تاریخ انتشار خبر: 23 دی 1396 | 14:36:13
کد خبر : 1825
محمد مالي، دبير كنگره بزرگداشت شهيد علي جمالپور:

تجليل از شهيد جمالپور، تقويت گفتمان انقلابي است

به گزارش زاگرس نشینان؛كنگره بزرگداشت استاد فلسفه و هنر شهيد علي جمالپور در روز پنج شنبه ٢٨ دي ماه در سالن آمفي تئاتر شهرك نفت اهواز برگزار مي شود، براي با خبر شدن از كم و كيف برگزاري اين مراسم با «محمد مالي» دبير اين كنگره به گفت و گو نشستيم كه بخش هايي از […]

به گزارش زاگرس نشینان؛كنگره بزرگداشت استاد فلسفه و هنر شهيد علي جمالپور در روز پنج شنبه ٢٨ دي ماه در سالن آمفي تئاتر شهرك نفت اهواز برگزار مي شود، براي با خبر شدن از كم و كيف برگزاري اين مراسم با «محمد مالي» دبير اين كنگره به گفت و گو نشستيم كه بخش هايي از آن را مي خوانيد.
محمد مالي به خبرنگار ما گفت: از چالش هاي جدي نظري در دهه چهل و پنجاه شمسی در جامعه ايراني؛ متاثر از انديشه هاي ماركس و انگلس و البته با تاخيري دو قرني نسبت به اروپا، مادّه گرايي و دوري بشر از محتوا و گرفتاری در چنبره بحران معنا و پوچي بوده است كه متفكرين آگاه و مسلمان ما را در آن دهه هاي سرنوشت ساز به تكاپو انداخت.
اين نويسنده و پژوهشگر تاريخ معاصر گفت: اگر در سطح كشور نظريه پردازاني چون دكتر شريعتي و استاد مطهري به جنگ نرم و جدال انديشه ها و تحلیل مكاتب دست ساخته نوپيدا برخاستند، در سطح استان خوزستان هم نخبگاني بودند كه در مقام روشنگري و پيرايش وضعيت نظري جامعه و شبهه زدایی و تنویر افکار عمومی به ويژه نسل جوانِ در معرض تهاجمات فكري و نظري التقاطي برآمدند.
محمد مالي اظهار داشت: علي جمالپور، محمود ياسين، سيد مهرداد مجدزاده و سيد حسين علم الهدي را مي توان افسران جنگ نرم جامعه خوزستاني در دهه پنجاه و شصت شمسي دانست كه نقش بي بديلي در پاسخگويي به شبهات، نظريه پردازي ديني، ترويج گفتمان انقلابي و بسيج توده هاي مردمي براي برچيدن بساط استبداد پهلوي و پيروزي و تثبيت انقلاب اسلامي داشتند.
دبير كنگره بزرگداشت استاد فلسفه و هنر شهيد علي جمالپور در ادامه توضيح داد: اهميت فوق استراتژيك استان خوزستان در سطح منطقه و جهان، اين خطه را به مركز توجه سمپات هاي مكاتب فكري، سياهي لشگرهاي احزاب سياسي و حتي محل تلاقي نفوذي هاي نظام سلطه تبديل كرده بود به نحوي كه در دهه چهل و پنجاه شمسي، ترويج يك گفتمان ملّي مذهبي كه هم مروّج استقلال اقتصادي كشور باشد و هم مباني اعتقادي و اسلامي جامعه ايراني را پاس بدارد بسيار امر بعيد و غريبي به نظر مي رسيد، در چنين شرايطي كه شاهد خفقان سياسي و جو پليسي هم هستيم، علي جمالپور و يارانش به مصاف تن به تن مروّجان انديشه هاي ماركسيستي، ليبرالي و بعضاً حتي التقاطي مي روند.
محمد مالي خاطرنشان ساخت: اين جهادگران علمي و فكري، پس از پيراستن چهره آن روز جامعه خوزستاني از زنگارهاي انحرافي فكري، با پديده اي تلخ و تحميلي بنام جنگ روبرو مي شوند و اين گونه است كه به وقت اضطرار، قلم جاي خود را به سنگر و اسلحه مي دهد.
مالي گفت: عجيب نيست كه نظريه پردازان گفتمان انقلاب در جامعه خوزستاني، بدون توجه به منعي كه از سوي دلسوزان حوزوي و دانشگاهي و نظامي استان براي حضورشان در خط مقدم جبهه وجود داشت، به عنوان بسيجي عادي وارد صفوف رزمندگان مي شدند و يكي پس از ديگري به مقام شهادت مي رسند و امروز بايد با افتخار بگوييم: شهيد علي جمالپور، شهيد محمود ياسين، شهيد سيد مهرداد مجدزاده و شهيد علم الهدي.
دبير كنگره بزرگداشت شهيد علي جمالپور ادامه داد: حضرت امام مي فرمود؛ شهيد به وجه الله نظر مي كند و مي دانيم كه شهید کاشف راز و نور هستی است. ولي به طور طبيعي مانند هر انساني كه شاخصه اي دارد، هر شهيدي نيز در بُعدي صاحب ويژگي است كه بايد با تعريف و بازشناسي آن بُعد، چراغي برافروخت و راه براي آيندگان روشن ساخت.
مالي گفت: از منظر الگو سازي مقام شهيد، بايد بگوييم استاد شهيد علي جمالپور يك شهيد شاخص، چندوجهي و بين بخشي است.
محمد مالي توضيح داد: علي جمالپور در فاصله سال هاي شصت تا شصت و پنج، به عنوان يكي از اساتيد معارف و فلسفه در سطح دانشگاه شهيد چمران اهواز تدريس مي كرده و جلسات تدريس او با استقبال به ياد ماندني دانشجويان برگزار مي شده و از متدهای نوینی برای آموزش مفاهیم بهره می برده، پس يك شهيد شاخص براي جامعه دانشگاهي استان است.
اين نويسنده و روزنامه نگار خوزستاني اعلام كرد: علي جمالپور در سال هاي انتهايي دهه پنجاه، چندين نمايش نامه نوشته، اجرا و بازيگري كرده و اشعار بسياري نيز سروده كه قابل تامل اند، یک نقّاد خبره و برجسته ادبی و هنری نیز بوده است، بنابراين يك شهيد شاخص در حوزه فرهنگ نيز به شمار مي رود.
مالي خاطرنشان ساخت: علي جمالپور يكي از ثمرات فضاي معنوي مساجد اهواز و به ويژه چرخه فرهنگي مسجد جزايري است و صدها جلسه براي تبيين گفتمان عدالت و انقلاب در سطح مساجد، آموزشگاه ها، ادارات و نهادهای استان برگزار كرده است و اهميت ويژه اي به آموزش كادرهاي انقلابي با قابليت نرم افزاري مي داده است فلذا او را مي توان يك شهيد شاخص مکتبی و مسجدي نيز دانست.
محمد مالي افزود: علي جمالپور يك نظريه پرداز فلسفي و يك مصلح اجتماعي است كه در زمان خود؛ فقر، بي عدالتي و ناهنجاري هاي اخلاقي را برنمي تابيد، نسبت به ترويج انديشه هاي انحرافي حساس بود و از نقد صريح اما عالمانه مكاتب فكري غافل نمي شد.
مالي توضيح داد: سارتر، كافكا، برتراندراسل و ماكسيم گوركي و صادق هدايت از جمله كنشگران مطرح و پُر سر و صدای حوزه انديشه در جامعه آن روزگار به شمار مي رفتند و شهيد علي جمالپور با درك اثرگذاري اين نويسندگان مطرح آن سال ها، نسبت به نقد علمي و آسيب شناسي نظریات و رویه های نظری اين متفكرين در قالب چاپ کتاب و نگارش مقاله و سخنراني و درس گفتارهای نقادانه، همت گماشت.
محمد مالي گفت: با همت و پيشنهاد مديركل ارشاد استان تصميم به برگزاري كنگره اي در شأن و جايگاه استاد شهيد علي جمالپور گرفته شد و كارگروه هايي متشكل از نخبگان فرهنگی و علمی استان با نظارت استاد محمد جمالپور، برادر بزرگوار شهید که خود از جانبازان، ایثارگران و هنرمندان به نام کشور می باشند، تشکیل یافت.
دبیر کنگره بزرگداشت شهید علی جمالپور اظهار داشت: چاپ کتاب چهار مقاله شهید با ویراستاری جدید، فصول تازه و اضافه شدن منابع و پیوست های نو در ۲۰۰ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه، چاپ کتاب ذکر جمیل با محوریت ۱۷ مصاحبه با دوستان، همرزمان و شاگردان شهید در ۳۲۰ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه، چاپ کتاب یادنامه با محتوای مقالات و اشعار و خاطرات درباره شهید و چندین نوشته سخنرانی او در ۱۳۰ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه، تولید نرم افزار مولتی مدیا شهید جمالپور در ۱۰۰۰ نسخه، تولید نرم افزار صوت جمیل که مجموعه ۵۰ ساعت سخنرانی شهید می باشد در ۱۰۰۰ نسخه، تولید یک فیلم فاخر مستند و یک تئاتر ارزشمند با موضوع شهید از جمله تولیدات و محصولات این کنگره می باشند که ان شاالله در روز ۲۸ دی ماه به جامعه خوزستانی تقدیم خواهد شد.
محمد مالی از حضرت آیت الله جزایری به عنوان سخنران ویژه این کنگره یاد کرد و اظهار داشت: سخنرانان دیگری نیز ابعاد گوناگون شخصیت این شهید عزیز را مورد بررسی قرار خواهند داد و در ادامه از اسناد هویتی و تمبر شهید نیز رونمایی خواهد شد.
دبیر کنگره بزرگداشت شهید علی جمالپور با تقدیر از همکاری و مساعدت مجموعه اداره کل ارشاد استان، دانشگاه شهید چمران، صدا و سیمای استان خوزستان، مجموعه نفت و شهرداری اهواز در پایان خاطرنشان کرد: از شهروندان قدرشناس و بصیر اهوازی برای شرکت و حضور در این کنگره که با زبان هنر جلوه های زیبایی از فرهنگ ایثار و شهادت را به نمایش خواهد گذارد دعوت می نماییم.