تاریخ انتشار خبر: 5 اردیبهشت 1397 | 23:04:53
کد خبر : 2459
یادداشتی از مجیدکیوانی:

اعتقادحاجی زاده به سازمان های مردم نهاد خوزستان

زاگرس نشینان-بی تردید کیومرث حاجی زاده یکی از چند مدیر پرتوان خوزستان در حوزه برقراری ارتباطات مردمی و پاسخگویی نسبی به مطالبات شهروندان در سال ۱۳۹۶  بوده است. برای اثبات این ادعا به حضور پررنگ سازمان های مردم نهاد، تشکیل کارگروه های مختلف، حجم بالای مراجعین حادثه دیده، دیدار انها با مدیرکل بحران، حضور به […]

زاگرس نشینان-بی تردید کیومرث حاجی زاده یکی از چند مدیر پرتوان خوزستان در حوزه برقراری ارتباطات مردمی و پاسخگویی نسبی به مطالبات شهروندان در سال ۱۳۹۶  بوده است.

برای اثبات این ادعا به حضور پررنگ سازمان های مردم نهاد، تشکیل کارگروه های مختلف، حجم بالای مراجعین حادثه دیده، دیدار انها با مدیرکل بحران، حضور به موقع هیات سازمانی این مدیریت در نقاط حادثه دیده، بیان و شفافیت نسبی از طریق رسانه های جمعی در مورد شرح حوادث در راستای پاسخگویی به شهروندان می باشد.

از زمان ورودی حاجی زاده به مدیریت همیشه بحران زده اداره کل مدیریت بحران استانداری، به ناگاه شاهد حضور پررنگ این سازمان راهبردی در همه عرصه های عملیاتی و اجتماعی بودیم.

اما ناگفته نماند که انتقادات مثبت و منفی بسیاری نیز از سوی کارشناسان تخصصی و گاها شهروندان در مورد مدیریت بحران با مسئولیت حاجی زاده در کنترل حوادث و راه های مقابله با انها نقل شده است ولی همه این امورات در همه جهات نسبی است و گاهی نیز باید نکات مثبت و ماندگاری که در مدیریتی حاجی زاده وجود دارد بیان نمود.

در سالی که گذشت مدیریت بحران استانداری خوزستان با ورود و هدایت حاجی زاده دارای چند شاخه مهم گردید:  ۱) بکارگیری نیروهای جوان، پرتحرک و تحصیل کرده در بدنه این سازمان ۲)  سپردن مسئولیت های پاسخگویی به شهروندان به نیروی قدیمی ان سازمان ۳) ارتباط تنگاتنگ با رسانه های جمعی و استفاده از سیاست درهای باز ۴) پیگیری شبانه روزی اکثریت اتفاقات و حوادث جاری در تمامی شهرستانها ۵) بی تعارف بودن در بیان و معرفی مسببین به عمد در حوادث به افکار عمومی ۶)  مقابله با مدیرانی که در بروز حوادث ناگوار مقصر و فاقد پاسخگویی هستند.

اما نکته بارز و هفتم که در این یادداشت بسیار جالب و در عرصه مدیریت استان قابل ستایش است روحیه و سابقه حاجی زاده در حمایت معنوی، مادی و دعوت به همکاری از فعالین سازمان های مردم نهاد خوزستان از همه حوزه های مختلف آن است.

– ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، اراس نیوز. مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به دومین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی بیان کرد: انتظار می رود دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و حوزه های مختلف سلامت در این حوزه ورود جدی داشته باشند و از تشکل های مردم نهاد به عنوان نهادهایی بسیار موثر در این حوزه کمک بگیرند.

هر چند با توجه به کم کاری یک سال گذشته مدیریت امور اجتماعی استانداری و با توجه وجود ۴۲۰ سمن ثبت شده و فرصت طلایی و حمایت بی دریغ استاندار در این حوزه در جذب و بکار گیری حداقلی توان آنها برای بالا بردن مشارکت های مردمی موفق نبوده و این خلا مشارکت تا را حدودی برخی از سازمان های مرتبط با سمن ها از جمله اداره کل مدیریت بحران و با تلاش های حاجی زاده را میتوان در جلسات گرم و پر حرارت وی با همه ی مدیران مختلف سمن ها از میراث فرهنگی، محیط زیست، امور فرهنگی و هنری، خیرین، حقوق شهروندی و درمانی گرفته تا فعالین مردمی مشاهده کرد.

در زمان وقوع اتش سوزی در جنگل های شمال و شمال  شرق خوزستان در سال ۹۶ و حضور فعالین سازمان های مردم نهاد محیط زیست در مهار اتش و همیاری انها در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه باعث شد تا مدیریت بحران بیشتر از این گذشته اعتقاد و ایمانی راسخی به وجود انها در کنترل حوادث طبیعی ببرند، در نتیجه این مشاهده تلاش های میدانی سمن ها، حاجی زاده در طی مراسم باشکوهی از مهارکنندگان اتش در جنگل های خوزستان تقدیر و سپاس ویژه نمود.

معتقدم که این همه اعتماد و روحیه مشارکت جویی حاجی زاده نسبت به سازمان های مردم نهاد را باید در سابقه درخشان انجمنی وی جستجو کرد.

– کیومرث حاجی زاده گفت: یکی از شاخص های کشورهای توسعه یافته و مدرن را تربیت نهادهای مردمی و NGO ها دانست و  باید دست تشکل های مردم نهاد را به گرمی فشرد و با حمایت مادی و معنوی  آن ها را تقویت کرد.

طبق این اظهار نظر علمی و با توجه به تجربیات گذشته حاجی زاده در جذب این نوع مشارکت ها، با تمام توان و ایمانش از همه نهادهای دولتی و مدیران ارشد استان دعوت میکند تا برای ایجاد تعامل بیشتر و جذب حداکثری توان سازمان های مردم نهاد تلاش کنند.

با در نظر گرفتن روحیات تحول گرا و تعامل اندیش کیومرث حاجی زاده در مدیریت های پیشین بهداشت، سامد و بحران امروز نسبت نیازهای اقشار مختلف جامعه، نگاه ویژه به رویدادهای پیرامونش و تلاش برای حفظ روابط نزدیک با شهروندان، جذب مشارکت های مردمی در بدنه سازمان و حفظ ارتباطات اجتماعی برای پاسخگویی سازمانی، باعث میشود تا در اینده ای نزدیک بعنوان یکی از مدیران موفق در حوزه مدیریت روابط اجتماعی و عملیاتی  استان بدرخشید و به نیکی از او یاد کنند.
مجید کیوانی/ مدیر انجمن میراث فرهنگی و گردشگری نوژان کارون