تاریخ انتشار خبر: 24 اسفند 1401 | 08:45:05
کد خبر : 14163
گفت‌وگوی نشریه انگلیسی IRAN Petroleum با علی رضا دانشی مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب:

افزایش ظرفیت تولید نفت مناطق نفتخیز جنوب به ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه درروزشرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را می توان پرچمدار تولید نفت در ایران معرفی کرد این شرکت نزدیک به ۸۰ درصد نفت خام کشور را تامین می کند و نقش قابل توجهی دراقتصاد ایران دارد

بر اساس اعلام علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال جاری ظرفیت تولید نفت در این شرکت باید به ۳ میلیون و یکهزار بشکه افزایش یابد حال آنکه به گفته وی ظرف ۵ سال آینده این شرکت به تولید ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
به گفته دانشی پایداری تولید در مناطق نفتخیز جنوب بسیار حائز اهمیت است و این شرکت در ۴۰ سال گذشته همواره توانسته است بر اصل بنیادی خود که همانا پایداری تولید است دست یابد.

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛در گفت وگوی اختصاصی ایران پترولیوم با علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب به موضوعاتی همچون تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها، ایجاد زنجیره ارزش از نفت و بهره‌برداری حداکثری از آن، استفاده از روش‌های نوین در ازدیاد برداشت نفت و خاموش شدن مشعل‌های گازسوز در مناطق نفتخیز جنوب پرداخته‌ایم که در مشروح این گفت وگو را می‌خوانید:

برنامه مناطق نفتخیز جنوب برای افزایش ظرفیت تولید نفت چیست ؟

مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین تولیدکننده صنعت نفت کشور در قسمت بالادستی وظیفه قابل ملاحظه ای دارد . نزدیک به ۷۵ درصد کل تولید نفت کشوربرعهده مناطق نفتخیز جنوب است و تمام تلاشمان این بوده که تعهدات مورد نظر وزارت نفت و دولت را براورده کنیم.

در همین راستا برگشت به شرایط قبل از تحریم ها به عنوان گام نخست جزء برنامه ما قرار گرفت و گام مهمتری پس از آن که برداشته شد این بود که تلاش کردیم برنامه تولید را از یکساله به ۵ ساله تبدیل کنیم.

امسال توانسته‌ایم بخشی از برنامه‌ کوتاه‌مدت تولید را محقق و برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌های میان‌مدت سه تا پنج ساله را تدوین کنیم تا به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده در زمینه افزایش تولید دست یابیم.

اقدام دیگری که صورت گرفته است رفع مشکلات مرتبط با مسائل تحت الارضی و مخازن نفتی است ، سالها بود که بحث های تعمیرات اساسی در مناطق نفتخیزجنوب در هاله ای از کم توجهی قرارگرفته بود، با این حال امسال برنامه گسترده‌ای را را در زمینه تعمیرات اساسی تاسیسات در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعریف کردیم که در این زمینه کار بسیار عظیمی صورت گرفته است که هنوز هم ادامه دارد.

امسال ۳ برابر حالت طبیعی سنوات گذشته، در بحث تعمیرات اساسی تاسیسات، اقدامات اثرگذاری برنامه ریزی شده است در این زمینه با بازرسی خطوط لوله اصلاحات و تعمیراتی که باید صورت می گرفت انجام پذیرفت و مهم تراز آن برای نوسازی این خطوط برنامه ریزی صورت گرفت.

درهمین رابطه برای بازسازی، نوسازی یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم که در حال برنامه‌ریزی برای اجرای آن هستیم و دقیقا مشخص است که می‌خواهیم چه کار انجام دهیم.

چه میزان افزایش تولید نفت در این مناطق صورت می‌گیرد ؟

برنامه ریزی کردیم که تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت را به ۳ میلیون و یک هزار بشکه برسانیم و تمام تلاشمان هم در همین راستا است که به این هدف تا پایان اسفندماه دست پیدا کنیم. مهمتر آنکه یک برنامه کاملا رو به جلو و پیش رونده هم تعریف کرده‌ایم که برنامه ۵ ساله مناطق نفتخیز جنوب است. طبق برنامه ریزی انجام شده ما در انتهای برنامه ۵ ساله به تولید ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در مناطق نفتخیز جنوب خواهیم رسید.

این موضوع البته ملزوماتی داردکه با مذاکره درهیات مدیره شرکت ملی نفت ایران به آن دست خواهیم یافت.در این میزان افزایش تولید نفت ، افت طبیعی تولید نفت نیز لحاظ شده است ؟بله ، صد در صد ، این افزایش ظرفیت تولید نفت با لحاظ همان افت طبیعی تولید بوده است.

چه برنامه هایی را از سال آینده اجرایی می کنید ؟

از سال آینده حفاری توسعه ای را در برنامه داریم. امسال به دلیل اینکه تقریبا تمام چاه های توسعه ای در ۲۸ مخزن بود به همین دلیل برنامه های تعمیری و ترمیمی را درچاه به موازات حفاری توسعه ای در چاه ها عملی کردیم.

بر این اساس طی امسال و ۶ ماه دوم سال گذشته حجم عظیمی از چاه های تعمیری و ترمیمی را در دستور کارقراردادیم .بیش از ۳۳ دکل برای تعمیر و ترمیم چاه ها در مناطق مستقر کردیم.

بر این اساس اصلاحات مخزنی انجام می دهیم و مشکلات چاه ها را رفع می کینم تا تولید مناسب از چاه ها داشته باشیم.این کار ارزشمندی بوده که از نیمه دوم سال گذشته تا کنون اتفاق افتاده است.هنوز هم دکل ها بر روی چاه ها و مخازن مستقر هستند و تا آخر سال کار می کنند.همیشه دکل داریم و دکل هایمان هم در حال فعالیت است.برنامه چاه های تعمیری و ترمیمی هیچ گاه در مناطق تعطیل نمی شود.اما شدت و ضعف آن تغییر می کند.

چه تعداد چاه توسعه ای خواهید داشت ؟

بر اساس برنامه ۵ ساله ۳۱۵ حلقه چاه توسعه ای با دبی ۳۷۱ هزار بشکه در روز حفر می شود. البته باید این را هم اضافه کنم که در سنوات گذشته حجم احداث چاه های توسعه ای در مناطق نفتخیز جنوب قابل ملاحظه بود.

در دولت قبل مجوز احداث چاه های توسعه ای را از مناطق گرفتند و به ۲۸ مخزن اختصاص دادند اما از سال آینده بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران حفاری چاه توسعه ای در مناطق نفتخیز جنوب خواهیم داشت و چاه جدید حفر خواهیم کرد.

در حال حاضر ظرفیت تولید نفت و گاز در مناطق نفتخیز جنوب چقدر است ؟

ظرفیت تولید نفت بیش از ۲میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است. تا پایان سال به ۳ میلیون و یک هزار بشکه افزایش می یابد. از سوی دیگر ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می کنیم.

چه محصولات دیگری در مناطق تولید می شود ؟

اتان پلاس ،C2+ ، میعانات گازی و نفتا تولید می‌کنیم. سی تو پلاس مخصوص پتروشیمی‌ها است. میعانات گازی و نفتا را برای پتروشیمی ها ارسال می کنیم.

در حال حاضر مجتمع های پتروشیمی ماهشهر به طور کامل از میعانات گازی تولیدی این شرکت استفاده می کنند.در واقع درصد قابل توجهی از نیازمندی های پتروشیمی ها را برآورده می کنیم. البته برنامه جامعی را تدوین کرده‌ایم که براساس آن مبلغ قابل توجهی سرمایه‌گذاری در خصوص تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها صورت گیرد.

پروژه نوفلرینگ و طرح جمع آوری گازهای همراه نفت در مناطق نفتخیز جنوب در چه وضعیتی قراردارد ؟

۲ قرارداد مهم در این زمینه داریم و یک ابتکار عمل هم در این خصوص در مناطق نفتخیز جنوب انجام دادیم . بحث نوفلرینگ بحث مهمی است.

بر اساس قراردادی که با شرکت هلدینگ خلیج فارس منعقد شده است ، قرار است که این شرکت ۵۹۳ میلیون فوت مکعب گاز در روز را جمع‌آوری کند. سهم عمده‌ای از پروژه ها در این زمینه عقد قرارداد نشده بود که سال گذشته در حضور وزیر نفت این قراردادها منعقد و نافذ شد و از فروردین ماه سال جاری اقدامات موثری در این زمینه انجام گرفت و هنوز هم در حال اجرا است. برای منطقه شرق کارون در منطقه گچساران، آغاجاری و بخشی از مارون این پروژه را فعال داریم. یک قراردادی هم با پتروشیمی مارون منعقد کرده‌ایم که که شامل جمع‌آوری ۱۷۳ میلیون فوت مکعب در روز گاز مشعل‌های شرکت کارون و بخشی از مارون می‌شود.

از جمله اقداماتی که برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت ایران توسط شرکت مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفت مزایده گازهای مشعل بود ، در این زمینه توضیح دهید.بله ، به نظرم این اقدام خیلی زودتر از این زمان باید صورت می گرفت.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مزایده فروش گازهای مشعل را به‌منظور تولید ثروت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اجتناب از هدررفت منابع ملی، ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برگزار کرد. برای اولین مزایده گاز را در مناطق نفتخیز جنوب اجرا کردیم که براساس آن ۴۰ میلیون فوت مکعب طی ۵ سال گذشته و اکنون نیزحدود ۶۱ میلیون فوت مکعب گاز را مزایده گذاشتیم که پیمانکار آن مشخص شده است.

پروژه گازهای همراه ارسالی به مشعل در محدوده شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در چهار بسته مجزا به مزایده گذاشته شد و به فروش رسید. دو شرکت داخلی این گاز را خریدند که قرار است این گاز در یک بخش خوراک پتروشیمی و بخشی دیگر برای تولید برق مورد استفاده قرارگیرد.

آیا مزایده جدیدی هم در این ارتباط برگزار خواهید کرد؟

برای گازهای ترش هم این کار را خواهیم کرد. اگرچه به صفر رساندن گاز مشعل کار ساده‌ای نیست، همه تاسیسات مشعل هایی برای سوپاپ اطمینان دارند ولی ما برای تک تکشان برنامه داریم. ما برای اولین بار موفق شدیم گاز را در محل مشعل بفروشیم. استقبال شرکت های خریدار از این موضوع خیلی خوب بود.

برنامه های آینده مناطق نفتخیز جنوب چیست ؟

بحث توسعه مخازن را در دستور کارداریم. برای رفع نیاز کامل خوراک پتروشیمی ها برنامه ریزی کرده ایم تا آنرا رفع کنیم. پتروشیمی ها نیاز به خوراک دارند و در مناطق نفتخیز جنوب آمادگی تامین این خوراک وجود دارد. ۱۶ مخزن گازی مستقل به غیر از ۲۸ مخزن را در این زمینه برای توسعه مشخص کرده و مصوبه آن هم از شرکت ملی نفت ایران اخذ شده است. مطالعات مقدماتی آن هم انجام شده است.

از کی اجرایی می شود ؟

تلاش می کنیم از سال آینده کارتوسعه این ۱۶ مخزن درمناطق نفتخیز جنوب آغازشود.

صحبت پایانی اگر دارید لطفا آنرا مطرح کنید.

پایداری تولید مهمترین موضوعی است که برای مناطق نفتخیز جنوب بسیار حائز اهمیت است .روند ۴۰ ساله تولید نفت در مناطق نفتخیز جنوب نیز همواره موید پایداری تولید بوده است.

در حال حاضر مناطق نفتخیز جنوب سازمان برنامه محور شده و نقشه راه دراین شرکت مشخص شده است . برای رفع مشکلات در حال تلاش هستیم با توجه به اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در این شرکت، آینده خوبی برای مناطق نفتخیز جنوب متصور است.

نگاهمان به درون است و تلاش داریم نفت را در داخل کشور به ثروت تبدیل کنیم و از آن در ایجاد زنجیره ارزش بیشترین بهره را به دست آوریم. وضعیت امیدوارکننده است سردرگم نیستیم و رو به جلو حرکت می کنیم.