تاریخ انتشار خبر: 10 مرداد 1401 | 21:15:30
کد خبر : 13478
یادداشتی از سیدعابدین موسوی فعال فرهنگی-اجتماعی:

نهضت عاشورا و بیداری اسلامی

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدعابدین موسوی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:نهضت عاشورا و بیداری اسلامی  در میان حوادث و پیشامد های بزرگ تاریخ هیچ واقعه ای مانند حادثه بزرگ کربلا نیست نه تنها کمرنگ وفراموش نمی شود بلکه همه ساله بر شکوه و عظمت فراوان آن در جامعه افزوده می شود و هیچگاه مرور زمان […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدعابدین موسوی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:نهضت عاشورا و بیداری اسلامی

 در میان حوادث و پیشامد های بزرگ تاریخ هیچ واقعه ای مانند حادثه بزرگ کربلا نیست نه تنها کمرنگ وفراموش نمی شود بلکه همه ساله بر شکوه و عظمت فراوان آن در جامعه افزوده می شود و هیچگاه مرور زمان و تکرار این مراسمات عاشورایی را کهنه نساخته ونه تنها از اعتبار و اهمیت آن چیزی نکاسته بلکه عظمتش روز افزون شده است و در هر عصروروزگاری برای فلسفه آن معنای عالی و هدف هایی ارزنده درک و استنباط می شود و در واقع نهضت بزرگ عاشورا همچون چراغی و همچون مشعلی نورانی در قرن ها و ادوار روزگارمختلف چراغ راه وهدایت مردان بزرگ و رهبران مصلح جهان شده است و آنها را از ظلمات تحیر و سرگردانی نجات داده است .

در این یادداشت می کوشیم تا بیداری اسلامی امروز مردم مسلمان کشورهای اسلامی را که نشات گرفته از نهضت بزرگ عاشوراست را بررسی کنیم.

خروج اسلام از مسیر اصلی خود که پیامبر(ص)وامامین معصوم(ع) تا آن زمان زحمات زیادی برای بسط وگسترش آن متحمل شده بودند به علت رواج افکار و اعمال نادرست حاکمانی همچون معاویه و یزید بود که بستر را برای نابود کردن اسلام فراهم می‌کردند، لذا تنها قیام امام حسین (ع) بود که می‌توانست به‌عنوان یک مانع محسوب شود. این امام بزرگوار تنها دو راه برای نجات اسلام از ورطه نابودی پیش رو داشتند. راه اول تشکیل حکومت اسلامی و راه دوم شهادت سیدالشهداء (ع) بود که اثبات حقانیت دین اسلام امکان‌پذیر می‌شد، با این‌ حال سیدالشهدا برای هر دو تصمیم آمادگی داشتند.

سرانجام عاشورا درروز دهم از ماه محرّم سال ۶۱ قمری اتفاق افتادو امام حسین(ع)در روز عاشورا به همراه یارانش در کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسیدند.

به شهادت تاریخ اگر امام و یاران باوفایشان برای احیای دین قیام نمی‏کردند و خود را در آن وانفسای بدعت و دین ستیزی و نیز قلب واقعیت‏های اسلامی فدای اصلاح و ابقای اسلام نمی‏کردند، اثری از تعالیم ارزشمند دین نمی‏ماند.

از این روی به جرئت می‏توان ادعا کرد و آراء و دیدگاه‏های اندیشمندان گروه‏های مختلف اسلامی را به شهادت گرفت که ماندگاری اسلام و تعالیم دین محمدی وامدار جانفشانی امام حسین علیه‏السلام است.
اما این تازه ابتدای راهی بود که امام حسین (ع) با شهادتشان شروع کردند وحضرت زینب (س) وامام سجاد آن را ادامه دادند ودرواقع ماموریت ایشان در نهضت عاشورا که همان آگاهی بخشی و بیداری جامعه است آغاز می شود و بسیاری از اتفاقات بعد عاشورا محصول آگاهی بخشی و بیداری بخشی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بود به حق گفتند «کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود».
رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: اگر زینب (سلام الله علیها) نبود، کربلا نبود.
اگر رشادت های حضرت زینب (سلام الله علیها) نبود، حادثه عاشورا این چنین گسترش پیدا نمی‌کرد و اینچنین در تاریخ ماندگار نمی‌شد.

این رسالت بیداری وآگاهی بخشی به جهان اسلام پس از این دو بزرگوار توسط امامین معصوم ادامه یافت تا اینکه این رسالت توسط علمای بزرگی همچون امام خمینی (ره ) ادامه یافت وهم اکنون پس ازوقوع انقلاب اسلامی که الهام گرفته از قیام کربلا بود شاهد بیداری اسلامی دربین مسلمان وتمامی آزادی خواهان جهان هستیم
نهضت امام حسین هر چند در مقطع زمانی و مکانی محدود انجام گرفت و اگر چه نیم روزی در بیابانی دور از آبادی به وقوع پیوست، امّا پیامدهای زیادی را پدید آورد شاید کسی گمان نمی‏کرد که پیامد این کاروان کوچک به این میزان بزرگ و گسترده باشد. وروزی برسد که منشا بسیاری از انقلابها ونهضتها درجهان شود

وچه زیبا بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمود : محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سید الشهدا- سلام الله علیه- است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است وایشان خیلی خوب می دانست که بیداری اسلامی نشات گرفته از فرهنگ عاشورا است . امروزه یکی از علل بیداری اسلامی مسلمان مستقیم وغیر مستقیم الهام از نهضت امام حسین درراستای عدالت خواهی وظلم ستیزی حکامان جور وستم هست .

بیداری اسلامی در کشورهای مختلف، تأثیر موجی است که سالار شهیدان (ع) و نهضت عاشورا به وجود آورد و همه آزاد مردان جهان را دعوت به تأسی کرد.
عاشورا فراتر ازیک واقعه و رخداد تاریخی است عاشورا یک مکتب است که در مرحله اول باید آن را شناخت و در مرحله بعدی آموزه‌های این مکتب را در حیات فردی و اجتماعی پیاده کرد به همین دلیل باید از پوسته وظاهر واقعه عاشورا عبور کرد و به عمق و حقیقت قیام امام حسین (ع) دسترسی پیدا بکنیم.
چرا که نهضت عاشورا به عنوان یک قیام نه تنها بر نهضتهای اسلامی بعد از خود اثر فراوان داشته است بلکه بر برخی جنبشهای آزادیخواهانه تاثیر چشمگیر گذاشته است. قیام امام حسین (ع) در عصر حاضر برجنبشهای مختلف کشورهای اسلامی اثر داشته است بیداری معاصر در کشورهای اسلامی غرب آسیا وشمال آفریقا الهام گرفته ازپیروزی انقلاب اسلامی است. وانقلاب اسلامی ایران نیز بر پایه نهضت حسینی شکل گرفت و این آموزه مبنای بیداری مسلمانان واقع شده است. بسیاری از حرکت های بزرگ اسلامی از فرهنگ عاشورا الگو برداری شده است. واگر ریشه یابی کنیم به واقعه کربلا می رسیم.

امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در قیام عاشورا دین اسلام را احیاء کرده و برای همیشه الگویی کامل از بیداری اسلامی در جهان را ترسیم کردند
یی جهت نگفته ایم اگر بگوییم بیداری اسلامی که این سالها در منطقه شاهدش بوده ایم، جلوه ای از شعارها و آموزه های نهضت عاشورا بوده است.

باشد که انشاءالله این قیامها مقدمه ای باشد برای قیام مصلح اکبر و ظهور اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله