تاریخ انتشار خبر: 16 آذر 1400 | 10:56:50
کد خبر : 11487
یادداشتی از ملک محمد مکوندی فعال سیاسی-اجتماعی:

عدم شفافیت در دولت رئیسی /مردم نامحرم نیستند!!!!

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ملک محمدمکوندی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:عدم شفافیت در دولت رئیسی /مردم نامحرم نیستند!!!! ۱- یکی ازهنرهای تیم دیپلماسی دولت روحانی درمذاکرات برجام فضا سازی رسانه ای بود،انها به فعالیت رسانه ای بعنوان بازوی دیپلماسی اعتقاد کامل داشتند و انها را مکمل هم می پنداشتند.گرچه اصل مذاکرات بعنوان یکی از رخداد […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ملک محمدمکوندی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:عدم شفافیت در دولت رئیسی /مردم نامحرم نیستند!!!!

۱- یکی ازهنرهای تیم دیپلماسی دولت روحانی درمذاکرات برجام فضا سازی رسانه ای بود،انها به فعالیت رسانه ای بعنوان بازوی دیپلماسی اعتقاد کامل داشتند و انها را مکمل هم می پنداشتند.گرچه اصل مذاکرات بعنوان یکی از رخداد های مهم بین المللی پس از جنگ جهانی دوم بطور اتوماتیک توجه تمام خبرگزاری های مهم دنیا را به سمت خود جلب می کرد، اما بخش مهمتر ان اهمیت دادن به کار رسانه بود که تیم مذاکره کننده بخوبی بستر انرا فراهم نمود.ظریف و عراقچی بخصوص ظریف همانند یک رسانه عمل کردند و سبب جلب رسانه داخلی و خارجی به سمت خود شدند بطوریکه رسانه های مخالف برجام هم مسحور فضای رسانه ای شدند که دیپلمات های ایران ساخته بودند.

فضای رسانه ای و مصاحبه های ظریف و عراقچی با خبرگزاری های معتبر دنیا چه در حاشیه مذاکرات و چه در سفر های سالیانه به نیویورک باعث برتری منطق تیم مذاکره کننده ایران در افکار عمومی جهان شد که این موضوع باعث عصبانیت شدید پمپئو و تیم دیپلماسی امریکا قبل از خروج امریکا از برجام گردید.

سر انجام برخلاف عرف و اصول بین الملل دیپلماسی، ظریف را تحریم و وروداو به نیویورک را ممنوع‌کردند.

معنا و مفهوم این رفتارها این بود که برای تیم مذاکره کننده ایران فضاسازی درونی و بیرونی که بخشی از دیپلماسی مذاکرات است، حائز اهمیت بود و از ان بعنوان یک ابزار بهره می بردند.

افکار عمومی درداخل وخارج از کشور در جریان اغلب موضوعات مطرح شده بخصوص از سوی تیم دیپلماسی ایران قرار گرفتند.انها بدلیل اینکه نمایندگان واقعی خواست مردم ایران بودندچیزی برای پنهان کردن ازانها نداشتند.

بر عکس تیم عریض و طویل دولت رئیسی خود را بی نیاز از حمایت رسانه ای و پشتیبانی افکار عمومی می بیند و نوعی سکوت خبری و یا جهت گیری انحصاری رسانه ای را در دستور کارخود قراردادندبطوری که افکار عمومی از پیشنهادات و مذاکرات تیم جدید ایران بی اطلاع است.

این موضوع می تواند ناشی از ترس انها از “اشتباهات” شان و وهمچنین دیدگاه انها دال بر بی اعتمادی و نامحرم دانستن مردم باشد. بطوریکه از بردن نام برجام نیز واهمه دارند. این در حالی است که مخالفین خارجی برجام در جریان جزئیات مذاکرات قرار دارند.

جناب رئیس جمهور به قول دیل کارنگی، نگرش درست نیمی از موفقیت است. یکی می گفت شب فرا رسیده است،در حالیکه دیگری می گفت صبح در راه است… شرایط حساس است گاردین نوشته است روسیه و چین هم از پیشنهادات ایران که متفاوت از ۶ دور مذاکرات قبلی است خیلی خشنودنیستند.

اروپایی ها و رابرت مالی نماینده امریکا می گویند: مذاکرات ۶ دور قبل با سرپرستی عراقچی موفقیت امیز بوده است.ولی تیم جدید ایران نه تنها فهم صحیحی از برجام ندارند بلکه شناختی از فضای روابط بین کشورها ی ۵+۱ هم ندارند. ازجمله نکات مهمی است که بایدتیم مذاکره کننده به انها توجه و دقت داشته باشد این است که مطمئن شوند روسیه به هیچ وجه یک قدرت اتمی درمرزهای جنوبی خود را تحمل نخواهد کرد.چین هم منافع خود با امریکا و اروپا و کشورهای خاور میانه را به خاطر ایران به خطر نمی اندازد. باید دقت شود تا کشور به سرنوشت دوران احمدی نژاد دچار نشود.

۲-کسری شدید بودجه ناشی از افزایش سقف بودجه پیشنهادی دولت روحانی از مبلغ ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به ۱۲۷۷هزارمیلیارد تومان توسط مجلس همگام با دولت رئیسی که هیچگاه مورد اعتراض اصول گرایان قرار نگرفت،اکنون صدای خود انها را در اورده است کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس رقمی حول وحوش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را براورد کرده اند.

دولت رئیسی مدعی است که بخشی از کسری بودجه را از راهی غیر از چاپ اسکناس و استقراض ازبانک مرکزی و بدون افزایش نقدینگی تامین نموده است. رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی اند که از اغاز به کار دولت سیزدهم به هیچ عنوان خلق پول انجام نشده است.

ازطرفی تحولی چشم گیری در منابع تامین بودجه از قبیل درامد های مالیاتی، فروش دارایی های دولت وحتی فروش نفت صورت نگرفته است و تورم هم درحال افزایش است و قیمت ها سیر صعودی پیدا کرده اند.تنها راه باقیمانده فروش اوراق قرضه بود که انهم رقم قابل توجهی نبوده است.

این سوال مطرح شد که دولت چگونه توانست بخشی از کسر بودجه را تامین نماید؟ اکنون روشن شد تامین مالی دولت از طریق بانک ها و برداشت انها از بانک مرکزی صورت گرفته است.

عبدالناصرهمتی رئیس کل سابق بانک مرکزی در واکنش به چاپ پول گفت: تامین مالی دولت از بانک ها و برداشت انها از بانک مرکزی تا رقم ۸۰ همت (هزار میلیارد تومان) درپایان ابان ماه همان چاپ پول است‌.وی در صفحه اینستا گرامی خود نوشت: خرید ارز دولت با نرخ نیمایی توسط بانک مرکزی در رشد پایه پولی نمایان خواهد شد و کندی رشد پایه پولی بخشی بدلیل تامین واردات دارو و نهاده با منابع بانک مرکزی است.نکته اساسی این است که دولت، مردم ایران و اقتصاددانان داخلی را نامحرم می داند و نه تنها راههای کسری بودجه را شفاف سازی نکرده بلکه گاها گزارش غلط وانحرافی می دهد.معلوم شد بخشی از کسری بودجه از طریق فروش ارز دولت از صندوق ذخیره ارزی به بانک مرکزی با نرخ نیمایی و بخش دیگر از طریق بانک ها و برداشت انها از سپرده خود نزد بانک مرکزی صورت گرفته است که همان چاپ اسکناس است و بار تورمی ان کمر جامعه را خم نموده است.

نمی دانم اقای رئیسی در گزارش ۱۰۰ روزه خود برمبنای کدام شاخص اقتصادی اعلام کرده است که هم به ثبات اقتصادی رسیدیم و هم از رکود خارج شدیم !!!!!

۳- در سفر اخیر رئیس جمهور و تیم همراه به اجلاس اکو که با تبلیغات گسترده رسانه های همسو همراه بود علاوه بربزرگنمایی دیدارهای معمول دوجانبه بین روسای کشورها در حاشیه اجلاس،از موفقیت بزرگ دولت رئیسی در زمینه توافق گازی سه جانبه ایران، ترکمنستان و اذربایجان سخن ها گفتند و تحلیل ها نوشتند که انگار فتح الفتوحی صورت گرفته است و عنقریب اثرات این توافق سه جانبه، اقتصادی ایران را متحول خواهد نمود.کما فی السابق و بر اساس رویه ای که دولت رئیسی دال بر *نامحرم* بودن مردم اتخاذ کرده است هیچ گونه اطلاعات دقیقی از توافق به بیرون داده نشد و تنها تحت عنوان یک پیروزی بزرگ از تامین گاز ۵ استان شمالی خبردادند.

اکنون سخن اصلی این است که چرا دولت رئیسی شفاف سازی نمی کند و مردم را که ولی نعمت انها هستند درجریان یک توافق اقتصادی عادی غیرمحرمانه قرار نمی دهند،براساس برخی منابع ازجمله نوشتارحمید رضا شکوهی در تحلیلی جامع: ترکمنستان سابقه خوبی در تامین گازاستانهای شمالی ایران نداشته است، در زمانی که جواد اوجی وزیر فعلی نفت، رئیس شرکت ملی گاز بود ترکمن ها هرسال قیمت گاز را افزایش می دادند و ایران هم بدلیل نیاز چاره ای جزء پذیرش افزایش قیمت گاز از سوی ترکمن ها نداشته است.

انهاسالها در دولت احمدی نژاد قیمت گاز را افزایش دادند در وهله اول با قطع گاز موفق به افزایش ۵۵ در صدی و در سال ۱۳۸۶ در گام اول موفق به افزایش ۸۷ درصدی و در گام بعدی موفق به افزایش قیمت ۵/۲برابری قیمت گاز شدند.این قیمت در پایان دولت احمدی نژاد ۹ برابر شد!

در زمان دولت روحانی ترکمن ها بار دیگر گاز را قطع کردند.بهانه انها این بار بدهی انباشته دولت ایران بابت گاز مصرفی بود که با سفر زنگنه به ترکمنستان موقتا حل شد. با انتقال گاز نکا به مناطق شمالی، دولت روحانی دیگر زیر بار افزایش قیمت گازنرفت ودر شکایت ترکمن ها از ایران، دولت روحانی به پرداخت غرامت محکوم نشد و تنها محکوم به پرداخت بدهی های قبلی گردید.امادر شکایت ایران از ترکمنستان انها مجبور به پرداخت ۱۵۰ میلیون دلارجریمه به ایران شدند.

در سفر اخیر اوجی به ان کشورهمتای ترکمن حاضر به پذیرش او نشد و اوجی مجبور به گفتگو با مقامی پایین تر شد.در چنین روابط تیره نفتی، این قرارداد سه جانبه منعقد گردید.

حجم گاز انتقالی از ترکمنستان به اذربایجان ۱/۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب در سال است سهم ایران از سواپ مشخص نیست اما مروری بر ارقام نشان می دهند که رقم بزرگی نخواهد بود. تولید روزانه گاز ایران ۸۰۰ میلیون متر مکعب است اما کل ترانزیت گاز ترکمنستان از مسیر ایران روزانه ۵ میلیون متر مکعب است یعنی کمی بیش از نیم درصد از تولید گازایران. حق سواپ ایران انقدر ناچیز است که نقش چندانی در تامین گاز پنج استان شمالی ندارد.بنابراین تبلیغات گسترده ی کیهانی ها و سایر رسانه ها و طرفداران دولت مبنی بر اینکه این قرارداد سهم ایران در بازار جهانی انرژی را ارتقاء می دهد بیشتر به یک شوخی و جوک شبیه است.

جناب رئیس جمهور جمهور،مردم ولی نعمت حاکمان هستند.دانستن حق انهاست.انها نامحرم نیستند.بازسازی اعتماد ازدست رفته مردم نسبت به حاکمان که جنابعالی خواهان ان هستید تنها دریک رابطه سالم و شفاف و پیروی از اصول عقلانیت در اداره امور کشور بدست خواهد امد نه با تبلیغات و پنهان کاری.از بکارگیری و یا نزدیکی با افراد جاهل پرهیز کن.که به قول گاندی: “جهل نرم ترین بالشی است که بشر می تواند سرخود را بگذارد و ارام بخوابد.” مطمئن باش اینده از ان کسانی است که با جسارت به استقبالش می روند.