تاریخ انتشار خبر: 30 مهر 1399 | 21:21:31
کد خبر : 9419
یادداشتی از ملک محمد مکوندی:

صلح امام حسن،روحانی و مخالفین

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ ملک محمدمکوندی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان: صلح امام حسن،روحانی و مخالفین چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی در جلسه هیات دولت از صلح امام حسن (ع) سخن گفت : امام حسن(ع) صلح کرد چون اکثریت جامعه صلح می خواست وقتی به او اعتراض نمودند گفتند شما ۱۰ نفر یا ۲۰ […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ ملک محمدمکوندی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان: صلح امام حسن،روحانی و مخالفین

چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی در جلسه هیات دولت از صلح امام حسن (ع) سخن گفت :
امام حسن(ع) صلح کرد چون اکثریت جامعه صلح می خواست وقتی به او اعتراض نمودند گفتند شما ۱۰ نفر یا ۲۰ نفر همه مردم نیستید وقتی اکثریت جامعه صلح می خواهد باید صلح را انتخاب کرد.
این موضوع موجی از واکنش های تند و عجیب و غریب از سوی اصول گرایان را به دنبال داشت. کیهان و سایر اصول گرایان علاوه بر حکم هزار بار اعدام برای روحانی که ظاهرا علاوه بر وظایف قانون گذاری و نظارت صدور حکم اعدام هم اخیرا به وظایف مجلس اضافه گردید!! فرمودند روحانی چندمین بار است صلح امام حسن (ع) را مصادره به مطلوب می کند و به خیانت خواص در این صلح تحمیلی نمی پردازد.

باید گفت استراتژی جنگ یا صلح هر کشور بستگی به متغیرهای داخلی و خارجی آن کشور متناسب با زمان و مکان دارد. اینکه امام حسن (ع) بدلیل همراهی نکردن یارانش ، یا به هر دلیل دیگر صلح با معاویه را پذیرفت صرف نظر از علم امامت ناشی از درک و تشخیص مناسب زمانی با توجه به متغیرهای داخلی از جمله عدم همراهی یاران بود. انعطاف پذیری به موقع نوعی هوشمندی است که امام حسن(ع) به موقع از آن استفاده نمود حضرت با ظرافت دریافت که منافع این توافق برای مسلمانان و حفظ دین اسلام بسیار بیشتر از مضرات آن است.
در گذر زمان مشخص شد که صلح امام حسن(ع) نشانه ای از تدبیر و دور اندیشی و درایت حضرت در آن زمان و مکان بود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی هم در اوائل جنگ تحمیلی فرمایشاتی در مورد صلح امام حسن(ع) داشتند مبنی بر اینکه این صلح بدلیل فشار یاران و نبود یاران وفادار به امام تحمیل گردید.این سخنرانی را در مقطعی انجام دادند که صدام مثل معاویه قرار داد ۱۹۷۵ را پاره کرد بخش زیادی از کشور در اشغال عراق بود. در آن مقطع با توجه به روحیه ایثار و از خود گذشتگی و آمادگی همه جانبه مردم ایران برای جانفشانی در راه دین و میهن ،پیشنهاد صلح و مذاکره تحت هیچ شرایطی منطقی و قابل قبول نبود. اما در مقطعی که صدام قرارداد ۱۹۷۵ را پذیرفت و خاک ایران از تصرف دشمن خارج و به مرزهای بین المللی رانده شد، با توجه به شرایط شکننده اقتصادی آن زمان و عدم توان دولت در پشتیبانی نیروهای مسلح که به قول علی شمعخانی و همچنین در خاطرات هاشمی، دولت حتی پول بند پوتین رزمندگان را نداشت. از طرفی طرحهای پیشنهادی فرماندهان سپاه و ارتش مبنی بر بسیج یک میلیون رزمنده و تامین لجستیک بسیار سنگین برای ادامه جنگ و شکست احتمالی صدام آن هم پس از طی ۷ سال مطرح گردید.
“در خاطرات هاشمی ضبط است” امکان تامین نیرو و بخصوص امکانات پشتیبانی و لجستیک میسر نبود لذا امام راحل با درک صحیح از این متغیر و شرایط داخلی قطعنامه ۵۹۸ را علی رغم شعار جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان، پذیرفت و جام زهر را نوشید.

گرچه اگر این کار زودتر صورت می گرفت خسارات آن کمتر بود، اما کشور و جمهوری اسلامی را نجات داد هم چنان که پس از صدور ۶ قطعنامه شورای امنیت، که بعضی ها آنرا کاغذ پاره می دانستند و کشور را در *محاصره کامل و ورطه سقوط* قرار دادند حلقه محاصره روز به روز تنگ تر می شد، حتی دوستان ظاهری ایران مثل چین و روسیه به آن رای مثبت دادند و حاضر به خطر ریسک مراوده با ما نبودند که نمونه آن عدم اجرای قرارداد خرید S300 از طرف روسیه بود، این فشار بعنوان متغیر خارجی باعث شد کل نظام از رهبری تا دولت و مجلس بدنبال این باشند تا محاصره کُشنده را بِشکنند و با دیپلماسی و تعامل با جهان از این مخمصه بیرون آیند که در نهایت منتج به برجام لغو ۶ قطعنامه شورای امنیت شد.تجربه نشان داد برخلاف تصور یک عده که قطعنامه ها را کاغذ پاره می دانستند تنها یک قطعنامه سبب سرنگونی صدام و قذافی و حکومت طالبان افغان و فروپاشی یوگسلاوی و جنگ صربستان و بوسنی هرزگوین شد که با حمله نظامی غرب تحت لوای مصوبه شورای امنیت به هفت کشور تقسیم گردید.

گذر زمان نشان داد توافق برجام، مملکت را از چه خطری نجات داد. عربستان قبل از حمله به یمن با همکاری امریکا و حتی روسیه و چین مصوبه شورای امنیت را گرفت. و باستناد آن به یمن حمله کرد. نکته کلیدی این است که چرا به جای نیت خوانی مردم عصر حضرت که آیا صلح می خواستند یا نه از مردم خودمان نمی پرسیم که جنگ، صلح، تقابل، تعامل و مدارا، کدامیک را می خواهند؟ چه کاری ساده تر و عقلانی تر و حتی دینی تر از رجوع به آرا مردم است. رفراندم لارم نیست چون برخی نسبت به آن آلرژی و حساسیت دارند .با یک نظر سنجی علمی و بی طرفانه هم می توان به واقعیت رسید مگر اینکه عده ای تصور کنند مردم صغیرند و توان تشخیص خوب و بد و مصالح خود را نمی دانند و ما بهتر از آنها می فهمیم و باید به جای آنها تصمیم بگیریم.

اینک در آستانه فرو پاشی کامل اقتصادی و اجتماعی هستیم ،فشار بیش از حد به مردم وارد شده و روز به روز توان زندگی را سخت تر می نماید و تبعات اجتماعی فراوانی را به بار آورده ، از طرفی آستانه تحمل مردم حدی دارد، این متغیر داخلی می تواند خطر ساز باشد.
بنابراین حفظ نظام به فرموده حضرت امام از نماز و روزه واجب تراست. هنر دیپلماسی این است که در این فرصت و زمان به بوجود آمده از شرایط خارجی در جهت حفظ منافع نظام، هنرمندانه استفاده نماییم.

پیام صلح امام حسن(ع) از طرف روحانی نوعی پالس مثبت از طرف ایران برای اثرگذاری بر انتخابات امریکا صورت گرفت.حداقل بایدن  اعلام رسمی کرد که به برجام بر می گردد و معنای آن لغو تحریم ها ولو در میان مدت است. اگرچه در آن صورت امریکا به همراه اروپا علاوه بر برجام یک دنبال تعدیل سیاست های منطقه ای و نظامی ایران هستند، اما همانطور که مقام معظم رهبری در زمان انعقاد قرارداد برجام وقتی صحبت از برجام ۲ و ۳ به میان آمد فرمودند اول باید تعهدات آنها را در برجام یک ببینیم بعد بررسی می کنیم امکان مذاکره در سایر موارد بر اساس منافع ملی وجود دارد. از طرفی این پیام در راستای ایجاد بستر مناسب در داخل تحت عنوان صلح امام حسن و به منظور بهره برداری هوشمندانه و متناسب با زمان و با کمترین هزینه‌ و بیشترین فایده در سیاست خارجی اتخاذ شد که ناشی از هوش و ذکاوت برخی از مسئولین نطام است که نشان دادند علی رغم سیاست خارجی آرمان گرایانه، در مواقع لازم روی به سیاست عمل گرایانه و پراگماتیسم منطبق با منافع ملی می آورند عزت در سیاست خارجی بستگی به عزت رفاه و آزادی فردی و اجتماعی در داخل دارد. عزت داخلی ضامن عزت خارجی است. عزت و اقتدار در سیاست خارجی زمانی معنا پیدا می کند که ۷۰ الی ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر درآمد ۱۱ میلیون تومانی در ماه زندگی نکنند مستحضرید بسیاری از خانوارها درامد ۳ الی ۴ هزار تومانی دارند،عزت و اقتدار ملی در این است که بخش زیادی از زنان و مردان آن تا کمر در سطل زباله خم نشوند، به تن فروشی روی نیاورند،جوان و نوجوان آن بدلیل یاس و ناامیدی خودکشی نکنند.

مذاکره به معنای تسلیم نیست
مذاکره و گفتگو نوعی تعامل با سایر کشورها است که در آن منافع طرفین تعریف می گردد
مذاکره نوعی امتیاز گرفتن و امتیاز دادن و بده بستان در راستای منافع ملی حل مشکلات مردم ،استقلال کشور و جلوگیری از تهدیدات امنیتی و نظامی برون مرزی و مبادلات بازرگانی و تامین نیازهای کشور در جهت توسعه اقتصادی به منظور رفاه حال مردم است. نمی دانم چرا از نظر بعضی ها بکار بردن کلام صلح و شادی جرم است. و نسبت به آن حساسیت دارند انگار که جمهوری اسلامی برای جنگ و غم و اندوه تشکیل شده و صد البته کسانی هستند که از تحریم، جنگ و ایجاد فضای غم و اندوه سود می برند که فرصت پرداختن به آنها نیست.