تاریخ انتشار خبر: 6 خرداد 1399 | 22:05:42
کد خبر : 8961
اعلام خبر باز گشایی اصناف با ریسک کم و متوسط از سوی فرماندار ویژه آبادان:

موسوی:حال نوبت مردم است، فقط بخاطر خودشان/کرونا قرار است فعلا با ما زندگی کند و نیازمند مدیریت است/ از همه‌ی کسبه ی صبور، محترم و غیرتمند آبادان تشکر می کنم/افراد مبتلا به کرونا که خود را قرنطینه نمی کنند، مجرم شناخته می شوند/شهرداری، آبفا و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان صفر تا صد باید در خدمت مردم باشند/گروه‌های ۲۰ گانه ی کمیته ی اجرایی بر کنترل قیمت‌ها نظارت داشته باشند/۹ دستور ابلاغی باید عملیاتی شود

حالا نوبت مردم است؛ فقط برای خودشان. این اولین جمله ای بود که از زبان سید زین العابدین موسوی قبل از اعلام بازگشایی اصناف شهرستان گفته شد. جمله ای که نشان می داد فرماندار موسوی در جهت کمک به معیشت کسبه و اصناف تصمیم سختی گرفته است و حالا چشم به رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی توسط شهروندان و البته کسبه که جزئی از مردم هستند دوخته است.

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان، موسوی با اعلام خبر باز گشایی اصناف با ریسک کم و متوسط بر رعایت پروتکلهای بهداشتی ستاد کرونا از سوی شهروندان و اصناف تاکید کرد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان بیان کرد:از همه کسبه محترم و غیرتمند پاساژها و بازارها که علیرغم تحمل هزینه های سنگین در طول دوران تعطیلی دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نموده و دستورات لازم را تمکین نمودند تشکر و قدردانی می نمایم.اعتقاد دارم که کسبه بخاطر مردم هزینه های زیادی را متحمل شدند.دوران سختی بر فعالین بازار که درآمدی جز فعالیت در محل کسب خود نداشتند گذشت. گاهی با دیدن و شنیدن مشکلات برخی بازاریان واقعا از خودم خجالت می کشیدم. اما هیچ راه دیگری نداشتیم.

وی تصریح کرد:افراد حقوق بگیر بدون کم و کاست حقوقشان را به موقع دریافت می کردند. اما این بزرگواران بدون هیچ درآمدی تازه هزینه های انبار، آبونمانهای تاسیسات، قبض برق و آب و گاز ،حق شارژ، اجاره واحد تجاری و سایر هزینه ها را هم پرداخت می کردند. از اینکه که شرایطمان را درک کردند و دستورالعملها را تمکین نمودند. باید قدردانی کرد آنها بارها با روی باز همراه با احترام گفتند، ما اجرای دستورالعملها را رعایت و اوضاع را تحمل می کنیم و واقعا تحمل کردند. ناچار بودیم که بازار را با سیاستهای محدودیتی زیادی همراه نماییم تا نتیجه لازم را بگیریم و نتیجه هم گرفتیم. من از مسئولین اصناف و اتحادیه ها تشکر و قدردانی می کنم که هرچه گفتیم انجام دادند. صنوف واقعا متضرر شدند. بیش از این هم صلاح نیست این قشر زحمتکش را تحت فشار قرار دهیم، چون جلوی خانواده شان شرمنده شدند.

حالا نوبت شهروندان است

موسوی که شهروندان را مخاطب قرار داده بود، اظهار داشت:حالا دیگر نوبت شماست. این همه تعطیلی به خاطر حفظ سلامت شما بود که بیشتر مبتلا نشوید. مردم شریف و ولایتمدار و صبور آبادان و اروند کنار و چوئبده و روستاهایمان نیاز به تامین مایحتاج روزانه خود دارند. نمی شود مردم را تحت فشار قرار داد، اما منطقی است که اکنون از شما بخواهیم بخاطر سلامتی تان در مراجعه به بازار و بانکها و ادارات و اماکن اصول بهداشتی را خودتان رعایت نمایید. بازارها و اماکن را خودتان شلوغ نکنید به همدیگر تذکر بدهید حتم داشته باشید اگر رعایت نکنید خود و عزیزانتان گرفتار می شوید.
شما حق انتخاب دارید. رعایت کنید، سلامت هستید. رعایت نکنید، مبتلا می شوید و جامعه اطراف و مرتبطتان را هم مبتلا می کنید. واقعیت این است که شلوغی بازار و اماکن هیچ ربطی هم به بازار یان ندارد. البته باید به فروشنده ای که بی اهمیت است تذکر بدهید که ماسکش کجاست و باز خواستش کنید. فروشنده هم از مردم بخواهد با ماسک وارد مرکز تجاری اش بشوند.

همشهریانی که به کرونا مبتلا شده اند، در شهر تردد نکنند

موسوی افزود: اکنون دیگر مشکل ابتلا در آبادان افراد سالم و بازاریان فعال نیستند. مشکل تصمیمات ما در خصوص کسانی که مبتلا هستند، و اصول بهداشتی را رعایت نمیکنند می باشد. وظیفه ماست که اجازه ندهیم افراد کرونای مثبت براحتی و به دلخواه در جامعه تردد داشته باشند. این عزیزان باید مدت لازم قرنطینه ی خود را در منزل برای بهبودی کامل سپری کنند. و برای پایان دادن به قرنطینه نیاز به اخذ گواهی سلامت از بهداشت هستند نه خودسرانه وارد جامعه شوند و بگویند ۲ هفته را رعایت کردیم
لازم است دانشکده علوم پزشکی آبادان و تشکیلات مرکز بهداشت روزانه به صورت محرمانه نام و آدرس مبتلایان را در اختیار رئیس شورای تامین قرار دهد تا قرنطینه آنها را مدیریت کنیم.
از امروز اعلام می کنم، کسانی که مبتلا هستند و بستری نیستند و نام خود قرنطینگی بر آنها گذاشته شده تحت کنترل قرار می گیرند. با احترام عرض می کنم آنها حق ندارند در خارج از خانه تردد کنند. فرق نمیکند چه مقامی دارند. آنها بعد از ۱۴ روز قرنطینه باید گواهی سلامت داشته باشند. محل کارشان تا از آنها گواهی سلامت دریافت نکند. آنها را به محل کار راه ندهند و در صورت اصرار، آنها را به پلیس معرفی نمایند. از دستگاه محترم قضا تقاضا دارم شعبه ای خاص اینگونه متخلفین به صورت خاص در نظر بگیرد

موسوی افزود: اگر کسی مبتلا هست و عامدانه با اختفای وضعیتش در جامعه تردد می کند، و وضعیتش را به مرتبطین نمی گوید جنایتی در حق دیگران مرتکب شده چون مردم نخواسته و ندانسته با او معاشرت می کنند.
موسوی ادامه داد: شاید مقدور نباشد که کل مبتلایان را بستری یا قرنطینه کنیم. اما انتظار داریم و فکر می کنیم وقتی به افرادی اعلام شد مبتلا می باشید و باید دوهفته در خانه بمانید، واقعا می مانند و وضعیت خودشان را درک می کنند. اما متاسفانه الان به نتیجه رسیدیم افرادی بعد از اعلام وضعیتشان متاسفانه به جامعه و مسئولین بهداشتی دهن کجی می کنند. من خود با اصرار فراوان چند نفر از اینگونه افراد را از جلسه ای به بیرون و خانه هدایت کردم و آنها ناراحت شدند
رئیس شورای تامین شهرستان آبادان افزود: اگر کسی مبتلاست و عمدا پنهان کاری می کند و در جامعه خودسرانه تردد میکند حتما مجرم است. بنا داریم از این لحظه اجبارا از وی بخواهیم برنامه قرنطینه خود را ارائه نماید. و گرنه برخورد قانونی می شود. فرق نمی کند هرکسی هم که می خواهد باشد.

۹دستورالعمل ابلاغی موسوی برای کنترل بیماری در آبادان

 

فرماندار ویژه ی آبادان در ادامه سیاست ۹ گانه ای را برای کنترل بهتر بیماری به این شرح برای ابلاغ به دستگاه‌های متولی برشمرد:

١- الزام کمیته اجرایی به کنترل دقیق افراد مبتلا و مثبت اعلام شده که آزادانه و خودسرانه در سطح جامعه تردد می کنند.
٢- ضد عفونی مستمر محلات و اماکن توسط شهرداریها و منطقه آزاد و بسیج و عتبات عالیات ضمن نظارت کمیته اجرایی بر مجریان آنها و اگر به طور دقیق و مستمر این وظیفه انجام نشود برای مسئولین ذیربط پرونده ی تخلف مفتوح و رسیدگی شود.
٣- همه کسبه، حتی در روستاها مکلف به ثبت نام در سامانه بهداشت هستند و تا این لحظه باید ثبت نام کرده باشند. اگر ثبت نام نکردند به عنوان متخلف پلمپ می شوند، حتی اگر تعدادشان به هزاران واحد هم برسد.
۴- کمیته اجرایی باید نظارت کافی و مستمر بر کار آبفا و شهرداریها و نهادهای خدمات رسان داشته باشد که باید صفر تا صد در کنار مردم باشند. آبفا مسئول رسیدگی به آب و فاضلاب مردم است، مسئولین محلی آبفا مشکلاتشان را با مدیر کل خودشان حل کنند. فاضلاب نباید به کانالهای سطحی سرایت نماید و این در مسئولیت اداره آبفا است. همانگونه کانالهای سطحی نباید هیچ آبی را به منهولها هدایت کنند و این مسئولیت شهرداری‌ها ست. هرکس مکلف است در مقابل مردم وظیفه قانونی خودش را انجام دهد و کمیته بدون گذشت، نظارت صحیح و به موقع نماید.
۵- مردم باید فاصله فیزیکی را جدا رعایت نمایند. اگر بازاری شلوغ شود مقصرش حاضرین در بازار هستند. نه کسبه و بازاریان و نه کس دیگری.
۶- کسبه در بدو ورود مردم مواد ضدعفونی در اختیار آنها قراردهند و افراد بدون ماسک را به محل واحد خود راه ندهند چون مبتلا می شوند. خودشان هم لازم است که ماسک بزنند. به کمیته اجرایی اختیار داده شد واحدهای فروشندگان فاقد ماسک را سریعا پلمپ کنند.
٧- ادارات و سازمانها باید با نظارت حراستهایشان ضمن تامین مواد ضد عفونی ارباب رجوع رعایت فاصله فیزیکی را تذکر دهند. علاوه بر نظارت کمیته اجرایی بنده خود نیز روزانه و گزینشی به ادارات و سازمانها مراجعه و کنترل می کنم. مدیران مسئول حسن اجرای این امر مهم هستند.
٨- کمیته اجرایی ستاد کرونا ضمن نظارت دقیق از طریق گروههای بیست گانه ناظر بر قیمت‌ها، کل بازار شهرستان را کنترل کنند.
٩- همه فروشندگان بازار، کارکنان ادارات، رانندگان تاکسی و … باید ماسک بزنند در غیر اینصورت به ترتیب اصناف، کمیته انضباطی ادارات و سازمان تاکسیرانی با متخلفین برخورد قانونی نمایند.
از همه اقشار مختلف مردم و بازار و ادارات و شرکتها انتظار داریم موارد فوق را رعایت کنند.

پایین ترین آمار مرگ و میر را داریم، اما باید رعایت کنیم/از همگان قدردانی می کنم

موسوی ادامه داد: آمار مرگ و میر آبادان نسبت به مبتلایان موجود فعلا در حدود ۳ درصد مبتلایان است. گرچه همین آمار را هم باید کمتر کنیم، اما جای خوشبختی است که اعلام کنم که ما پایین ترین آمار را داریم و در جمع شهرهای وضعیت قرمز استان در رده پانزدهم هستیم و این نتیجه همکاریهای مردم و کسبه و البته مجاهدتهای مدیر و پرسنل محترم دانشگاه علوم پزشکی آبادان است. از مردم شریف شهرستان آبادان عشایر محترم و سران محترم عشایر ، صدا و سیمای آبادان، نیروهای مجاهد نظامی و انتظامی، دستگاههای امنیتی، روحانیت معزز، نهادهای محترم امامت جمعه،نمایندگان محترم مردم در مجلس، اعضای محترم شوراهای شهر و روستا
دهیاران، فرهیختگان، خبرگزاریها و سایتها و فعالین شبکه های اجتماعی ، هنرمندان، گروههای مطالبه گر، سازمانهای مردم نهاد و دانشگاهیان و خانواده محترم شهدا و ایثارگران عزیز و کارگران و کارمندان و بانکها و صنعتگران و کشاورزان و صیادان و همه دستگاههای اجرایی و عمومی و خصوصی به این مناسبت که در روز جهانی قدس و عید سعید فطر با انسجام و همدلی مانع ایجاد تجمات شدند و فرهنگ والای آبادان و آبادانی را به تصویر کشیده و همواره مصمم به رعایت دستورالعملهای ستاد مبارزه با ویروس کوئید ۱۹ بوده و هستند تقدیر و تشکر می کنم.