تاریخ انتشار خبر: 26 فروردین 1401 | 18:14:33
کد خبر : 12813
خاکستر ۳۲ ساله نیشکر از دلایل اصلی آلودگی هوای اهواز است/مسئولین پاسخگو باشند

در این چند روزه جدال خاک و ریزگردها در خوزستان، دود و خاکستر حاصل از سوختن مزارع نیشکرقوز بالا قوز دیگری بودکه نفس مردم را در این شرایط کرونایی تنگ تر کرد و محیط زیست شهر اهواز را به تلی از خاکستر تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛گاهی نصف شب یکباره از خواب بیدار میشوید بوی دود سراسر خانه را فرا گرفته است احساس می کنید به سختی نفس می کشید ، در وهله اول فکر می کنید که جایی از خانه آتش گرفته است ، بعد که خوب دقت می کنید می بینید بوی دود از بیرون […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛گاهی نصف شب یکباره از خواب بیدار میشوید بوی دود سراسر خانه را فرا گرفته است احساس می کنید به سختی نفس می کشید ، در وهله اول فکر می کنید که جایی از خانه آتش گرفته است ، بعد که خوب دقت می کنید می بینید بوی دود از بیرون می آید کمی که بیشتر بو می کشید متوجه می شوید این دود و بوی نامطبوع  که کل آسمان را فرا گرفته است بوی سوختن باگاس نیشکر است که هر سال بعد از برداشت نیشکر و باقی ماندن باگاس به آتش کشیده می شود.

در این چند روزه جدال خاک و ریزگردها در خوزستان، دود و خاکستر حاصل از سوختن مزارع نیشکرقوز بالا قوز دیگری بودکه  نفس مردم  را در این شرایط کرونایی تنگ تر کرد و محیط زیست شهر اهواز را به تلی از خاکستر تبدیل کرده است.

در هر منطقه از اهواز که قدم میزنی با خاکستر نیشکر مواجه می شوی که تهدیدی برای محیط زیست و سلامتی شهروندان شده است.

خاکستر و دود ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر از دیشب بسیاری از مناطق اهواز را آلوده و درگیر خود کرده است . خاکستر و دود ناشی از سوزاندن مزارع ،  آلودگی هوای شهر را مضاعف کرده و به سلامت مردم آسیب وارد کرده است .

سالهای مدیدی است که وضع به همین منوال است روزهای اول منبع این دود و خاکستر برای همه جای سئوال بود اما حالا کمتر کسی است که نداند آتش زدن مزارع «نیشکر» است که اهواز و برخی شهرهای خوزستان را به این حال و روز انداخته است.

باگاس یکی از تولیدات جانبی نیشکر است که حدوداً ۳۰-۲۰ درصد وزن آن را تشکیل می دهد. این محصول باقیماندۀ فیبری به جای مانده پس از عصاره گیری از شکر است که به صورت قطعات ریز تراشۀ چوب و به رنگ زرد کاهی می باشد.

تولید متوسط نیشکر در هر هکتار حدود یکصد تن می باشد و بر اساس تجربیات به دست آمده در خوزستان پس از استحصال شربت از نیشکر حدود ۳۲ تن باگاس با رطوبت حدود ۵۰ درصد از هر هکتار به دست می آید.

باگاس در صنعت تولید نئوپان، تخته نیمه فشرده، کاغذ، الکل سازی، تولید اسید سیتریک بکار گرفته می‌شود. همچنین از باگاس برای فرآوری خوراک دام نیز استفاده می‌شود.

اما متاسفانه به جای استفاده از صنایع جانبی برای استفاده بهینه از این تفاله ها ، سوزانده می شود، نه تنها هیچگونه تولیدی از آنها انجام نمی شود بلکه با سوزاندن باگاس نیشکر باعث آلودگی بیش از حد هوا و تخریب محیط زیست و به تبع آن باعث افزایش بیماری های تنفسی و ریوی می شود.‌

زمانی که طرح ایجاد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال ۶۹ به تصویب هیات دولت رسید، قرار شد در کنار توسعه کشت و صنعت نیشکر، ۷ شرکت جانبی نیز تاسیس شود که با استفاده از باگاس‌های به جا مانده از نیشکر، به تولیدات جانبی بپردازند؛ امری که در حد طرح روی کاغذ باقی مانده است.

             سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است

براساس ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و ماده ۲ قانون جلوگیری از آلودگی هوا، سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است.

 با وجود  اینکه  هرسال متولیان امر درخوزستان آتش زدن مزارع را ممنوع کرده است، ولی شرکت توسعه نیشکر به تعهد خود مبنی بر «برداشت سبز» محصول نیشکر و با استفاده از دستگاه عمل نکرده است.

از سوی دیگر طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر اهواز آتش زدن مزارع نیشکر و پسماندهای آن را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر برشمرده است.

بر اساس این طرح که در سال ۹۰ به تصویب رسیده، مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های مربوطه ازابتدای سال ۹۱ به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از دستاوردهای نوین و فناوری‌های جدید از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر ممانعت شود.

بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی را ازآتش زدن مزارع، آلوده کردن هوا می‌دانند و معتقدند: انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و تشدید پدیده گازهای گلخانه‌ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط بویژه کرم خاکی، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری‌ها و خشکی و همچنین از بین رفتن زیستگاه‌های پرندگان، از جمله آسیب‌های ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر است.

 طبق نظرات کارشناسی متولیان محیط زیست و بهداشت سوزاندن برگ و ساقه درختان و گیاهان مانند سوزاندن نیشکر و مزارع کشاورزی موجب آلودگی هوا با آلاینده‌هایی مانند CO،‌CO2،‌NOX،‌SO2 و هیدروکربن‌ها می‌شود.
سید محمد علوی می گوید: متأسفانه سوزاندن پسماندها در مزارع نیشکر پدیده و عادت زشتی است که از سال‌ها قبل و با گسترش و توسعه مزارع نیشکر و صنایع جانبی آن گریبان ساکنان این منطقه را می‌فشارد و سلامتی آنها را در معرض تهدید قرار داده است.
علی رغم اینکه بارها و بارها در طول  ۳۰ و اندی سال، رسانه ها به این آلودگی محیط زیستی پرداخته اند اما چرا با وجود این‌که نیشکر همچنان صنعت آلاینده محیط زیست خوزستان است، تحت برخورد قانونی جدی از طرف مراجع ذیصلاح قرار نمی‌گیرد و هیچ اقدام اساسی در زمینه برخورد قانونی با باران خاکستر نیشکر انجام نمی‌شود؟ سوالی است بی جواب…
رهیاب