تاریخ انتشار خبر: 8 شهریور 1402 | 20:28:43
کد خبر : 14823
یادداشتی از علی قیاص وند:

جنگ شناختی جنگ احساس ها

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛علی قیاص وند فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:جنگ شناختی و جنگ احساس‌ها اخیرا حوزه جدیدی را به این ۵ حوزه اضافه کرده‌اند و آن را «جنگ شناختی» نام گذاردند و به‌ شدت در آن متمرکز هستند . پیام ایشان به شرح ذیل است : بسم الله الرّحمن الرّحیم اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا […]

جنگ شناختی جنگ احساس ها

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛علی قیاص وند فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:جنگ شناختی و جنگ احساس‌ها

اخیرا حوزه جدیدی را به این ۵ حوزه اضافه کرده‌اند و آن را «جنگ شناختی» نام گذاردند و به‌ شدت در آن متمرکز هستند .

پیام ایشان به شرح ذیل است :

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا سَبیلَ اللهِ الَّذی مَن سَلَکَ غَیرَهُ هَلَکَ

سلام بر تو ای راه خداوند که هر کس به آن نرود، تباه می‌شود.

ناتو یا همان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۲۰۲۰میلادی در قالب یک گزارش علمی و پژوهشی تحقیقاتی پنج حوزه جنگی را تعریف کرد عبارت‌اند از:

زمین، هوا، دریا، فضا وفضای سایبری

اخیرا حوزه جدیدی را به این ۵ حوزه اضافه کرده‌اند و آن را «جنگ شناختی» نام گذاردند و به‌شدت در آن متمرکز هستند.

ازنظر استراتژیست‌های ناتو، ذهن انسان اصلی‌ترین میدان نبرد است. در این میدان از تیر،تفنگ، تانک و موشک و… خبری نیست. خبر، تحلیل، گزارش و … چون فشنگ عمل می‌کند. آن‌ها می‌گویند؛ باید روی بار معنایی هر کلمه که با اعصاب و روان و مغز حریف سروکار دارد کار کرد، که ماهیت و هدف غایی آن تاثیرگذاری بر توان تعقل وتصمیم گیری افکار عمومی کشورها وملت های مستقل جهان و هدایت آنها در مسیر تامین اهداف بلوک غرب است.

میدان نبرد در آینده، ذهن مردم است و جنگ‌ها برای تصاحب فهم‌هاست. هویت جنگ شناختی، «تلاش برای ایجاد تغییر در تصمیم‌گیری افراد با تغییر دادنِ باورهای آنها، به‌وسیلۀ تغییر در احساس‌های آنها» است. نقطه کانونیِ این تعریف، «تغییر در احساس‌ها» است به‌طوری که اگر عنوان «جنگ شناختی» را به عنوان «جنگ احساس‌ها» تغییر بدهیم به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

صاحب نظران در زمینه جنگ شناختی معتقدند در فضای فعلی و آیندۀ رسانه و شبکه‌های اجتماعی، باید اصل را بر غیرواقعی بودنِ خبر گذاشت مگر صحت آن با شواهد کافی اثبات شود، بالخصوص اگر خبر، دارای محتوای انتقادی به فرد یا جمع یا عقیده یا روش یا هر چیز دیگری باشد.

ماهیت فناوری و به‌خصوص فناوری اینترنت تأثیر سامانمند بر شناخت و شیوه‌ی نگرش مردم است. بر اساس مفهوم جدید ناتو، وظیفه جنگ شناختی این است که با استفاده از تکنولوژی اینترنت و «آسیب‌پذیری مغز انسان» به «مهندسی اجتماعی» بپردازد. برای این منظور به شخصیت تک‌تک افراد جامعه نفوذ می‌کند و با دگردیسی نگرشی و تغییر بنیادین در اخلاق و ارزش‌ها درنهایت منجر به شکل‌دهی یک فرد و جامعه با اخلاقیات و نگرش‌های جدید می‌شود.

با مرور اتفاقات تلخ اخیر توجه به بهبود تمرکز بر رفع زمینه‌های نارضایتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، ساز و کارهای تبلیغی و رسانه ای موجود را مورد ارزیابی و بازنگری قرار داد تا امکان مواجهه هوشمندانه و به هنگام با جنگ شناختی دشمنان امنیت ملی کشورمان فراهم گردد.

مرور تحولات بین المللی به روشنی صحنه جنگ بین المللی شناختی را آَشکار می سازد و در این عرصه نیازمند هوشمندی، اشراف، تخصص و اقدام فوری از ناحیه دست اندرکاران و فعالان دلسوز ایران و اسلام و انقلاب هستیم و براستی «جهاد تبیین» ضرورت زمانه ما است .