تاریخ انتشار خبر: 30 خرداد 1401 | 14:23:13
کد خبر : 13276
یادداشتی از سیدحمیدحسینی:

آقای رییس جمهور با کدام فرمان ماشین اقتصادکشوررا به ته دره هدایت می کنید!

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدحمیدحسینی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آقای رییس جمهور با کدام فرمان ماشین اقتصادکشوررا به ته دره هدایت می کنید! یکسال پیش در چنین روزی ملت ایران اسلامی که در روز ۲۸ خردادماه پای صندوق رای رفته بودند مسرور از نتیجه بودند که بالاخره تمام قوا کشور یک دست در دستان جناح […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدحمیدحسینی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آقای رییس جمهور با کدام فرمان ماشین اقتصادکشوررا به ته دره هدایت می کنید!

یکسال پیش در چنین روزی ملت ایران اسلامی که در روز ۲۸ خردادماه پای صندوق رای رفته بودند مسرور از نتیجه بودند که بالاخره تمام قوا کشور یک دست در دستان جناح موسوم به حاکمیت افتاداست تا شاید فرجی در گره مشکلات اقتصادی که در چهارسال دوم دولت روحانی ایجاد شده بودحاصل گردد.

نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه ۱۴۰۰ که نخستین ماه کاری دولت سیزدهم محسوب می‌شود، ۴۳.۷ درصد اعلام شد بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۴.۷ درصد رسید که نشان دهنده از کاهش ۹ واحد درصدی شتاب نرخ تورم در این بازه زمانی داشت.

 

اما در هفته‌های اخیر سال ۱۴۰۱ اجرای سیاست «اصلاحات ساختاری» مباحث بسیاری را برانگیخته است. بسیاری از کارشناسان تاکید کردند که حذف ارز ترجیحی در شرایطی که نرخ تورم بالا و نارضایتی مردم شدید است از نظر تاب‌آوری اجتماعی، تحمل جامعه و تاثیر بر تولید‌کنندگان سیاست پرهزینه و کم‌فایده‌ای است. با اجرای این سیاست تورم قطعا شتاب خواهد گرفت. افزایش پرداخت‌های نقدی به بخش بزرگی از مردم، مقدار زیادی پول به اقتصاد تزریق می‌کند. در طرف عرضه نیز، به دلیل فضای پرخطر کسب و کار ناشی از تحریم‌ها و تنش‌هایی که اقتصاد با آنها روبه‌رو است اعمال چنین سیاست‌هایی مشوق رشد عرضه نخواهد شد و منافع محدود حاصل از پرداخت یارانه‌های نقدی زیر آفتاب سوزان تورم ذوب خواهد شد.

اگر گذری به این روزها به قیمت های بازار بیندازید قطعا به تورم نزدیک به سه رقمی نسبت به مردادماه ۱۴۰۰ روبرو خواهید شد وخانواده هایی که در تهیه نان شب خود ماندند و تفریح و نشاط از خانه های آنها رخت بربسته است.

از سوی دیگر ۲۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی که به سیدابراهیم رییسی نامه زدند و از ایشان جهت تصدی ریاست جمهوری دست به دامان ایشان شدند عاجز به استیضاح کابینه اقتصادی رها شده دولت هستند. و هر روز پیشنهادات تعجب برانگیز برخی نمایندگان در امر ازدواج روبرو می شویم که نگاررنده شرم از بازگویی آنها دارد؛اینان عصاره انتخاب کدام ملت هستند که شورای نگهبان و هییت های نظارتی باید پاسخگوی تاییدصلاحیت این دست نمایندگان باشند.نمایندگانی که مردم دیگر دل به گرو آنها نمی بندندوخودبدنبال راه و چاره می گردنداز اعتصابات مسالمت آمیز خیابانی تا نه به خرید اقلام که متاسفانه تاکنون این موارد گره گشای امرارو معاش روزمره شان نشده است.

رییس جمهور در سفرهای استانی با جمله ای تکراری (رییسی رییسی امید آخر مایی) از سوی نقاط مختلف کشور روبروی می شود. و این جمله می تواند عواقب ناخوشایندی برای حکومت و ملت در بر داشته باشد.

حال باید دید در روزها و ماههای آینده چه سرنوشتی در انتظار مردم است.