تاریخ انتشار خبر: 27 اسفند 1399 | 22:10:15
کد خبر : 9870
یادداشتی از شهرام احمدی:

توصیه های کارشناسی و مهم ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی در تعطیلات و سفرهای نوروزی

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛شهرام احمدی کارشناس ارشد HSE در یادداشتی باعنوان: توصیه های کارشناسی و مهم ایمنی، بهداشتی  و زیست محیطی در تعطیلات و سفرهای نوروزی با سلام و احترام خدمت هموطنان گرامی ضمن تبریک پیشاپیش سال نو و آرزوی سالی سرشار از تندرستی، موفقیت و شادکامی، جهت حفظ سلامت خود و خانواده محترم، با تأکید بر ممانعت […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛شهرام احمدی کارشناس ارشد HSE در یادداشتی باعنوان: توصیه های کارشناسی و مهم ایمنی، بهداشتی  و زیست محیطی در تعطیلات و سفرهای نوروزی

با سلام و احترام خدمت هموطنان گرامی

ضمن تبریک پیشاپیش سال نو و آرزوی سالی سرشار از تندرستی، موفقیت و شادکامی، جهت حفظ سلامت خود و خانواده محترم، با تأکید بر ممانعت از سفر به مناطق قرمز و نارنجی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، در صورت اقدام به سفر به سایر مناطق در تعطیلات نوروزی، لطفاً ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، نکات زیر را نیز رعایت فرمایید. همچنین در صورت ابتلای احتمالی به ویروس کرونا، آنفولانزا یا سرماخوردگی در ایام تعطیلات، بلافاصله مراتب را به سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت اطلاع دهید. با تماس با این سامانه نزدیکترین مرکز ۱۶ ساعته فعال بهداشتی و درمانی به شما معرفی میشود. در این مراکز فرد مراجعه کننده مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز از وی تست گرفته می‌شود و راهنمایی‌های لازم انجام می‌شود. همچنین این سامانه به صورت ۲۴ ساعته مشاوره‌های لازم در خصوص بیماری کروناعلائم را ارائه می‌دهد.
در صورت ابتلا به ویروس در ایام نوروز،  پیش از بازگشت به محیط کار نیز، هماهنگی های لازم را با واحد اداری سازمان خود به عمل آورید.

توصیه های مهم ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی در تعطیلات و سفرهای نوروزی عبارتند از :

برنامه‏ تمام روزهای سفر را قبل با همراهان خود هماهنگ نموده تا در حین سفر دچار سردرگمی نشوید.

در مورد جاذبه های گردشگری شهرهای مقصد، قبل از سفر تحقیق کنید تا زمان خود را به درستی مدیریت کنید.
از حفاظ و قفل‌های مناسب در ورودی منازل، محفوظ کردن ورودی کانال کولرها، بسته بودن شیر اصلی گاز و آب اطمینان حاصل نمایید.

از اینترنت رایگان در تعطیلات نوروز استفاده نکنید زیرا بسیاری از هکرها از همین طریق اقدام به سرقت اطلاعات می‏کنند.
از بردن وسایل اضافی همراه خود جداً خودداری فرمایید. (به اندازه کافی و ضروری وسایل شخصی همراه ببرید).

قبل از سفر اتومبیل خود را به لحاظ فنی کاملاً بررسی نمایید. از وجود تجهیزات ایمنی همراه خود اطمینان حاصل نموده و این موارد را کنترل نمایید: چراغ‌های اصلی و راهنما، سیستم ترمز، تیغه برف پاک کن، کپسول آتش‌نشانی، زنجیر چرخ، علائم هشدار دهنده، جعبه ابزار، جعبه کمک‌های اولیه، همراه داشتن وسایل یدکی ضروری اتومبیل مثل تسمه، چراغ قوه، رادیو کوچک، چراغ اضطراری، نقشه راهنما و …

حتی الامکان اطلاعات اولیه در خصوص امداد و نجات را قبل از سفر مطالعه نمایید (ازجمله CPR، نحوه مراقبت از مصدوم، انواع پانسمان و …)

لازم است در برگه‌ای، داخل جیب هر نفر از افراد خانواده اطلاعات مربوط به گروه خونی، حساسیت‌های دارویی، سن، نام و نام خانوادگی و یک شماره تماس با آشنایان وجود داشته باشد تا در صورت بروز حادثه نیروهای امدادی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

حتماً قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایید. در صورت مصرف داروهایی که بر هوشیاری و سرعت عمل شما حین رانندگی اثر دارند، از رانندگی بپرهیزید. در صورت احساس خستگی و خواب آلودگی از رانندگی اکیداً بپرهیزید. در فواصل زمانی معین استراحت کوتاه کنید، دست کم هر ۲ ساعت یک بار و به مدت بیش از ۱۵ دقیقه در شهرهای طول مسیر یا توقفگاه ها ی کنار جاده استراحت کنید. وقتی برای استراحت کوتاه توقف می کنید از خودرو خارج شده و چند قدمی پیاده روی کنید. کمی نرمش کرده و چند نفس عمیق بکشید.

در صورت بخار کردن شیشه جلو از دستگاه تهویه خودرو (کولر) همزمان با بخاری استفاده نموده  و یا شیشه سمت راننده را کمی پایین آورید تا بخار حاصله از بین برود.

میزان باد لاستیک های خودرو اهمیت بسیاری دارد، هر چرخ به ازای ۱۰ درصد باد ناکافی ، ۱۰ درصد از عمر مفیدش را از دست می دهد. عمق شیار لاستیک ها مخصوصا” در برف و باران شدید باید حداقل ۳ میلی متر باشد. در غیر این صورت بایستی تعویض شود.

در حین رانندگی  جهت حفظ تمرکز، از کشیدن سیگار ، صحبت کردن با تلفن همراه ، خوردن و آشامیدن ، مشاجره و شوخی خودداری نموده و همواره کمربندهای ایمنی راننده و سرنشینان در طول سفر بسته باشد.  پرخاشگری ، لجبازی و غرور از عوامل اصلی در بروز حادثه هستند.ضمن پرهیز از آن ، با چنین رانندگانی با احتیاط برخورد نمایید و پلیس را در جریان قرار دهید.
در یک سطح لغزنده ، هنگامی که سرعت دارید، جهت کاهش سرعت، از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری نمائید.
چگونه در هنگام سرخوردن توقف کنید:
کاملا” خونسرد و مسلط بوده و از ترمز کردن بپرهیزید. در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب اتومبیل سر می خورد، همین که اتومبیل به حالت مستقیم در آمد در جهت دلخواه خود حرکت کنید خیلی آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا از سرعت اتومبیل کاسته شود و یا آرام بر روی گاز فشار دهید تا اتومبیل به حرکت خود ادامه دهد. با دنده سنگین حرکت کرده و هرگز با دنده خلاص رانندگی نکنید.

به تمامي اعضاي خانواده خود اصول ايمني و پيشگيري از حريق و كمك هاي اوليه را آموزش دهيد. لازم است هرچند يك بار آموزش ها جهت يادآوري تجديد شوند.
در صورت مشاهده هر گونه تصادف که منجر به آسیب های انسانی شده است در صورت آسیب شدید، از حرکت دادن مصدوم خودداری نموده  و بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵  و پلیس ۱۱۰ تماس حاصل نمایید.
در صورت ایست قلبی تنفسی، عملیات احیاء قلبی – ریوی ( CPR ) را تا رسیدن تیمهای امدادی شروع نمایید. (۳۰تا ماساژ قلب _ ۲تنفس دهان به بینی ). در صورت مشاهده خونریزی ،  به صورت مستقیم  به محل خونریزی فشار وارد نموده و از ۱۰سانتیمتر بالاتر از محل خونریزی، موضع را هرچه محکمتر ببندید.

در هنگام مسافرت از بازي كودكان در حاشيه ي جاده، پرتگاه ها و رودخانه ها جلوگيري نماييد.
از شنا كردن در آبراههاي عميق، كانال ها، آبهاي خروشان و جريانهاي شديد پرهيز كنيد.
در مسیر سفر، حین حرکت وسایل نقلیه، هرگز مطالعه نکنید .
به کودکان خود آموزش دهید که در حین حرکت از بازی کردن با دستگیره های اتومبیل ، بازکردن در و خارج کردن دست و سر از پنجره خودداری نمایند و همواره کمربند ایمنی خود را بسته نگهدارند.
از چادر زدن و بازی کردن در کنار جاده و محل‌هایی که احتمال ریزش کوه وجود دارد و همچنین از همراه بردن سیلندرهای گاز پیک نیک، بنزین ، نفت ، مواد شیمیایی قابل احتراق و… در خودرو، قطار و اتوبوس خودداری کنید.
از نشاندن کودکان در صندلی جلوی اتومبیل خودداری نموده و آنها را در صندلی مخصوص کودک و درقسمت عقب اتومبیل قرار دهید.

برای حفظ سلامت خود، کلیه نکات مربوط به بهداشت فردی و محیط را در طول سفر رعایت نمایید.

همراه داشتن دفترچه بیمه و داروهای مورد نیاز برای بیماران الزامی است. ( در حالت عادی نیز همواره یک جعبه داروهای ضروری با هماهنگی پزشک به همراه داشته باشید. )

توصیه می‌شود، آب را تنها از منابع مطمئن تهیه و یا از آب‌های بطری شده استفاده کنید. از مصرف آب‌های سطحی و چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری شود و جوشاندن آب به مدت پنج دقیقه و یا استفاده از قرص‌های هالوژن طبق دستورالعمل سازنده در هنگام مشکوک بودن به سلامت آب توصیه می‌شود
جهت همراه داشتن غذای خانگی برای استفاده در طول مسیر، فقط به اندازه یک وعده تهیه نمایید و در طول سفر غذاهای سبک مصرف کنید.
حتی الامکان از رستورانهای بین راهی غذا تهیه نکرده و در صورت شناخت و اطمینان، از مواد غذایی پخته نشده مثل سالاد و سبزی استفاده نکنید.
از خرید یخ های قالبی فله بین راه خودداری نموده و در صورت نیاز از یخ های بسته بندی دارای پروانه بهداشتی که در سوپرمارکتها ارائه میشود استفاده نمایید.
از ریختن هرگونه پسماند اعم از ظروف شیشه ای، پلاستیکی، پسماند مواد غذایی و … در طبیعت خودداری نموده و در حفظ و صیانت از محیط زیست کوشا باشید.
از برافروختن و رها كردن آتش در جنگلها و مراتع خودداري نماييد.

پرتاب ته سيگار روشن از پنجره ي اتومبيل، مي تواند باعث بروز آتش سوزي در اماكن طبيعي و گردشگري شود.
ماهیهای قرمز سفره هفت سین خود را در آبهای جاری رها نکنید. اینگونه ماهیها گونه های بومی کشور را از بین میبرند
ایام به کام و شاد باشید.