تاریخ انتشار خبر: 9 بهمن 1400 | 21:24:28
کد خبر : 11944
یادداشتی از حسین علیخانی:

شهر هوشمند اهواز  پیشکش خودتان !

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛حسین علیخانی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:شهر هوشمند اهواز  پیشکش خودتان ! شهر هوشمند اهواز  پیشکش خودتان، آقایان انقلابی و جهادیِ  منصوب ِ در  پست هایِ  خدمات شهری  که  اینبار همه ی مردم عصبانی تر از قبل،  منتظر جرقه ای از درون آسفالتهای تکه پاره شده شهر و شهرک ها هستند،  […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛حسین علیخانی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:شهر هوشمند اهواز  پیشکش خودتان !

شهر هوشمند اهواز  پیشکش خودتان، آقایان انقلابی و جهادیِ  منصوب ِ در  پست هایِ  خدمات شهری  که  اینبار همه ی مردم عصبانی تر از قبل،  منتظر جرقه ای از درون آسفالتهای تکه پاره شده شهر و شهرک ها هستند،  تا فوران کنند و تر و خشک را بسوزانند.مگر اینکه حداقل  مبلمان شهری و اصلاح آسفالت هزار تکه خیابانهای مناطق هشت گانه شهر  با یک نهضت آسفالت سازی جبران گردد تا اعتماد عمومی  جلب و رضایت خاطرشان به عدم رضایت از نظام و ناکارآمدان این حوزه در اهواز منجر نشود که تا اینجای کار همه مقصرید، زیرا مردم  میدانند که شهرها، نیروی محرکه در عرصه رقابتِ نمادین از زیبایی ها و تصویر سازی عملی در ذهن  و اطلاعات، توسعه و نوآوری  و در حال تبدیل شدن به قطب های یکپارچه و مکانی برای تمرکز سرمایه های فیزیکی و انسانی هستند و اکثر شما نمیدانید که عدم آن مثل کمترین اقدام عملی جذب سرمایه در اهواز  با استفاده از انواع تعرفه و حقِ انواع  کارهای نکرده  خود را از مردم میگیرید و قطعا در این سختیهای معیشتی و فضای ابری و متوهم آینده  مجالی به احدی نخواهند داد زیرا حداقل کیفیت زندگی، بعنوان هدف اصلی و عاملی برای دستیابی به رفاه مادی ، معنوی مد نظر مردم  را تامین نکرده اید  به همین دلیل ساده ، هدف نهایی  تاثیر کیفیت خدمات شهریِ  هوشمند و جلب اعتماد و مشارکت مردمی و شهرداری  بر کیفیت زندگی، دیدگاه شهروندانِ  مناطق هشتگانه اهواز  را تا زمانی که حداقل ها نبینند امکان پذیر نیست و فهم اینها ساده تر از معادلات نادرست و فریب مردم با اعداد و ارقامی است که خدماتش را نمیبینند ، پس آقایان شهرداری و نماینده عالی دولت در استان  متوجه باشند که وظیفه شان از سوی دولت  برای حلِ  مشکلاتِ شهری و افزایش کیفیت خدماتی است که ارائه می دهند و آن هم  نیازمند استراتژی عملیاتیِ واقع گرایانه و  به روز در این زمینه و هوشمند سازی و مفاهیم مرتبط با آن در زمینه حل مشکلات  شهری  است آقایان  میدانند که : تاثیر هوشمند سازی بر طبقه بندی خدمات شهری که جزء مهمترین وظایف شهرداریها در ارتباط  با مردم  است بالاخص استفاده از  شبکه های اینترنتی که جایگاه ویژه ای در ارایه خدمات شهر هوشمند دارند و بسیاری از  شهروندان کارهای روزمره خود را از طریق وب و اینترنت انجام می دهند و البته کافی نیست زیرا شهرداریها  فقط از مردم میگیرند و چیزی به مردم نمیدهند  مثلا 🙁 انواع تعرفه ها و عوارض )  لذا  الان بهترین عملکرد شهرداریها استفاده از داده‌ها و  سیستم‌های نرم‌افزاری، زیرساختار سرور و زیرساخت شبکه جمع آوری و تجزیه و تحلیل احتمالی شده که این هم با توجه به نتایج عملکردشان چیز دیگری را اثبات میکند ولی  پرسش دیگر ما این ست که : شهرداری و شهر  به عنوان یک سازمان خدماتی و  شهروندان به عنوان  مشتریانی هستند که حداقلهای خدمات را  به شهروندان ارائه  نمیدهد و در رویا و آرمانهایشان بدنبال شهرهای هوشمند و با کیفیت امروزی هستند که نیستند  لذا بایستی بدانند:شهرهای هوشمندتر، موثرتر، کارآمدتر و پایدارتری در کشورهای همجوارمان  وجود دارند که هوش عمومیِ  جمعی از شهرها را در بر می‌گیرند که می‌تواند توانایی پیش بینی و مدیریت جریان‌های شهری را  بهبود ببخشد و راه‌حلهای متفاوتی شامل : یک اکوسیستم شهری مانند : زیرساختهای هوشمند، عملیات و سرویس و صنعت هوشمند ، سیستم‌های هوشمند آموزش و یا سیستم‌های امنیتی هوشمند را خلق کرده اند اما شما چه کرده اید  تا یک کلانشهر واقعی و در خور شهروندانِ صبور و فهیم اهواز را  بهبود بخشید، شما با کدام مدیریت استراتژیک  زیرساختهایِ تخریب شده را  اصلاح کرده اید  و الان در هر پروژه ساده در نقاط مختلف شهر و شهرکها چقدر خون به دل مردم میکنید ؟لذا ارتباطات قوی و مناسب، استقلال در امور، قدرت یادگیری، توانایی در  بهسازی و تعمیر شهر و قدرت عمل مناسب و با نتیجه عملی درست را  بروز داده اید ؟ نگارنده کاری  به برخی  بدیهیات امروز از معیارهای شهر هوشمند مانند: “شهر سایبری” و مدرن در خدمات دهی مجموعه ای  ندارم که میدانم  نه شما برای این کار ساخته شده اید و نه زمان مناسبی داریم تا رضایت مردم را جلب کنید و قطعا  خیلی هم  فاصله داریم تا از فضای سایبری، حکومتداری و کنترل شهر  بر اساسِ  بازخورد اطلاعات و مشارکت مردم  بتوانید کاری انجام دهید  یا اصطلاحا “شهر دیجیتال” معادل “شهر هوشمند  مبتنی بر دانش”، “شهر اطلاعاتی”، ابدا  “نداریم و این  یکی هم  پیشکش شهرداری و مناطق آن در اهواز که مثلا : برای یک تعمیر و اصلاح ساده مانند:   لوله گذاری در سیصد متر از شهرک دانشگاه  ارتباط هفت خیابان  تخریب  شده را با خیابان اصلی بمدت چند ماه  بستند و  با حرکت لاک پشتی   زخم کهنه ای از  بی کفایتی خویش را مجددا نشان دادند  حالا شاید بگویند: چه شد و چه نشد و کوه پیمانکار شتر زایید  یا هر ناکارآمدی را  به پیشینیان  مشابه خویش  پاس دهند آقای نماینده عالی دولت در استان !  مردم  از شما، نظارت قدرتمند و هدفمند و برنامه‌ریزی‌های متناسب با نیازهای اولیه در حوزه شهرداریها را میخواهند تا مثلا:  سفر خود را بر مبنای حمل و نقل عمومی، تنظیم  یا یک برنامه کاربردی  با اطلاعات دقیق از پارکینگ‌های قابل دسترسی و  فضاهای آزاد و  یا مبلمان مناسب شهری مناسب برای آرامش خانواده های خویش  یا آسفالت سالم در سطح شهر و شهرکها و خیابانهای محل گذر خویش را میخواهند و میدانند شما مسولید نه شهرداری و حتی شورای شهر چون آنان اگر مسولیت پذیری خویش را بدرستی انجام میدادند الان داد مردم در نیامده بود البته همه میدانند خدمات شهري از  وب سايت  به شهروندان ارايه  و آن هم  براي دريافت وجوه  و خالی کردن جیب مردم  برای خدمات شهري  با تعرفه ها و عوارض مناطق  هشتگانه و  بالاخص مناطق  یک  دو  چهار و شش که کمترین اقدامات و رضایتمندی را ایجاد کرده اند. پس  هشیار باشید که فرصت زیادی برای تغییر و تحول در شهر ندارید  حتی اگر آقای شهردار اعلام کند: عدم جمع آوری زباله ها در شهر، حرکتِ  برنامه ریزی شده علیه شهرداری بوده  تا از منظر  بصری کيفيت  خدمات شهری را  برملا کنند اما چاله چوله هایی که تبدیل  به دره های عمیق و کشنده شده اند را چه میگویند؟ در واقع  با  بررسی عملکرد شهردار و شهرداریهای  مناطق و مدیریت محله ای آنان، مدلی از تابع رضايت شهروندان بعنوانِ کاربردی ترین شاخص مطرح و تا  نتایج حاصل از عملکرد شهردار اهواز  و مناطق هشتگانه ش و مسولان انقلابی در چارچوب الگوی حکمرانی خوبِ شهری  با کارآمدیهایش به اثبات  نرسد روی آرامش نخواهند دید.