تاریخ انتشار خبر: 13 اسفند 1400 | 11:01:23
کد خبر : 12387
یادداشتی از سلیمان اسمی:

خوزستان در خاک ،مسئولین درخواب

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان،سلیمان اسمی فعال فرهنگی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:خوزستان در خاک ،مسئولین درخواب روز پنجشنبه ۱۲اسفند۱۴۰۰ در اهوازشاهد بارش ملایم باران بودیم و روحیه مردم از این نعمت الهی شاد شد اما دولت مستاجل بود و دیگر بار سرو کله مهمانی که دیگر چندان ناخوانده نیست پیدا شد . روز جمعه ۱۳اسفند ، […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان،سلیمان اسمی فعال فرهنگی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:خوزستان در خاک ،مسئولین درخواب

روز پنجشنبه ۱۲اسفند۱۴۰۰ در اهوازشاهد بارش ملایم باران بودیم و روحیه مردم از این نعمت الهی شاد شد اما دولت مستاجل بود و دیگر بار سرو کله مهمانی که دیگر چندان ناخوانده نیست پیدا شد .
روز جمعه ۱۳اسفند ، گرد و خاک شدید ، کام مردم اهواز را تلخ و گلو و ریه های شان را به ستوه آورد .
تصور کنیدتقریبا نیمی از روزهای سال هوا در برخی شهرهای خوزستان این گونه است که حتی ساختمان های مجاور دیده نمی شوند .
مردم جنوب تاوان نابخردی، خشک کردن هورالعظیم برای استخراج ارزان تر نفت توسط چینی ها در اواخر دهه هشتاد را تاکی باید بدهند ؟
صدام جنایتکار هم این بلا را بر سرمردم نیاورد که برخی مسئولین کشور با تصمیمات غلط و غیر کارشناسی شان ، این گونه مردم را آزار می دهند.
هشت سال جنگ و موشک و قتل و شرایط قرمز نتوانست مردم را از خوزستان گریزان کند .اما متاسفانه این فاجعه زیست محیطی موجب مهاجرت بسیاری از خوزستانی ها به سمت مناطق مرکزی ، پایتخت ،البرز و مناطق شمالی کشور شده است .

آقایان خواب زاده، بیدار شوید پیش از آنکه مرزنشینان جنوب غرب و غرب کشور را از خانه و کاشانه شان گریزان کرده باشید .

در همین راستا آقای بوعذار از فرهنگیان سخت کوش خوزستانی که حدودا پنج سال است ساکن کرج شده ، می گوید :
گرد و خاک اهواز باعث شد من وخانواده ام به آسم مبتلا شویم
شب ها بدون اسپری تنفسی نمی توانستیم بخوابیم.
اسپریهای گران قیمت روزبروز تعداد و دوزشون بیشتر می شد .
اسپری سرتاید اسپانیایی با قیمت ۱۲۰ تومن درسال ۹۵ ، اسپری ۳۶۰ المانی با قیمت ۷۰ تومان ،در همان سال و سالبوتامول ایرانی به قیمت ۱۵ تومان …
مصرف شان یک ماهه بود ، مجددا باید دکتر می رفتیم و تست ریه می دادیم . بچه های خودم ،مخصوصا دختر ۶ ساله ام هم مثل من گرفتار آلودگی ناشی از گردوخاک شده بود
این عامل باعث شد به ناچار علیرغم همه وابستگی های عاطفی ، سال ۹۶ از خوزستان انتقالی گرفته و از زادگاه و دیار خودم دور شوم .خانواده نزدیک ، فامیل و دوستان را شاید سالی یکبار ببینم آن هم با مشقت فراوان ، هزینه های سرسام آور و خطرات جاده ای .

البته این درد مشترک بسیاری از خوزستانی هاست که به واسطه گرد وخاک ناشی از نابخردی مسئولین از دیار آبا و اجدادی مهاجرت کرده اند .
امیدواریم شاهد عقلانیت و همتی باشیم تا ضمن حل این بحران زیست محیطی و جلوگیری از آسیب های بیشتر جسمانی و روانی مردم ،شاهد دل کندن مرزنشینان از دیار خود نباشیم .