تاریخ انتشار خبر: 24 مرداد 1402 | 14:08:46
کد خبر : 14718
یادداشتی از یعقوب سروستانی:

بنگاه معاملاتی آزاد انتخاب رشته ، انتخاب رشته به شرط چاقو

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛یعقوب سروستانی مشاور آموزش و پرورش و دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی باعنوان:بنگاه معاملاتی آزاد انتخاب رشته ، انتخاب رشته به شرط چاقو پیش نویس بدون شرح: دو چیز خیلی سر و صدا می کنند ، یکی پول خرد در جیب (سکه) و یکی خرده معلومات […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛یعقوب سروستانی مشاور آموزش و پرورش و دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز در یادداشتی باعنوان:بنگاه معاملاتی آزاد انتخاب رشته ، انتخاب رشته به شرط چاقو

پیش نویس بدون شرح:

دو چیز خیلی سر و صدا می کنند ، یکی پول خرد در جیب (سکه) و یکی خرده معلومات در مغز

هر که پرسید ترقی چه اساسی دارد؛گفتم این راه نه درسی نه کلاسی د ارد…کرسی عزت و اجلال کسی خواهد یافت؟که نه علمی ،نه کمالی، نه حواسی دارد؟آن که سر رشته ی این کار به دستش افتادهیچ کارش نه اصولی نه اساسی دارد….این روزها از ابرهای سیاه ناکجاآباد، مشاور تحصیلی می بارد، تگرگ استاد می بارد، باد و بوران و رعد القاب های پر طمطراق می تازد، از هر سنی و حرفه ای خود را مشاور تحصیلی انتخاب رشته می نامند… تعرفه های خود خواسته محیرالقول تعیین می کنند.

جارچی اشتهار خود می شوند و چنان از روش های جدید انتخاب رشته حرف می زنند که انگاری اعداد و ارقام سالخورده شدند. انگاری معجزه گر هستند که قرار است رتبه ده هزار و بیست هزار را روی صندلی های سه رقمی بنشانند.

او که هنوز دانشجوی ترم سه یا چهار دانشگاه فرهنگیان است و آخرین مدرکش دیپلم نظری، پیشاپیش القاب های خودساخته خود، لشکری از واژه های قصار را به صف می کند، جناح چپ و راست و قلب لشکرش را مزین به هزار قصیده و غزل تعلیمی و حماسی می کند. مثنوی نام هایش را تاریخ هم طاقت حمل ندارد… و آنقدر دروغ به خورد خودش می دهد که یادش رفته که حتی خودش رتبه بالای چند هزار و چند هزار و … بوده است. او خود را آشنا به سحر و اسرار موفقیت می داند!

در این بین دانش آموزان با رتبه های ضعیف و متوسط، آگاهانه به پیشواز این دروغ ها می روند، دوست دارند باور کنند این اسرار سحر آمیز را تا این نامشاور نام او را از قوطی جادویی اش بیرون آورده و با آن رتبه نازلش او را وارد دانشگاه تیپ یک ، دو و یا سه کنند… این رؤیا سرکیسه‌ی آن ها را شل می کنند و مبالغی هنگفت به حساب ابن سوداگران واریز می کنند.

جدیدا در کنار تبلیغات، واژه ای نوین!! به نام آنلاین در پسوند انتخاب رشته درج شده که شاهراهی دیگر به سوی سوداگری و بازارهای مکاره است، در آنسوی خطوط فیبر نوری، شخصی احتمالا با شلوارک و موهای آشفته و پا روی پا نشسته و آنلاین انتخاب رشته انجام می دهد و کف هزینه او چهار میلیون است… دیگه با تخفیف سه میلیون… جدیدا هم متاسفانه مد شده که دانش آموزان معصوم شهرستانی می گویند مشاوره آنلاین از تهران داریم… دانش آموزانی داشتیم که چهل میلیون، سی میلیون و بعضا دویست میلیون.. به خورد این نامشاوران پنهان شده در پشت خطوط اعطا کرده اند…کوتاه سخن کنم… حالا چرا نام مشاور را انتخاب می کنید؟ چرا این نام مقدس ؟

هنوز یکسال از انتشار نام نامشاوران توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سطح ملی نگذشته است، همانانکه آوازه شان گوش فلک را کر کرده بود.

از این برادران و خواهران عزیزمان التماس داریم که این نام مقدس را پیشپاپیش سپاهیان القاب خود نتازانند، شما که این همه القاب دارید دیگر این را کنار بگذارید و رحم کنید.

چرا فقط مشاور؟ خوب نوبتی هم باشد نوبت دیگر القاب است. مثلا بنویسید: بنگاه انتخاب رشته استاد فلانی، سوپر مارکت انتخاب رشته، لبنیاتی انتخاب رشته استاد…،مرکز ام آر آی و سی تی اسکن نوین انتخاب رشته استاد دکتر فلانی…. زیرا که در متون اصلی رشته مشاوره می خوانیم که مهم ترین تکنیک یک مشاور شخصیت مشاور است ولی این انتساب دروغین خود به مشاوره که نقض القاب خودتان است!

پس بچه های خوبی باشید و حداقل دروغ نگویید.ساده بگویم، حال کنکور خوب نیست و خوف و دهشت تقلب های بی رحمانه قلب های دانش اموزان عزیزمان را متلاشی کرده است… ذهن آن ها همانند سرزمینی است که توسط هواپیما بمباران شده است .. شما را به تمام مقدسات حداقل شما دیگه بس کنید… از جان بی رمق آنان چه می خواهید؟

مشاور و مشاوره تعریف خاصی دارند، کانال های خاص و آکادمیک برای ورود در دانشگاه های مختلف دارد… این همه گفتیم و بشنویم از آسیب های این قشر آماتور، پسری یا دختری خردسال که هنوز دانشجو هستند یا فارغ التحصیل رشته ای غیر مرتبط با مشاوره ، کم سن و سال هستند، آنلاین یا حضوری مشاوره می دهند، بعد از مدت کوتاهی رابطه های عاطفی جای رابطه یاری رساندن را می گیرد.

از آن پس یک نفر هر روز با بهانه یاری خواستن در پیشرفت تحصیلی، به یاری دهنده پول می دهد و حفره های عاطفی هر دو را هزینه پدر و مادر پر می کند.

فراوان دانش آموزانی داشتیم و داریم که در این تارعنکبوت گیر کرده و برای ماندن در این تار هر روز بیشتر و بیشتر هزینه می کنند تا حماسه های هیجانی خود را به گوش دیگری برسانند…آسیب ها و مثال ها فراوانند و عجیب غریب!امیدواریم در این هرج و مرج و نابسمانی عجیب غریب کنکور در ایران، صنفی، کانونی، قانونی و… ورود کند.

طبق کدام اصل علمی، اخلاقی، حرفه ای و مذهبی برای انتخاب رشته مبلغ های میلیونی اخذ می شد؟

در کدام کتاب مشاوره تحصیلی، شغلی و فردی نوشته شخصی می تواند برای یک سال تحصیلی با پیامک ، تلفن یا حتی حضوری به دانش آموز مثلا مشاوره دهد و مبالغ هنگفتی اخذ کند؟

علم مشاوره تحصیلی در دانشگاه های محدودی در ایران در مقطع ارشد تدریس می شود ولی در عوض میلیون ها مشاور تحصیلی داری.

این خرید و فروش آرزوهای دانش آموزان، والدین و نامشاوران تا کجا باید پیش برود؟

چرا کسی نمی داند که گردش مالی این به اصطلاح مشاوران در ایران چقدر است؟

چرا هیچکس پیگیری نمی کند که مجوز کار این ها کجاست و هزار چرای دیگر را که شما می توانید ادامه دهید.

راستی تا یادم نرفته باز دوباره عارض شوم ؛دو چیز خیلی سر و صدا می کنند ، یکی پول خرد در جیب (سکه) و یکی خرده معلومات در مغز…

و السلام علی من اتبع الهدی