تاریخ انتشار خبر: 18 خرداد 1401 | 00:01:16
کد خبر : 13219
احداث ۹۵ استخر شنای گاومیش در چهار شهرستان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به خشکسالی پیش رو و تجارب سال های گذشته، ۹۵ استخر شنای گاومیش تاکنون در چهار شهرستان اهواز، دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه احداث شده است همچنین ۱۵ استخر دیگر نیز در حال ساخت می باشد.

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان، علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه شورای کشاورزی با محوریت کشت تابستانه گفت: در حال حاضر کشور به خصوص استان خوزستان با کمبود آب مواجه ماست. وی افزود: سدهای استان به خصوص سد کرخه با کمبود شدید آب روبرو هستند بنابراین کشت برنج در حوضه های آبریز […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان، علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه شورای کشاورزی با محوریت کشت تابستانه گفت: در حال حاضر کشور به خصوص استان خوزستان با کمبود آب مواجه ماست.
وی افزود: سدهای استان به خصوص سد کرخه با کمبود شدید آب روبرو هستند بنابراین کشت برنج در حوضه های آبریز خوزستان ممنوع می باشد و بنا بر اعلام وزارت، کشت برنج در سال جاری فقط در استان‌های شمالی امکان پذیر است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کنجد، سویا ،ماش ،سورگوم و محصولات کم آب بر جایگزین کشت برنج اعلام شده است.

مهاجر ادامه داد: کشاورزانی که کشت سویا را انجام می‌دهند در ابتدای کشت سه میلیون تومان به صورت بلاعوض دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه قیمت تضمینی سویا به ازای هر کیلوگرم ۲۱ هزار تومان اعلام شده، اضافه کرد: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام قیمت خرید تضمینی کنجد نیز به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان تعیین شده است در صورتی که کشاورز قادر به فروختن کنجد بالای قیمت تعیین شده بود می تواند محصول خود را بفروشد در غیر این صورت ستاد اجرایی فرمان امام کنجد را به قیمت تضمینی از کشاورز خریداری می کند.

مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای محصول ماش و سورگوم نیز قیمت تضمینی تعیین شده است تا کشاورزان با خیال آسوده محصول خود را کشت نمایند.
خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با بیان اینکه بزرگترین جلگه کشاورزی کشور در این استان وجود دارد، گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ _۱۴۰۱ خوزستان با خرید یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن محصول گندم توانست رکورد خوبی را در خرید این محصول استراتژیک در کشور ثبت کند که این میزان خرید نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی بی سابقه‌ در طی ۵۰ سال اخیر در خوزستان کشت برنج طبق ابلاغ شورای امنیت ملی و شورای تامین استان ممنوع شده، افزود: برنامه‌ریزی‌، اطلاع رسانی، اقناع سازی و تدوین الگوی کشت جهت کشاورزان در حوضه های آبریز شکل گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طبق تفاهم نامه ای که با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام منعقد شده کشاورزان کشت کنجد را جایگزین برنج خواهند کرد و با هر قیمتی که کشاورزان تمایل داشته باشند این محصول به فروش می رسد ضمن اینکه ستاد اجرایی فرمان امام این محصول را به صورت تضمینی از کشاورز خریداری خواهد کرد.
امیری زاده ادامه داد: با توجه به خشکسالی پیش رو و تجارب سال های گذشته، ۹۵ استخر شنای گاومیش تاکنون در چهار شهرستان اهواز، دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه احداث شده است همچنین ۱۵ استخر دیگر نیز در حال احداث می باشد.
وی با بیان اینکه برای رفاه حال دامداران و اطمینان بیشتر با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام تاکنون بیش از صد جایگاه دام به مه پاش مجهز شده است، اضافه کرد: همچنین با همکاری بسیج سپاه پاسداران نیز کار نصب مه پاش در جایگاه های دام ادامه خواهد داشت وی بیمه دام های سبک و سنگین چهار شهرستان مذکور را از اقدامات دیگری عنوان کرد که در راستای مقابله با خشکسالی در استان در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: تاکنون ۱۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین بیمه شده اند و تا بیمه کامل دام ها این طرح ادامه خواهد داشت.