شود و شهرها ، گرفتار اسیب های عمیق اجتماعی از جمله فقر ، اعتیاد ، طلاق ،خودکشی و …شده اند.در امر توسعه ، مهم ترین ظرفیت ، توجه به نیروی انسانی است که در این دوره با عدم توجه و کم التفاتی مواجه شد. اغلب فرمانداران باغملکی از گردونه ی خدمت حذف شدند و مدیران استانی این دو شهر نیز به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد.

غم انگیزترین نمونه ی آن حذف آروین مدیر شاخص باغملکی در اداره کل اموزش و پرورش استان بود که می توانست در قامت مدیرکل ایفای نقش نماید.

عبور خط لوله نفت مارون به اصفهان یکی از طرفیت های دیگری بود که می توانست در جوار خود پتروپالایشی را راه اندازی کند اما در حد شعار باقی ماند.اغلب وقت نماینده محترم صرف انتزاع هفتکل از حوزه ی انتخابیه مسجدسلیمان و الحاق ان به باغملک شد که این طرح ابتر ، با مخالفت جدی مردم و مشکلات عدیده در مجلس مواجه است و قطعا به نتیجه نخواهد رسید.محور مواصلاتی مهم اهواز – ایذه – اصفهان که به همت خادمی نماینده پیشین ایذه و باغملک و مطالبه گری جدی او از نفت کلید خورد نیز حرکت لاک پشتی دارد و برخی قطعات ان تا ۳ سال اینده نیز تکمیل نخواهد شد.

آرایش انتخاباتی جدید: به همت برخی دستگاه های نظارتی عملا امکان برگزاری رقابت حزبی و پرشور وجود ندارد و بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلب فرصت عرض اندام نخواهند یافت . لاجرم انتخابات در یک بستر رقابت منطقه ای و قومی شکل خواهد گرفت و این تسلسل باطل استمرار خواهد یافت.

نامزدهای انتخاباتی شهرستان باغملک:

عبداله ایزدپناه ، سید جمال طباطبایی ، محمد پاکدل ، احدی از خانواده زنده یاد سید قاسم موسوی مهم ترین گزینه های روی میز انتخابات هستند که بدلیل نارضایتی از وضع موجود در حال حاضر سید جمال طباطبایی و محمد پاکدل در شرایط بهتری برای جذب آراء مردم قرار دارند و با عنایت به مشارکت بیشتر در منطقه ی صیدون ، میداوود و باغملک ، در صورت عدم حضور سادات ، قطعا محمدپاکدل شانس بالایی خواهد داشت.

نامزدهای انتخاباتی شهرستان ایذه:

هدایت الله خادمی ، حجت اله درویش پور ، عیسی قلی احمدی نیا ، فیروز کیانپور ، فتح اله حاجتی ، فرشاد ابراهیم پور، سید مراد حسینی و کاووسی نیز مهم ترین چهره های انتخاباتی این دوره ی ایذه می باشند.اگر منصور کاووسی بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند احتمال اجماع مردم ایذه روی این شخصیت علمی و مردمی بیش از دیگران است . دکتر ابراهیم پور نیز به دلیل تجربه مدیریتی و مدارج علمی ، می تواند پدیده ی انتخابات باشد.

اگر چه معتقدم مهندس خادمی اگر مدیران بهتری را برمی گزید و وارد برخی حاشیه ها نمی شد می توانست در قامت یک رجل ملی ایفای نقش کند.

کلام آخر

این حوزه ی انتخابیه فرصت ازمون و خطای دیگری ندارد. تاب آوری مردم در این منطقه بسیار کاهش یافته است و حجم بحران ها روز به روز بیشتر می شود.مجلس ، انسان تحصیلکرده و صاحب نظر میخواهد .داشتن تعریف روشن از توسعه و ظرافت های ان شرط لازم و کافی است.‌امروز جامعه در مرحله استقرار نیست که صرفا به خوشنامی افراد قناعت کند. ما در مرحله تثبیت هستیم ولی از سایر شهرهای همجوار عقب مانده ایم. باید طرحی نو درانداخت و حرکت جدیدی را بر مبنای اعتدال ، عقلانیت ، تخصص و شهامت شروع کرد. آینده ی این کشور مجلس مطالبه گری می خواهد که بداند روابط ایران و چین چگونه تعریف شده است . برجام به کجا منتهی شده است. اهل شفافیت رای باشد.از استیضاح وزرا هراس نداشته باشد و در معادلات سیاسی جدی گرفته شود . مجلس تابع هرگز به تحول در اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه دست نخواهد یافت بلکه گرفتار حواشی بی پایان فیدلیتی و دنا پلاس و … باقی خواهد ماند.

دوباره می سازمت وطن

اگر چه با خشت جان خویش

ستون به سقف تو می زنم

اگر چه با استخوان خویش