تاریخ انتشار خبر: 31 شهریور 1402 | 20:01:13
کد خبر : 14904
یادداشتی از سیدعابدین موسوی فعال فرهنگی-اجتماعی:

دفاع مقدس ازنگاه شهید حاج قاسم سلیمانی یادداشتی به مناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سید عابدین موسوی فعال فرهنگی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:دفاع مقدس ازنگاه شهید حاج قاسم سلیمانی یادداشتی به مناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس یاد وخاطره سبز وماندگار امام راحل وشهدای دفاع مقدس را گرامی میداریم وسرتعظیم فرود می آوریم درمقابل قامت سرفراز خانواده های معظم ومعزز شهیدان ، جانبازان ،آزادگان وهمه ایثارگران  که پیر […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سید عابدین موسوی فعال فرهنگی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:دفاع مقدس ازنگاه شهید حاج قاسم سلیمانی یادداشتی به مناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس

یاد وخاطره سبز وماندگار امام راحل وشهدای دفاع مقدس را گرامی میداریم وسرتعظیم فرود می آوریم درمقابل قامت سرفراز خانواده های معظم ومعزز شهیدان ، جانبازان ،آزادگان وهمه ایثارگران  که پیر ومراد همه شهدا امام راحل دراین خصوص می فرمایند :”من با تمام وجود به شما عشق‌‎ ‎می ورزم و شما را از دل و جان دوست دارم؛ و علاقه‌مندم که فرد فرد شما پرچمدار وفاداری برای ایثارگران و شهیدان‌‎ ‎خود باشید. کارنامۀ نورانی شهادت و جانبازی عزیزان شما‌‎ ‎گواه صادقی بر کسب بالاترین امتیازات و مدارج تحصیل معنوی آنان است که با مُهر‌‎ ‎رضایت خدا امضا شده است؛ و اما کارنامۀ شما در گرو تلاش و مجاهدت شماست.

‎”۱۹ماه از آغاز انقلاب اسلامی نگذشته بود وهنوز جمهوری اسلامی تثبیت نشده بود که در ساعت ۱۴روز ۳۱شهریورماه ۱۳۵۹تهاجم گسترده و همه جانبه  ارتش حزب بعث عراق باپشتیبانی استکبارجهانی به ایران اسلامی از سه جبهه جنوبی، میانی وشمالی و از هوا،خاک وآب آغاز گردید.

به طوری که تنها درروز اول جنگ با۱۰۰درصد توان مکانیزه و۴۰درصد توان زرهی اش را درخوزستان بکاربرد وتوان قابل توجهی را برای تامین اهدافش درخوزستان بکارگرفت اين جنگ به طور دقيق هفت سال و ۱۱ ماه معادل ۲ هزار و ۹۰۰ روز يا ۹۵ ماه طول كشيد كه اين مدت دو برابر جنگ ۲ كره و دو برابر جنگ اول جهاني است.

پنج ميليون ايراني از قشرهاي مختلف به شكل مستقيم در دفاع مقدس شركت كردند و رزمندگان كشورمان بارشادت و ايثار و تقديم هزاران شهيد، زخمي، اسير و جانباز، طی دویست عملیات در برابر تجاوز صدام ايستادند و حمله حزب بعث را دفع كردند. ودفاعی مقدس خلق کردند که اگر بخواهیم ان رابه تصویز بکشیم می بایست فیلمی به مدت ۸ سال بسازیم وپخش کنیم برای آنها که نبودند و رشادتها وایثارگری های جوانان این مرز وبوم را ندیدند.

دفاع مقدس یک پیام ویک گنج برای استخراج انتقال یک پیام از ایجاد آن سخت تر  است ومهمتر، انتقال یک پیام زمان زیادی نیاز دارد امام ایجاد آن در یک نقطه زمانی ومکانی محدود ایجاد می شود کریلا یک پیام هست وهمه حادثه کربلا در یک روز اتفاق افتاد اما انتقال پیام کربلا فراتر از یک تاریخ شد واین بار بر دوش عقیله بنی هاشم زینب کبری وامام سجاد ع بود.

مقام معظم رهبری می فرمایند :” این جنگ یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم.

امام سجاد علیه‌السلام توانست همان چند ساعت، گنج عاشورا را استخراج کند.

امام باقر علیه‌السلام و ائمه بعد از ایشان استخراج کردند و آنچنان این چشمه جوشان را جاری نمودند که هنوز هم جاری است و همیشه در زندگی مردم منشأ خیر بوده، همیشه بیدار کرده، همیشه درس داده و یاد داده که چه کار باید کرد، الان هم‌ همین‌طور است” دفاع مقدس هم یک حادثه ای بود که در طی ۸سال اتفاق افتاد وامروز سالگرد آن را درحالی گرامی میداریم که وظیفه سنگین رسالت انتقال این پیام بر دوش همه ماست ورسالت انتقال این پیام درطول تاریخ همیشگی است چرا که انقلاب  ودفاع مقدس ما در امتداد عاشورا حرکت کرد واین حرکت همچنان ادامه دارد وحقیقتا انقلاب اسلامی از مقاطع حساس و نوسانات تاریخی با عنایات و توجهات  همین شهدا ی عزیز به سلامت و با موفقیت عبور کرده است تا ظهور مهدی موعود انشاالله.

دفاع مقدس ازنگاه شهید حاج قاسم سلیمانیهشت سال  دفاع مقدس صحنه ظهور و بروز استعدادها و توانایی‌های برخی از آنهایی بود که اگر این شرایط بروز نمی‌کرد شاید بسیاری از آنها حتی شناخته نمی‌شدند. 

این شخصیتهادر مواقع حساس با تفکر، تیزهوشی و خلاقیت‌های خود در طراحی عملیات‌های موثر دفاع مقدس دشمن بعثی را مقهور خود کردند و ضربه کاری بر پیکره صدام حسین و متحدانش وارد آوردند. شهیدان باقری – خرازی –زین الدین –همت- دقایقی-بابایی –چمران –متوسلیان – بروجردی -صیاد شیرازی –کاوه – وصدها فرمانده لشکر- تیپ –گردان – گروهان ودسته واماسرداردلها شهید حاج قاسم سلیمانی که یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود.

این شهید والامقام هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مظلومان جهان در سر نداشت و زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد و همواره نگاهش به افق نگاه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی دوخته بود. 

درقرآن کریم  درسوره احزاب آیه ۲۳ خداوند متعال می فرماید : “در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند”

هرعنوان وواژه ای  که برای شهیدان دوران دفاع مقدس برای توصیف ازخودگذشتگی های آنان بکار ببریم  وآنان را درواژه هایی همچون –عشق – ایثار –شجاعت – عاشق امام بودن – عشق به وطن و…… خلاصه کنیم

اگر همه این عناوین وویژگی ها را خارج از یک عنوان اصیل وکلی  بدانیم درحق شهدا ظلم کرده ایم آن واژه اصیل جهاد است ، جهاد فی سبیل الله  ،جهاد یک مفهوم اصیل وقرانی است که پس از دفاع مقدس بتدریج  کم رنگ شده است.

دراسلام ۱۱فروع دین داریم که یکی از آنها جهاد است یعنی همن قدر که وظیفه داریم نمازبخوانیم ، روزه بگیریم ،خمس وزکات بدهیم وامربه معروف ونهی ازمنکرکنیم وظیفه وتکلیف ذاریم جهاد کنیم وجهاد فقط جنگ نیست وفقط مخصوص جبهه نیست این یک وظیفه مستمر درهمه زمانها ومکانها است شاید کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا معنایش همین وظیفه جهاد باشد که مربوط ومحدود به زمان ومکان نیست.

درمقدمه گفتم که انتقال یک پیام از ایجاد آن پیام سخت ترومهمتراست ویکی از ارکان جهاد انتقال پیام دفاع مقدس است ازمنظر سرداردلها دفاع مقدس از ۵پایه مهم تشکیل شده بود : جهاد ،اخلاق،معنویت،عبودیت وولایت  ایشان می گویند جهاد با جنگ فرق دارد وخیلی هم تفاوت دارد جهاد ویژگی ها وساختاری متفاوت از جنگ دارد جهاد  است که بن بست ندارد.

درجنگ نظامی بن بست وجود دارد درعمل نظامی وجنگ عقل نظامی به ما اجازه عملیاتهایی مثل بیت المقدس ،فتح المبین ،طریق القدس و…را نمی داد مابایک توان نابرابر وامکانات کاملا اپتدایی ذرمقابل دشمن قرارداشتیم در جهاد پیرمردهای ۵۶ ساله مثل شهید قباد شمس الدینی تا نوجوانان ۱۳ و۱۶ ساله هم حضوردارند .

پایه دوم دفاع مقدس اخلاق بود یک اجتماع عظیم در۲۹۰۰روز با انسانهای متفاوت وسنین مختلف درسطوح گوناگون از جغرافیای متفاوت درکنار هم قراربگیرند وهمه مسلح بخواهند بجنگند وکوچکترین دعوایی وتوهینی به وجود نیاید هیچ درجه ای نبود نه کسی سرداربود نه سرهنگ  وهیچ بالاتر وپایین تری وجود نداشت ادب درجبه ها حاکم بود.

سومین پایه دفاع مقدس ما معنویت بود  از معنویت جنگ بسیار گفته شد وباز باید هم گفت درموسم حج وقتی حجاج محرم می شوند درعرفات ومنا ومشعر همه مشغول ذکر گفتن وانجام اعمال معنوی هستند درجنگ ماهم رزمندگان این گونه بودند ومعنویت موج می زد.

چهارمین پایه جنگ عبودیت بود  یعنی بندگی محض خدا،برای خداعمل کردن ودرراه خدا عمل کردن وغیر خدا را نادیده گرفتن واین عامل مهمی درجنگ بود 

پایه وعامل پنجم ولایت بود بیش از ۹۰ درصد رزمندگان امام را از نزدیک ندیده بودند اما عاشق امام بودند وچون می دانستند فرمانده ای منتصب به امام دارند مثل امام از او اطاعت می کردند.

 این ها ۵ پایه مهمی بودند که آن ظرف جبهه رابه وجود ورده بودندداخل این ظرف هم مظروفی قرارمی گرفت

براساس این ۵ پایه شکل می گرفت درجبهه آدمهایی بودند با دیدگاههای گوناگون که دردرونشان گوهرهای ذی قیمتی وجود داشت ودرجبهه اسطور شدند وهمان طور که گفته شد جبهه مظر بروز همین استعدادهاشد

از منظر شهید سلیمانی همین پنج عامل باعث شدکه سه ویژگی از درون دفاع مقدس ما بروز کند اول   معنویت زایی  که عموم معنویت درون جامعه تابه امروز از دفاع مقدس منشا گرفته است واگرچه جنگ ما ناخواسته وتحمیلی بود اما موجب یک انقلاب فرهنگی درجامعه شد  

دوم اندیشه زایی بود یعنی جنگ دربخش اندیشه زایی به حوزه علمیه شبیه بود یعنی هم معنویت وعلم کسب می کردند هم تهذیب می کردند وهم خبرگی وزبدگی بدست می آوردند وبرای همین است که امروز ایثارگران ما افراد زبده وخبره ای هستند وبن بستهای زیادی را راهگشایی می کنند  

ویژگی سوم جنگ که امروز هم دیده می شود ونمونه های آن زیاد است بچه هایی که بیشتر درجنگ غوطه ور بودند امروزه در مدیریتهای عمومی جامعه موفق ترند  

چون اینها درسخت ترین دوره ها مدیریت کرده اند ما باید عواملی که درجبهه چنین تنربیت ها وشخصیتهای بزرگی را به وجود آورد خوب بشناسیم تا بتوانیم آن رادرجامعه امروز ترویج دهیم شهید سلیمانی می گویند :” امام زمان که ظهور کنند حکومتی که ایجاد می کنند قله آن حکومت آن دوره ای بود که دردفاع مقدس ما درهمه بخش ها و حالاتش اتفاق افتاد “یکی از اثرات ودستاوردهای دفاع مقدس ایجاد موج جدید بیداری اسلامی و روحیه استکبار ستیزی در ملل منطقه  بود که توسط شخصیتهای همچون حاج قاسم – شهید همدانی –شهید تقوی –شهید ابومهدی و…  ادامه پیدا کرد .

پیروزی حزب الله لبنان درجنگ ۳۳ روززه  مقاومت عراق وسوریه دربرابر داعش – مقاومت مردم یمن دربرابر آل سعود و….همه وهمه ناشی از ایجاد موج بیداری اسلامی منبعث از دفاع مقدس است اینکه می گوییم دفاع مقدس فقط جنگ نبود بلکه جهاد بود برای این است که جهاد مستمر است وادامه دارد وقتی می گوییم جهاد رسالت ووظیفه وتکلیف است محدود به ایران وسوریه وعراق ویمن ولبنان نیست چون یک وظیفه برای هر شیعه است البته جهاد فقط نظامی وجنگ رفتن نیست بلکه جهاد درعرصه های مختلف می نواند ظهور پیدا کند درعرصه سیاسی –اقتصادی فرهنگی واجتماعی هم وظیفه داریم جهاد کنیم اصلا جهاد یک روحیه است یک مکتب است اینکه گفته می شود راه نجات اقتصاد کشور وحل مشکلات کشور داشتن روحیه جهادی در مدیران وکارکنان است بیهود نگفته اند، جهاد مستمر است ،هرکسی درهر جایگاهی قراردارد وظیفه جهاد دارد وجهاد یعنی خدمت به مردم یعنی خوب کارکردن ودرست کار کردن یعنی دستگیری یعنی کمک کردن و…

ازمنظرحاج قاسم  دفاع مقدس به واسطه ویژگی هایی که داشت به اثر گذارترین حادثه انقلاب اسلامی و تاریخ ایران تبدیل شد. و شهید سلیمانی خود عصاره هشت سال دفاع مقدس و تمام خوبی های رزمندگان و سرداران شهید شد.

شادی روح شهیدان صلوات جهاد ادامه دارد…