تاریخ انتشار خبر: 29 مرداد 1400 | 18:54:51
کد خبر : 10650
یادداشتی از سیدمجیدحسینی نژاد:

لاین برگشت جاده ی امید ، فرصت طلایی برای توسعه هفتکل

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سید مجید حسینی نژادمعاون اسبق فرمانداری هفتکل در یادداشتی باعنوان:لاین برگشت جاده ی امید ، فرصت طلایی برای توسعه هفتکل جاده های مواصلاتی شریان های حیات اقتصادی شهرها و روستاها هستند. در خلال سالهای ۱۳۸۶_۱۳۸۲ و بر اساس غفلت مسئولین وقت متاسفانه جاده ای ‌که می توانست گره عدم توسعه هفتکل […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سید مجید حسینی نژادمعاون اسبق فرمانداری هفتکل در یادداشتی باعنوان:لاین برگشت جاده ی امید ، فرصت طلایی برای توسعه هفتکل

جاده های مواصلاتی شریان های حیات اقتصادی شهرها و روستاها هستند. در خلال سالهای ۱۳۸۶_۱۳۸۲ و بر اساس غفلت مسئولین وقت متاسفانه جاده ای ‌که می توانست گره عدم توسعه هفتکل را باز کند به بیراهه رفت و زمانی که برخی عزیزان به اصطلاح مسئول و اعضاء کارگروه های توسعه دنبال رد پای دارسی می گشتند عقرب های زرد شرکت استراتوس شب و روز کار کردند و جاده ای که همه منتظر بهره گیری از دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی اش بودند کیلومترها انسوتر از شهر هدایت شد و ‌کوته بینان خوشحال بودند که این محور از همسایه ی شرقی ما دور شده است !!!!

همه چیز در هاله ی ترس و ابهام و تاریکی ناشی از حوادث تلخ ۱۳۷۸ قرار گرفته بود و کسی ره به جایی نمی برد.

فارغ از هرگونه صف بندی سیاسی ، حاج آقا ابراهیمی امام جمعه تلاشگر هفتکل چراغ اول را روشن کرد و با همت جمعی از دوستداران هفتکل جلساتی را در کمیته ی برنامه ریزی تلفیقی وزارت نفت و مدیریت مناطق محروم این وزارتخانه ترتیب داد و سرانجام مصوبات طلایی جاده ورودی و خروجی را اخذ و کار شروع شد.
جاده ورودی طبق برنامه پیش رفت و جاده خروجی متاسفانه بدلیل فقدان صلاحیت های لازم فنی ، اعتباری و مالی پیمانکار مربوطه با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۱۳۹۱ مسکوت ماند و از دستور کار خارج شد.

در سال ۱۳۹۴ با روی کارآمدن تیم جدیدی در فرمانداری این مطالبه حقیقی و همیشگی مردم در راس پیگیری ها قرار گرفت .
جلسات متعددی با شهردار و اعضای شورای دوره ی چهارم واداره راه و شهرسازی و سایر اعصای شورای ترافیک شکل گرفت و تصمیم جمعی این شد که جاده باید دوباره به داخل شهر بر گردد.

این مطالبه جدی با طرح موضوع در شورای ترافیک شهرستان و استان شروع شد و جلسات متعددی در اداره کل راه و شهرسازی ، معاونت توسعه راه ها ، پلیس راه استان ، اداره کل دفترفنی استانداری برگزار شد و سرانجام موضوع عبور جاده از درون شهرستان هفتکل بعنوان دستور کار کمیسیون ایمنی راه های استان قرار گرفت.
با حضور دکتر مقتدایی ، دکتر جلیلی و کلیه اعضای این کمیسیون جلسه ای در فرمانداری هفتکل منعقد و علیرغم برخی مخالفت ها ، با دستور اکید استاندار ، موافقت اصولی ان صادر شد.
بلافاصله جلسات متعددی را با دوستان شورای شهر و شهردار و پلیس راهور و اداره راه برگزار کردیم و اصلاحات هندسی مورد نظر کمیسیون را اعمال کردیم.

همه چیز به خوبی پیش رفت و نهایتا در اردیبهشت ۱۳۹۵ با حضور شخص استاندار و ده ها نفر از مدیران استان این محور افتتاح و به عنوان جاده ی امید بازگشایی و زیر بار ترافیک رفت و باعث خوشحالی اکثریت مردم و به ویژه جوانان مطالبه گر هفتکل شد.

کار هنوز ناتمام بود و جاده خروجی استانداردهای لازم را نداشت . با پیگیری های ویژه دکتر جلیلی مبلغ ۲۴ میلیارد ریال اعتبار اولیه از نفت برای شروع پروزه ی جاده خروجی اخذ شد و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ با حضور دکتر شریعتی ، کلنگ جاده خروجی برای دومین بار به زمین خورد و این پروژه مجددا احیا شد.

کار تکمیل این محور با تعلل بسیار پیش رفت اما نهایتا در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ کیلومتر آن تا میدان کارخانه ی سیمان تکمیل و بازگشایی شد که با توجه به تنگناهای اعتباری و شرایط دشوار تحریم و …جای تقدیر دارد.

قطعه ی آخر این محور از میدان کارخانه ی سیمان تا تقاطع سرتیوک به طول تقریبی ۳ کیلومتر با پیگیری های مجموعه ی فرمانداری ، نماینده ی محترم و مدیران شهر به خوبی پیش میرود و انشالله بزودی تکمیل خواهد شد.

چند نکته ی مهم که نباید از ان ها غفلت کرد:

۱. در طراحی و اجرای تقاطع سرتیوک باید از الان جلسات مشترکی با اداره کل دفتر فنی استانداری ، معاونت توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی ، معاونت عمرانی استانداری و …..گرفته شود .
۲. اخذ رسمی مجوز عبور لاین دوم جاده از هفتکل نیازمند طرح موصوع در کمیسیون ایمنی راه های استان است که با حضور کلیه اعضا و پلیس راه برگزار میگردد . شبیه اتفاقی که ما برای لاین اول جاده ی امید دنبال کردیم …مخالفت ها زیاد است و باید اراده استاندار در فرصت باقیمانده گره گشای این مشکل باشد.

۳. در صورت موافقت کمیسیون از الان باید مهندسین مشاور زیرساخت و معاونت توسعه راه های استان نسبت به مطالعات جامع این محور در محل تقاطع و اصلاح هندسی تقاطع اقدام کنند. زمان بسیار محدود است و می طلبد از همین هفته با جدیت دنبال شود.

۴ به موازات این اقدامات ، شهرداری هفتکل و شورای ترافیک شهرستان ، اصلاحات و تمهیدات لازم برای عبور احتمالی لاین دوم را با حضور مهندسان مشاور به اتمام برسانند.

۵. یکی از مباحثی که در طراحی محورهای مواصلاتی قابل بحث و پیگیری است توجه به ویژگی های توسعه ی راه بر اساس سه خصیصه اصلی است :

الف : نزدیک ترین مسیر باید انتخاب شود

ب: کمترین حجم عملیات خاکریزی و خاکبرداری را داشته باشد.

ج: از نقاط اجباری باید عبور کند جهت توسعه و بهره گیری از دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی مسیر…
تاکید بر این موضوعات می تواند نظر موافق کمیسیون را جلب نماید.