تاریخ انتشار خبر: 6 خرداد 1402 | 08:48:49
کد خبر : 14457
یادداشتی از سید مجید حسینی نژاد:

تراژدی سقوط باشگاه نفت مسجدسلیمان – از علی عسگر ظاهری تا سرهنگ علیرضا ورناصری

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدمجید حسینی نژاد فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:تراژدی سقوط باشگاه نفت مسجدسلیمان – از علی عسگر ظاهری تا سرهنگ علیرضا ورناصری در این مقال بر انیم تا دلایل سقوط باشگاه نفت مسجدسلیمان را در فصل ۱۴۰۲_ ۱۴۰۱ بر اساس اطلاعات میدانی و واقعیت های امار و ارقام در دو دوره ی […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدمجید حسینی نژاد فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:تراژدی سقوط باشگاه نفت مسجدسلیمان – از علی عسگر ظاهری تا سرهنگ علیرضا ورناصری

در این مقال بر انیم تا دلایل سقوط باشگاه نفت مسجدسلیمان را در فصل ۱۴۰۲_ ۱۴۰۱ بر اساس اطلاعات میدانی و واقعیت های امار و ارقام در دو دوره ی نمایندگی حاج علی عسکر ظاهری و سرهنگ علیرضا ورناصری بررسی و آسیب شناسی نماییم:قبل از ان نگاه مخاطبان را به سه نکته ی اساسی جلب می نماییم.

۱. وضعیت نفت در لیگ برتر شبیه وضعیت مسجدسلیمان در لیگ توسعه است. وقتی شهری با قدمت و اصالت تاریخی هم اکنون در برزخ مشکلات دست و پا می زند نمی توان از ورزش ان انتطار معجزه داشت.

۲. وقتی پروژه های مهم و سرنوشت ساز این شهر اعم از جاده های مواصلاتی ، اب شرب ، فرودگاه ، پتروپالایش بختیاری و … در محاق بلاتکلیفی هستند نمی توان انتظار داشت شاخص های فرهنگی و اجتماعی این شهر در اوج باشد.

۳. اگر تیمی چون پیکان تهران به لیگ پایین تر سقوط ‌کند کسی از چشم نمایندگان تهران نمی بیند اما چون در مناطق ما عملکرد دستگاه های اجرایی به نفع نمایندگان مصادره می شود قطعا نمایندگان در شکست ها و ناکامی ها شریک هستند و باید پاسخگو باشند.

وقتی فلان نماینده برای اجرای طرح هادی یک روستا و یا راه اندازی یک ساختمان دهیاری و اسفالت یک خیابان مراسم افتتاحیه برگزار میکند و از خدمات مشعشع خود رونمایی می کند حتما صعود و سقوط یک باشگاه ‌که سرمایه ی اجتماعی و اسباب دلخوشی جوانان یک شهر و برند هویتی حضور یک قوم در فضای ورزشی کشور است نمیتواند با عملکرد و تصمیمات ناصواب مدیریتی بی ارتباط باشد.

نفت مسجدسلیمان از اوج تا فرود در مجموع این باشگاه حضور ۶ ساله ی متناوب خود در لیگ برتر را پشت سر گذاشت ‌که ماحصل آن دو سقوط ، یک مقام هشتمی ، حضور در جمع چهار تیم برتر لیگ حذفی و سه دوره تلاش برای بقا در انتهای جدول بود.در این شش دوره مربیانی چون بهروز مکوندی ، مرزبان ، فکری ، تارتار ، مجتبی حسینی ، داریوش یزدی ، فراز ‌کمالوند، محمدرضا مهاجری، عنایتی و اشکش هر کدام چند صباحی دوران مربیگری را در این تیم ریشه دار ۶۰ ساله پشت سر گذاشتند و خاطرات تلخ و شیرینی را رقم زدند.

درخشان ترین دوران حضور نفت در لیگ برتر مربوط به فصل ۹۹_۹۸ بود که مثلث محمدپاکدل ، علی عسکر ظاهری و قبادناصری در کنار هیات مدیره و مجموعه تیم قرار گرفتند و موفق شدند علاوه بر حضور در نیمه نهایی لیگ حذفی، جایگاه هشتم را در جدول لیگ برتر کسب نمایند و افتخاری برای این شهر و قوم اصیل بختیاری رقم بزنند.

ضعیف ترین نتایج نفت مسجدسلیمان هم در سال جاری و دوره ی نمایندگی سرهنگ ورناصری بود که با ثبت رکورد ۲۰ بازی بدون بُرد و ۱۸ شکست در لیگ با کسب ۲۰ امتیاز در قعر جدول قرار گرفت و به لیگ آزادگان سقوط کرد.

بیلان مالی این تیم در سال ۹۸ حداکثر ۴۰ میلیارد تومان بود و با عنایت به مصوبه دولت ، وزارت نفت هم اجازه نداشت به این باشگاه کمک کند و صرفا اسپانسرها و پیگیری های فرماندار و نماینده وقت توانست تیم را از مخمصه نجات دهد.

این بیلان در سال اخیر بالغ بر یکصد میلیارد تومان بود و سقف قرارداد بازیکنان به شدت بالا رفت که یک نمونه ی ان قرارداد غلامرضا عنایتی و همراهان او رقمی در حدود ده میلیارد تومان شد که متاسفانه دولت مستعجل بود و در این تیم دوام نیاورد.هیات مدیره در دوره هر دو نماینده ترکیب متفاوتی بود .

هیات مدیره ی جدید بیشتر یک ترکیب همسو با برخی جریانات سیاسی شهر و تلفیقی از یاران نزدیک به نماینده و مدیرعامل شد و رد پای افراد قدیمی تر به طور کامل پاکسازی شد. به گونه ای که مدیر رسانه ای این باشگاه نیز تغییر کرد و جای خود را به فردی همسو واگذار کرد.

یادمان باشد که پیروزی و موفقیت صد صاحب دارد اما شکست معمولا بی صاحب است و همه از ان می گریزند.

علل ناکامی و حاشیه سازی ها:

۱. ضعف مدیریتی و تغییرات پی در پی یکی از عوامل ناکامی تیم بود. فقدان یک مدیر حاکمیتی ششدانگ که بتواند حاشیه های پیرامون باشگاه را مدیریت کند و ناهماهنگی بین فرماندار و نماینده و مصاحبه های آنچنانی مدیر عامل پس از بازی در مقابل پرسپولیس سرآغاز دومینوی شکست بود .

۲. لیدرهای باشگاه که تا سال ۱۴۰۰ بیشترین نقش را در موفقیت های باشگاه ایفا میکردند و در سرما و گرما در کنار تیم بودند با تحریک برخی عوامل پشت پرده ، باعث شدند تا بهانه لازم برای امثال عنایتی فراهم شود و کار را نیمه کاره رها کند و در رویای مربیگری استقلال از این تیم خداحافظی کند.

۳. تزریق پول های کلان به باشگاه نه تنها کمکی به بهبود روند تیم نکرد بلکه به دلیل فقدان یک سیستم حسابرسی دقیق یکی از دلایل احتمالی سقوط این تیم شد. هزینه هایی که صرف ساختن مستندهای سفارشی شد گوشه ای از این ماجراست.

۴. مافیای فوتبال نیز در گسیل بازیکنان و مربیان تحمیلی به تیم نقش داشت .

۵. مصاحبه های غیرفنی و احساسی برخی مدیران علیه دپارتمان داوری هم مزید علت شد.

۶. مهم تر از همه ی این عوامل ، فقدان همدلی و انسجام و اتحاد بین ارکان تصمیم ساز ، تصمیم گیرنده و کادر و بازیکنان بود. امری که در دوره ی نمایندگی علی عسکرظاهری با روحیات خاص ایشان و پیگیری های محمدپاکدل و حمایت بی چون و چرای غلامرضا شریعتی استاندار وقت، دست یافتنی بود اما در دوره ی جدید ، دست نیافتنی شد.بقا در لیگ و رسیدن به اهداف بلند برنامه می خواهد و تلاش و الفت و دوستی . موفقیت هرگز به صورت دستوری و چینش ترکیب های نامتجانس و غیرمتخصص صورت نمی گیرد.

عدم استفاده از پیشکسوتان و دلسوزان کاربلد بومی و پرداختن به تسویه حساب های دیرینه و نگاه حذفی و دخالت های عوامل سایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در هر پروسه ای از عوامل شکست و ناکامی است.این مساله در بسیاری از امور جاری مسجدسلیمان قابل مشاهده است و مسجدسلیمان برای شکوفایی دوباره، نیازمند هوای تازه است.

ما راهی جز درک حضور دیگران نداریم. احترام به مخالف و منتقد ، زمینه ساز نزدیکی دیدکاه ها و بسترساز توسعه است. تحمل برخی افراد از جمله عطاءالله بهادری ، فرجی و مهران نصیریان دوست می توانست گره از کار بسته ی نفت بگشاید. امری که در دوره ی قبل با حفظ ابوذر شجاعی و پیمان مولایی به درستی انجام شد.

بقول دکتر علی شریعتی:خدایا عقیده های ما را از دست عقده های ما نجات بده .