تاریخ انتشار خبر: 6 تیر 1401 | 23:26:40
کد خبر : 13317
یادداشتی از رضا کیانی:

مدیریت مصرف ، سطر اول مسئولیتهای اجتماعی

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛رضا کیانی فعال فرهنگی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:مدیریت مصرف ، سطر اول مسئولیتهای اجتماعی هفته صرفه جویی در مصرف آب ، از جمله مناسبت هایی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت ، بدیهی است که مباحث مرتبط با حوزه تولید و مصرف انرژی و دست و پنجه نرم کردن […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛رضا کیانی فعال فرهنگی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:مدیریت مصرف ، سطر اول مسئولیتهای اجتماعی

هفته صرفه جویی در مصرف آب ، از جمله مناسبت هایی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت ، بدیهی است که مباحث مرتبط با حوزه تولید و مصرف انرژی و دست و پنجه نرم کردن با آسیبها ، چالشها ، هراس از تهدیدها و استفاده از ظرفیتهای آن بخشی از دغدغه فکری انسان امروز است ؛ از قلب روستا ها تا زندگی دراز دامنه شهری و همچنین مناطق کم برخوردار و … در نتیجه هر یک از افراد بنا به تجارب شخصی و بضاعت فکری تحلیلی و نظرگاه خاص خود ، حرفی برای گفتن در این زمینه دارند . از این روی سخت باور دارم که اشاعه شعارهای مرتبط با مدیریت مصرف آب ، در سطر اول مسئولیتهای اجتماعی است .

با توجه به جایگاه آب ، از ابعاد مختلف ، حیاتی ، فرهنگی ، اقتصادی ، امنیتی و …..

پرداختن به موضوع هفته صرفه جویی در مصرف آن ، ممکن است با طرح با پرسشهای ذیل در میان افکار عمومی همراه باشد :

آیا تکریم هفته صرفه جویی در مصرف آب برای گذر از تنش آبی در پیک مصرف انرژی و یا رفع نیاز کانون های پر جمعیت در برهه ای خاص است ؟؟ … شاید در یک نگاه کلی نقطه آغاز بحران کاهش منابع آب با عوامل مهم طبیعی مانند کاهش نزولات و افزایش زودهنگام دمای هوا ، همراه باشد ! اما در عین حال نمی توان نقش عوامل انسانی را در تداوم این بحران نادیده گرفت ،

تبلیغات و تمهیدات هفته صرفه جویی در طول یکسال گذشته ، چه نتایج عینی و موثری در جلوگیری از هدر رفت آب ، در زیست اجتماعی و سبک زندگی افراد برجای گذاشت ؟

 

طبق تجربه سالیان اخیر می توان ادعا کرد ، (( صیانت از منابع آبی و مدیریت صحیح مصرف )) شعاری پرجاذبه و مورد توجه محافل مختلف علمی و اجتماعی است اما اجرایی کردن آن با تحکیم حرکتهای برآمده از ارتباطات میانبخشی ، استفاده از ظرفیتهای فرهنگی ، رسانه ای در راستای اطلاع و آموزش نظامند ، هدفمند و خلاق ، بسترسازی مطلوب و با حضور جدی دانشگاهیان و سازمانهای مردم نهاد ، فعالان مساجد و حمایت دولت پیوند خورده است ، بستری که علاوه بر انتشار و تقویت شعارهای مدیریت مصرف ، پیامدهای مخرب اجتماعی ، کم آبی نیز تبین شود

 

اما چرا علی رغم برخی تلاشها در موارد مذکور ، همواره احتمال شکنندگی در وضعیت مدیریت مصرف احساس می شود ؟!

 

گام مهم و بنیادین ، توجه به برداشتهای فکری و برونداد رفتاری انسانها است ،بی گمان حتی با مجهز بودن به پیشرفته ترین تکنولوژی و سخت افزار در صورت سطحی نگری نسبت به (( عوامل انسانی )) نمی توان به افقی روشن و اقدامات کارآمد امیدوار بود .

چرا که بخش قابل تاملی از دلایل بروز بحران آب ، ریشه در اقدامات انسانی دارد و هر گاه نگاه به اصلاح الگوی رفتاری(( انسان )) معطوف شود ، سرفصلهایی مهمی از قبیل : فضای روحی ، اندیشه ورزی ، هویت ، اقتصاد ، باورها ، درک گفتمان اجتماعی فرهنگی زمانه نیز در کانون توجه قرار می گیرند . در این شرایط است که نیاز حضور موثر متخصصان حوزه های علوم انسانی ؛ از جمله جامعه شناسی ، روانشناسی ( خاصه در نظر گرفتن مقتضیات روحی مقاطع مختلف سنی ) ، حقوق ، عرصه علوم ارتباطات و رسانه ، اقتصاد و هنرمندان ، معلمان و … احساس می شود .

شایسته است با کنار گذاشتن روشهای منسوخ شده و ارتباطات ناکارآمد یکسویه ، به ارتباط خلاق ، پویا و (( گفتگو محور )) ، همراه با آسیب شناسی و افکار سنجی مستمر روی آورد .

تا به آن نقطه برسیم که در اقدامات خرد و کلان زندگی پیوستهای مدیریت مصرف آب و صیانت از هنجارهای مرتبط با آن را به عنوان یک ضرورت لحاظ کنیم .

موضوع مهم مدیریت مصرف صحیح آب ، یک تیتر مجرد و‌‌تک ساحتی نیست ! که ضرورت دارد با نگرش جامع ، آینده نگر ، شفاف و آنگونه که در ابتدای این نوشتار اشاره شد ، مبتنی بر تعامل بخشهای مختلف در این وادی گام برداشت . ذکر این نکته ضروری است که شناخت موانع تحقق عملی شعارهای حوزه فرهنگ صحیح مصرف آب را در فاصله گرفتن از حقیقت و منحرف شدن به سمت حاشیه ها جستجو کرد .

برای اجتناب از حاشیه های کاذب و تداوم حرکت در مسیر سالم ، سازنده و کارآمد راهی جز اعتماد سازی و برجسته ساختن نگرش علمی و پژوهشی نیست .