تاریخ انتشار خبر: 21 مرداد 1402 | 14:43:59
کد خبر : 14682
یادداشتی از جعفر ممبینی:

راهکارهایی برای انتخاب رشته اصولی و هدفمند

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛جعفر ممبینی، مشاور تحصیلی مدارس سمپاد در یادداشتی باعنوان: راهکارهایی برای انتخاب رشته اصولی و هدفمند این روزها بسیاری از خانواده‌ها منتظر اعلام نتایج کنکور سراسری هستند تا نتیجه چندین سال زحمات تحصیلی فرزندان‌شان را ببینند و به تبع آن انتخاب رشته اصولی از مهمترین دغدغه‌های این خانواده‌هاست. در نوشتار زیر […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛جعفر ممبینی، مشاور تحصیلی مدارس سمپاد در یادداشتی باعنوان: راهکارهایی برای انتخاب رشته اصولی و هدفمند

این روزها بسیاری از خانواده‌ها منتظر اعلام نتایج کنکور سراسری هستند تا نتیجه چندین سال زحمات تحصیلی فرزندان‌شان را ببینند و به تبع آن انتخاب رشته اصولی از مهمترین دغدغه‌های این خانواده‌هاست.

در نوشتار زیر به برخی از اصول انتخاب رشته اشاره شده که مطالعه آنها می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر، کمک کند.

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فرد در زندگی، انتخاب رشته تحصیلی و به تبع آن آینده شغلی است.

انتخابی که متاسفانه در بسیاری موارد افراد اصول لازم برای آن را رعایت نمی‌کنند.

انتخاب رشته اشتباه، آینده علمی و شغلی فرد را به کلی تحت تاثیرات مخرب قرار می‌دهد و برعکس، یک انتخاب رشته اصولی، می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت‌های آتی فرد باشد.

در طول انتخاب رشته، داوطلبان در مرحله مهمی از زندگی خود قرار می‌گیرند و تشخیص درست آنها در این برهه حساس، سازنده آینده شغلی و اجتماعی آنها خواهد بود.

عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان شامل دو محور کلی است: عوامل بیرونی و عوامل درونی؛ از مهمترین عوامل بیرونی تاثیرگذار می‌توانیم به مواردی چون خانواده، محیط آموزشی، افراد تاثیرگذار در زندگی فرد، گروه‌های همسالان، رسانه‌ها و … اشاره کرد.

عوامل درونی موثر نیز عبارتند از علاقه، ارزش‌های فرد، اعتقادات، توانمندی‌ها و مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و اهداف و تجربیات.

همه دواطلبان باید در فرایند انتخاب رشته محدودیت‌ها و شرایط خاص خود را در نظر داشته باشند و از تصمیم‌گیری بدون در نظر گرفتن واقعیات حذر کنند.

انتخاب رشته باید طوری تنظیم شود که بر اساس ترجیحات و علاقه فرد باشد؛ همچنین با روحیات و صفات شخصیتی فرد سازگاری داشته باشد تا آینده شغلی مناسبی برای او فراهم کند. علاوه بر این بایستی داوطلب، توانایی‌ها خود و همچنین شرایط مختلفی اعم از شرایط خانوادگی، موقعیت جغرافیایی و … را نیز در نظر گیرد.

دانش‌آموزان در انتخاب رشته ابتدا باید رشته و دانشگاه‌هایی که مورد علاقه و ترجیح شخصی خودشان است را از میان دفترچه انتخاب کنند.

باید توجه داشت که انتخاب مبتنی بر علاقه و دانش فرد عامل تعیین‌کننده در یک انتخاب رشته صحیح است. در انتخاب رشته باید ابتدا به علاقه‌مندی در رشته تحصیلی توجه کرد و در وهله بعد مسائلی نظیر امکان اقامت و سازگاری در شهرهای مختلف را نیز در نظر گرفت.

داوطلب ممکن است بدون در نظر گرفتن امکانات و شرایط زندگی در شهری خاص و نداشتن اطلاعات کافی درباره یک دانشگاه، آن دانشگاه را انتخاب کند.

در نتیجه در طول تحصیل مجبور به تحمل مشکلات متعدد شده که موجبات دلزدگی و از بین رفتن انگیزه فرد را فراهم می‌کند.

در وهله دوم اولویت انتخاب با رشته‌هایی است که با توجه به رتبه داوطلب، ارتباط بیشتری با علایق و ترجیحات وی دارد.

در نظر گرفتن رتبه داوطلب عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخاب رشته صحیح و در نهایت پذیرش در دانشگاه است.

گاهی اوقات داوطلبان با انتخاب‌های نادرست و یا هیجانی، بدون در نظر گرفتن رتبه، خود را از پذیرش در یک رشته تحصیلی مناسب محروم می‌کنند. بهترین انتخاب، انتخابی واقع‌بینانه است که در آن علاقه‌مندی‌های فرد نیز در نظر گرفته شده باشد.

داوطلب باید شناخت واقع‌بینانه‌ای نسبت به تیپ شخصیتی، استعدادها و اهداف خود داشته باشد.

همچنین آشنایی و آگاهی کامل نسبت به تمامی رشته‌های دانشگاهی مربوط به گروه آزمایشی خود و کسب اطلاعات در خصوص سطح علمی و امکانات رفاهی دانشگاه‌ها و مسافت شهرها تا شهر سکونت داوطلب اولین نکاتی هستند که داوطلبان و خانواده‌های آنها باید در نظر داشته باشند.

همچنین داوطلب باید درباره ماهیت رشته‌های تحصیلی، شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و آینده شغلی مرتبط با آن رشته‌ها اطلاعات صحیح و جامعی داشته باشد تا بتواند تصمیمات درست اتخاذ نماید.