تاریخ انتشار خبر: 23 مهر 1398 | 21:24:58
کد خبر : 6729

بیست و چهارم مهرماه برابر با ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. با شعار (تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی )

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛مهردادشریفی  رئیس مركزبهداشت غرب اهواز به مناسبت بیست و چهارم مهرماه برابر با ۱۶ اكتبر روز جهانی غذابه این مهم پرداخت. بیست و چهارم مهرماه برابر با ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. با شعار (تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی ) در حالی که بیش از […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛مهردادشریفی  رئیس مركزبهداشت غرب اهواز به مناسبت بیست و چهارم مهرماه برابر با ۱۶ اكتبر روز جهانی غذابه این مهم پرداخت.
بیست و چهارم مهرماه برابر با ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. با شعار (تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی ) در حالی که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند، هم اکنون بیش از ۶۷۰ میلیون بزرگسال و ۱۲۰ میلیون دختر و پسر نوجوان چاق هستند،و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال دارای اضافه وزن هستند .

 بیست و چهارم مهرماه برابر با ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. با شعار (تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی )

 در حالی که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند، هم اکنون بیش از ۶۷۰ میلیون بزرگسال و ۱۲۰ میلیون دختر و پسر نوجوان چاق هستند،و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال دارای اضافه وزن هستند .

در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن ،شهر نشینی و افزایش درآمدها رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است.ما عمدتا از مصرف غذاهای گیاهی وغنی از فیبر به سمت غذاهایی با کربوهیدارت تصفیه شده ،قند وچربی و نمک زیاد،غذاهای فر آوری شده ،گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی حرکت کرده ایم .

ترکیبی از رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش نرخ چاقی شده است. که البته نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای کم درآمد ،و جایی که گرسنگی و چاقی اغلب با هم زندگی می کنند.

 رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و برخی سرطان ها است. یک رژیم غذایی زمانی سالم محسوب می شود که با تأمین غذای کافی، ایمن، مغذی و متنوع نیازهای تغذیه ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. این رژیم باید شامل میوه، سبزی، حبوبات، آجیل ،دانه ها، غلات سبوس دار و غذاهای کم چرب (به خصوص چربی های اشباع )و با قند و نمک کم باشد که در حال حاضر برای بسیاری از افراد در دسترس یا مقرون به صرفه نیست.

 با توجه به مقارن شدن روز جهانی غذا با ایام اربعین حسینی دانستن یکسری نکات تغذیه‌ای به شما کمک میکند که سفری راحت و با سلامت داشته باشید.

 از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر،کره و شیر محلی که به صورت فله هستند خودداری کنید و از لبنیات هایی که دارای بسته بندی های بهداشتی هستند استفاده کنید.

 از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته خودداری کنید و اگر در کنار غذا سبزیجات پخته شده مثل سیب زمینی کدو و هویج و….بود ، به منظور پیشگیری از یبوست حتماً مصرف کنید.

 ازمصرف کنسرو های باد کرده ،زنگ زده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع میدهند خودداری کنید .

غذاهای  پخته شده نباید بیش از ۲ ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یک بار نباید گرم شود ،از نگهداری غذای پخته شده برای وعده های بعدی پرهیز شود و غذای مانده به هیچ وجه خورده نشود (حتی پس از گرم شدن)

 سعی کنید به جای تخم مرغ نیمرو، تخم مرغ آب پز و سفت شده مصرف کنید که همه  هضم بهتری دارد و هم امکان آلودگی آن کمتر است .

ازماست(کم چرب و پاستوریزه) لیمو ترش و یا آبلیمو همراه با غذایی که میل می کنید، به منظور جلوگیری از مسمومیت استفاده کنید .

برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب همراه داشته باشید.

 درطول راه به عنوان تنقلات مقداری آجیل مثل نخودچی ،کشمش،خرما، توت خشک، انجیر خشک، انواعی از مغز هایی که بسته بندی بهداشتی دارند ، به همراه داشته باشید .

از غذاهایی که زود فاسد می شوند مثل سالاد الویه،کباب،غذاهای حاوی کشک مثل کشک بادمجان ،ماهی و یا سس مایونز خودداری نمایید .

 اگر مبتلا به دیابت هستید ،در مصرف مواد قندی و شیرینی در طول مسیر خود داری کنید .

اگر مبتلا به فشارخون بالا هستید، از خوردن غذاهای شور و پرنمک خودداری کنید.

به دلیل گرمی هوا از مصرف غذاهای حاوی نمک زیادخودداری کنید چرا که مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دادن آب بدن میشود و میتواندفرد رو مستعد گرمازدگی کند .

تا حد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماری های گوارشی نشوید