تاریخ انتشار خبر: 22 آذر 1398 | 20:43:07
کد خبر : 7559

زنگ آهن یاری و مكمل یاری ویتامین Dدر مدارس روستایی غرب اهواز با حضور رئیس مركزبهداشت غرب اهوازنواخته شد.

  به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛همزمان با آغاز برنامه آهن یاری و مکمل یاری ویتامین D در مدارس دخترانه غرب اهواز،زنگ نمادین مکمل یاری آهن و ویتامین Dدرمدرسه متوسطه دخترانه سمیه در روستای الباجی باحضور رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز نواخته شد. این مراسم با حضوردکتر مهردادشریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز،برخی مسئولان واحدهای ستادی این […]

 
به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛همزمان با آغاز برنامه آهن یاری و مکمل یاری ویتامین D در مدارس دخترانه غرب اهواز،زنگ نمادین مکمل یاری آهن و ویتامین Dدرمدرسه متوسطه دخترانه سمیه در روستای الباجی باحضور رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز نواخته شد. این مراسم با حضوردکتر مهردادشریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز،برخی مسئولان واحدهای ستادی این مرکز،مسئول وپرسنل مرکز خدمات جامع سلامت روستای الباجی،دهیار این روستا و مدیر وپرسنل مدرسه متوسطه سمیه و دانش آموزان دبیرستانی دوره متوسطه اول و دوم برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکزبهداشت غرب اهواز همزمان با آغاز برنامه آهن یاری و مکمل یاری ویتامین D در مدارس دخترانه غرب اهواز،زنگ نمادین مکمل یاری آهن و ویتامین Dدرمدرسه متوسطه دخترانه سمیه در روستای الباجی باحضور رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز نواخته شد.

این مراسم با حضوردکتر مهردادشریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز،برخی مسئولان واحدهای ستادی این مرکز،مسئول وپرسنل مرکز خدمات جامع سلامت روستای الباجی،دهیار این روستا و مدیر وپرسنل مدرسه متوسطه سمیه و دانش آموزان دبیرستانی دوره متوسطه اول و دوم برگزار گردید.

در این مراسم دکتر مهرداد شریفی- رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اهمیت اجرای برنامه مکمل یاری آهن و ویتامین Dدرمدارس، بکارگیری ترکیبی از چهار استراتژی : مکمل یاری آهن و ویتامین D ، آموزش در جهت اصلاح و بهبود تغذیه، غنی سازی مواد غذایی و کنترل بیماریهای عفونی و انگلی را در پیشگیری و کنترل کم خونی ناشی از فقر آهن، ضروری دانست.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز،کاهش ضریب هوشی و کاهش قدرت یادگیری، اختلال در رشد جسمی و در نتیجه کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی را از پیامدهای کم خونی فقر آهن عنوان کرد ودر خصوص اهمیت ونقش های ویتامین D در بدن گفت این ویتامین سبب رشد واستحکام استخوانها ، کمک به سلامت سیستم عصبی و پیشگیری از رشد سلولهای سرطانی در بدن  می شود وبهترین زمان برای دریافت وجذب  این ویتامین از نور خورشید ۹تا۱۱صبح وساعت ۱۶تا۱۸ عصر می باشد.

شریفی افزود: برخی عادتهای غذایی در جامعه وجود دارد که بر دسترسی آهن در بدن، تاثیر منفی می گذارد . وی بهبود شیوه زندگی، بازگشت مجدد به صفا و سلامت سفره های سنتی و اجتناب از روی آوردن به سفره موسوم به صنعتی( استفاده از غذاهای  سریع پخت و آماده) را برای داشتن جامعه و نسلی سالم و پویا و نیز توسعه پایدار کشور، ضروری دانست.

وی در ادامه با اشاره به برنامه آهن یاری در مدارس، گفت: این طرح، کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم کم برخوردارو روستایی را تحت پوشش قرار می دهد.

 شریفی مقدار توزیع و مصرف قرص فروسولفات را هرهفته یک عدد و به مدت ۱۶ هفته جهت دختران اعلام ودر مورد مکمل یاری ویتامین D گفت: این طرح کلیه دانش آموزان دختر وپسر دوره متوسطه اول و دوم شهری و روستایی را تحت پوشش قرار می دهد. وی مقدار توزیع و مصرف قرص ویتامین D را هرماه یک عدد و به مدت ۵ماه جهت دانش آموزان دختر وپسرعنوان نمود.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه در مورد  آموزش و اطلاع رسانی در خصوص آنفلوانزا و اچ آی وی و ضرورت ارتقای آگاهی نوجوانان و جونان در پیشگیری ازاچ آی وی ، مطالبی را بیان نمود .

 ریاست مرکز بهداشت غرب اهواز  اظهارداشت: اين ۲ طرح به‌منظور كاهش شيوع كمبود آهن، كم‌خوني و فقر آهن در کلیه مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه روستایی و حاشیه شهر اهواز (کوی سیاحی، ملاشیه ،عین دو ) اجرا می شود. و در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تعداد۴۳۳۰۰ قرص آهن و ۳۵۸۰۰ پرل ویتامین دی خریداری و در مدارس روستایی و حاشیه توزیع گردیده است