تاریخ انتشار خبر: 22 اسفند 1399 | 15:05:23
کد خبر : 9853
یادداشتی از اشکان مرادی:

شهیدان عشایر دفاع مقدس؛ پاکبازان عرصه ی شهادت

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ اشکان مرادی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:شهیدان عشایر دفاع مقدس؛ پاکبازان عرصه ی شهادت پیش از اینکه در خصوص مقام شامخ و والای شهدای عشایر کوچ رو در هشت سال دفاع مقدس بپردازم؛ نیازمند نگاه کوتاهی به سبک زندگی عشایر کوچ رو و نقش و جایگاه تاثیر گذار مردان عشایری […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛ اشکان مرادی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:شهیدان عشایر دفاع مقدس؛ پاکبازان عرصه ی شهادت

پیش از اینکه در خصوص مقام شامخ و والای شهدای عشایر کوچ رو در هشت سال دفاع مقدس بپردازم؛ نیازمند نگاه کوتاهی به سبک زندگی عشایر کوچ رو و نقش و جایگاه تاثیر گذار مردان عشایری به عنوان ستون خانواده در این ساختار ایلی جهت اطلاع و آگاهی نسل های آتی که شاید دیگر شناختی از سبک زندگی عشایری نخواهند داشت، بسیار مهم و اثر گذار خواهد بود. زندگی عشایری سومین سبک زندگی بعد از زندگی شهری و روستایی است و در ساختار عشاير کوچ رو ، جابجایی و حرکت افراد و خانوارهای عشایری بین قلمروهای ییلاقی (سردسیر) و قشلاق (گرمسیر) با هدف دسترسی به علوفه مرتعی تازه برای تعلیف احشام و احتراز از گرما و سرمای شدید انجام می‌گیرد. کوچ عشایر معمولاً با شرکت همه افراد خانوار، بار و بنه و سرپناه قابل حمل ، در قالب رده‌های ایلی و یا به صورت انفرادی و تک‌خانواری صورت می‌گیرد و کوتاه و بلند بودن مسیرکوچ، تغییری در مفهوم کوچ عشایر به وجود نمی‌آورد. محور و زمینه اصلی فعالیتهای اقتصادی در جامعه عشایری ،دامداری است که نقش تعیین کننده و بارزی در این شیوه از زندگی دارد. سایر فعالیتهای تولیدی عشایر مانند زراعت، صنایع دستی و … از اهمیت کمتری برخوردار بوده و تحت الشعاع دامداری است. تقسيم کار در یک جامعه عشایری کوچ رو بر اساس جنسیت و سن است. بدين‌ترتيب کار مرد از کار زن و کار کودک از بزرگسال متمايز مى‌شود و با وجود اين برخى از کارها است که بين زن و مرد مشترک است و هر دو به انجام آن مبادرت مى‌ورزند. نقش و جایگاه پر رنگ مردان این جوامع، اداره امور اقتصادى و سياسى و امنیت خانواده است و وظایف بی شماری چون ارتباط با سران خانواده‌‌هاى ديگر و کدخداهای طوایف، رفت و آمد به شهر و مبادلات اقتصادى با دکاندارها و پيله‌وران و ساير افراد عشايرى و امنیت خانواده و حفظ حریم های مراتع و احشام و در زمان زراعت و شخم زدن اراضی و خوشه چینی و چوپانی ونگهداری گله هميشه جز مسئوليت اصلى “مرد ” خانواده بوده و از آنجائى‌که کار چرای احشام از طلوع خورشید آغاز مى‌شود تا غروب خورشید ادامه دارد و شب هم نگهداری و حفاظت از دستبرد و یا حمله حیوانات وحشی از وظايف سنگین و در کوچ نیز بار سنگین مسئولیت ها کاملا بر دوش مرد خانواده بوده است. اگر صفحات انقلاب را ورق بزنيم بي ترديد نقش موثر عشاير ايران اسلامي چه در مبارزات تاريخي قبل از انقلاب عليه استبداد و چه در پيروزي هاي انقلاب اسلامی به خوبي نمايان است . عشاير سلحشور و وفادار به ایران و اسلام که تا قبل از انقلاب به عنوان مدافع اسلام با هيچ حاکمي سازش نکردند ، پس از پيروزي انقلاب نيز دست ياري به سوي امام و ملت ايران اسلامي دراز کردند و براي دفاع از کيان اسلام و ترويج مباني آن با دولت و ملت هم پيمان شدند. در آشوب های پس از انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی و محدودیت ها و عدم وجود رسانه ها و اطلاع رسانی ها و نبود راه های ارتباطی جهت شنیدن پیام امام راحل و لبیک و حضور در عرصه جهاد و شهادت یکی از موضوعاتی است که نیازمند تحقیق ها و مطالعات زیادی است و بسیاری از این رزمندگان به صورت داوطلبانه از دور ترین نقاط و صعب العبور ترین مکان ها خود را به معرکه رساندند و هرچند شهدا در درگاه خداوندی تفاوتی ندارند و زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند و شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زيباترين اشکال است ولی از نظر عاشقی تفاوت هایی است و منظور از این نوشته این عاشقی ها و سبک عاشقی است و تلنگری باشد برای تاریخ نگاران و ثبت کنندگان تاریخ انقلاب و دفاع مقدس ؛ یک رزمنده ی عشایری کوچ رو با حضور در جبهه های جنوب یا غرب ، با آن جایگاه و نقش پر رنگی که داشت، خانواده را در کوه و صحرا به امان و امید به خدا رها کرده و خانواده عشایری که تمامی امکانات رو باید از آب و سوخت و غذا و امنیت و … را خود تامین نماید و اگر در هر کدام از لحظه های زندگی با مشکلی ، بیماری و… مواجه می شد فقط رحمت و لطف پروردگار باری تعالی بوده که نجات بخش آنان می شد. یک رزمنده عشایری ذهنش و قلبش چقدر درگیر تشویش و دلنگرانی برای خانواده ای بوده که اکنون وظایف سنگینش بر دوش زن و کودک خانواده افتاده بود و هیچ یاری دهنده ای نداشته اند و این عمق عاشقی و پاکبازی ایثار را نشان می دهد. امیدوارم که این از خود گذشتگی ها و فداکاری ها به بهترین شکل خود به نسل های بعد انتقال یابد و جایگاه شامخ این شهدا والا مقام بتواند فصل دیگری در تاریخچه دفاع مقدس برای خود باز نماید و یکی از نقد‌‌هایی که به دست اندرکاران وارد است ، هنوز به خوبی نقش عشایر کوچ رو را در دفاع مقدس تبیین نشده است و در حق شهدای عشایر اجحاف شده است و می‌طلبد که اهالی رسانه و به طور خاص «صدا و سیما» به این موضوع ورود پیدا کند و اگر برای شهیدان عشایر کار در خور توجهی انجام ندهیم، شهدای عشایر ما را در قیامت بازخواست می‌کنند. در خاتمه با سلامی که بنیان گذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) برای این دلیر مردان فرستاد به پایان می رسانم:
‏‏”سلام بر عشایر دلیر ایران. سلام بر سلحشوران غیوری که در طول‏‎ ‎‏تاریخ اسلامی ایران پیوسته بر سر مرزها و در حاشیۀ کویرها و در دل‏‎ ‎‏کوهها و در پهندشت صحراها و در هر نقطۀ عشایری دیگر از این‏‎ ‎‏کشور عزیز و پهناور، پیوسته سرسخت ترین مدافعان اسلام و میهن‏‎ ‎‏اسلامی را تشکیل داده و راه هرگونه توطئه ای را بر دشمنان اسلام‏‎ ‎‏بسته اید. درود بر شما عزیزانی که احیاناً سخت ترین شرایط اقلیمی و‏‎ ‎‏بیشترین کمبودها و محرومیتهای زندگی را متحمل شده و دشواریها‏‎ ‎‏را بر خود هموار ساخته اید، ولی نه تنها آلت دست بیگانگان و افراد‏‎ ‎‏خودفروخته و نوکران بی اختیار و فراری از ملت قرار نگرفته اید، که‏‎ ‎‏همۀ آنها را از میان خود طرد کرده و بیرون رانده اید. ”
‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏
به مناسبت تشکیل اردوی عشایری واحد بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‏
۱۵ خرداد ۱۳۶۱