تاریخ انتشار خبر: 26 بهمن 1400 | 01:52:53
کد خبر : 12124
یادداشتی از حسین علیخانی:

روز مرد شایسته  نام علی  روح جهان

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛حسین علیخانی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:روز مرد شایسته  نام علی  روح جهان  علی اعلی را دوست دارم و  به او افتخار میکنم. او داماد پیامبر و همسر زهرای اطهر  پدر حسن و حسین ، منبع نور و نیایش و نوزایی ایمان در عصر جاهلیت و همه اعصار و اکنون  نیز  […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛حسین علیخانی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:روز مرد شایسته  نام علی  روح جهان 

علی اعلی را دوست دارم و  به او افتخار میکنم. او داماد پیامبر و همسر زهرای اطهر  پدر حسن و حسین ، منبع نور و نیایش و نوزایی ایمان در عصر جاهلیت و همه اعصار و اکنون  نیز  به افتخار  نام او روز ولادت مردترین مرد عالم را  به روح جاودانه اش شادباش و  به مردان سرزمینم با عشق تبریک میگویم.

علی را دوست دارم  نه به خاطر این مواردی که ارزشمند و بی نظیرند  بلکه به این دلیل که علی ، علی است و ایکاش دکتر شریعتی  پس از نگارش  فاطمه  فاطمه است مینوشت: علی هم علی است  و شاید اگر میتوانست از این گوهر بی بدیل اقیانوس شخصیت والای عدالت و ایمان و بلاغت و نماد عینی خدا در زمین چیزی  بنویسد حتما مینوشت که او مقصر نبود؛ چون  علی روح کلی انسانیتِ جهان  و شخصیت ممتاز علی تنها در نهج البلاغه پرنورش و حتا تعاریف اندیشمندانِ مسلمان و غیر مسلمان که حق را هم گفته اند  باز هم قابل تحلیل است که در همه دورانها باید از این اقیانوس علم و تقوای الهی  به حد وسع خود بهره  ببریم که قطعا کافی نیست مثلا: پیامبر از خدا میخواهد : خدایا ! علی هر گونه باشد حق را بر محور وجودش بچرخان(چه زیبا و بدیع)

میخاییل نعیمه دانشمند مسیحی عرب هم  میگوید : هیچ مورخ و نویسنده ای هر اندازه هم نبوغ داشته باشد،  نمیتواند چون ، پیشوا علی ع  را در هزار صفحه هم تعریف و دوران او را ترسیم کند.

جبران خلیل جبران هم میگوید : علی نخستین کسی بود که با روح جهان ارتباط برقرار کرد و هر که به دشمنی  با او پرداخت از ابنای جاهلیت است و من این رمز الهی را  نمیدانم چرا روزگار ،گاهی افرادی را در زمان پیش از زمان خودشان بوجود می آورد.

ایلیا پا ولیچ خاورشناس روسی در کتاب اسلام در ایران، شخصیت علی ع را اینگونه معرفی میکند. پرورده محمد (ص) عمیقا  به پیامبر و اسلام وفادار و تا سرحد شور و عشق پایبند دین صادق راستکار  با اخلاقی سلحشور و عادل و همه صفات پیامبران را داشت.

جرج جرداق مسیحی در کتاب امام علی ع صدای عدالت انسانی خود مینویسد: آه ای دنیا چه میشد اگر قوای خود را جمع می کردی و توان خود را  برای  بار دیگر متمرکز می کردی و در هر عصری و زمانی مانند علی در عقل و خرد ، منطق و بیان ، حماسه و شجاعت و عدالت  برای بشریت به ارمغان  می آوردی…

توماس کارلایل فیلسوف انگلیسی نویسنده کتاب الابطال، بشکلی عاشقانه از مولا یاد میکند: ما چاره ای نداریم بجز آنکه علی را دوست داشته باشیم او جوانمردی  بلند قدر و نیک نفس و سرچشمه  وجدانش ، مهر و نیکویی، در دلش شعله های دلاوری و عدالتش  باعث شد تا قاتلش جنایت کند و اگر تمام فرهنگ نامه ها و تاریخ های سرنوشت سازِ  بشری را  با ذره بین، تحقیق و سطر به سطر جستجو کنیم و سرنوشت بزرگان و نوابغ عالم را در نظر آوریم و تمام آفریده های الهی را مطالعه کنیم  بی شک و هرگز نخواهیم توانست سخنانی  به اقتدار و عظمت و حتی مظلومیت وصیت نامه و کلمات نهج ِ علی بیابیم.

ادوارد گیبون مورخ انگلیسی هم میگوید: علی مومن، شریف و قدیس و حکمتهای او نسیمی است که انسانهای واقعی با آن تنفس میکنند او اخلاق مداری حکیم  بود.

هنری استپ ،فیلسوف فیزیکدان امریکایی در باره علی میگوید:او دنیای  مادی دروغین را به چالش کشید او خداترسی نیکوکار و اعمالی الهی داشت،هوش فوق العاده و علم او تمام  نشدنی بود.

یوهان ولفگانگ فون گوته، ادیب و فیلسوف نویسنده و نقاش آلمانی که در دیوان غربی شرقی با همذات پنداری با حافظ،عاشق و مبهوتش کرده  باارادت به قران معتقد است : نغمه  محمد  با هفتاد بیت، دو شخصیت علی و فاطمه را  به آبی جاری از کوهساران  تشبیه میکند که بر مردمان جاریست او که عاشق زبان فارسی بود در نگاره اش که به نقاشی دستخط خودش مبدل کرده مینگارد: علی ولی الله  و دهها نخبه و اندیشمند دیگر از امیرالمومنی علی ع گفته ها دارند اما  ما که میدانیم علی اسوه حسنه  همه دوران ها و منبع اقتدای حق طلبانی عالم بود و هست که پیامبر فرموده «الحق مع علی اینما مال » حق  بدنبال علی است  هر کجا برود ( لکافی جلد ۱ص  ۲۹۴) علی منبع نور و نهایت اعلی حق تعالی فرموده : اذا قدرت علی عدوک  فاجعل العفو عنه شکراا للقدره علیه ( ۲۷ نهج )هنگامی که بر دشمن خود پیروز شدی به شکرانه پیروزی او را ببخشای .

حال از خودمان  بپرسیم : در کجای تاریخ اسلام و خاندان پیامبر و علی ع  با این همه عظمتِ الهی، ذره ای اعمال غیر اخلاقی  یا فساد دیده ایم که اکنون، مدعی علی دوستی هستیم و فساد و ظلم و بی عدالتی را بجای اندیشه و اعمال علی ع در دل و نهادمان پروریده ایم ؟

مگر نه این است که برخی از مردان سرزمینم در دورانی سخت  با تمسک به فرهنگ تشیع و اصرار  بر عقل و  یادگیری علوم که متعلق به همه ادیان هم هست ، عاشق و حافظ دین خدا و اخلاق الهی تا شهادت شدیم؟ 

پس کجایند مردان بی ادعایی که در راه خدا  مرد و مردانه جان و سر دادند  تا دین و ملک  بماند؟

چرا اکنون برخی رفقایِ  همان مردانی  مرد و مدعیان  متشرع عوامفریب  به دنیاپرستی و ظلم و بیعدالتی در حق مردم روی آورده اند؟

چرا اکنون  برخی رفقایِ همان مردانِ  مردِ  جبهه ها و شهدایِ نام آورِ ملک و مملکت یا مدعیان علی دوستی و عدالت خواهی؛ ابن ملجم هایی شده اند بر فرق عدالت علی زمانه ما ؟

بیش از این نمی گویم اما این  لحظات عاشقانه و جانانه  میلادِ  مطهر امام علی ع آن بزرگمرد همه دوران ها را  به مردان خالص و درستکار و خدابین روزگارمان، تبریک میگویم و برای مردم سرزمینم آرامش و سلامت و بهبود معیشت آرزو میکنم.