تاریخ انتشار خبر: 19 اردیبهشت 1397 | 11:07:16
کد خبر : 2564

شریفی: هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار

به گزارش زاگرس نشینان؛ مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به روند بازدید مشترک اماکن نیروی انتظامی، اتاق اصناف، شهرداری و مرکز بهداشت از سفره خانه های سنتی  و ساماندهی آنها در سال ۱۳۹۷ خبر داد و افزود: لازم است در اولین گام آگاهی های لازم را در ارتباط با قلیان و مضرات […]

شریفی: هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال 80 تا 100 نخ سیگار

به گزارش زاگرس نشینان؛ مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به روند بازدید مشترک اماکن نیروی انتظامی، اتاق اصناف، شهرداری و مرکز بهداشت از سفره خانه های سنتی  و ساماندهی آنها در سال ۱۳۹۷ خبر داد و افزود: لازم است در اولین گام آگاهی های لازم را در ارتباط با قلیان و مضرات آن به مردم ارائه شود و  توانمند سازی و جایگزین کردن یک اشتغال مناسب به جای فروش قلیان گام بعدیمی باشد. که باید برای این امر برنامه ریزی لازم انجام شود .

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه فروش لوازم و ابزار الات مواد دخانی بخصوص قلیان به راحتی انجام می گیرد و در خیلی از این مراکز با نصب ویترین های شکیل و زیبا بر تبلیغ آن می افزایند .

شریفی خاطر نشان کرد: استعمال روز افزون قلیان در مراکز عمومی جامعه روز به روز درحال افزایش است و رواج استعمال قلیان می تواند زنگ خطری باشد که ابتدا کانون خانواده ها و سپس مسئولان فرهنگی جامعه را از بروز آسیبی بزرگ خبر می دهد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه قلیان می تواند باعث افسردگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی های قلبی و عروقی و زمینه سازی ابتلا به انواع سرطان ها گردد، افزود: مصرف بی رویه محصولات دخانی به ویژه قلیان در جوانان، نوجوانان، زنان و متاسفانه در برخی از محافل خانوادگی بزرگترین دغدغه متولیان سلامت در این زمینه را فراهم آورده است.

وی اذعان داشت: هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان زای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین و آلودگی تنباکو ها حین آماده سازی به برخی از مواد روانگردان، این دغدغه را دو چندان ساخته است در  سالیان اخیر مصرف این ماده دخانی که به اسانس های معطر آغشته است بین خانواده‌ها و جوانان گسترش چشمگیر و هشداردهنده‌ای یافته است.

شریفی اظهار داشت: امید است با تلاش و همت دوستان اقدامات موثری در جهت رفع این معضل اجتماعی انجام و نقش موثری در سلامت جامعه داشته باشیم.از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بیش از ۲۰ سفره خانه متخلف در محدوده غرب اهواز پلمپ و بیش از ۶۰۰ جام قلیان جمع آوری و متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده شده اند. همچنین اکثریت مواد سفره خانه های فاقد مجوز و پروانه کسب بوده اند.