تاریخ انتشار خبر: 6 فروردین 1402 | 10:08:24
کد خبر : 14214
یادداشتی از سیدمجیدحسینی نژاد:

آرایش انتخاباتی حوزه مسجدسلیمان در ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدمجیدحسینی نژاد فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آرایش انتخاباتی حوزه مسجدسلیمان در ۱۴۰۲ چشم ‌که روی هم بگذارید دوران حاکمیت نماینده ی فعلی به پایان رسیده است.انتخابات ماه های اتی شروع فصلی جدید در مناسبات سیاسی و اجتماعی منطقه است. موسم درس گرفتن از خطاهای نابخشودنی و پایان دادن به نگاه های […]

به گزارش خبرگزاری زاگرس نشینان؛سیدمجیدحسینی نژاد فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی باعنوان:آرایش انتخاباتی حوزه مسجدسلیمان در ۱۴۰۲

چشم ‌که روی هم بگذارید دوران حاکمیت نماینده ی فعلی به پایان رسیده است.انتخابات ماه های اتی شروع فصلی جدید در مناسبات سیاسی و اجتماعی منطقه است. موسم درس گرفتن از خطاهای نابخشودنی و پایان دادن به نگاه های قیم مابانه و نامهربان …هم اکنون ارایش انتخاباتی این حوزه با شیب ملایم در خال شکل گیری است.

اگر از منظر سیاسی به انتخابات نگاه کنیم دو تفکر میانه رو و افراط گرا در مقابل یکدیگر صف ارایی خواهند کرد. اما اگر بر اساس مسائل قومی و منطقه ای به موضوع انتخابات نظر افکنیم قطعا این رقابت چهار ضلعی است و مربع سیاسی – قومی شکل خواهد گرفت که در صورت حضور مردم در پای صندوق رای شاهد رقابتی نفسگیر و واقعی خواهیم بود.

ضلع اول: طایفه ی بزرگ گندلی در انتخابات اینده دستکم دو مهره ی قابل توجه و در عین حال رقیب را به میدان خواهد فرستاد.

گزینه اول این ایل بزرگ ، دکتر اسماعیل جلیلی است که در قامت یک کارگزار ملی قدعلم کرده است و با تعاملات گسترده با سایر اقوام و کنشگران سیاسی و درک روشن وی از توسعه و اشنایی عمیق او با مفاهیم برنامه ریزی و نگاه استراتژیک ، برای مسجدسلیمان و حوزه ی انتخابیه یک فرصت بزرگ است و بالقوه شانس انتخاب بالایی دارد.

گزینه دوم این طایفه ی بزرگ ، سرهنگ ورناصری است که کارنامه ۴ سال گدشته او حتی وابستگانش را نیز راضی ننموده است و عدم تعامل ایشان با گروه های فعال اجتماعی و سیاسی ، موقعیت لرزانی را برایش فراهم اورده است.

ضلع دوم: مجموعه ی بزرگ طایفه ی بابادی نیز دستکم دو گزینه جوان اما جویای نام را به میدان خواهد فرستاد.

گزینه اول طایفه ی جلیل بابادی ، از خاندان رضایی خواهد بود که در صورت عبور از فیلترهای نظارتی می تواند رقیبی بالقوه قدرتمند باشد و با عنایت به گستره ارتباطی این خاندان با افراد و کنشگران ذی نفوذ و تجربه های انتخاباتی دوره های گذشته ، به راحتی تا مراحل نیمه نهایی بالا خواهد آمد . اگرچه ایشان باید پاسخگوی عملکرد نه چندان مطلوب امیدوار رضایی و انفعال حاج محسن عزیز در عدم توجه کافی به این حوزه ی نفتخیز و به شدت محروم باشد.

گزینه دوم طایفه ی غیور بابادی ، چهره ای نام اشنا و منتخب شورای دوره ی چهارم اهواز است . مهندس مازیار جهانبخشی با ترکیبی از اراء ایل بابادی و زادگاهش هفتکل و اتحاد همیشگی شهرستان لالی ، زنگ خطر را برای همه رقیبان به صدا در خواهد اورد.

ضلع سوم: ضلع سوم این رقابت جدی در انتخابات ۱۴۰۲ طایفه ی سختکوش موری خواهد بود که با حضور مهندس علی عسکر ظاهری و سردار عبدالرضاحاجتی ،رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت.

تجربه ی یک دوره حضور در مجلس ، آسیب شناسی عمیق از مباحث توسعه چهار شهرستان ، داشتن مشی متعادل و تعامل بالا با اکثر مردم و پاسخگو بودن در مقابل افکار عمومی ، همچنان علی عسکر ظاهری را در کورس رقابت نگه داشته است.

گزینه بعدی این طایفه ی بزرگ نیز سردار حاجتی خواهد بود که در صورت حضور ، بخشی از آراء سیاسی اصولگرایان و آراء تشکیلاتی را از ان خود نموده و با عنایت به روحیه ی باز و متعادل ایشان ، امکان جذب رای در برخی طوایف دیگر را نیز خواهد داشت.

ضلع چهارم: طایفه ی بزرگ سهونی نیز حداقل بر روی کاغذ دو گزینه ی اصلی و تاثیرگذار دارد که به ترتیب پایگاه اجتماعی و سوابق انتخاباتی و اجرایی عبارتند از : دکتر یوسف داودی ، دکتر بهنام بهزادی که در صورت اتحاد و جذب طوایف کوچکتر میتوانند معادلات انتخاباتی ۱۴۰۲ را پیچیده تر نمایند.

در این بین یوسف داودی حموله به دلیل شخصیت کارآفرین در صنعت پتروشیمی و حوزه ی نفت و تجربه ی نمایندگی ،شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه های این ایل خواهد داشت.

البته سیگنال هایی هم از اعلام حضور مهندس افشین حیدری از طایفه ی بزرگ زراسوند نیز به چشم می اید که در فرصتی دیگر به ان خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است قومیت یک فرصت است و قومگرایی یک تهدید.ما باید از فرمول سیاست قومی به فرمول قومیت های سیاسی برسیم. سیاست قومی مورد نکوهش است اما قومیت های سیاسی با گسیل نخبگان و فرهیختگان خود می توانند در جهت رشد و توسعه ی فرهنگ و اقتصاد خطه ی خویش قدم بردارند.

تجربه نشان داده است هیچ طایفه ای به تنهایی قادر به فتح انتخابات نیست و فقط در تعامل و همراهی با سایر طوایف است که میتوان به آینده امیدوار بود.

به هر حال مردم این حوزه ی بزرگ انتخاباتی از هفتکل تا اندیکا و لالی و مسجدسلیمان ، چهار سال دشوار را پشت سر گذاشته و نه تنها به مطالبات معوق خود نرسیده اند بلکه در جاهایی تحقیر نیز شده اند.

تغییر و تحول در این حوزه امری اجتناب ناپذیر است و مردم برای حفظ کرامت انسانی خویش و توسعه ی منطقه ، به یک چهره ی تکنوکرات و اهل تعامل روی خواهند آورد.

هرچند کآزمودم از وی نبود سودم

من جرّب المجرب ، حلت به الندامه

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار