تاریخ انتشار خبر: 6 اردیبهشت 1401 | 22:27:21
کد خبر : 12911
یادداشتی از سجاد ریحانی نژاد:

مشکلات کارگران، یک بار برای همیشه

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سجاد ریحانی نژاد فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:مشکلات کارگران، یک بار برای همیشه هر ساله یازدهم اردیبهشت که میشود سراغ کارگران میرویم، برایشان جشن میگیریم، دوربین به دست به محل کار یا خانه هایشان میرویم اما از اردیبهشت تا اردیبهشت دیگر با کارگران غریبه ایم و احوالشان را خریدار نیستیم. در […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سجاد ریحانی نژاد فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:مشکلات کارگران، یک بار برای همیشه

هر ساله یازدهم اردیبهشت که میشود سراغ کارگران میرویم، برایشان جشن میگیریم، دوربین به دست به محل کار یا خانه هایشان میرویم اما از اردیبهشت تا اردیبهشت دیگر با کارگران غریبه ایم و احوالشان را خریدار نیستیم. در تمام این سالها که هر روز خبر ناگوار یک اختلاس یا رانتخواری منتشر می شد، همواره پای ثابت قربانیان مفاسد اقتصادی کارگران بوده اند. آنها فروتنانه مشغول ساخت و ساز کشورمان هستند اما خود کمترین بهره را از این سازندگی میبرند و باز هم فروتنانه دم بر نمی آورند و به مجاهدات برای آبادی این خاک ادامه میدهند. میشود سطرها نه، بلکه دفترها از مصائب کارگران نوشت و از فروتنی و بردباری و متانتشان به رشته تحریر درآورد، اما هیچیک از این لفاظی ها گره از کار طبقه کارگر باز نمیکند و آنها همواره در مضیقه میمانند. با قدم گذاشتن به قرن جدید و ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم عمر خویش نیاز به نمودهای روشن جهت تزریق امید به همه اقشار جامعه علی الخصوص جامعه شریف کارگری بشدت احساس میشود.

شاید امروزه نیازمند این هستیم که قلمها را زمین بگذاریم و دست از نوشتن برداریم، بلندگوها را خاموش کنیم و صدایمان را قطع کنیم و فقط بر یک چیز متمرکز شویم، آنهم عمل است و بس. ما در همه این سالها به اندازه کافی سخن گفتیم، بی اندازه نوشتیم و فراوان خوانده ایم اما اکنون زمان عمل فرارسیده است. یک دولت سرتا پا انقلابی و یک مجلس مطالبه گر از جنس انقلاب بر سرکار است و هارمونی نیروها در بهترین شکل خود شکل گرفته است، بنابراین عذری از جانب هیچیک از مسؤلین پذیرفته نیست و لازم است که با روشهای انقلابی و دلسوزانه یک بار برای همیشه مشکلات جامعه کارگری ایران در سایه انقلاب اسلامی بصورت عمیق و ریشه ای حل شود تا هیچ کارگری برای تامین نیازهای اولیه زندگی با مشکل مواجه نگردد. دولت انقلابی نیازمند اتخاذ سازوکارهای مدبرانه برای حل مشکلات کارگران است تا بعنوان یک دولت صرفا ساخت و سازی شناخته نشود و شایسته نامِ دولتِ سازوکاری باشد. نگارنده براساس مطالعات جامعه شناختی و ارتباط مستمر با جامعه کارگری یک راهکار دو سویه را مطرح میکند به امید اینکه مورد توجه مسؤلین مرتبط و دلسوز قرارگیرد.

۱- راه حل ساخت و سازی؛ در راه حل ساخت و سازی ما با ارائه خدمات ملموس و عینی در جهت رفاه حال جامعه کارگری سر و کار داریم و خدمات ساخت و سازی برای همه افراد قابل مشاهده است. از جمله این خدمات میتوان به احداث مکانهای امن و ایمن برای استراحت کارگران فصلی و ساختمانی اشاره کرد که عمدتا از شهرای کوچکتر برای کارهای ساختمانی به شهرهای بزرگتر مراجعه میکنند اما همواره با مشکل استراحتگاه و جای مناسب برای خوابیدن مواجه هستند. بیمه رایگان از طرف دولت برای این افراد دیگر خدمت ملموسی است که دولت میتواند برای کارگران فصلی فراهم نماید تا خود و خانواده هایشان بتوانند از خدمات بیمه ای استفاده نمایند.

۲- راه حل سازوکاری؛ در راهکار سازوکاری عموما باید کنشها به سمت تدابیری سوق پیدا کند که تاثیر آن در کوتاه مدت قابل مشاهده نمی باشد ولی در بلند مدت قادر است مشکلات کارگران را بصورت ریشه ای حل نماید. از جمله چنین اقداماتی اصلاح و به روزکردن قوانین کار مطابق با نیازهای روز جامعه کارگری است که بنظر میرسد در دولت انقلابی و با توجه به هماهنگی حداکثری نیروها شرایط بسیار برای این منظور مناسب به نظر میرسد. همچنین تقویت سندیکاهای کارگری و صیانت این سندیکاها و فعالین آنها از فشارهای صاحبان قدرت و ثروت که در این مورد نیز هماهنگی سه قوه پیش شرط اولیه برای تحقق این مهم است.

در پایان امید است که با توجه به سوابق درخشان مسؤلین دولت انقلابی و در کنار آنها قوه مقننه و قضائیه، مطالبات به حق کارگران عزیز که نیروی محرکه توسعه در همه کشورها هستند، محقق گردد.