در اینجا موضوعات مورد بحثم طرح چندین پرسش در مورد ۸ ماده از ۳۴ ماده قانونی مصوبه شورای اسلامی شهر و روستا، نقش جایگاه ویژه کمیسیون فرهنگی شورای شهر و در نهایت عملکرد ۱۶ ساله معاونت مهم امور فرهنگی، اجتماعی شهرداری های اهواز در توسعه زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی شهروندان است.

ماده۲- بررسی و شناخت کمبودها ، نيازها و نارساييهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابيه و تهيه طرحهاو پيشنهادهاي اصلاحي و راه حلهاي كاربردي در اين زمينه‌هاجهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط

ماده ۴- همكاري با مسئولين اجرايي و نهادها و سازمانهاي مملكتي در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و عمراني بنا به درخواست آنان.

ماده ۵- برنامه‌ريزي در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعي، اقتصادي، عمراني، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي با موافقت دستگاههاي ذيربط.

ماده ۶- تشويق و ترغيب مردم در خصوص گسترش مراكز تفريحي، ورزشي و فرهنگي با هماهنگي دستگاههاي ذيربط.

ماده ۷- اقدام در خصوص تشكيل انجمنها و نهادهاي اجتماعي، امدادي، ارشادي و تاسيس تعاونيهاي توليد و توزيع و مصرف، نيز انجام آمارگيري، تحقيقات محلي و توزيع ارزاق عمومي با توافق دستگاههاي ذيربط.

ماده ۱۹- نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سينماها، و ديگر اماكن عمومي، كه توسط بخش خصوصي، تعاوني و يا دولتي اداره مي‌شود با وضع و تدوين مقررات خاص براي حسن ترتيب، نظافت و بهداشت اين قبيل موسسات بر طبق پيشنهاد شهرداري و اتخاذ تدابير احتياطي جهت جلوگيري از خطر آتش‌سوزي و مانند آن.

ماده ۲۴- تصويب نامگذاري معابر، ميادين، خيابانها، كوچه و كوي در حوزه شهري و همچنين تغيير نام آنها.

ماده ۲۹- وضع مقررات لازم در مورد تشريك مساعي شهرداري با ادارات و بنگاههاي ذيربط براي داير كردن نمايشگاههاي كشاورزي، هنري، بازرگاني و غيره.

ماده های ( ۲، ۴، ۵، ۶، ۷ ) طبق مفاد این ۵ ماده ماهیت اصلی همه در ماده ۲ ختم میشود که شامل بررسی و شناخت کمبودها ، نيازها و نارساييهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابيه و تهيه طرحهاو پيشنهادهاي اصلاحي و راه حلهاي كاربردي در اين زمينه‌هاجهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط.! در نهایت در طی ۱۶ سال از عمر تشکیل شورای اسلامی شهر اهواز تنها دارای ۳ فرهنگسرا می‌باشد! فرهنگ سرای اهواز در مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع دارای فضاهای مجزای اداری، رستوران، سالن سینما، آمفی تاتر و سرای هنرمندان می‌باشد.. فرهنگسرای مهدیه واقع در کوت عبدالله. فرهنگسرای علوی. فرهنگسرای شیبان، در زمینی به مساحت هزار متر و با زیر بنای ۹۵۰متر مربع فرهنگسرای گلستان واقع در منطقه ۴ شهرداری. ( https://fa.wikipedia.org/wiki ) و اما طبق روایات و شنیده ها نمایندگان پارلمان محلی دور چهارم قرار است در مدیریت اینده شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز در سال ۱۳۹۶ و پس از چهار سال مطالعه ۷ فرهنگ سرا ساخته و بهره برداری شود!!!

-آیا در طول این ۱۶ سال از دوران سپری شده عمر شورای های شهر در کلان شهر اهواز برای ایجاد شور و نشاط مردم و بالا بردن روحیه تعامل و همکاری شهروندان جهت شرکت در مناسب های ملی و مذهبی اقدام به ساخت زیر بناهای فرهنگی و اجتماعی و تهیه تقویم فرهنگی برای ۳۶۵ روز در طول سال اقدامات بنیادی و برنامه های بلند مدت داشته اند؟ و تاکنون با توجه به درامد افسانه ای شهرداری شهر نفتی-صنعتی اهواز توانسته اند چندین فرهنگسرای بزرگ در ناحیه های هفتگانه و حاشیه شهر طراحی و اجرا کنند؟

بر اساس این گزارش که بازارچه خود اشتغالی زنان اهواز در سال ۷۶ با هدف توسعه و حمایت از اقتصاد خانواده زنان خودسرپرست و بد سرپرست شکل گرفت . روند شکل گیری این بازارچه به هر صورتی که در این سالها پیش رفت منجر به این شد که در حال حاضر زنانی که به خودکفایی در تولید رسیده اند همچنان بی مکان برای عرضه تولیدات باشند .باید چاره ای برای تنها بازارچه خود اشتغالی زنان مرکز استان داشت. چاره ای که گویا مدیران مدعی این بازارچه با اجاره دادن به افراد بی صلاحیت برای شرایط کار در این بازارچه علاوه بر نشان دادن سو مدیریت خود حقوق زنان را هم نادیده گرفته اند.( خبرگزاری بدر- کد خبر: ۲۴۵۶تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ – ۱۱)

و پرسش مهم اینکه آیا تاکنون چندین بازارچه موقت و ثابت در ناحیه های هفتگانه و حاشیه شهر با مالکیت شهرداری و اجازه بهره برداری به بخش خصوصی برای کمک به اقتصاد خانواده های بی بضاعت، بانوان سرپرست خانواده، توسعه صنایع دستی، رونق گردشگری و پیشگیری از اسیب های اجتماعی و جوانان رهایی از دام اعتیاد و…. طراحی و ساخته شده است؟ و ممکن است که اعضای دیروز و امروز شوراهای اسلامی شهر اهواز نسبت به توسعه زیر ساخت های فرهنگی-اجتماعی و اشتغال زایی دارای درک بالای مدیریت اینده نگری بوده یا هستند که چرا برای جلوگیری از رشد ناگهانی دست فروشان و تسخیر بازارهای اصلی شروع به ساخت بازارهای جدید نکردند؟ و اگر موفق به طراحی تاسیسات و زیر ساخت های فرهنگی-اجتماعی و اشتغالزایی پرسود شده اند چرا تاکنون پس از ۱۶ سال هنوز افتتاح و مورد بهره برداری قرار نگرفته شده اند؟

طبق ماده های ( ۶ و ۷ ) آیا در تمام دوران ۱۶ ساله شورای های شهر اهواز جهت حل برخی از مشکلات مشترک در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محیط زیست، اسیب های اجتماعی، امور خیریه، امور درمانی و حمایتی، علمی و فناوری، حقوق شهروندی، امور بهزیستی و معلولین، امور فرهنگی و هنری و در نهایت امور جوانان و ورزش های همگانی موفق شده اند با سازمان های تخصصی دولتی و غیر دولتی برای رسیدن به مطالبات شهروندی ارتباطات قوی با توجه فراوانی زمان و سرمایه کافی که در اختیار آنها بوده، شوند؟

فقط کافی است به بافت تخریب شده اهواز قدیم، بازمانده ابنیه های تاریخی این کلان شهر نگاهی مختصر نمود تا به پی عمق فاجعه بی تعهد نمایندگان مجلس محلی این کلان شهر برد! وقتی به محیط زیست پیرامون شهر اهواز نگاه میکنم شبیه به صحنه های تخریب شده پس از جنگ است با وجود رودخانه ارزشمند کارون، خاک غنی و چندین دانشگاه معتبر در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست ولی هنوز این شهر ماهیت سرسبزی خود را بدست نیاورده است و ما شهروندان اهوازی در ارزوی دیدن یک فضای سبز مطلوب و تنفس هوای سالم حسرت بدل مانده ایم و متاسفانه ساحل کارون نیز همچنان محل تخریب، تاراج و فروش توسط مافیاهای ناپیدا و برخی از افراد صاحب قدرت و عوام فریب است. از همه دردناک تر همچنان پارک، پل عابر پیاده ، ورود و خروج اصلی ساختمان ها، ایستگاه اتوبوس و تاکسی و… سریع ساخت میشوند ولی به همه چیز ظاهری آن توجه میشود بجز نوع رفت و امد معلولین و افراد که توانایی جسمانی مناسب برای بهره مندی از این خدمات شهری را ندارند و در تمام این مدت شهر در حال ساخت و سازهای بدون تفکر و تنها انبوه سازی های بی پایان است و مهندسین و معماران شهرداری اهواز تمایلی به رعایت استاندارهای لازم ساخت و ساز و توجه به رعایت نشان دادن فرهنگی بومی، نکات زیست محیطی، برودتی و احترام به نیازمندی های اقلیت های جمعیتی اسیب پذیر نبوده و نیستند.

-آیا در این مدت ۱۶ سال از عمر شوراهای شهر اهواز با توجه به قوانین ثبت شده در شرح وظایف ۳۴ گانه نمایندگان ما نسبت به جمله مشارکت های عمومی و خصوصی هیچگونه تحقیق و تفحصی نداشته بودند و نکته جلب و دردناک در اینجاست حتی افرادی که چندین دوره حضور پررنگ اما تاسف بار در شورای های پیشین را داشتند نسبت به این ماده قانونی بی اطلاع و یا ناآگاه بودند و امسال متوجه جمله ای بنام مشارکت های مردمی شدند! و این دوستان ناگهان براساس جمله مدیریتی مهم که هروقت ماهی را از اب بگیری تازه است در پایان سال کاری خود تصمیم گرفتند با همکاری شهردار خوب ما به اقدام و تاسیس معاونت مشارکت های مردمی آن هم از نوع تجاری و عمرانی نه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و شاید میتوان گفت با انتصاب افراد غیر متخصص در جلب مشارکت های چندگانه عمومی دست یابند!!

شاید معنی ماده (۶ ) تشويق و ترغيب مردم در خصوص گسترش مراكز تفريحي، ورزشي و فرهنگي با هماهنگي دستگاههاي ذيربط زیبا باشد ولی در عمل هیچ وقت با این تفکرات مدیریت ضعیف و لیست بندی های سیاسی و قومی اجرا نخواهد شد و بیان این ماده قانونی کمی سنگین و تا حدودی شوخی است. همگی در این ۱۶ سال شاهد چه اتفاقات تاسف بار در حوزه مدیریت های گوناگون شوراهای اسلامی شهر و سازمان عریض وطویل شهرداری های اهواز و گاها استان بودیم و بیان ساده تر بگویم وقتی که برخی از اعضای شورای های شهر اهواز و شهرداران ما با مردم عادی براحتی ارتباط ندارند و خود را در پشت درب اتاق های زیبای خود پنهان و یا در حال سفرهای پروازی متعدد هستند چطور میتوانند مردم عادی را تشویق و ترغیب کنند و در حالی که در این ۱۶ سال گذشته برخی از شهرداران، معاونین و گاها اعضای شورای های شهر اهواز بارها مرتکب جرایم سنگین مالی و اداری و… شدند چطور میتوانستند به چشم مردم نگاه کرده و انها را تشویق و ترغیب نموده و بعضی وقت ها نیز دیدن چهره برخی از اعضای دیروز و امروز شورای های شهر اهواز مثل دیدن یک رویای زیبا برای خود رای دهندگانشان بود در نهایت چطور میتوانند مردم را تشویق و ترغیب کنند؟ و برای این بخش نمیتوانم بیشتر از این حرف خاصی بزنم و فقط قضاوت را به خوانندگان محترم میسپارم…

طبق ( ماده ۷ ) در این دوران ۱۶ ساله شوراهای شهر اهواز تاکنون هیچ توجهی در خصوص تشكيل و یا حمایت از انجمنها و نهادهاي اجتماعي، امدادي، ارشادي و تاسيس تعاونيهاي توليد و توزيع و مصرف و… نداشته و یا اعتقاد و گاها علم و سواد کافی نسبت به این ماده قانونی نداشته اند و دقیقا در پایان سال ۱۳۹۵ دوستان ما اقدام به همکاری با برخی از انجمنها و سازمان های مردم نهاد و … نمودند آن هم در حد دید و بازدید و بسیار مختصر و مفید برای جلب ارای مردمی است!

۱ حتی با توجه به قانون مصوب در سال ۱۳۳۴ در دبیرخانه شهرداران کلانشهرها میتوان اینگونه استنباط نمود که دوستان ما میتوانستند ولی انجام ندادند…؟ و به این قانون کاربردی نگاه کنید که مؤسسه نوع اول=فعالیت (اجتماعی-فرهنگی و خیریه غیر انتفاعی و غیر اقتصادی) و طبق ۱-۱-در بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴=یکی از وظایف شهرداری” تأسیس مؤسسات فرهنگی، بهداشتی و تعاونی مانند بنگاه حمایت مادران و نوانخانه و پرورشگاه و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاس¬های مبارزه با بیسوادی و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات مصوب و همچنین کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی و کمک به انجمن¬های خانه و مدرسه و اردوی کار شهرداری در این قبیل موارد و همچنین در مورد موزه ها و خانه های فرهنگی و زندان با تصویب انجمن شهر از اراضی و ابنیه متعلق به خود با حفظ مالکیت به صورت رایگان و با شرایط معینی به منظور ساختمان و استفاده در اختیار مؤسسات مربوط خواهد گذاشت معین شده است. حتی با در نظر گرفتن قدیمی بود این ماده قانونی نمیتوان کم کاری اعضای دیروز و امروز شورای های شهر اهواز و دیگر نقاط خوزستان را بی تفاوت نقد نکرد زیرا در شرح وظایف قانونی ۳۴ ماده ای شورای شهر و روستای جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از این بخش های فرهنگی و اجتماعی شهر و روستا در ۵ ماده تاکید ویژه ای نموده و به صراحت بیان شده است.

دردناک ترین موضوع در استان خوزستان با وجود ۴۵۰ سازمان مردم نهاد ثبت شده و نهاد های اجتماعی، درمانی و خیریه چه سهمی در مشارکت های امور فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی، خیریه و در نهایت توسعه شهری و بدنه اجرایی شهرداری های خوزستان داشته اند و نکته مهم آیا اعضای دیروز و امروز شورای شهر اهواز نسبت به جایگاه مهم سازمان های مردم نهاد و نهاد های اجتماعی تا به امروز بی اطلاع بودند؟!

در نهایت طبق ماده های ( ۱۹، ۲۴ و ۲۹ ) نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سينماها، و ديگر اماكن عمومي، كه توسط بخش خصوصي، تعاوني و يا دولتي اداره مي‌شود با وضع و تدوين مقررات خاص براي حسن ترتيب، نظافت و بهداشت اين قبيل موسسات بر طبق پيشنهاد شهرداري و اتخاذ تدابير احتياطي جهت جلوگيري از خطر آتش‌سوزي و مانند آن. تصويب نامگذاري معابر، ميادين، خيابانها، كوچه و كوي در حوزه شهري و همچنين تغيير نام آنها. وضع مقررات لازم در مورد تشريك مساعي شهرداري با ادارات و بنگاههاي ذيربط براي داير كردن نمايشگاههاي كشاورزي، هنري، بازرگاني و غيره.

این سه قانون به صراحت به سه مقوله اشاره نموده است: ۱- نظارت ۲- تصویب ۳- تشریک اگر بخواهیم گزینه اول را بررسی کنیم در این مدت ۱۶ سال اعضای شورای شهر و شهرداری ها تا چه اندازه بر این واحد های خدماتی نظارت منسجم و منظمی داشته اند هر چند مدیران سینما ها و دیگر امکان خود در بهره برداری مناسب مجموعه ها با شرایط بد اقتصادی تلاش های بسیاری میکنند ولی هنوز وضعیت بهداشتی خیلی از اماکن عمومی تاسف بار است جالب اینجاست در کلان شهر اهواز سرویس های بهداشتی بسیاری در نقاط کور شهر ساخته شده است اما شهروندان هنوز موفق به بهره برداری آنها نشده اند زیرا درب آنها پلمپ شده یا بدون مدیریت بخش خصوصی در حال تخریب اند و مطمنم که تا الان در این مدت هیچکدام از شهرداران و اعضای شورای شهر اهواز مجبور به استفاده از انها در سطح شهر نشده اند!! در مورد تصویب نام خیابان های در بعضی از خیابان فرعی دچار تکرار نام ها شده ایم و در خیابان های اصلی نیز شاهد نام های غیر بومی هستیم و کاش بیاد چهره های ماندگار و قهرمانان دفاع مقدس استان خوزستان نام هایی درج میشد و در نهایت در برخی نقاط از نام یک الی دو شخصیت ارزشمند استفاده شده است.

در مورد تشریک مساعی شهرداری برای دایر کردن نمایشگاه های مختلف متاسفانه هنوز در این ۱۶ سال نخبگان دیروز و امروز شوراهای اسلامی و شهرداری هنوز موفق به برند سازی نشانه های بارز کشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره نشده اند! تصویر کنید خوزستان قطب اصلی کشاورزی با محصولات مهم گندم، خرما، مرکبات، گل های خاص نیشکر، قطب اصلی صنعت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سه اثر ثبت جهانی، اثار و ابنیه باستانی-تاریخی پیش و پس از اسلام، جاذبه های بی نظیر گردشگری بحر تا برف، وجود هزار نویسنده، ادیب و هنرمندان بیشمار در حوزه های هنرهای تجسمی و زیبا در نهایت هم مرز بودن با ۴ استان و کشورهای عراق، کویت، سواحل خلیج فارس بعنوان منطقه مهم صادارتی خاورمیانه در این ۱۶ سال چقدر اعضای شورای های اسلامی شهر و روستای استان و بویژه شهر اهواز در اجرای وظایف قانونی خود همان نمایشگاه ها، همایش ها و جشنواره های عمومی و تخصصی فعالیت داشتند؟!

این موارد مطرح شده تنها بخش اندکی از کم کاری شورا های اسلامی شهر و روستا و مخصوصا کلان شهر اهواز می باشد امیدوارم در دور پنجم انتخابات مردم فهیم و شکیبای اهواز و تمامی شهرهای استان خوزستان بدور از هر گونه انتخاب های قومی و حزبی افراد متعهد و در نهایت متخصص را روانه مجالس شورای شهر و روستاها نمایند.