تاریخ انتشار خبر: 20 اسفند 1401 | 13:46:36
کد خبر : 14117
یادداشتی از سیدحمیدحسینی:

سرنوشت اعتبارات آب و فاضلاب خوزستان و پروژه های نیمه تمام

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدحمید حسینی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان: سرنوشت اعتبارات آب و فاضلاب خوزستان و پروژه های نیمه تمام در مورخه ۴ تیرماه ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری:یکی از نگرانی‌های ما مسئله‌ی خوزستان و مسئله‌ی آب مردم و مشکلات مردم بود. واقعاً دردآور است برای انسان که انسان مشاهده بکند در استان خوزستان […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدحمید حسینی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان: سرنوشت اعتبارات آب و فاضلاب خوزستان و پروژه های نیمه تمام

در مورخه ۴ تیرماه ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری:یکی از نگرانی‌های ما مسئله‌ی خوزستان و مسئله‌ی آب مردم و مشکلات مردم بود. واقعاً دردآور است برای انسان که انسان مشاهده بکند در استان خوزستان با این مردم وفاداری که در این استان هستند، با این همه امکانات و استعدادهای طبیعی‌ای که در این استان وجود دارد، با این همه کارخانه‌جاتی که در این استان وجود دارد، وضع مردم به جایی برسد که آنها را ناراضی کند و مسئله‌ی آبشان، مسئله‌ی فاضلابشان آنها را ناراحت کند. اگر چنانچه توصیه‌هایی که نسبت به آب خوزستان و فاضلاب اهواز [شده بود] -که این همه تأکید شد برای فاضلاب اهواز و مسائل آب مورد توجّه قرار میگرفت، حالا مسلّماً این اشکالات را نداشتیم.

از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به وضعیت آب و فاضلاب خوزستان صورت گرفته است اما این اعتبارات بازخورد مثبتی در روند کاری تاکنون در برنداشته، کافی است در سطح استان و شهرستان اهواز گذری داشته باشیم. قطعا در خواهیم یافت که این وضعیت در شان و منزلت مردمان خوزستان نیست.

به گفته ی کارکنان آبفاخوزستان این وضعیت آنقدر فاجعه بار می باشد که گاها بخود اجازه نمی دهیم در اجتماع خود را کارمند این سازمان بنامیم.

متاسفانه سوء مدیریت در هزینه کرد این اعتبارات صورت گرفته است منتهی کسی منکر اقدامات انجام شده نمی شود اما این بیلان کاری ضعیف با این اعتبارات قابل قیاس نمی باشد. و اگر مدیریتی در هزینه ها بود قطعا شاهد عملکردی بمراتب بهتر از وضعیت کنونی بود.

یکی از شواهدی که صحه بر گفته مان می گذارد بهسازی و افزایش ظرفیت تصفیه خانه کیان آباد اهواز است. که این پیمان طی قراردادی به شرکت تهرانی تانا انرژی واگذاری گردید. به نحوه واگذاری و قیمت این پیمان نمی پردازیم.اما موضوعی که بحث بر آن است ظاهرا مبلغ پیش پرداختی به حساب پیمانکار واریز گردید. و چندین ماه از ابلاغ این پیمان می گذرد اما درصد پیشرفت پروژه و عوامل اجرایی آن متناسب با رقم قرارداد و اهمیت پروژه نمی باشد و کارگاه بصورت نیمه تعطیل می باشد.

تصفیه خانه کیان آباد پاشنه آشیل تامین آب شهر اهواز است همانگونه که مستحضرید در پایان سال ۱۳۹۸ در یک اتفاقی در ایستگاه پمپاژ این تصفیه خانه سبب گردید که ۶۰ الی ۷۰ درصد آب اهواز چندین ساعت قطع شود.متاسفانه اگر وقفه ای در عملکرد این ایستگاه صورت گیرد موجب بحران‌هایی بمراتب شدیدتری خواهیم بود‌.لذا باید این پروژه با حساسیت و دقت بیشتری پیگیری و انجام گردد. دلیلی ندارد که پیمانکار اعتبار گرفته باشد اما کاری انجام ندهد.

جالب اینجاست که چه کسی یا کسانی از این پیمانکار حمایت می کنند که در اولین قراردادش با آبفا خوزستان اینگونه سهل انگاری می کند.

این روزها سوالات متعددی در میان فعالین استان دهن به دهن می چرخد که:

۱-بهسازی و توسعه و افزایش ظرفیت تصفیه خانه کیان آباد به کجا رسیده است؟!

۲-علیرغم اینکه پیش پرداخت به حساب پیمانکار واریز گردید،درصد پیشرفت پروژه و عوامل اجرایی آن به هیچ عنوان متناسب با رقم قرار داد و اهمیت پروژه نمی باشد و کارگاه بصورت نیمه تعطیل می باشد؟

۳-با توجه به اینکه این تصفیه خانه یکی از نیازهای اساسی شهر اهواز را تامین می کند چرا توجه ویژه ای به آن نمی شود؟

این پروژه یکی از ده ها و صدها پروژه ایست که در استان به کلاف سردرگم مبدل شده است که در مطالب بعدی به سایر پروژه ها خواهیم پرداخت.