به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدحمیدحسینی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آقای استاندار تا دیر نشده استعفادهید یا عذر مدیران متولی راههای استان را بخواهید! این روزها شاهد حوادث دهشتناکی در راههای کشوروخصوصا درخوزستان هستیم وبدلیل عدم بررسی بیطرفانه واعلام رسمی آن متاسفانه علت اصلی آشکار نمیگردد و بالطبع جلوگیری از حوادث مشابه جلوگیری بعمل نمی آید. […]
این روزها شاهد حوادث دهشتناکی در راههای کشوروخصوصا درخوزستان هستیم وبدلیل عدم بررسی بیطرفانه واعلام رسمی آن متاسفانه علت اصلی آشکار نمیگردد و بالطبع جلوگیری از حوادث مشابه جلوگیری بعمل نمی آید.
افسرپلیس راه محور رامهرمز -بهبهان ازیکطرف اعلام کردند: علت سانحه مه غلیظ و عدم رعایت فاصله ایمن است وازطرف دیگر درتناقض با بخش قبلیش می گوید: علت اصلی سانحه هنوز مشخص نشده ومعلوم نیست درابتداکدام خودرو به کدامیک برخورد کرده است !!
بدیهی است بنا بنظر افسر راهنمایی و رانندگی مه غلیظ مستقر دراستان امکان دید را بسیارکاهش داده بود . بنابراین هیچ راننده ای نمیتواند سرعت بالای ۶۰ برود،همچنین وقتیکه دید نیست راننده قادرنیست خودرو جلو را ببیند و فاصله را رعایت کند.
متاسفانه اکثریت تصادفات جاده ای از سوی راهنمایی و رانندگی عوامل انسانی مطرح می گردد که می بایست اذهان داشت که شاید به نوعی درست بنظر آید چون ساخت راهها و ماشین آلات همگی به وسیله انسان ساخته می شود.
آنچه مسلم است راههای خوزستان غالبا بدلیل نداشتن اصطکاک استاندارد تخریبی هستند و بروزچنین حوادث سهمگینی امری بدیهیست.
لازم است گوشه ای از وظایف اداره راهسازی راهداری و حمل و نقل جاده در حوادث اخیر را اشاره نمایم:
۱-همكاري با پليس راه در مورد ايمني عبور و مرور در جاده ها
۲-انجام امور مربوط به ايمن سازي جاده هاي استان با نصب علائم عمودي و افقي و ايجاد تاسيسات مربوطه
۳-نظارت بر عملکرد پیمانکاران راهداری و تایید صورت وضعیت های مربوطه
گوشه ای از وظایف راه و شهرسازی:
الف- سیاستگذرای در زمینه ایمنی حمل و نقل و پیشگیری از وقوع سوانح حمل و نقل با اولویت سوانح جادهای
ب-ایجاد هماهنگیهای لازم میان کلیه دستگاهها و نهادهای ذیربط
پ-تحویل راههای احداث شده درقالب طرح ملی از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور .
متاسفانه مراسم تحویل موقت وقطعی با اصول وقوانین این بخش صورت نمیگیرد و جنبه ی تشریفاتی دارد که یکی از دلایل عمده ی تصادفات است .
ت-مطالعه واجرای راههای ملی تعویضی و استانی .
این پروژه ها اگر شرایطی بمراتب نازل تر از پروژه های ملی نداشته باشد قطعا بهتر هم نیست .
در دو هفته اخیر در استان خوزستان چهار تصادف زنجیره ای صورت گرفت که در هر چهار تصادف خبری از نیروهای این دو اداره مربوطه در صحنه تصادف جهت امدادرسانی نبوده ایم.
آقایان بهرامی نیا و رضایی بارها اعلام داشتند که ۱۲۰ نقطه حادثه خیز راههای استان را شناسایی کردیم،که بنظر نگارنده افراد معمولی هم از آنها اطلاع دارند بعنوان مثال:جاده اهواز-شهرکرد ؛ اهواز-خرمشهر ؛ اهواز-اندیمشک ،اهواز-مسجدسلیمان اما تاکنون کدامیک برطرف گردید.
چرا اکثر پروژه های عمرانی در حوزه راههای خوزستان و نگه داری راه بصورت ترک تشریفات و بعضا با هزینه های گزاف به افراد خاص واگذار می گردد که تاکنون سرانجام خوشی از آنها عاید مردم نگردید؛ارتباطات نسبی در راههای خوزستان یکی دیگر از عوامل فساد در این ماجراهاست،چرا نهادهای نظارتی و امنیتی چشم پوشی می کنند؟!
آیا اطلاع دارید علیرغم شعارهای مدیران راهداری وراهسازی سطح کیفیت راههای خوزستان نسبت به سایر استانهای همجوار پایین تر است و بیش از ۸۰ درصد جاده های استان نا ایمن هستند؟!
کار کمیته تحقیق وتفحص مجلس شورای اسلامی از استانداری خوزستان به کجا انجامید که ۲ بخش از آن را اعتبارات راه و شهرسازی و راهداری استان را شامل می شود؟
اما متاسفانه تا زمانی که در وزارت راه وشهرسازی سیستم حاکم نیست و تمامی امور در دست افراد است وآنها هم اکثرا با روابط ناسالم بر مسند تکیه میزنند و از شایسته سالاری و تخصص خبری نیست،باید منتظر شرایط اسفناک ترازحال حاضر هم باشیم.
شرایط با تغییر یک مهره ی ناتوان با مهره ی ناتوان دیگر بهبود نمی یابد بلکه نیاز به تخریب ساختار فاسد فعلی و تعریف مجموعه ای جدیدمتشکل از سیستم سالم وصحیح با افراد توانمند است.
اینجاست کلاس درس و دانشگاه نیست،خوزستان مشکلات عدیده ای دارد که هر روز از آن می گذرد به دمل چرکین تری مبدل می گردد و باید سریعتر جراحی گردد،اگر توان اداره آن را ندارید بهتر است کنار روید و بهمان دانشگاه برگردید واما اگر دلتان می سوزد که قطعا می سوزد چون شما یکی از خانواده معظم شهدای استانید وچه بهتر همین الان دست بکار شوید و عذر دومدیر سهل انگار را بخواهید تا التیام بر دل خانواده های متوفیان در دوهفته اخیر باشد.