تاریخ انتشار خبر: 19 آذر 1402 | 21:03:27
کد خبر : 15240
باهدف صيانت از توليد و حفظ محيط زيست صورت گرفت

انجام موفقیت آمیز ۷۳۵ مورد تعمیرات و پشتیبانی خطوط لوله در شركت گچساران

مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران از انجام ۷۳۵ مورد ماموريت موفقيت آميز در قالب ايمن سازي ، تعميرات غيرمترقبه و اصلاحيه‌هاي مهندسي از ابتداي سال ۱۴۰۲ تا كنون در محدوده خطوط لوله اين شركت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان، غلامرضا كمالي ، با اشاره به اين كه شركت گچساران از نظر حوزه فعاليت از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است ، افزود : اين شركت تعميرات و پشتيباني بيش از ۷ هزار و پانصد كيلومتر خط لوله را كه بخش قابل توجهي از آن در مناطق صعب العبور است بر عهده دارد.

وي تصريح كرد: بخشي از خطوط لوله شركت گچساران به علت فرسودگي در مواردي با مشكلاتي مواجه شد كه اداره‌ي نگهداري و تعميرات خطوط لوله با تلاش فراوان در كمترين زمان ممكن باهدف صيانت از توليد و حفظ محيط زيست صورت گرفتانجام موفقیت آمیز ۷۳۵ مورد تعمیرات و پشتیبانی خطوط لوله در شركت گچسارانمديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران از انجام ۷۳۵ مورد ماموريت موفقيت آميز در قالب ايمن سازي ، تعميرات غيرمترقبه و اصلاحيه‌هاي مهندسي از ابتداي سال ۱۴۰۲ تا كنون در محدوده خطوط لوله اين شركت خبر داد.

كمالي ، با اشاره به اين كه شركت گچساران از نظر حوزه فعاليت از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است ، افزود : اين شركت تعميرات و پشتيباني بيش از ۷ هزار و پانصد كيلومتر خط لوله را كه بخش قابل توجهي از آن در مناطق صعب العبور است بر عهده دارد.

وي تصريح كرد: بخشي از خطوط لوله شركت گچساران به علت فرسودگي در مواردي با مشكلاتي مواجه شد كه اداره‌ي نگهداري و تعميرات خطوط لوله با تلاش فراوان در كمترين زمان ممكن و با هدف صيانت از توليد و همچنين حفظ محيط زيست ، اين خطوط را به مدار عمليات بازگرداند.

ايشان بيان داشتند : در بحث ايمن سازي خطوط روزميني و زيرزميني در سايزهاي مختلف از ۴ تا ۵۶ اينچ و در نقاط پراكنده در مجموع به متراژ ۲۶۰ كيلومتر ايمن سازي شده است.

مديرعامل نفت گچساران خبر داد طراحي و نصب آندهاي فدا شونده آلومينيوم جهت حفاظت كاتدي سطوح داخلي مخازن ذخيره و فرآيندي در واحدهاي نمك زدايي شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران از انجام موفقيت آميز فرايند طراحي ، خريد و نصب آند فدا شونده آلومينيوم در مخازن فرآيندي و ذخيره واحدهاي نمك زدايي شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران از ابتداي سال تا كنون خبر داد.

غلامرضا كمالي گفت: پياده سازي روشهاي اصولي و استاندارد جهت حفاظت سطوح داخلي مخازن و تجهيزات در واحدهاي نمك زدايي از مهمترين اقدامات بازدارنده از بروز آسيب و تخريب گسترده سطوح داخلي اين مخازن مي باشد.

وي افزود در حال حاضر با توجه به اينكه مخازن نفتي در نيمه دوم عمر مفيد خود به سر مي برند شاهد روند افزايشي و شديد ميزان آب و رسوبات همراه نفت خام مي باشيم و به همين دليل لزوم نمك زدائي از نفت خام به منظور توليد و صادرات نفت خام مطابق كيفيت استاندارد تعريف شده بيش از پيش ضروري گرديده است.

كمالي با بيان اينكه به دليل قدرت خورندگي بسيار بالاي آب و رسوبات همراه نفت خام و عليرغم اعمال پوششهاي مقاوم به خوردگي در مخازن و تجهيزات واحدهاي نمك زدايي، بعضا شاهد بروز خوردگي هاي داخلي شديد در سطوح داخلي برخي از اين مخازن به خصوص مخازن ائتلاف كننده ثقلي ، كف گير و نمك گيرهاي برقي مي باشيم خاطرنشان كرد:در اين راستا و به منظور تلاش به جهت حداقل رساندن احتمال بروز خوردگي داخلي در مخازن هدف در واحدهاي نمك زدايي، كارشناسان اداره بازرسي فني و خوردگي فلزات پس از بررسي ها و ارزيابي هاي صورت گرفته ، تصميم به نصب آندهاي فدا شونده از جنس آلومينيوم در سطوح داخلي مخازن مورد نظر گرفتند. وي در تشريح اين اقدام تصريح كرد: در ابتدا نسبت به طراحي و محاسبه ميزان و تعداد آندهاي مورد نياز جهت مخازن هدف اقدام و خريد آنها در دستور كار قرار گرفت. پس از خريد آندهاي آلومينيوم مورد نياز، در زمان تعميرات اساسي هر كدام از مخازن مورد نظر در واحدهاي نمك زدايي، نصب آنها در مخازن در دستور كار قرار گرفت كه در حال حاضر در برخي از مخازن در واحدهاي نمك زدايي گچساران ۳، رگ سفيد ۲ ، بي بي حكيمه ۱و۲ اين اقدام صورت گرفته و براي ساير مخازن در واحدهاي نمك زدايي مختلف نيز در زمان تعميرات اساسي آنها در دستور كار قرار دارد كه انشاله با نصب آنها شاهد كمك به كاهش احتمال بروز خوردگي داخلي در مخازن مورد نظر و همچنين كاهش هزينه هاي تعميراتي و مدت زمان تعميرات اساسي مخازن باشيم