تاریخ انتشار خبر: 5 دی 1401 | 10:32:33
کد خبر : 13747
یادداشتی از جمشیدکمایی:

دیوار کوتاه آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛جمشیدکمایی معاون اسبق آموزش و پرورش خوزستان در یادداشتی باعنوان:دیوار کوتاه آموزش و پرورش  آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی تربیت عمومی وظیفه دارد تا ساحت های شش گانه آموزش و پرورش را در سه سطح دانش ، مهارت و نگرش تحقق بخشد . شرط اصلی این کار داشتن مدارسی […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛جمشیدکمایی معاون اسبق آموزش و پرورش خوزستان در یادداشتی باعنوان:دیوار کوتاه آموزش و پرورش 

آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی تربیت عمومی وظیفه دارد تا ساحت های شش گانه آموزش و پرورش را در سه سطح دانش ، مهارت و نگرش تحقق بخشد . شرط اصلی این کار داشتن مدارسی ایمن ، نیروی انسانی کارآمد و با انگیزه ، دانش آموزان شاداب ، مدیرانی وارد و کاردان ، تجهیزات کافی ، برنامه درسی متناسب و …می باشد .

اما زمان آموزش هم یکی از عوامل مهم و تعیین کننده کیفیت یادگیری است . به هر میزان از زمان آموزش کاسته شود به همان نسبت از کیفیت یادگیری هم کاسته خواهد شد .

سال آموزشی از ابتدای مهر ماه آغاز و تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت . ( هر چند سال تحصیلی تا پایان شهریور ادامه دارد ) .

حال به هر دلیل و به هر میزان این سال آموزشی کوتاه تر شود . به همان اندازه هم آموزش دچار آسیب می شود .

در استان خوزستان عوامل بیرونی مثل بیماری های ویروسی ( سرماخوردگی ، کرونا و …) ، گرد و غبار و انتشار ریز گردها ، آلودگی هوا ، سیل و آب گرفتگی ، رطوبت بالا ( شرجی ) ، گرمای شدید و طاقت فرسا از مهم ترین عوامل بیرونی کاهش زمان آموزش هستند .

در این شرایط شورای آموزش و پرورش استان به ریاست استاندار محترم و ستاد بحران استان باید متوجه باشند که هر نوع تعطیلی که منجر به کاهش زمان آموزش شود ، بدون بکارگیری روش های جبرانی ، کیفیت یادگیری دانش آموزان را مختل می کند .

باید قبول کرد که سلامت دانش آموزان در درجه اول اهمیت است . اما تعطیلی مدارس تنها راهکار اجرایی نیست . ( هرچند ساده ترین و سهل الوصول ترین راه حل است ) .

اما سوال های اساسی کارشناسان برنامه ریزی آموزشی استان در این مورد عبارتند از:

۱- تا کی و چند سال دیگر بابت این موارد قابل حل باید مدارس استان خوزستان تعطیل شوند ؟

۲- شورای آموزش و پرورش استان خوزستان و ستاد بحران چه اقدامات عملی را برای جبران تعطیلی مدارس ارائه کردند ؟

۳ – بغیر از تعطیلی مدارس چه اقدامات عملی دیگری برای حل این معضلات صورت پذیرفته است ؟

۴- چرا از راهکارهای دیگر مثل تعطیلی منابع آلاینده و منشاء این آلودگی ها حتی برای یکبار استفاده نمی شود ؟

۵- برای حل مشکل گرما و رطوبت بالای هوا در مهر و آبان و سه ماه فصل بهار که نیازمند تهیه امکانات سرمایشی مناسب و تهویه مطبوع کلاس های درس است چه اقدامات جدی صورت گرفته است؟

۶ – آیا تنها راه حل تعطیلی مدارس است ؟

ما نیز دلسوزی عزیزان را ارج می نهیم و باز هم تاکید می کنیم سلامت دانش آموزان به عنوان سرمایه های اصلی جامعه از نظر ما در اولویت اول است . اما به نظر می رسد تنها راه حل توجه به سلامت دانش آموزان تعطیلی کلاس های درس و مدارس نیست !!

هرچند مثل سایر موارد شاید دیواری کوتاه تر از آموزش و پرورش پیدا نشود .