زاگرس نشینان-اینکه خوزستان ما در بسیاری از زیرساخت ها و حتی چارت های سازمانی از استان های درجه دو نیز عقب تر است شکی نیست. ما هنوز در بسیاری مسایل حتی از بعضی شهرستانهای استان نیز عقب تر هستیم. این وضعیت یکی از مشکلات اساسی است که د طول سه ده پس از دفاع مقدس […]
زاگرس نشینان-اینکه خوزستان ما در بسیاری از زیرساخت ها و حتی چارت های سازمانی از استان های درجه دو نیز عقب تر است شکی نیست. ما هنوز در بسیاری مسایل حتی از بعضی شهرستانهای استان نیز عقب تر هستیم.
این وضعیت یکی از مشکلات اساسی است که د طول سه ده پس از دفاع مقدس سیر نزولی خوزستان را هدایت کرد. اینکه بخواهیم به گردن یک نفر بیندازیم بی انصافی است زیرا این سیر نزولی در طول سال و توسط بسیاری مدیران که بسیاری از آنان هنوز هستند اتفاق افتاده است.
باید گفت بی انگیزگی و عدم تفکر سازندگی در بسیاری مدیران کارزده رایج شده است. مدیرانی که فقط از مدیریت حضور و غیاب و نظم در رفت و آمد و گزارش نویسی را خوب بلد هستند اما در عملیات و اجرا در کارشکنی و پشت سر اندازی پرونده ای قطور دارند.
کافی است به بعضی سازمان ها سرک بکشم و اینچنین مدیرانی را رصد کنیم. بسیاری از آنان به عنوان مدیران سالم نام می برند، اما پرونده عمرانی آنان را هم باید نگاهی بیندازیم. لااقل یکبار برای رضای خدا که شده اینچنین کنیم.
بحث بر سر مدیریت بحران استان خوزستان است. یکی از سخت ترین و بحرانی ترین مدیریت ها موجود در خوزستان امروز ما. خوزستانی که در هر هفته با بحران های شدید ریزگرد، برق رفتگی، کمبود آب و اعتصابات گوناگون کارگری حاصل می شود.
در بسیاری جهات بی لیاقتی مدیران ناکارآمد باعث و بانی اینچنین اتفاقاتی است که تبدیل به بحران می شوند. و باید اذعان داشت مدیریت بحران استان جمع کننده و ترتیب دهنده اینچنین مشکلاتی است که روزانه در خوزستان موجود است.
مدیریت بحران یکی از مشاغل مهمی است که در طول نیم قرن اخیر در کشورهای پیشرفته جایگاه ویژه ای در زندگی مردم بدست آورده است. با روند رو به رشد اقتصادی جهان، زیاده خواهی کشورها، تغییرات آب و هوایی، زلزله ها، تغییرات اقلیمی و اجتماعی و نابسامانی های مدیریت شهری همه و همه در حیطه این مدیریت می باشند.
پهنای وسعت این مدیریت بیش از این موارد نیز هست اما درایران ما هنوز جایگاه ویژه ای تعریف نشده است و بخصوص خوزستان تا پیش از حاجی زاده این مدیریت نآکآرآمد و توانایی ها و وسعت اختیاراتش ناخوانده بود.
یکی از مشکلات بزرگی که در خوزستان درگیر آن هستیم، دخالت ها و کلی نگری مدیران استانی است. مدیران در استان سعی دارند خود بر همه ی کارها دخالت مستقیم داشته و تصمیم ها همه از حیطه آنان خارج شود.
برای نمونه می توان از شهرداران و شوراها نام برد. در شوراها، کسانی که کمترین تخصص را دارند، وارد یک سازمان تخصصی می شوند، نتیجه این ورود جز ویرانگری آن سازمان حاصلی نخواهد داشت. اگر دقت کنیم، عده ای در شوراها، مرتب به بعضی سازمان ها وارد شده و اظهار نظر و اعمال نفوذ می کنند و وای به زمانی که اصرار هم داشته باشند. نمونه هایی که در شورای قبل دیده ایم و در شورای فعلی نیز گاها می بینیم. اینجاست که اگر مدیری توانا هم در این میان نباشد، فاجعه ایجاد می شود.
بحث بر سر مدیریت بحران استان خوزستان است. که از زمان ورود حاجی زاده، رنگ و رویی تازه به خود دیده است. رنگ و رویی که می تواند عرض اندام کند.
حاجی زاده دارای دو تخصص آب و درمان است. دو تخصصی که بحران های خوزستان با آن توامان است. تخصص هایی که در مدیریت بحران استان کارآمد هستند و بدون شک همراهی این دو تخصص و پشتوانه لیاقت و شجاعت حاجی زاده می تواند این مدیریت را سامانی خوب بدهد.
کیامرث حاجی زاده سال ها ریاست بیمارستان های مناطق مختلف خوزستان را در پرونده خود دارد. مدرک مهندسی عمران آب و ارشد اقتصاد و نیز سال ها مدیریت بیمارستان های استان از او مدیری ورزیده و توانا و مستقل ایجاد کرده است که در بدو ورودش به مدیریت بحران استان، مدیریتی اسمی و کم توان را تبدیل به یک از مهمترین مدیریت ها نموده است.
بحران کم بارانی و بخصوص ریزگردها در یک هفته ی اخیر و مدیریت آن یکی از عملکردهای وی در برابر بحران است که موفق بوده و عملکرد قابل قبولی نیز ازخود بجای نهاده است. یک هفته بحران ریزگرد با حدود ۵۰ برابر استاندارد در بسیاری از شهرهای خوزستان و فلج کردن مولد کار و شرکت های خدمات رسانی به ظاهر کار ساده ای است، اما در نهان بسیار مشکل و ساماندهی آن طاقت فرساست.
امیدواریم حاجی زاده در ادامه مدیریت بحران استان موق باشد و بتواند این مدیریت را به رشد وتوسعه رسانده و در تمامی ادارات مستولی کند.