تاریخ انتشار خبر: 16 اسفند 1402 | 18:09:58
کد خبر : 15518
یادداشتی از ابراهیم مکوندی:

نوشتاری اندر ستایش هنر و اندیشه

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ابراهیم مکوندی فعال فرهنگی -هنری در نوشتاری اندر ستایش هنر و اندیشه باعنوان:به بهانه ی اجرای نمایش شاد، موزیکال ، آموزنده و مفرحِ دختر کفشدوزک قزی و فضای مجازی؛ به کارگردانی حمیدرضا سالاروند نیک می دانیم که یکی از مقوله ها و مولفه های پیشرفت و تعالی یک جامعه ی توسعه […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ابراهیم مکوندی فعال فرهنگی -هنری در نوشتاری اندر ستایش هنر و اندیشه باعنوان:به بهانه ی اجرای نمایش شاد، موزیکال ، آموزنده و مفرحِ دختر کفشدوزک قزی و فضای مجازی؛ به کارگردانی حمیدرضا سالاروند

نیک می دانیم که یکی از مقوله ها و مولفه های پیشرفت و تعالی یک جامعه ی توسعه یافته و پیشرفته، تعالی و ارتقا هنرِ آن جامعه می باشد.

در این بین ، هنر سینما و تئاتر از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. البته هنر نمایش به دلیل این که به صورت زنده و چهره به چهره، اجرا می گردد. می تواند تاثیر بیشتری بر تماشاگران و مخاطبان خویش، داشته باشد.و صد البته؛ نمایش کودک به دلیلِ ارتباط موثر و رو در رو با مخاطبِ خاصِ خویش، که همان کودکان و نوجوانان می باشند‌.دارای مختصاتِ ویژه ایی است.که باید بسیار بیشتر،بدان توجه گردد.

در اجرای نمایشِ کودک، با استفاده از مولفه ها ، عناصر و ابزارِ مختلف هنر نمایش، می توان این رده ی سنی را، آموزش داد و هم سرگرم نمود.

در جوامع توسعه یافته، به نمایشِ کودک، بسیار اهمیت می دهند‌. لذا برای آموزش دادن و سرگرم نمودنِ این رده های سنی، اجرای نمایش های شاد، موزیکال، مفرح و آموزنده، بسیار حائز اهمیت می باشد.

حال می پردازیم به نقدِ منصفانه درباره ی نمایش دختر کفشدوزک قزی و فضای مجازی به نویسندگی و کارگردانی جناب آقای حمید رضا سالاروند؛ کارگردانی که با سعی و تلاشِ فراوان و با توجه به کمبود بودجه و امکانات، خالقِ یکی از تاثیرگذارترین نمایش هایی گردید‌ه است، که تاکنون ، در کلان شهر اهواز، به اجرا درآمده است‌‌.

این نمایش زیبا و جذاب ، با شیوه ایی نوین و امروزی ، به موضوعِ روزِ جوامعِ بشری و معضل بزرگی، که همان وابستگی بیش از حدِ کودکان و نوجوانان به بازی های فضای مجازی می باشد. پرداخته است‌.و با کلامِ موسیقی و شعر، پیام زیبای خویش را که همان هشدار و بیدارباش به کودکان و نوجوانان درباره ی استفاده و وابستگی بیش از اندازه به بازی های فضای مجازی است را می دهد‌.

درپایان یک نوستالژی زیبا و تاثیرگذار از بازی های دوران کودکی پدران و مادران امروزی و کودکان دیروزی را که بازی هایی مانند هفت سنگ، عمو زنجیرباف و…را در ذهن تماشاگران القا می نماید‌.که واقعا این مهم را بسیار جذاب و گیرا، بر روی صحنه ی نمایش، اجرا نموده است‌. و اما درباره ی متن نمایش باید بگویم:

این متن که توسط کارگردان متبحر و کاربلد آن، جناب استاد سالاروند نگارش یافته است‌.دارای ویژگی های منحصر به فردی است. که درادامه بدان ها اشاره می نمایم.

متن نمایش،در محور اصلی و محورهای فرعی، با روندی دراماتیک که با شخصیت های جذابِ امروزی، طراحی و اجرا گردیده است. موضوع اصلی نمایش درباره ی بازی های خشن کامپیوتری که در گوش های تلفن همراهِ کودکان، نوجوانان و حتی والدين آنان موجود هست. که بیشترِ فرزندان ما را درگیر و مشغول به خود نموده است.

شخصیت های نمایش بر صورتِ اتفاقی، واردِ صفحه ی تلویزیون در یک بازی کامپیوتری می شوند. و در بازی، مراحل مختلف را می گذرانند.

مراحل بازی ها، سرشار از آموزش های شهروندی و نکات فراوان آموزشی از جمله حفظ محیط زیست، احترام به حقوق شهروندی و راهنمایی و رانندگی و… است. و درموقعیت های نمایش،سعی شده است که مانند همان بازی های رایانه ایی ،بازی ها، برای مخاطب، جذاب باشد.

موسیقی های بسیار شاد و آموزنده با اشعار و ملودی های مختلف و زیبا ساخته شده که به پیشبرد داستان، در اجرا، کمک می نماید. در این اثرِ فاخر، که با طراحی صحنه مدرن با فضا سازی های مختلف سعی شده است. میزانسن های حساب شده و ترکیبی را خلق نماید.

در طولِ اجرای نمایش، با نورپردازی زیبا و هماهنگ با موسیقی، لحظات شیرین، درخشان و به یادماندنی را برای کودکان، نوجوانان و مخاطبان، خلق نماید.به طور کلی، این نمایش شاد و آموزنده ، صرف نظر از متنِ پرمحتوا و کارگردانیِ کم نظیرِ آن،دارای تمامی ویژگی های یک نمایش کودک و نوجوان می باشد.

از جمله؛ طراحی حرفه ایی میزانسن های شایسته و متحرک که نشان از دقت و حرفه ایی بودن کارگردان آن دارد. طراحی صحنه ی زیبا، نورپردازی خیال انگیز، طراحی گریم حرفه ایی، طراحی لباس عالی، موسیقی گیرا ، صداگذاری خوب و بازی های درخشانِ بازیگرانِ پرتلاش و بازیگرانی که با عشق و علاقه ی وافر، به ایفای نقش می پردازند. و با اجرای بدون نقص و زیبای خویش، تماشاگران را در متن نمایش وارد می نمایند.ارتباط گیری موثر با تماشاگران و مخاطبان از سوی این بازیگران درجه یک خوزستانی، از نکات مثبتِ این نمایشِ شاد و مفرح می باشد.به طوری که در پایان اجرای نمایش؛ تمامی تماشاگرانی که از این نمایشِ گیرا، دیدن نموده اند.

با رضایت کامل، چهره‌هایی بشاش و خندان از سالن نمایش، خارج می گردیدند‌.

در پایان؛ ضمن تقدیر از نویسنده چیره دست، کارگردان کاربلد و نام آشنای خوزستانی و بین المللی جناب آقای استاد حمیدرضا سالاروند عزیز و دوست داشتنی، تمامی عوامل اجرایی و بازیگران خوبِ این نمایش، به تمامی شما عزیزان و خوانندگان این نوشتار، توصیه و سفارش می نمایم.که در فرصت باقی مانده، به همراه خانواده محترم؛ برای این که لحظات خوش و به دور از مشکلات روزمره را تجربه نمایید‌‌‌.

به دیدنِ این نمایش جذاب و مفرح رفته و علیرغم دریافت انرژی مثبت و شاد به فرهنگ و هنرِ این آب و خاک کمک و مساعدت نمایید.

امیدوارم مسئولین، مدیرانِ محترم شرکت ها، ادارات، ارگان ها همچنین شرکت خصوصی ، به هنر نمایش، روی خوش نشان دهند‌‌.

و با مساعدت و همراهی خویش، گامی بزرگ و مثبت در راه ارتقا و تعالی فرهنگ و هنر این خطه ی هنرمند پرور ایران زمین بردارند.

و از این نکته غافل نشویم که؛ آینده ی روشنِ فرزندان ما، در راه آبادانی و سرافرازی این آب خاک، در گِرو و وام دارِ هنر و اندیشه خواهد بود.

ابراهیم مکوندی(سکوت )۱۴۰۲/۱۲/۱۶ اهواز.

زمان اجرای نمایش؛ تا ۲۲ اسفندماه ،

همه روزه راس ساعت ۱۹.

مکان : تالار آفتاب اهواز‌.اتوبان لشکر.

به امید دیدار روی ماهتان.

چشم به راه قدوم سبزتان هستیم.