تاریخ انتشار خبر: 20 تیر 1401 | 19:49:06
کد خبر : 13378

اعتراض فعالان محیط زیست به پروژه ساخت سد آب‌ریز “مارون ۲”

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛فعالان زیست محیطی شهرستان بهبهان در نامه ای به دادستان کل کشور خواستار عدم احداث سدمارون۲ شدند. در نامه ایشان آمده است: دادستان محترم کل کشور سلام علیکم : آب مایه حیات و جایگزین ندارد. خوزستان ، گنجینه تولید مستمر ۶۰ درصد ثروت ایران را از اسارت تنش پیوسته آبی خارج […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛فعالان زیست محیطی شهرستان بهبهان در نامه ای به دادستان کل کشور خواستار عدم احداث سدمارون۲ شدند.

در نامه ایشان آمده است:

دادستان محترم کل کشور

سلام علیکم :

آب مایه حیات و جایگزین ندارد.
خوزستان ، گنجینه تولید مستمر ۶۰ درصد ثروت ایران را از اسارت تنش پیوسته آبی خارج سازید.!

احتراما ؛ با عنایت به اصل ۵۰ قانون اساسی و مصوبه ۱۳۵۳/۳/۲۸ و اصلاحیه ۱۳۷۱/۸/۲۴ و همچنین ماده ۲ لایحه قانونی حفظ امنیت اجتماعی ، احداث سد آبریز( مارون ۲) پیش بینی شده در منطقه آبریز کهگیلویه ، بنابر ادله های کارشناسی محکمه پسند مبتنی بر مستندات علمی و داده های آماری ؛ پیامدهای ناگوار اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی ، بهداشتی و در صدر آن تبعات شدید امنیتی ، بشرح ذیل بر آن مترتب است :
۱- پیامدهای سوء اقتصادی برای مردم: رودخانه مارون ، ۹ سرچشمه دارد، جانمایی سد مارون ۲ ، بر چهار سرچشمه کاملا شیرین و پرآب آن پیش بینی شده است . از ۵ سرچشمه باقیمانده ، چهار شاخه آن ، کاملا تلخ و شور با EC بالای دو هزار در سرچشمه ها، می باشد. لذا بعد از احداث سد مارون ۲ ، اگر آب ناچیزی ، به پائین دست ، بیاید ، کاملا شورابه خواهد شد با EC بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ میکروموس که این EC با کیفیت منفی آب ، بطورکلی ، مصارف کشاورزی نخواهد داشت. لذا ۱۱۰ هکتار زمین کشاورزی حوضه مارون یک ، یقینا ، لم یزرع خواهد گردید. این خسران اقتصادی کلان و ضایعه تعطیلی تولیدات کلان کشاورزی، امنیت غذایی منطقه را به مخاطره می اندازد. و سرانجام ، کشاورزان مرتبط و ذینفع، به ورطه زیر خط فقر ، پرتاب خواهند گردید. لذا بارگذاری سد مضاعف بر مارون کم آب ، با اقتصاد مردم منطقه تعارض منافع آشکار دارد.!

۲- تبعات اقتصادی زیان آور ملی: هدر رفتن هزاران میلیارد تومان بودجه ملی ساخت سد مارون یک و سه طرح سد تنظیمی و شبکه های وسیع آبرسانی است. که تماما ، بی مصرف خواهند گردید ، لذا ، این سد ، با منافع ملی تعارض جدی دارد.!!

۳- تبعات بحرانزای اجتماعی احداث سد مارون دو  : بیکار شدن ۲۲۰ هزار نفر ناشی از خشکیدن ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی و تعطیلی معاش یکصد هزار نفر از اهالی زحمتکش شادگان ، خرمشهر و آبادان متاثر از خشکیدن گنجینه تالاب شادگان ، و قتل عام صدها هزار نفر نخل بارور ، جمعا ۳۲۰ هزار خانوار ، به جلگه بیکاران و فقر اقتصادی می غلطند. با احتساب قریب ۲۰ هزار نفرکشاورز زیان دیده از اهالی غرب دهدشت ، سوق ، دشمن زیاری و لنده ، در مجموع ۳۴۰ هزار خانوار مستعد ، تنش و شورش اجتماعی کور خواهند شد که این پیامد ضد امنیتی ، بصلاح و مصلحت اقتدار نظام شریف اسلامی نخواهد بود. لذا تحمیل دستوری و متکی به لابی این سد، به لحاظ امنیتی ، با ثبات و آرامش اجتماعی و اقتدار ایران اسلامی ، تعارض آشکار دارد.

۴- پیامدهای مخرب زیست محیطی : احداث این سد ، آب مارون یک را به لحاظ کمی و کیفی، تغییر ماهوی خواهد داد و چون آب جاریه ، شورابه خواهد گردید ، اکوسیستم و تعادل زیست بوم و تنوع مکثر زیستی را مختل و نابودی تالاب بین المللی شادگان را به ارمغان و صحرای وسیعی از چشمه های تولید ریزگرد را می آفریند که آثار نامطلوب این چرخه ی باطل ، حداقل پنج استان جنوب غربی را مورد تهاجم و زیان بهداشتی ، زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی ، قرار خواهد داد و مرگ گونه های زیستی مکمل غنای حیات منطقه را سبب میگردد. نتیجتا، تحمیل اجباری این پروژه مخرب به طبیعت ، با منافع اکولوژی و تعادل چرخه حیات طبیعی ، تعارض جبران ناپذیر دارد.

۵- تبعات سوء بهداشتی :
اولا : جداسازی و انحراف دادن بخش های شیرین آب مارون ، به سمت حوضه شرق دهدشت ، موجب شورابه شدن مابقی آب خواهد شد که بطور قطع و یقین ، مابقی آب مارون ، قابلیت شرب برای پنج شهرستان و دهها روستای وابسته به آنرا ، منتفی خواهد کرد.

ثانیا: بنا بر نقشه های موجود در مستندات این طرح ، احداث این سد ، عملا انتقال آب از حوضه رودخانه مارون به حوضه رودخانه خیرآباد و عمدتا جهت مصارف صنعت و بعد کشاورزی خواهد بود که پساب زمین های زراعی شرق دهدشت ، و صنایع پتروشیمی و سایر صنایع آب بر ، مستقیما وارد مخزن سد کوثر شده که به بهداشت و کیفیت آب شرب ۳/۲ میلیون نفر از اهالی جنوب وجنوب غربی ایران ، آسیب جدی خواهد رساند. خاطر نشان میگردد ، وفق مصوبه شورای عالی آب کشور ، انتقال میان حوضه ای آب ، جهت غیر شرب ، ممنوع میباشد. النهایه، گزینه سدسازی مذکور ، با بهداشت عمومی آب شرب مردم چندین استان ، تعارض منافع بی نهایت دارد

۶- تشدیدتغییرات اقلیمی
بنابر مطالعات اولیه طرح مذکور ، میانگین بارندگی در مناطق کوهستان در حوضه آبریز رودخانه مارون در کهگیلویه ، ۹۰۰ میلیمتر است یعنی پر باران است، ولی در دشتهای بهبهان ، جایزان ، هندیجان ، رامهرمز و ماهشهر و شادگان ، میانگین بارش های سالیانه در محدوده ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر است ، یعنی همیشه کم باران است ، بر این اساس ، هر گونه محدودیت های آبی در بالادست مارون ، تنش آبی شدید در پائین دست مارون و متعاقبا تصاعد گرمایشی در دشت های حوزه مارون را سبب می گردد. تشدید گرمای دشت های ذکر شده ، تبخیر فزون تر آب و کاهش تولید اکسیژن و رطوبت هوا را ، بدنبال دارد. لذا تعدی و تعرض به طبیعت و اکوسیستم مارون ، خشم طبیعت را بر می انگیزاند. لذا *مبرهن است که تعارض منافع ملی احداث غیر قانونی این سد ، اثبات و غیر قابل انکار ارزیابی می گردد*.!
۷- با عنایت به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور و تحریم بی رحمانه دشمنان ، هزینه ساخت و انتقال ( پیش بینی ۱۱ کیلومتر تونل در دل کوهستان) و کانال کشی ، بر اساس محاسبات اولیه در سال ۱۳۹۸ ، هزینه هر متر مکعب آبرسانی به شرق دهدشت ، معادل ۱۸۵۴۳۰ ریال است که با احتساب پیش بینی ۴۰۰ میلیون متر مکعب نیاز آب در سال ، ( عددی نجومی ، هزینه دارد) لذا به نرخ امروز قطعا ، بدون تردید صرفه اقتصادی هم ندارد. یقینا این هزینه ها ، میتواند آب شرب چهار شهرمورد نظر را از رهگذر مخزن سد کوثر با هزینه بسیار پائین تر و همچنین در جهت بهبود مفصل های ارتباطی ، مراتع پرورش دام ، و صنعت دامداری ( صنعت دیرینه و سنتی سازگار با اقلیم پر باران و مراتع غنی کهگیلویه) ، انرژی های تجدید پذیر ، مناطق گردشگری و کشت گیاهان دارویی بصورت دیمزار در مناطق پر باران و … گردد ، شایان ذکر است که بنا بر گزارشات اولیه این سد ، طرح مذکور از تراز ۱۰۲۰ متر بالاتر از سطح دریا ، قسمتی از جاده استراتژی دهدشت – پاتاوه را در بر میگیرد ، این جاده ی پر هزینه مهمترین جاده و مفصل ارتباطی بنادر جنوب به مرکر و شمال است. *النهایه ، وفق آنچه نگارش و مذکور افتاد ، از محضر جناب آقای دادستان محترم کل کشور ، تقاضای توقف کامل روند اخذ مجوزات‌ و اعتبارات احداث سد آبریز ، در راستای منافع ملی و جلوگیری از وقوع فجایع اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ، تقدیم می گردد. چنانچه آن مقام مسئول ، ضروری دانستند ، سایر مستندات و ادله ها، تقدیم می گردد. مزید امتنان
به پیوست ، نامه فرماندار بهبهان به عنوان استاندار خوزستان تقدیم می گردد.

جمعیت فعالان محیط زیست بهبهان
انجمن صنفی کشاورزان بهبهان
‌ تعاونی کشاورزی دامداران بهبهان
رونوشت به :
۱- استاندار ویژه و محترم خوزستان ، جناب آقای دکتر خلیلیان. جهت انعکاس وخامت عواقب احداث سد آبریز به مبادی تصمیم گیر تهران.
۲- فرماندار محترم بهبهان جهت استحضار و هر گونه اقدام مقتضی
۳- امام جمعه معظم بهبهان جهت استحضار و اقدامات پیشگیرانه و انعکاس رسمی به امام جمعه معزز استان خوزستان
۴- مدیر کل محترم سازمان کشاورزی استان خوزستان جهت استحضار و همکاری لازم
۴- مدیر کل محترم سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان جهت همکاری
۵- نماینده محترم بهبهان در مجلس شورای اسلامی ، جهت استحضار و اقدام مشابه از طرف مجمع نمایندگان استان خوزستان
۶- ریاست محترم دادگستری شرستان بهبهان مزید استحضار
۷- دادستان محترم شهرستان بهبهان مزید استحضار
۸- مدیریت محترم اداره آب ناحیه شرق بهبهان جهت استحضار و همکاری لازم
۹- نماینده محترم شادگان در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و اقدام مشابه.
۱۰ – شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه
۱۱- انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان جهت استحضار و استمداد همکاری