زاگرس نشینان ؛دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از ۸ خرداد ۱۳۹۵ رسماً آغاز شد. نمایندگان این دوره در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد نیز انتخاب شدند. سهمیه کرسی نمایندگان استان خوزستان درمجلس شورای اسلامی ۱۸ کرسی می باشد.که اصلاح طلبان وحامیان دولت بعدازردصلاحیت […]
زاگرس نشینان ؛دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از ۸ خرداد ۱۳۹۵ رسماً آغاز شد. نمایندگان این دوره در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد نیز انتخاب شدند.
سهمیه کرسی نمایندگان استان خوزستان درمجلس شورای اسلامی ۱۸ کرسی می باشد.که اصلاح طلبان وحامیان دولت بعدازردصلاحیت های گسترده ونبودکاندیدای تراز اول اصلاح طلب تنهاصاحب پنج کرسی دراستان شدند.که ازاین پنج کرسی سه کرسی درمرکز استان وکاملا ازطریق حزب موسوم به حامیان دولت صاحب کرسی شدند.
حال بعدازگذشت۲۷ ماه از شروع فعالیت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زاگرس نشینان بهمین دلیل قصددارندمناظره ای باحضورکارشناسان برجسته استان برگزارنمایند.
موضوعات مطروحه در ذیل به سمع ونطرتان می رسد:
دکترمحمدرضاپور رییس دانشگاه فرهنگیان حضرت رسول اکرم(ص) استان خوزستان درپاسخ به سوال بنظرشما با توجه به خلأ قانون در بسیاری از موارد و مهمترین وظیفه ی نمایندگان یعنی قانون گذاری ،کدام یک از نمایندگان خوزستان در تهیه ، تدوین و تصویب قوانین به روز عملکرد موفقی داشته اندبه خبرنگارماگفت:برای مقدمه و شروع بحث مطلب کوتاهی را خدمت دوستان ارایه خواهم داد
از شعارهای کلیدی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تاکید بر تاثیر نظر مردم در تصمیم گیری های مهم و تجلی اراده آنان در تعیین دولت ازطریق ارا مستقیم در تعیین ریس جمهور وارا غیر مستقیم آنان در تعیین کابینه دولت، و همچنین ارامستقیم مردم در تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، و به صورت غیرمستیقم تاثیر آرا انان به واسطه نمایندگان در تدوین قوانین و نظارت بر کارکرد دیگر مسیولین کشوری بود. اما در خصوص مجلس و نمایندگان ادوار مختلف هر چه از دور اول به دوران دهم نزدیک تر می شویم متاسفانه رابطه و فاصله بین نمایندگان منتخب پس از انتخاب با مردم کمتر و کمتر و تغییر گرایش آنان از نقش نمایندگی به نقش اجرایی و دخالت در امور اجرایی بیشتر شده، قوانین را در جهت رسیدن خودشان به منافع فردی تغییر داده مثل تغییر قانون انتخابات و حذف تنفس بعد از دو دوره نمایندگی، بر خورداری از افزایش حقوق مدام العمر، مستثنی شدن نمایندگان برای ارایه مدرک تحصیلی و جدیدا مورد استثنا قرار گرفتن در مساله بازنشستگی تغییر یافته و به نظر می رسد طبقه ای جدید به نام نمایندگان حاضر و ادوار مختلف که فاصلهای با مردم دارند ایجاد شده است.
ابتدا باید عرض کنم نمایندگان را می توان در یک تقسيم بندی در سه گروه قرار داد یکی نمایندگان قومی و حتی طایفه ای و عشیره ای، یک گروه نمایندگان منطقه ای و یک گروه نماینده ملی
علیرغم تحرکات، فعالیت ها و لابی هایی که تعدادی از نمایندگان این دوره مثل آقایان خادمی، ساری، یوسفی، حسنوند و پاپی زاده در بدو ورود به مجلس داشته اند و نسبتا موفق تر از دیگران عمل کرده اند، اما با توجه به همه جوانب بنده به شخصه نماینده ای از خوزستان در این دوره که بتواند خود را در سطح ملی مطرح کرده و در تدوین و تصویب قوانین در سطح ملی تاثیر چشم گیری داشته باشد نمی تونم نام ببرم و به نظر چنین نماینده ای در بین نمایندگان موجود وجود ندارد
ایشان درادامه به تاثیرگذاری نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی درنگاه ملی وعملکردشان افزودند:بی تاثیر که نبوده اند، در بعضي از موارد تاثیر خود را نشان داده اند که از آن جمله می توان تاثیر مستقیم نمایندگان خوزستان را در انتخاب وزیر نیرو مثال زد، اما در تحولات و مسایل خاص اثر گذاری موثر و منحصر به فردی که بتوان از آن اسم برد را حداقل بنده سراغ ندارم،
در کل عملکرد کلی را ضعیف ارزیابی می کنم، متاسفانه نمایندگان استان در رابطه با مسایل مطروحه در مجلس و حتی دیدگاه شخصی خودشان بسیار محتاطانه عمل می کنند به طوری که چنان خمودگی گریبان بعضی ها را گرفته که نهایتا در شهر خودشان شناخته شده هستند و برعکس تعدادی هم با موضع گیری های شتاب زده و غوغا سالارانه می خواهند خود را موثر در تصمیم گیری های کلان نشان دهند که نهایتا منتهی به عقده گشایی های شخصی و منازعات فردی و ان هم بی نتیجه شده است.
باید همه ما دقت کنیم تلاش در جهت رفع مشکلات منطقه ای و استانی و تاثیر گذاری در حوزه بین المللی هیچ منافاتی با هم ندارد اتفاقا نماینده موفق و تاثیر گذار باید همزمان در تمام حوزه ها موفق عمل کند.
رییس دانشگاه حضرت رسول اکرم(ص)درادامه به دخالت های نمایندگان درتمامی امورازجزء تاکل واینکه قانون اساسی به عدم دخالت نمایندگان برقوه مجریه وعزل ونصب هامدیران گفت:وظیفه نماینده مجلس رفع مشکلات یکایک موکلان نیست زیرا این کارنه عملیست و نه قانونی و حتی نشانگر عدم پایبندی به اصول اخلاقی و شرعی و نوعی عوام فریبی شایع است ، و نشان دهنده این است که نماینده از وظایف و اختیارات و صلاحیت نمایندگی مجلس نیز بی اطلاع است.
سرمایه گذاری،ایجاد کارخانجات تولیدی،تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی،ایجاد اشتغال،ارائه خدمات از قبیل آب،برق،گاز و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت دراستان و شهرستان است نه نماینده مجلس.
اما شوربختانه حتی بعضی از نمایندگان این دوره حتی از تریبون های رسمی هم استفاده کرده و بیان نموده اند که در عزل و نصب ها دخیل بوده اند یا التیماتوم داده اند که فلان کس را عزل خواهم کرد و به نظرم تعداد زیادی از آنان خود را ریس الوزرا ادارات شهر و حتی استان می دانند البته بنده به شخصه در این قسمت حداکثر۴۹ درصد نمایندگان را مقصر و حداقل ۵۱ درصد مقامات اجرایی استان خصوصا مسیول ارشد و نماینده دولت( استاندار) را در استان مقصر می دانم
لذا اگر منظورتون دخالت در امور ادارت شهر و استان است بسیار عالی عمل کرده اند
از دوستانی شنیده شده حتی در انتخاب معاون یک مدرسه حتی گاهی اوقات سرایدار مدرسه هم دخالت کرده اند.
ایشان درخصوص عملکردنمایندگان مردم خوزستان رادربعدنظارت به خبرنگارماگفت:پس از تقنین قوانین وظیفه دوم نماینده نظارت بر اجرای قوانین و امور اجرابی است.لذا نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر امور اجرایی در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا ندارد. ایشان باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند.
در بین نمایندگان خوزستان در این دوره متاسفانه جای ناظر و مجری عوض شده و اکثرا تمام قد در قامت یک نیروی اجرایی در منطقه و حتی استان عمل کرده اند. از انجایی که مجری و ناظر از نظر حقوقی نمی تواند یکی باشد مهمترین مشکل نمایندگان استان را دخالت در امور قوه مجریه می دانم برای اولین بار در این دوره از نمایندگان استان در مجامع عمومی شنیده شده که مستقیما عنوان کرده اند که فلان مسیول باید برود، من فلانی را منصوب کردم و……….. وقتی آقایون در قامت مجری ظاهر می شوند دیگر چیزی به نام نقش نظارتی معنا ندارد پس نظارت را امری فراموش شده توسط آنان می دانم اگر هم جایی فردی داد و فغان سر داده به خاطر نظارت نبوده است.
رییس دانشگاه فرهنگیان حضرت رسول استان درپایان به نقش نمایندگان درحل بحران های استان اعم ازطبیعی وغیرطبیعی افزودند:وجود فقط یک روز هوای سالم در هر فصل بر اساس امار رسمی سازمان هواشناسی بین المللی و در نتیجه وجود پدیده لاینحل گرد و غبار ، وجود چند ده بحران در طی سال به نقل از نمایندگان اهواز (آقایان یوسفی و ساری)، وجود بحران آب در اکثر شهرهای استان خصوصا آبادان، خرمشهر، ایذه، باغملک، رامهرمز و اهواز، وجود آمارهای بالای اسیب های اجتماعی چون نامیدی، افسردگی و به تبع آن خودکشی،وجود کودکان کار که در هر چهارراهی خصوصا در مرکز استان خودنمایی می کند، ناتوانی در جلوگیری از انتقال آب کارون و جدیدا دز و کرخه به استان های دیگر، عدم توجه به آثار باستانی، ناتوانی شر کتهای مادر چون فولاد و نیشکر در پرداخت حقوق کارگران، خشک شدن نخلستانها و باغات کشاورزان، مهاجرت بی رویه روستا نشینان بر اثر بی آبی به شهر ها، بی توجهی به مشکلات حاشیه نشینی در شهرها کارنامه نمایندگان در این ایتم را در حد بسیار ضعیفی قرار داده است
زیرا در این موارد بجز چند مصاحبه تلویزیونی که ان هم بیشتر یک نمونه شوو تبلیغاتی بود کار مثبت دیگری انجام نشده است.
دکترایمان لورابی استاددانشگاه وکاندیدای پنجمین دوره شورای شهرکلانشهراهواز درپاسخ به سوال مناظره خبرگزاری زاگرس نشینان درخصوص خلاء قانون در بسیاری از موارد و مهمترین وظیفه ی نمایندگان یعنی قانون گذاری ، کدام یک از نمایندگان خوزستان در تهیه ،تدوین و تصویب قوانین به روز عملکرد موفقی داشته اند گفت:در خصوص نحوه تدوین و تصویب قوانین باید عرض کنم . وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به طور کلی می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد:
الف: قانون گذاری
ب : نظارت بر قوای سه گانه
ج : تصمیم گیری در موقعیت های خاص
در حوزه قانون گذاری بررسی لایحه های دولت و ارائه طرح ها و تصویب قوانین بر عهده مجلس است.
در حوزه نظارت، نظارت از راه دیوان محاسبات، سوال و استیضاح از رئیس جمهوری و وزیران و کمیسون اصل ۹۰ از مهمترین موارد به شمار می رود.
اما از موارد مهم مربوط به بخش سوم که تصمیم گیری در موقعیت های خاص محسوب می شود، تصویب معاهده ها و قراردادهای بین المللی، تغییر خطوط مرزی، اعمال حکومت نظامی و غیره دارای برجستگی ویژه ای است.
بنظر من نمایندگان استان خوزستان در دو بخش نظارت و قانون گذاری در این ۲۷ ماه عملکرد خیلی خوبی از خود بجا نگذاشتند و در تدوین و تصویب قوانینی که به نفع مردم استان باشه خیلی موفق نبودند.
قوانین و مصوبات خوبی راروی کاغذ تدوین کردند ولی بدلیل عدم لابی گری مناسب در بین نمایندگان دیگر استان ها و بعضا عدم هماهنگی در بین ۱۸ نماینده استان متاسفانه شاهد این بودیم که طرح و لایحه ای که باید به نفع مردم مظلوم استان تصویب شود با شکست مواجه گردید.
ایشان درادامه به دخالت نمایندگان در تمامی مواردی حوزه ای و استانی از جز تا کلان و تاکید قانون بر عدم دخالت قوا ، نمایندگان در ترویج و رعایت این اصل چه عملکردی داشته اندافزودند:يكي از اصولي را كه قانونگذار در تشكيل ساختار جمهوري اسلامي و ساير كشورهاي جهان مدنظر قرار داده است، “اصل تفكيك قوا” است. بر اساس اين اصل، قوا تعامل دارند اما حق دخالت در امور يكديگر را ندارند. به جرات و صراحت عرض مي كنم كه امروزه در جمهوري اسلامي ايران، اين اصل به صورت كامل خدشه دار شده است.و در تمام استان ها مشاهده شده که نمایندگان مجلس در تمام عزل و نصب های جزیی و کلی دخالت داشته و تاکید دارند .
بسيار روشن و واضح عرض مي كنم كه ضعف مديريت و وجود مديران ضعيف در دستگاه هاي اجرايي استان خوزستان بخاطر دخالت نابجاي نمايندگان محترم استان در عزل و نصب ها است ، و بسياري از مشكلات استان را موجب شده است.
البته نماینده دولت در استان جناب آقای دکتر شریعتی تعامل خوبی با نمایندگان داشته و تقریبا ۹۰ درصد عزل و نصب های مدیران و فرمانداران و بخشداران با فشار و لابی نماینده بوده است حتی در مواقعی بخاطر حذف طرح سئوال از رییس جمهور و وزیران مشاهده شده که با گرفتن یک امتیاز در حوزه انتخابی متاسفانه دست از سئوال برداشته و این یک حربه شده برای امتیاز گیری .
به نظر من به هر ۱۸ نفر نماینده استان در این ۲۷ ماه خسته نباشید عرض میکنم و خواهشمند است برای پیشرفت در حوزه انتخابی خود از نخبگان و شایسته سالاری بهره جسته و با دید بازتری (نه فقط افراد ستاد انتخاباتی )عمل کنند استان دیگر جای سعی و خطا ندارد دقیقا سی سال بعد از جنگ مرتب در حال سعی و خطا هستیم.
این فعال سیاسی-اجتماعی استان درادامه به تاثیرگذاری نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی درتحولات ومسائل کلان کشوروعملکردشان اشاره نمودند:متاسفانه در بعد ملی هم خیلی خوب عمل نکردیم فقط در یک مورد خوب عمل کردند و آن هم عدم رای اعتماد به وزارت بی طرف جهت تصدی پست وزارت نیرو بود با آن سخنرانی معروف جلیل مختار که همه نمایندگان استان با لابی گری توانستند دیگر نمایندگان را مجاب کنند که رای نیاورد ولی متاسفانه در انتخاب اردکانیان وزیر پیشنهادی بعدی نیرو خیلی خوب عمل نکردند و به راحتی و بدون گرفتن امتیاز ایشان را به وزارت نشاندند بنده نیز با توجه به همه جوانب به شخصه نماینده ای از خوزستان در این دوره که بتواند خود را در سطح ملی مطرح کرده و در تدوین و تصویب قوانین در سطح ملی تاثیر چشم گیری داشته باشد نمی تونم نام ببرم و به نظر چنین نماینده ای در بین نمایندگان موجود وجود ندارد.
نماینده ابتدا باید برای حوزه انتخابی خود مثمرثمر باشد و سپس برای دیگر حوزه های منطقه ای و استانی و سپس ملی و بین المللی حرکت کند چون مردم آن حوزه از ان شخص انتظار دارند. ولی متاسفانه شاهد این هستیم که نمایندگان در حوزه انتخابی خودشون هم ضعیف عمل کردند و نه پاسخگوی مردم بودند نه نخبگان سیاسی آن حوزه .بعضا هم دیده شده حتی جوابگوی آن حزبی که برای آن تلاش کرده هم نیستند و رنگ عوض کردند . در خصوص حسنوند من کلی عرض کردم که بنظرم ایشان شرایط بهتری دارند وقتی ایشان مثلا در یک مورد از وزیر اموزش و پرورش برای توسعه اموزش شهرش ۲۰ میلیارد بودجه میگیرد این نشان از توان ایشان دارد .
البته من در بالا هم عرض کردم که در مجموع نمایندگان ضعیف عمل کردند.
لورابی درخصوص عملکردنمایندگان نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خوزستان دربعدنظارت افزودند:بایدابتدا اشاره کردبیشتر مردم مجلس را به عنوان نهاد قانونگذاری میشناسند، اما رکن اصلی قوهمقننه در کشور وظیفه دیگری هم بر عهده دارد و آن نظارت است.
اهمیت وظایف نظارتی مجلس کمتر از وظیفه قانونگذاری در آن نیست. برای اعمال وظیفه نظارت، مجلس شورای اسلامی ابزارهایی مثل تحقیق و تفحص، سوال، استیضاح و… را برعهده دارد.
اهمیت نظارت نماینده مجلس تا حدی است که فعالیت و درجه اعتبار مجلس تا اندازه زیادی به چگونگی این نظارت بستگی دارد. به گونهای که اعمال صحیح آن میتواند زمینه ساز محو بسیاری از مفاسد شود و همچنین عدم استفاده و یا استفاده نادرست از این حق از ارزش مجلس بکاهد. اعمال این نظارت، چنان که در قانون اساسی ذکر شده است، از طریق دادن رای اعتماد به وزیران، حق تذکر و پرسش از رییس جمهور و وزیران، استیضاح آنان و نظارت بر تصویب آییننامهها و تصویب نامههای دولت صورت میگیرد.
قوهمجریه با در دست داشتن بخش گستردهای از امکانات و منابع کشور در کنار قدرت حکمرانی، میتواند خطر بزرگی برای حقوق و آزادیهای مردم به شمار آید و از این طریق راه را برای ایجاد حکومتی مستبد و خودکامه هموار سازد.
قانون اساسی جمهوری اسلامیایران با پیش بینی مکانیزمهای تذکر، سوال و استیضاح وزیران و رییسجمهور، میکوشد تا فعالیتهای آنان را به گونه ای خاص، تحت نظارت قوهمقننه قرار دهد. اصل ۸۸ قانون اساسی این تکلیف را برای رییسجمهور و هر یک از وزرا قایل شده است که اگر حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از هر یک از وزرای مسئول، در خصوص یکی از وظایف آنان سوال کنند، در مجلس حاضر شوند و به سوالات آن ها پاسخ دهند. برای این پاسخگویی، رییس جمهور حداکثر یک ماه و وزیر حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد و تاخیر آن ها در پاسخگویی تنها در صورتی پذیرفته خواهد شد که وقوع آن به علت عذری باشد که موجه بودن آن را مجلس تشخیص دهد.
در خصوص نظارت نمایندگان مجلس استان بر دستگاه های اجرایی متاسفانه مشاهده شده که اکثر نمایندگان استان خوزستان در بخش نظارتی ضعیف عمل کردند و می بینیم در تمام دستگاه های اجرایی مدیران و معاونین فرسایشی و کم کار و بدون کارایی وجود دارد و نمایندگان محترم کمترین نظارت را دارند.
بطور نمونه عدم نظارت صحیح نمایندگان در بخش مشکلات محیط زیست و آب و فاضلاب و خشکی تالاب ها و کشاورزی در استان . مشکلات راه و راهداری و تصادفات بسیار شدید جاده ای. مشکلات آموزش و پرورش استان از استخدام های فامیلی در شهرستان ها و استخدام های بدون ضابطه توسط نمایندگان حوزه انتخابی ،وجود چندین هزار دانش آموز بدون کلاس و میز و صندلی و معلم در استان .مشکلات کارگران گروه ملی و فولاد که هنوز حل نشده؛ در دیگر دستگاههای اجرایی استان هم ایرادات فراوان است که متاسفانه نظارت صحیحی از نمایندگان مشاهده نشده . گل سر سبد همه ایرادات و کم کاری ها عدم نظارت دقیق نمایندگان مجلس در انتخابات شورای شهر اهواز و ماهشهر و آبادان و هفتکل و دیگر حوزه هاست.
همگان دیدند که با وجود تخلفات و تقلب های گسترده و مشخص و تعرفه های اسکن شده نمایندگان ناظر چشم خود را روی همه این تخلفات بستند و هر کدام سهم و نفر خود را در لیست قرار دادند و تا روز آخر هم برای حفظ آنها در بازشماری تلاش کردند و زیر بار این فضاحت رفتند که میبینیم وضعیت در شهر هم نابسامان است.
ایمان لورابی فعال سیاسی-اجتماعی استان درپایان به عملکرد نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی درخصوص عملکردنمایندگان درحل بحران های استان اعم طبیعی و غیرطبیعی گفتند:پیگیری های نمایندگان استان در جهت رفع بحران های طبیعی و غیرطبیعی در استان باید اشاره کرد که نمایندگان هر حوزه انتخابی به تنهایی پیگیری هایی جهت رفع مشکلات و بلایای طبیعی نزد وزیر و معاونین وزیر و همچنین رییس سازمان محیط زیست انجام داده اند و مجمع نمایندگان در خصوص مشکلات محیط زیست و انتقال آب چند جلسه ای برگزار گردید. اما بنظر من این کافی نیست.
همانطورکه می دانید مشکلات زیست محیطی ریزگردها و شوری سد گتوند و کمبود آب زیر حوزه ای دو تا از بحران های بزرگ استان است که هر دو به هم ارتباط دارند . ریشه اصلی مشکلات زیست محیطی استان خوزستان کمبود آب و انتقال آن از سرشاخه ها ،کاهش رطوبت خاک ،وجود خاک فرسوده و فاقد رطوبت ،خشک شدن تالاب ها و ندادن حقابه از عوامل اصلی ایجاد ریزگردهاست . با پیگیری های نمایندگان استان ،دولت محترم تا پایان برنامه ششم توسعه مقرر کردند چهل و دو هزار هکتار از نقاط فوق بحرانی را کنترل کنند اما می بینیم که عملا عملیات اجرایی برای رفع کانون های داخلی ریزگردها زیر ۳۰ درصد اجرا شده است و بعضا همین مقدار هم با نقص و ایراد فراوان اجرا شده.
بطور خلاصه عرض کنم مجمع نمایندگان محترم مجلس استان خوزستان باید در خصوص انتقال آب کارون از سرشاخه ها و ادامه برنامه ششم توسعه در خصوص رفع نقاط فوق بحرانی جلساتی با وزیر جهاد و نیرو و کلانتری برگزار کنند و مسائل شبهه برانگیز را مطرح و پیگیری کنند.
لازم به توضیح است که مجمع نمایندگان استان تاکنون جلسه ای با نخبگان و کارشناسان استان در زمینه آب و کشاورزی و محیط زیست به صورت کارشناسی برگزار نکردند و این بزرگترین ضعف است که نمایندگان محترم میتوانند در این فرصت کم جبران کنند.
دکترسیدآرمان شیرمردی استاددانشگاههای استان وکاندیدای پنجمین دوره شورای شهرکلانشهراهواز درپاسخ به سوال مناظره خبرگزاری زاگرس نشینان درخصوص خلأ قانون در بسیاری از موارد و مهمترین وظیفه ی نمایندگان یعنی قانون گذاری ، کدامیک از نمایندگان خوزستان در تهیه ، تدوین و تصویب قوانین به روز عملکرد موفقی داشته اندبیان کردند:سید جمال الدین واعظ معروف به «اصفهانی» از علمای آزادی خواه مشروطه
«ایها الناس، هیچ چیز مملکت شما را آباد نمی کند مگر متابعت قانون، مگر ملاحظه ی قانون، مگر حفظ قانون، مگر احترام قانون، مگر اجرای قانون و باز هم قانون و ایضاً قانون»
خلأ قانون وجود ندارد عدم اجرای قانون وجود دارد. در حال حاضر چیزی حدود ۱۱ هزار و ۴۱۰ قانون و ۷۸ هزار مقرره، آیین نامه و دستورالعمل در کشور وجود دارد. طراحی قانون به علت عدم وجود مراکز پژوهش و مطالعات قوی در مجلس و عدم ارتباط نظام مند با مراکز دانشگاهی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور موجب تدوین قوانین ساده و ابتدایی می شود به طوریکه پس از تصویب یک ماده قانونی در طول دوره چهارساله مجلس و بیشتر در دوره ی بعد مجلس قوانین به علت بنیان و طراحی ضعیف چندین بار اصلاح و مکرراً و با تبصره های متوالی ترمیم می شود. محتوای یک قانون باید و الزاماً خلاصه و فشرده به برآوردن مترقی نیاز مردم و کشور باشد و بعضاً با نظام تقنین جهانی همسو باشد البته با حفظ ارزش های فرهنگی.
بنظر می رسد نمایندگان محترم استان خوزستان مثل اکثر نمایندگان هم طراز از شهرستان های دیگر کشور چندان در این زمینه موفق نبوده اند و اکثر نمایندگان دچار روزمرگی و ریز مرگی شده اند و…
شیرمردی درادامه به نقش تاثیرگذاری نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی درتحولات کلان کشورافزودند: به ندرت عملکرد مهم دیده می شود بیشتر اوقات نمایندگان به علت گرفتاری های فراوان و لاینحل جامعه بیشتر وقتشان صرف رتق و فتق روزانه مشکلات مردم حوزه انتخابیه می شود، در این بین باید از نمایندگان سوال شود مگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد نشد چرا سیاست های این وزارتخانه پیاده سازی نمی شود، به جای اینکه نمایندگان به مسایل کلان کشور بپردازند وقت خود را در جای دیگری و محدوتر هزینه میکنند.
یا مثلاً در تحولات اخیر اقتصادی و جهش افسار گسیخته قیمت ها با علم به دشمنی ۴۰ ساله ی امریکا با نظام جمهوری اسلامی و مضاعف برآن با انتخاب ترامپ اگر قدری رو به سوی آینده و دارای برنامه بودند و این برنامه ها به دولت تکلیف میشد، نباید شاهد این مشکلات شدید اقتصادی می شدیم و یا مشکل امنیتی، بیکاری و سیل فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی و ….. بطوریکه دولت مجبور به توزیع بسته های حمایتی به مردم شده است و آیا نیاز به بررسی بیشتر نیست که این بسته های حمایتی با توجه به شرایط موجود تبدیل به مستمری بشوند؟
وی درادامه به دخالت نمایندگان در تمامی مواردی حوزه ای و استانی ازجز تاکلان و تاکید قانون برعدم دخالت قوا ، نمایندگان در ترویج و رعایت این اصل چه عملکردی داشته اندبیان کردند:اذهان داشت که متاسفانه منشأ ترویج و دخالت در امور اداری قوای کشور نمایندگان هستند.
آیا استانداران محترم اجازه دارند به عنوان نمایندگان عالی دولت نسبت به گزینش و انتصاب مسيولان ادارات بدون نظر و مشورت نمایندگان اقدام کنند؟
کدام استاندار بدون مشورت و یا نظر یک نماینده توانسته است مدیری را عزل و یا نصب کند؟
حال باید به این نکته توجه کرد که ایا مسئول و یا مدیری که نماینده معرفی می کند چگونه انتخاب می شود:
۱٫ یا براساس شایستگی و توانمندی آن شخص است
۲٫ یا اینکه آن شخص لیدر انتخاباتی نماینده بوده است
بنظرم این لیدرهای انتخاباتی هستند که نقش و تاثیر بسزایی دارند و لیدر انتخاباتی کیست؟ یا سرمایه دار است یا پیمانکار و یا….
در این بین نخبگان و کسانی که شایستگی و توانمندی بیشتری دارند منزوی می شوند و در نهایت ما انتظار داریم که مشکلات موجود حل شود و به سمت توسعه حرکت کنیم، متاسفانه نمایندگان مجلس به جای اینکه این مرز بندی ها را مشخص کنند و مرزهای قوا را نظارت و حفاظت کنند، خودشان مرز می شکنند. بنابراین این رویه ی نامیمون در سطح کلان کاملاً عادی و عبور از فیلتر نمایندگان عادی و جزء لاینفک نظام مدیریتی شده است.
ایشان درادامه به عملکردنمایندگان مردم خوزستان دربعد نظارت افزودند:در بعد نظارت چندان موفق نبوده اند اگر بصورت سیستمی نظارت می بود تولید این همه مشکل از کجا آمده است، تولیدکنندگان آیا شناسایی و مورد پرسش قرار گرفته اند.
یکی از چالش های عدم نظارت، مصلحت اندیشی نمایندگان و تداوم نگاه به انتخابات آینده و تقویت پایگاه اجتماعی خود است مثلا فلان مدیر چون از طایفه ای صاحب رای است را در منصبی قرار می دهد ودر صورتی که آن شخص توانایی زیادی در انجام امور محوله ندارد و نظارتی به درستی صورت نمیگیرد ، یا مثلا مبحث وسیع و گسترده موسسات مالی و نظام واقعاً بیمار و ناکارآمد بانکی و پرداخت هزاران میلیارد تومان مطالبات سپرده گذاران از بیت المال معلول کدام نظارت بوده، آیا مجلس محترم تحقیق و تفحص و بررسی از علت و علل این معضل ملی را تاکنون در دستور کار داشته و متخلفان سیکل کامل این چرخه معلوم شده اند و مورد پاسخ قرار گرفته اند؟ و به مردم اطلاع رسانی شده است، بقیه ی موارد همینطور؟
سیدآرمان شیرمردی درپایان به عملکرد نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی درخصوص حل بحران های اعم ازطبیعی وغیرطبیعی بیان داشتند:ایران از نظر حادثه خیزی رتبه دهم جهان و رتبه پنجم در آسیا و از حدود ۴۲ حادثه طبیعی موجود دوسوم (⅔) آن در ایران رخ می دهد و از حدود وقوع ۱۶۰ زلزله در قرن اخیر بیست درصد ( ۲۰%) در ایران اتفاق افتاده است.
کدام برنامه را در مدیریت بحران ها و دفاع غیر عامل را پیگیری کرده اند.
مثال برای وضعیت خشکسالی موجود و در صورت استمرار آن در سال های پیش رو آیا مطالعات و برنامه ای برای کاهش اثرات خشکسالی و تامین آب شرب و صنایع استراتژیک استان تدوین شده است و اصلاً فکری شده است؟
اگر فکری شده چرا اطلاع رسانی نمی شود و چرا به مردم آموزشهای لازم برای سازگاری و کاهش آسیب ها داده نمی شود؟ آیا برای بیکارشدگان اجباری کارخانجات ورشکسته و تظاهرات روزانه بیکار شدگان فکری اصولی شده است؟
آیا فکری اصولی برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات کرده اند؟
استان خوزستان یک استان راهبردی و استراتژیک است آیا زیرساخت های استان منطبق و متناسب با این ویژگی هست مـثلا در بحث حمل و نقل (جاده ای، ریلی، آبی و هوایی) یکی از محورهای مواصلاتی میانبر مسیر اهواز، ایذه، اصفهان علیرغم منطقه ای کوهستانی و حادثه خیز بودن آن هنوز دو طرفه نشده و طرح احداث راه آهن این مسیر مربوط به سنوات گذشته است تاکنون اقدامی اجرایی جهت ارتقاء و استاندارد سازی این محور مهم که جنوب کشور را به مرکز کشور با جمعیت بسیر زیاد را به هم مرتبط می کنند کاری جدی صورت نگرفته است.
اولین راه آهن بین شهری ایران در شهر مسجد سلیمان بود چرا به درستی احیا و دو طرفه نشده است خصوصا در بحث کاهش هزینه ها و بحث اقتصاد مقاومتی و…
تمام دنیا به این موضوع اذهان دارد که سد گتوند از لحاظ زیست محیطی مخرب است، چه راهکار و برنامه ای برای این معضل در نظر گرفته اند؟
و…..
با توجه به اینکه استان خوزستان قطب انرژی خاورمیانه، خصوصا منابع نفت و گاز می باشد، و ۹ نفر از نمایندگان استان خوزستان عضو کمیسیون انرژی مجلس می باشد، مناطقی همانند غیزانیه وجود دارد که بیش از ۲۰۰ حلقه چاه نفت دارند ولی امکانات اولیه همانند آب آشامیدنی و مسائل بهداشتی و در مانی ندارند و…..
بنظرم عملکرد نمایندگان خوزستان فقط در حد عزل و نصب چند مدیر و مسئول بوده است و تفاوت چندانی با نمایندگان سابق نداشتند، چه بسا تعدادی از نمایندگان سابق خوزستان بسیار توانمندتر از نمایندگان فعلی بوده اند.
*سحر آن است که خورشید بگوید نه خروس!*
دکترعاطفه اسماعیلی منش دبیراجتماعی خبرگزاری فارس درپاسخ به سوال مناظره خبرگزاری زاگرس نشینان درخصوص خلأ قانون در بسیاری از موارد و مهمترین وظیفه ی نمایندگان یعنی قانون گذاری ، کدام یک از نمایندگان خوزستان در تهیه ، تدوین و تصویب قوانین به روز عملکرد موفقی داشته اندگفت:همانطوری که اطلاع دارید در جمهوری اسلامی ایران، طبق اصول ۵۸ و ۷۱ قانون اساسی در انحصار مجلس شورای اسلامی است، قوه مقنّنه بهعنوان تنها مرجع صاحب صلاحیت در قانونگذاری، از دو نهاد مجلس و شورای نگهبان تشکیل شده و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس نمیتواند حق قانونگذاری خود را به نهادی دیگر واگذار کند
اما در رابطه با قدرت و پیگیری نمایندگان در تهیه ، تدوین و تصویب قوانین باید گفت، اما طبق ماده ۱۳۱ آییننامه داخلی مجلس، نمایندگان برای ارائه هر طرح به هیئت رئیسه مجلس، حداقل باید امضای ۱۵ نفر از وکلای ملت پای یک طرح را کسب کنند، در صورتی که این تعداد از نمایندگان، طرح را امضا کنند، موضوع به هیئت رئیسه ارجاع میشود.
پس از آن وارد کمسیون های مربوط شده و پس تایید هئیت رئیسه وارد صحن علنی مجلس برای رای گیری میشود
هدف از گفتن این مقدمات پروسه تایید و تصویب یک قانون در مجلس است که به نظر من پیشنهاد زیادی از سوی نمایندگان استان در حوزه های مختلف شده است که هنوز این پروسه یا طی نکرده اند یا موفق به جذب ارای در صحن علنی نشده اند از طرفی پیشنهادات زیادی داریم مثل مصوبه مقابله با پدیده کودک ازادی که توسط نمایندگان ما در کمسیون حقوقی پیشنهاد، تایید و تصویب شد.
ایشان درادامه به دخالت نمایندگان درتمامی مواردی حوزه ای واستان ازجزءتاکل واینکه قانون به منع دخالت نمایندگان دراموراجرایی تاکیدکردندواینکه نمایندگان تاچه اندازه این قانون رارعایت نمودندافزودند:واقعیت اینست آنچه را که در عملکرد نمایندگان عیان است قوانینی نانوشته، فاقد چارچوب و البته خارج از محدوده تعیین شده در قانون است، به همین دلیل نمایندگان بر اساس تشخیص خود در حوزه انتخابی خود ایفای نقش میکند، در صورتی که طبق قانون نماینده حتی در حوزه خود اختیار اجرایی نداشته و تنها وظیفه اش نظارتی است مانند: نظارت بر نحوه اجرای مصوبات و بودجه که در صورت مشاهد ضعف از مسئولان آن را به مقامات عالی گزارش دهد. اما نمایندگان خوزستانی به فراخود حاشیه امنی که به آن نیاز دارند از هیچ لابی سیاسی، انتصاب و دخالت در امور اجرایی حوزه انتخابی خود فروگذار نبودهاند تا انجایی که بده بستانهای سیاسی نمایندگان، سبب هدر رفت منابع، ضعف مدیریتی استان و سپردن مسئولیتها به افراد ناکارآمد و تولید ستادهای انتخاباتی شده است.
عاطفه اسماعیلی منش بااشاره به تاثیرگذاری نمایندگان استان درمجلس درتحولات ومسائل کلان کشورگفتند: متاسفانه آنچه از تصمیمات و عملکرد نمایندگان در سطح کشور مشاهده میشود تصمیم گیری بر حسب اولویتهای مهم و اساسی کشور نیست بلکه نماینده سعی دارد بر حسب اولویتهای استان خودش در مسائل کلان ورد کند به طور مثال در حوزه آب با وجود اینکه سبب خلق تنش آبی در برخی استانها شده و کشاورزی و معیشت مردم به شدت از آن متاثر شده اما نمایندگان استانهای دریافت کننده آب بدون توجه به احتمالاتی که در آینده ممکن است کل کشور را وارد چالش جدی کنند با لابی سعی در هدایت آب در حوزه خود دارند، از طرفی عملکرد نمایندگان در حوزه مسائل کلان و متوسط کشور به در اختیارداشتن اطلاعات فراوانی نیاز ندارد و بیشتر به ابتکار، تفکر و وقت نیاز دارد، ضمن اینکه باید مدل هایی طراحی و مشکلات اصلی کشور مرتفع شود. اما به طور کل و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و وضعیت کنونی کشور در جامعه جهانی عملکرد نمایندگان استان در خصوص فعال شدن دیپلماسی اقتصادی که به صادرات و جذب بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق می تواند منجر شود عملکرد خوبی ندارند.
اسماعیلی منش درخصوص عملکردنمایندگان بعدنظارت بیان کردند:همانطور که می دانیم نظارت شامل نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) یا کتبی (به وزیر و یا رئیس جمهور)، سوال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران، نظارت های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور، نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهورو غیره است، که ما مشاهده میکنیم نظارت نمایندگان خوزستان بر این موارد تا حدود زیادی برگرفته از تعهدات سیاسی خود به طیف مورد نظر است به طور مثل در استیضاح اخیر رئیس جمهور هیچ کدام از نمایندگان لیست امید در طرح سوال از رئیس جمهور از آنها وصول نشد.
دبیراجتماعی خبرگزاری فارس درپایان به نقش نمایندگان استان درحل بحران ها اعم ازطبیعی وغیرطبیعی اشاره نمودند:خوزستان ظرف چند سال اخیر بحرانهای مختلفی را تجربه کرده است از آب، ریزگردها و فجایع زیست محیطی گرفته تا از بین رفتن مزارع کشاورزی ، نخیلات، اعتراضات کارگری و تعطیلی کارخانجات تولیدی به نظر من آنچه پروسه پیگیری های نمایندگان استان در این حوزه هارا طولانی و یا عقیم کرده است، مدیریت و نظارت ضعیف و اغلب دوستانه در استان و دوم ناکارمدی نمایندگان استان در استفاده کردن از ظرفیت های قانونی علیه سیاستهای یکطرفه برخی وزارتخانه ها نسبت به مردم استان است
اگر بپذیریم برخی لابی ها در صدد آبادی استانی به قیمت ویرانی استان دیگر باشیم نمایندگان با استفاده از اختیارات قانونی خود می توانند منابع استان خود را خود مدیریت کرد و سهم استان خود را از اینمنابع تعیین کنند.