تاریخ انتشار خبر: 1 مرداد 1402 | 07:40:58
کد خبر : 14604
یادداشتی از حسین علیخانی:

بورس و سرمایه گذاری در حالِ جان کندن

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛حسین علیخانی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:بورس و سرمایه گذاری در حالِ جان کندن کسری بودجه دولت بقدری زیاد است که مسولان اقتصادی به قیمت از بین بردن انگیزه سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق و منافع سهامداران، دست به اتخاذ تصمیمات اشتباه یکی پس از دیگری […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛حسین علیخانی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:بورس و سرمایه گذاری در حالِ جان کندن

کسری بودجه دولت بقدری زیاد است که مسولان اقتصادی به قیمت از بین بردن انگیزه سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق و منافع سهامداران، دست به اتخاذ تصمیمات اشتباه یکی پس از دیگری می‌زنند، با این رویکرد که بتوانند بخشی از کسری بودجه فعلی را جبران کنند.

برآیند این تصمیمات نادرست در بازار هفته گذشته نمود پیدا کرد و معاملات بورس از ابتدای هفته، منفی آغاز شد. هر چند در روزهای پایانی، مثبت‌های بازار، جانی دوباره به سهامداران بخشید اما دیری نپایید، خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هفت هزار تومان، فعالان این حوزه را به طور مجدد با چالش مواجه کرد.

(این دولت فعلا با مال اندک مردم کار دارد تا رمقی نماند و جان هم بگیرد) به هر حال بازار سرمایه جولانگاه تصمیمات غیرکارشناسی سیاستگذاران شده و تغییرات بی‌حساب‌ و کتاب دیگری همچون افزایش نرخ گاز ، افزایش ۴ برابری نرخ عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام معدنی و فولادی از نیم درصد به ۲ درصد، تغییـر مکـرر قوانیـن مربوط بـه فروش یـا عـدم فـروش خـودرو در بـورس کالا، تغییـر قوانیـن مربـوط بـه تسـعیر ارز و … نیز در کرختی بازار بی‌تأثیر نبوده.

همه متغیرها نمایانگر جذابیت بازار سرمایه و پررنگ بودن فرصت خرید برای سهامداران هستند. بشرط آنکه دولت به بی‌اعتمادی مردم بیش از این دامن نزند البته بزرگترین ریسکِ بازار سرمایه در حال حاضر ریسکِ تصمیمات خلق‌الساعه دولت است و سهامداران حرفه‌ای واقفند که در حال حاضر بهای بسیاری از سهم‌ها از سال ۹۹ نیز کمتر شده و در این بازه زمانی، بهای دلار و تورم افزایش چشم‌گیری داشته است.

(فردای اقتصاد ۳۱ تیر) به زبان ساده تر نگارنده معتقد است:هیچ آینده ای، حتا فردا با این دولت و فعله های اقتصادیش قابل پیش بینی نیست زیرا در روز شنبه بازار بورس رشد خوبی را آغاز کرده بود و بسیاری از سهامها در صف خرید بودند اما با خبر منفی سخنگوی خامِ دولت که به بازار تزریق شد دوباره صف های خرید ریخت و بسیاری سهام منفی شدند و در این رابطه اکثر سهامدارانی که فقط برای تامین حداقل معاشِ خویش همه چیز زندگیشان را فروخته و در بورس گذاشته بودند باز هم با آتش غفلت دولتیان سوخت وهمه علنا دیدند که این لهیبِ آتشِ سوختن اموال مردم،شبیه آتش زدن به خیمه های اصحاب امام حسین شده بود؟!

از همه بدتر اینکه، پیشنهادِ اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها که از مهمترین عوامل نابودی اقتصاد خرد کشور در کنار ناکارآمدی مسولان شده امروز در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت و تصویب نشد و حتا از دستورکار خارج شد(فعلا مردم در نظر دولت حساب نشدند) تا نشان دهند اصرار بر اشتباهات این قوم ره به جایی نمی برد و بدتر از مجریان قانون، مجلس است که بقول وزیر اقتصاد، هر ساله منابع و مصارفی را پیش بینی می کند و مجلس در سال گذشته در باره عدم افزایش قیمت گاز از دولت مطالبه داشت و امسال در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی تحقق درآمدکرده بود ودولت باید بسمت تحقق آن پیش میرفت(چگونگی تحقق درآمد از جیب مردم مهم نیست؟ نه برا مجلس نه برای دولت)نهایتا ۴برابر شدن عوارض صادراتِ شمش فولاد، محدود شدن تقسیم سود شرکت‌های پالایشی برای کیفی سازی، کاهش نرخ دلار به ۴۸،۵۰۰ تومان و رد شدن فرمول وزارت اقتصاد در جلسه هیئت وزیران از جمله خبر‌هایی بود که بازار سرمایه و در کما رفته را با ریزش سنگین مواجه نمود.

نگارنده هم معتقد است اگر شورای نگهبان یا دادستان کشور نیم نگاهی هم به چنین مواردی بیندازند و مردم را بحساب آورند، شاید بتوانند حافظ همین اندک سرمایه و امید و اعتماد مردم نسبت به نظام گردند(بعید است) مگر اینکه آنها هم از فرایند سوختن اموال حداقلی مردم ناراحت نباشند که در این صورت فعلا باید بسوزیم و بسازیم تا روزِ موعود.