تاریخ انتشار خبر: 21 مرداد 1402 | 14:57:12
کد خبر : 14689
یادداشتی از غلامرضا امیری:

آسیب شناسی پدیده نو ظهور خودکشی

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان، غلامرضا امیری فعال اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آسیب شناسی پدیده نو ظهور خودکشی در باغملک ِ خوزستان و گستره روستاهایش:هر پدیده ای، علل پیچیده ای موجب پدیداری آن است. حا‌ل پرسش اصلی، مهم و اساسی این است که این سرزمین کهن، پهناور کوهستانی با مردمان باصفایش را چه شد که نمودار […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان، غلامرضا امیری فعال اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آسیب شناسی پدیده نو ظهور خودکشی

در باغملک ِ خوزستان و گستره روستاهایش:هر پدیده ای، علل پیچیده ای موجب پدیداری آن است.

حا‌ل پرسش اصلی، مهم و اساسی این است که این سرزمین کهن، پهناور کوهستانی با مردمان باصفایش را چه شد که نمودار رشد آمار خودکشی نوجوانان و جوانانش از میانگین استان کشور و برآوردهای موسسه کنترل و پیشگیری بیماری های جهانی (CDC) فزونی یافته است؟!

سرزمین دلاوری ها و سخت کوشی ها که با خروش رودخانه هایش، باغ های انبوهش، سلسله کوه ها، جنگل های بلوط، با شالیزارها، چمنزارها و نوای سرنا ، اشعار حماسی و شادمانی همدلانهء تیره های اقوام بختیاری و بهمئی، مثال زدنی بود و هست.

اکنون روان شناسان ، روانپزشکان آسیب شناسان اجتماعی ، جامعه شناسان ، اندیشمندان حوزه های علوم رفتاری شناختی ان منطقه – جانکی – به خصوص، استان و کشور را چه شد که اقدامی میدانی در باب دلایل بنیادی خودکشی و راه های جلوگیری از آن انجام نگرفته است؟

عواملی خطرساز از جمله: اختلالات روانی ، اسکیزوفرنی ، دوقطبی، افسردگی ، اختلال اضطرابی تا عوامل محیطی و اجتماعی همچون بیکاری، غم ، یاس ، نومیدی، طلاق، بحران اقتصادی، مواد مخدر و الکل، داغدیدگی، سندروم خستگی مزمن، اوتیسم و… . حال تا زمانِ امداد و نجات توسط مجموعه سلامت و درمان، خانواده ها مراقب تغیر خلق و علائم تغییر و هشدار دهنده نوجوانان و جوانان عزیزان شان باشند ، مواردی که موجب انزوا و دوری گزینی، دلیل و انگیزه نداشتن برای ادامهء زندگی، پرخاشگری، احساس خستگی و فرسودگی، تماس های احوالپرسی و خداحافظی غیر طبیعی با برخی از خویشان، نیاز به جلب توجه بیش از حد و علائمی از این دست، به صدا در آمدن زنگ خطر است!

امید با آگاهی سازی و احساس مسولیت اثربخش اورژانسیِ مستمر متخصصان و مسولین امر، سایهء مرگ و استیصال از سرزمین جانکی کوتاه و برچیده شود و شور و تکاپوی زندگی در کوهسارانش با نغمه ها و آواز کبک ها و تیهوهایش دگربار در آمیزد…