تاریخ انتشار خبر: 7 فروردین 1401 | 10:37:37
کد خبر : 12619
یادداشتی از سیدحمیدحسینی:

آقای خلیلیان!حافظه مردم خوزستان قوی است؛به حاشیه نروید.

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدحمیدحسینی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آقای خلیلیان!حافظه مردم خوزستان قوی است؛به حاشیه نروید. صادق خلیلیان استاندار خوزستان روز گذشته اظهار کرد: در دولت اصلاحات آقای روحانی نسبت به حق‌آبه خوزستان و چهارمحال بی توجهی شد که اکنون جلو آن گرفته شده است. نگارنده در اینجا نکاتی را به جناب خلیلیان یادآور […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدحمیدحسینی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آقای خلیلیان!حافظه مردم خوزستان قوی است؛به حاشیه نروید.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان روز گذشته اظهار کرد: در دولت اصلاحات آقای روحانی نسبت به حق‌آبه خوزستان و چهارمحال بی توجهی شد که اکنون جلو آن گرفته شده است.

نگارنده در اینجا نکاتی را به جناب خلیلیان یادآور می شود.

۱-محمود احمدی‌نژاد در سال ۹۰ در خصوص گزارش تخصصی سازمان بازرسی کل کشور خطاب به پورمحمدی در رابطه با سد گتوند خوزستان گفت که : “یک آدم بیسوادی وارد کارهای تخصصی می‌شود و به ما نامه رسمی زده می‌زند که شما این سد را در این نقطه نسازید و در جای دیگری احداث کنید. به تو چه ارتباطی دارد؟ اصلا تو می‌فهمی سد یعنی چه؟‌ چه کسی به تو این اجازه را داده است که چنین کاری را انجام دهی؟ من که خودم مهندس عمران هستم در این باره اظهار نظر نمی‌کنم چرا که احداث یک سد مطالعات زمین‌شناسی و هیدرولوژیکی فراوانی را می طلبد، در انتهای نامه هم تهدید می‌کنند که اگر این کار را انجام ندهید با شما برخورد می‌کنیم”

و اما واقعیت ماجرا چه بود؟ و گذر زمان، چگونه پرده از روی بی سوادی برخی ها کنار زد. توزیع آب در خوزستان با مشکل زیادی روبه‌رو بوده و هست. مردم شمال و جنوب این استان نمی توانند آب را با کیفیت یکسان دریافت نمایند. وقتی هم که باران می بارد در آبادان آب با فاضلاب قاطی می‌شود. همه ما می دانیم که در این استان پنج رودخانه کرخه، کارون، دز، جراحی و مارون جریان دارند. کارون یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران در  این منطقه واقع شده است وحتی قابل کشتی‌رانی است. بر روی این رودخانه خروشان سد گتوند ساخته شد. سدی که قرار بود آب رها شده از سدهای کارون ۳ و شهید عباسپور را قبل از انتقال به خلیج فارس ذخیره و به صورت تنظیم شده در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد و همچنین ۲۱۰۰ مگاوات برق را نیز تولید و ذخیره نماید. ولی با یک اشتباه مهندسی در جانمایی،  سدی را که می توانست باعث آبادانی خوزستان شود  این استان را با  یک بحران زیست‌محیطی گسترده روبرو ساخت. یعنی خوزستانی که میزبان بزرگترین رودخانه‌های ایران است با این اشتباه مهندسی با یک “ورشکستگی آبی” روبرو شد و بخش اعظمی از آب خود را که از کارون تامین می کرد به این صورت از دست داد.

مطالعات اولیه‌ای این سد عظیم در زمان قبل از انقلاب و توسط رژیم طاغوت انجام گرفته بود. ولی آنها  بهترین مکان احداث سد گتوند را ۱۵ کیلومتر بالاتر از جایگاه فعلی سد پیش‌بینی کرده بود که متأسفانه کارشناسان سازنده سد برای راحتی دسترسی به مسیرهای ارتباطی،  ۱۵ کیلومتر پایین‌تر آن را  احداث کردند و این موجب شد که ” *کوه نمکی* ” در داخل دریاچه سد قرار بگیرد.

در زمان احداث،  آقای پورمحمدی در قالب گزارش سازمان بازرسی هشدار داد که،  این کار اشتباه و خطرناک است بنابراین از آبگیری آن خودداری و یا اگر آبگیری شده تخلیه نمایند. اما کارشناسان دولتی و در راس آن آقای احمدی نژاد اعلام کردند که ما با استفاده از فناوری روز دنیا و با کمک دانشمندان کشور ایتالیا، سطح کوه نمکی را با عایقی از جنس شیشه و سیمان می‌پوشانیم تا نمک در آب سد حل نشود. ولی متاسفانه کار جدی در این زمینه صورت نگرفت و بلندترین سد خاکی ساخته شده بر روی رودخانه کارون که در مراحل پایانی ساخت نیز قرار داشت و تنها مدتی کوتاهی تا آبگیری آن باقی مانده بود و همچنین با توجه به اعتبارات میلیاردی که مصروف آن شده بود، عملاً تخریب یا عدم آبگیری این سد را به شکل بی ادبانه ای غیر ممکن اعلام کردند  و برای مشکل پیش آمده نیز درصدد برآمدند تا با ساخت یک پتوی رسی به عنوان دیواری حائل از برخورد آب با نمک‌های سازند گچساران جلوگیری نمایند و بار دیگر بدون توجه به صحبت‌های کارشناسان استانی که ساخت این پتوی رسی را بی فایده می‌دانستند، این پروژه نیز آغاز و با صرف هزینه‌های کلان صورت گرفت.

کار ساخت سد گتوند و پتوی رسی در میان تمامی اعتراضات به اتمام رسید و با حضور احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت، این پروژه آبگیری شد اما تنها ۱۰ روز از زمان آبگیری سد گذشته بود که خبر رسید شکاف‌هایی در پتوی رسی ایجاد شده و نمک‌های سازند گچساران وارد دریاچه سد گتوند شده است و این آغازی بر مصایب استان خوزستان و رودخانه کارون بود.  بیش از ۱۰۰ میلیون تن نمک در آب حل و رودخانه کارون را شور کرد و زمین‌های کشاورزی در مسیر رودخانه را تبدیل به شوره‌زار ی نمود که از ره آورد آن  بیش از یک میلیون درخت نخل در این منطقه خشک و از بین رفت.

۲-طرح بهشت‌آباد با وجود مخالفت برخی از کارشناسان، مسئولان، نمایندگان و افکار عمومی مردم استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، در شورای عالی آب تصویب شد و وزارت نیرو اعلام کرد: در هفته دولت در سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد کلنگ زنی می‌شود. اجرای این طرح در شرایطی تصویب شد که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۶ و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ در گزارشی به شماره ۸۹۳۵ به این طرح اشکالات متعدد وارد نموده و آن را تأیید نکردند.

طرح انتقال آب بهشت‌آباد یکی از طرح‌های بزرگ انتقال میان‌حوضه‌ای محسوب می‌شود که قرار است آب را از استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان، یزد و کرمان انتقال دهد. این طرح در کش‌وقوس قانون‌گذاری‌ها و تحت فشار افکار عمومی استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و نمایندگان این استان‌ها در مجلس، علی‌رغم تصویب در شورای عالی آب هنوز اجرا نشده‌است. برخی کارشناسان معتقدند اجرای این طرح، به‌طور خاص پیامدهایی منفی بر استان‌های مبدأ و به‌طور عام بر امنیت ملی دارد. کنشگری‌های سیاسی، چالش‌های امنیتی، تنش‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی حاصل از مطالعه نکردن و امکان‌سنجی نادرست طرح، از جمله مسائلی هستند که اجرای آن را ناموجه جلوه می‌دهند.

حجت الاسلام سالک نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در برنامه سلام تهران پرده دیگری از حمایت دولت روحانی از مردم خوزستان و چهارمحال وبختیاری برداشت.

وی گفت :شهادت می دهم اگر مصوبات ۹ ماده ای شورای عالی آب در دولت یازدهم اجرا می شد امروز زاینده رود پر آب بود.مهمترین مصوبه آن احداث تونل بهشت آباد بود که وجبی پیشرفت نداشت.

عبدالرضا داوری، مشاور اسبق احمدی‌نژاد در توییتی و در واکنش به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درباره بحران کم‌آبی در خوزستان و اعتراضات نوشت: ‌محمود احمدی‌نژاد در تمام دوران هشت‌ سال دفاع مقدس، حتی برای یک ساعت در جبهه خوزستان حاضر نبوده تا از مردم و خاک خوزستان در برابر دشمن بعثی دفاع کند. او در دولتش هم با استانی‌کردن مدیریت آب، خوزستان را به بی‌آبی و خشکسالی کشاند. احمدی‌نژاد، دلسوز خوزستان نیست.

آقای خلیلیان شما در تمام این سال‌هایی که یادآور شدیم؛بعنوان وزیر جهادکشاورزی در دولت احمدی نژاد مشغول بکار بودید،نگارنده هر چه جستجو نمودند نشانی از اعتراض شما در آن سالها دریافت ننمودند؛لطفا اگر مصاحبه یا اعتراضی که در دوران صدارتتان نسبت به این بی توجهی ها داشتید اعلام داریدتا شفاف سازی شود.

آقای خلیلیان؛بخاطر عملکرد بحث برانگیزتان در دوران تصدی وزارت جهادکشاورزی در انتخابات یکطرفه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ که همگی از جناح تان بودند،تنها ۸ هزار رای کسب نمودید که در اینجا جای سوال دارد رئیس جمهور باتوجه به کدام شاخص به عنوان استاندارخوزستان منصوب نمودند.

در پایان بار دیگر یادآور می شوم شما یکی از مسببین وضع موجود خوزستان هستید.و اگر به گفته خودتان ایمان دارید مسببین وضع موجود جایی در دولت رئیسی در خوزستان ندارند می‌بایست هر چه سریعتر استعفایتان را تقدیم ریاست جمهوری نمایید.