تاریخ انتشار خبر: 1 شهریور 1398 | 18:42:25
کد خبر : 5856
استفاده از دانش روز دنیا در بخش کشاورزی خوزستان

نشست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با کارشناسان فائو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ کیخسروچنگلوایی رییس سازمان  جهادکشاورزی استان خوزستان در نشستی که با حضور کارشناسان فائو برگزار شد با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود گفت: ۱۷۰ هزار بهره بردار در زیر بخش های مختلف فعالیت می کنند و ۱۳۸ نوع محصول دسترنج این […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ کیخسروچنگلوایی رییس سازمان  جهادکشاورزی استان خوزستان در نشستی که با حضور کارشناسان فائو برگزار شد با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود گفت: ۱۷۰ هزار بهره بردار در زیر بخش های مختلف فعالیت می کنند و ۱۳۸ نوع محصول دسترنج این عزیزان است.

چنگلوایی افزود: از یک میلیون و ۲۳۶ هزار هکتار اراضی آبی ، ۵۵۰ هزار هکتار دارای شبکه های مدرن، زهکش های زیر زمینی و نوساز هستند ۵۳۸ هزار هکتار سنتی و ۱۰۳ هزار هکتار از منابع آب زیر زمینی و چاه ها استفاده می کنند.

ایشان با اشار ه به اینکه ۹۸ درصد تولید محصولات کشاورزی استان متکی بر اراضی آبی است اضافه کرد: استان خوزستان از شرایط اقلیمی خوبی برخوردار نمی باشد و بیش از ۶۷ درصد از اراضی استان در منطقه خشک و فرا خشک قرار دارد با این وجود در تولید برخی محصولات استراتژیک حرف اول را می زند به طوری که ۱۷ درصد تولید گندم کشور ،۴۵ درصد شکر کشور ، ۳۸ درصد ذرت کشور و ۳۳ درصد صادرات خرمای کشور همچنین ۱۰ درصد تولید آبزیان کشور متعلق به استان است.

چنگلوایی ادامه داد: از سال ۲۰۱۴ تاکنون در زمینه آب و خاک در کشور سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است به طوری که ۱۰ میلیارد دلار در زمینه مهار آب ها ، احداث کانال های درجه ۱ و ۲ ، شبکه های توزیع آب ،زهکش های زیرزمینی و تجهیز و نوسازی سرمایه گذاری شده بدون اینکه از کشاورز هزینه ای اخذ شود. وی تصریح نمود: از ۲ میلیون و ۴۰ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری کشور ۷۷۰ هزار هکتار از سال ۲۰۱۴ تاکنون صورت گرفته است و دولت در این خصوص ۸۵ درصد کمک بلاعوض به کشاورز ارائه می‌کند. چنگلوایی افزود: قانون خاک که اخیرا ابلاغ گردید ، توجه به کشاورزی حفاظتی ،مدیریت بقایای گیاهی ، جلوگیری از آتش زدن بقایا ، آموزش و قوانین بازدارنده و پیگیری و برخورد مراجع قضایی نیز نمونه ای از توجه دولت به حفظ و ارزش نهادن به خاک است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه ظرف ۴ سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار هکتار زهکشی زیر زمینی در زمین‌هایی که دارای EC و PH بالایی بودند صورت گرفته اظهار داشت: اصلاح خاک در پایداری تولید کمک شایانی کرده است به طوریکه در مزارعی که قبلا عملکرد ۶۰۰ کیلوگرم داشته هم اکنون میزان عملکرد به ۷ تن رسیده است.

چنگلوایی در ادامه اذعان داشت: یک و نیم میلیارد دلار جهت کارهای درون مزرعه از جمله شبکه توزیع، تجهیز و نوسازی اراضی، زهکشی،هندسی سازی و یکپارچه سازی اراضی از سوی دولت اختصاص یافت که از سال ۲۰۱۴ درسطح ۲۴۵ هزار هکتار عملیاتی شد و باعث افزایش یک و هشت دهم میلیون تنی محصول شد همچنین پایداری تولید از دیگر اثرات کارهای صورت گرفته است که باعث شد با وجود سیل ، خشکسالی و سال‌های عادی روند رو به رشدی را داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به سیل سال گذشته و سال جاری در استان گفت: اولین اقدام در حین سیل تخلیه آب از اراضی به هر قیمت و با هر وسیله ای بود که در نهایت موفق به تخلیه آب از ۲۱۱ هزار هکتار اراضی سیل زده شدیم و پس از آن کشت تابستانه برای ما دارای اولویت بود و در حال حاضر ۱۵۰ هزار هکتار از۳۵۶ هزار هکتار اراضی کشت های تابستانه اراضی سیل زده هستند.

کیخسرو چنگلوایی افزود: این بدان معنا نیست که در زیر ساخت ها و اراضی دچار مشکل نیستیم بلکه اولویت آرامش مردم سیل زده و کسب حداقل درآمد کشاورزان خسارت زده بود وی با بیان این که ۷۰ درصد ۲۰ سال گذشته استان دچار خشکسالی بود و سال ۲۰۱۹ پرباران ترین سال بود تصریح نمود:برای اولین بار از سوی دولت کمک های بلاعوض و تسهیلات با سود پایین به کشاورزان خسارت دیده از سیل تعلق گرفت.

چنگلوایی ضمن قدردانی از فائو برای همکاری های چندین ساله با کشور ایران اظهار داشت: ما به دنبال انتقال دانش و تکنولوژی وآموزش کارشناسان و کشاورزان ، مدیریت های غیر سازه ای سیل، می باشیم . وی با اشاره به اینکه خیلی از اراضی سیل زده دچار رسوب شده و قابل کشت نبوده اند اضافه کرد: شیوه های تهیه زمین،استفاده از ماشین آلات جدید و در نهایت نیاز به مطالعه در خصوص اثرات مثبت و منفی سیل در بخش کشاورزی و منابع آب های زیرزمینی دراین راه کمک شایانی خواهد نمود.